首页 | 本学科首页   官方微博 | 高级检索  
相似文献
 共查询到20条相似文献,搜索用时 156 毫秒
1.
陈亮  乔红梅  杨永宏  李芳琴 《癌症进展》2018,16(3):295-298,352
目的 探讨长春瑞滨联合依维莫司对乳腺癌细胞增殖、凋亡的影响及其机制.方法 以乳腺癌细胞MCF-7为研究对象,采用长春瑞滨、依维莫司干预细胞,检测长春瑞滨、依维莫司作用细胞48 h的半数抑制浓度(IC50),根据IC50设置长春瑞滨组、依维莫司组及联合组的用药浓度,以不加药物处理的细胞为对照组.MTT法检测细胞增殖活性,流式细胞术检测细胞凋亡率,Western blot检测细胞中磷脂酰肌醇-3激酶(PI3K)、磷酸化PI3K(p-PI3K)、丝氨酸/苏氨酸蛋白激酶1(AKT1)、磷酸化AKT1(p-AKT1)蛋白的表达情况.建立乳腺癌裸鼠转移瘤模型,腹腔注射长春瑞滨(2 mg/kg,qd)或依维莫司(2 mg/kg,q3d),联合组注射长春瑞滨(2 mg/kg,qd)+依维莫司(2 mg/kg,q3d),计算肿瘤体积和重量.结果 随着长春瑞滨或依维莫司药物作用浓度的增加,细胞的存活率逐渐下降,且呈一定的浓度依赖性.联合组的细胞存活率低于长春瑞滨组和依维莫司组(P﹤0.05).长春瑞滨组、依维莫司组的细胞凋亡率均高于对照组,联合组的细胞凋亡率高于长春瑞滨组和依维莫司组,差异均有统计学意义(P﹤0.05).长春瑞滨组、依维莫司组、联合组的肿瘤体积和重量均低于对照组,联合组的肿瘤体积和重量均低于长春瑞滨组和依维莫司组,差异均有统计学意义(P﹤0.05).长春瑞滨组和联合组细胞的p-PI3K、p-AKT1蛋白表达水平均低于对照组,差异均有统计学意义(P﹤0.05);长春瑞滨组细胞的p-PI3K、p-AKT1蛋白表达水平均低于依维莫司组,高于联合组,差异均有统计学意义(P﹤0.05).结论 长春瑞滨和依维莫司在抑制细胞增殖、促进细胞凋亡、抑制肿瘤生长时具有协同作用,主要是通过抑制PI3K/AKT1信号通路的激活发挥作用.  相似文献   

2.
[目的]探讨重组人凋亡素2配体(Rh-Apo2L)联合长春瑞滨(NVB)对人肺腺癌A549细胞的杀伤作用及机制。[方法]人肺腺癌A549细胞分成4组:对照组、Rh-Apo2L组、NVB组、联合组。用MTT法检测不同浓度Rh-Apo2L和NVB对A549细胞的抑制率,绘制细胞生长曲线,流式细胞仪测定细胞周期分布,RT-PCR方法检测死亡受体DR5基因mRNA的表达。[结果]MTT结果显示不同浓度Rh-Apo2L和NVB对人肺癌A549细胞的体外抑制作用均呈剂量效应关系,Rh-Apo2L处理48h后的IC20为3.48μg/ml、IC50为197.92μg/ml,NVB处理48h后的IC20为0.29μg/ml、IC50为3.44μg/ml。联合组对A549细胞的抑制作用高于单药组(P=0.001)。流式细胞分析显示含NVB药物两组在24hG2/M期比率高于对照组。3个实验组在24h、48h、72h后DR5基因mRNA相对表达量均较对照组多(P<0.05),但各实验组间均无统计学差异(P>0.05)。[结论]Rh-Apo2L与NVB联合应用能协同增强对人肺腺癌细胞株A549的体外抗肿瘤活性,其协同作用机制可能与细胞周期阻滞在G2/M期有关,但与DR5基因mRNA的表达无相关性。  相似文献   

3.
目的 探讨长春瑞滨联合西妥昔单抗对体内外血管生成的抑制作用.方法 以人肺腺癌细胞株A549为对照,采用四甲基偶氮唑蓝(MTT)法,观察长春瑞滨联合西妥昔单抗对人脐静脉内皮细胞(HUVEC)增殖能力的影响;应用Transwell小室模型、体外小管形成实验及流式细胞术,分别观察长春瑞滨联合西妥昔单抗对HUVEC迁移、小管形成及细胞凋亡的影响;应用鸡胚绒毛尿囊膜(CAM)模型,观察药物对体内CAM血管生成的抑制作用.结果 0.1、0.4和0.8 ng/ml长春瑞滨对HUVEC增殖的抑制率分别为25.8%、39.2%和54.0%,0.25 μg/ml西妥昔单抗对HUVEC增殖的抑制率为19.7%.0.1 ng/ml长春瑞滨+0.25 μg/ml西妥昔单抗和0.4 ng/ml长春瑞滨+0.25 μg/ml西妥昔单抗对HUVEC增殖的抑制率分别为29.5%和46.4%,联合用药有次加作用;0.8 ng/ml长春瑞滨+0.25 μg/ml西妥昔单抗对HUVEC增殖的抑制率为64.6%,联合用药有协同作用.0.1、0.4和0.8 ng/ml长春瑞滨分别联合0.25 μg/ml西妥昔单抗具有抑制HUVEC迁移的作用,抗HUVEC迁移率分别为51.9%、68.2%和95.0%,联合应用有协同作用.0.1 ng/ml长春瑞滨+0.25 μg/ml西妥昔单抗或0.4 ng/ml长春瑞滨+0.25 μg/ml西妥昔单抗对抑制HUVEC小管形成有次加或协同作用,抗HUVEC小管形成率分别为38.8%和57.7%;0.8 ng/ml长春瑞滨+0.25 μg/ml西妥昔单抗对抑制HUVEC小管形成有协同作用,抗HUVEC小管形成率为78.9%.0.8 ng/ml长春瑞滨+0.25 μg/ml西妥昔单抗诱导HUVEC的凋亡率为59.9%,有协同作用.长春瑞滨联合西妥昔单抗具有协同抑制CAM血管生成的作用.结论 小剂量长春瑞滨和西妥昔单抗在体内外具有抗血管生成作用,联合用药具有次加或协同作用.  相似文献   

4.
目的:探讨 TRAIL 联合白藜芦醇对乳腺癌MDA-MB-231 细胞株增殖及凋亡的影响.方法:MTT 法和软琼脂集落形成实验检测细胞增殖;DAPI染色法及流式细胞术检测细胞凋亡;流式细胞术检测细胞表面DR4、DR5蛋白表达.结果:50 ng/mL TRAIL与50和100 μmol/L白藜芦醇联合作用14 d后,MDA-MB-231细胞在软琼脂中集落形成率分别为(2.49±0.08)%和(1.38±0.07)%,与相应浓度TRAIL、白藜芦醇单独应用比较及组间比较,差异有统计学意义,P<0.01.50 ng/mL TRAIL与50和100 μmol/L白藜芦醇联合作用后,对MDA-MB-231细胞增殖抑制率为(62.43±2.07)%、(87.32±1.44)%;细胞凋亡率为(53.59±1.44)%、(73.72±1.96)%,与单独应用相应浓度TRAIL、白藜芦醇比较及组间比较,差异有统计学意义,P<0.01.50、100和200 μmol/L白藜芦醇作用后,细胞膜表面DR4、DR5的荧光指数分别为1.80±0.07、2.11±0.14、2.59±0.16和2.16士0.08、2.92±0.25、3.90±0.06,与对照组(FI 值分别为1.52±0.04和1.61±0.13)比较及组间比较差异有统计学意义,P<0.05.结论:TRAIL与白藜芦醇联合可协同抑制MDA-MB-231 细胞增殖并诱导其凋亡,DR4,DR5蛋白表达的上调可能是其协同效应的机制之一.  相似文献   

5.
目的 左卡尼汀(levocarnitine,L-CNT)在改善由化疗药物引起的心脏毒性和周围神经毒性方面有一定的作用.本实验旨在研究联合应用时,L-CNT对多西他赛(docetaxel,DTX)抑制非小细胞肺癌(non-small cell lung cancer,NSCLC) GLC-82细胞增殖作用的影响,初步探讨其作用机制.方法 MTT法检测不同浓度L-CNT(0.625、1.25、2.5、5、10、20、40扣80 μg/mL)和DTX(0.01、0.1、1、5、10、20、40和80 μg/mL)分别对GLC-82细胞增殖作用的影响,倒置显微镜观察其形态的变化.以终浓度为1.25、20、80μg/mL L-CNT分别和DTX(9.301 μμg/mL)联合,同时处理GLC-82细胞24 h,MTT法检测其对细胞增殖作用的影响,流式细胞术检测细胞凋亡的变化,蛋白质印迹法检测Bcl-2、Bax和ANT1蛋白表达的情况.结果 与阴性对照组相比,L-CNT(1.25、20和80 μg/mL)对GLC-82细胞作用24h后,促进增殖率分别为(14.52±0.73)%、(27.03±1.21)%和(19.77±0.65)%,F=42.538,P=0.001;48 h后分别为(11.37±0.13)%、(19.56±1.01)%和(14.89±0.51)%,F=52.119,P=0.001.与DTX(27.319 μg/mL)单药组相比,L-CNT(1.25、20和80 μg/mL)、DTX联合用药组的细胞增殖率由(49.49±2.52)%增加至(52.64±2.43)%、(59.44±3.20)%和(53.15±2.37)%,F=7.412,P=0.011.与DTX(9.301 μ上g/mL)单药组相比,L-CNT(1.25、20和80 μg/mL)、DTX联合用药组GLC-82细胞密度增大,细胞凋亡率由(24.67±1.95)%分别降低至(21.90±1.98)%、(14.38±2.35)%和(22.42±1.43)%,F=15.697,P=0.001.L-CNT、DTX联合作用后,抑凋亡蛋白Bcl-2表达增多,促凋亡蛋白Bax表达减少,同时ANT1蛋白表达降低.结论 L-CNT和DTX联合应用对GLC-82细胞增殖与凋亡有一定的影响,主要通过下调Bax和上调Bcl-2蛋白的表达以及影响线粒体膜通透性转换孔的开放和关闭,减弱DTX对细胞凋亡的诱导作用.  相似文献   

6.
华蟾素联合长春瑞滨对小鼠Lewis肺癌细胞周期的影响   总被引:8,自引:0,他引:8  
目的 :研究华蟾素联合长春瑞滨对小鼠Lewis肺癌细胞周期的影响。方法 :5 0只皮下接种Lewis肺癌细胞的C57BL/ 6小鼠 ,随机分成华蟾素组、长春瑞滨组、华蟾素联合长春瑞滨组、环磷酰胺 (CTX)治疗对照组和生理盐水空白对照组。每天分别按 5ml/kg华蟾素、6 .7mg/kg长春瑞滨、两者联合、30mg/kg环磷酰胺以及 0 .2ml生理盐水予腹腔注射 ,给药 7天后处死 ,测定各组小鼠的皮下瘤重 ,计算抑瘤率 ,并运用流式细胞仪分析各组小鼠肿瘤细胞细胞周期各时相分布的状况。结果 :华蟾素组、长春瑞滨组、华蟾素联合长春瑞滨组的皮下瘤重较生理盐水组低 (P <0 .0 1) ,抑瘤率分别是 4 2 .86 %、4 5 .6 8%和 5 3.4 4 %。华蟾素组的肿瘤细胞S期细胞比例增高 ,长春瑞滨组的肿瘤细胞G2 /M期细胞比例增高 ,两药联合组的肿瘤细胞S期、G2 /M期细胞比例均有所增高。结论 :华蟾素和长春瑞滨对小鼠Lewis肺癌具有协同抑瘤作用 ,机制可能与其协同作用于细胞周期有关。  相似文献   

7.
目的:观察纳米金(gold nanoparticles,GNPs)是否能够增强顺铂(cisplatin,DDP)对肝癌HepG2细胞的细胞毒作用.方法:实验分成GNPs、DDP、GNPs+DDP和不加药对照组.采用上述各组药物处理HepG2细胞后,MTT法检测各组细胞的增殖抑制率,FCM检测细胞凋亡率和细胞周期分布情况,电感耦合等离子体原子发射光谱仪定量检测各组细胞内的铂含量,原子力显微镜下观察细胞表面超微结构的变化.结果:GNPs( 1.0 nmol/L)与DDP(0.5、1.0或2.0 μg/mL)联合作用后,HepG2细胞的增殖抑制率[(26.19±0.87)%、(36.17±1.33)%和(39.86±1.38)%]均明显高于相应浓度的单纯DDP(0.5、1.0或2.0 μg/mL)组[(20.82±0.76)%、(23.76±1.04)%和(25.66±1.16)%],差异有统计学意义(P<0.01).GNPs (1.0 nmol/L)联合DDP(2.0 μg/mL)组(GNPs+DDP组)的细胞凋亡率[(22.43±3.24)%]明显高于单纯DDP (2.0 μg/mL)组(DDP组)[(14.17±2.48)%](P<0.05),S期细胞百分比[(59.05±6.02)%]也较单纯DDP (2.0 μg/mL)组[(40.37±2.83)%]明显增加(P<0.01).GNPs+DDP组HepG2细胞内的DDP含量[(212.21±12.3) μg/L]较DDP组[( 108.67±7.74) μg/L]明显增加(P<0.01).原子力显微镜下观察发现GNPs+DDP组HepG2细胞与DDP组相比,细胞膜表面孔径增大、粗糙度增加,细胞核饱满程度下降.结论:GNPs可增加DDP在HepG2细胞内的积聚,使细胞阻滞于S期,增强DDP对细胞增殖的抑制作用,诱导细胞凋亡.  相似文献   

8.
背景与目的 CD40信号对肿瘤细胞化疗敏感性的影响存在争议.本研究旨在观察可溶性CD40配体(sCD40L)联合长春瑞滨对肺腺癌A549细胞的作用.方法 以sCD40L处理AS49细胞,MTT法和流式细胞仪检测CD40激发前后长春瑞滨作用下A549细胞的生长、细胞周期及凋亡率等生物学行为的变化,同时用Caspase-3检测试剂盒分析Caspase-3活性的改变.结果 sCD40L对CD40分子的激发可增强长春瑞滨对表达CD40肺癌细胞株A549增殖的抑制率(P<0.05),但并不显著影响细胞周期时相和细胞凋亡率(P>0.05),Caspase-3活性反而显著下降(P<0.05).结论 以sCD40L激发CD40信号可增强肺腺癌细胞A549对长春瑞滨的敏感性,可能通过非凋亡的、Cas-pase非依赖性的机制,且可能与抑制细胞周期进程无关.  相似文献   

9.
目的 建立载长春瑞滨红细胞载药体系并评价其功能.方法 利用改良低渗预膨胀法制备载长春瑞滨红细胞载药体系,采用紫外分光光度计测定长春瑞滨载药量和包载率,并对其体外贮存、释药情况进行评估.利用噻唑蓝(MTT)法评价载长春瑞滨红细胞的细胞增殖抑制作用.结果 载长春瑞滨红细胞包载率为70.92%,在体外能稳定贮存5 d,包载过程中红细胞形态、性质无明显变化,载体红细胞对包载的长春瑞滨可以稳定释放,48 h释放率接近100%.载药红细胞对人肺腺癌细胞株A549作用48 h后,当长春瑞滨浓度为0.0125、0.025 mg/ml时,载长春瑞滨红细胞组的细胞增殖抑制率高于裸药长春瑞滨组(P﹤0.05),且产生相同抑制率时,载长春瑞滨红细胞组所需要的长春瑞滨浓度低于裸药长春瑞滨组.结论 本研究建立的载长春瑞滨红细胞载药体系性质稳定,具有缓释作用,且在一定药物浓度下能提高疗效.  相似文献   

10.
目的探讨长春瑞滨及联合热疗对血管生成的抑制作用。方法以人肺癌A549细胞为对照,采用MTT法观察长春瑞滨及联合热疗对人脐静脉内皮细胞(HUVEC)增殖的影响;通过Transwell趋化实验、小管形成实验及流式细胞术观察长春瑞滨对HUVEC迁移、小管形成及细胞凋亡的影响;利用鸡胚绒毛尿囊膜(CAM)模型,观察长春瑞滨对体内CAM新生血管的影响。结果小剂量(0.1~1 ng/ml)长春瑞滨对HUVEC和A549增殖抑制具有差异细胞毒性(P=0.000)。0.1~1 ng/ml 长春瑞滨呈剂量依赖性抑制HUVEC增殖(r=0.993,P=0.000),联合热疗具有抑制HUVEC增殖的叠加或协同效应。小剂量长春瑞滨能够抑制HUVEC迁移和小管形成,诱导HUVEC凋亡,遏制CAM新生血管形成。结论小剂量长春瑞滨具有抗血管生成作用,联合热疗具有协同或叠加效应。  相似文献   

11.
Zusammenfassung: An der Studie zur Wirksamkeit und Anwendungssicherheit von Ketoconazol nahmen 27 Männer im Alter von 20 bis 80 (Median: 57) Jahre, davon 18 mit Onychomykosen und 9 als KontroUen bei den Laborwertbestimmungen, teil. Während des ersten Behandlungsmonats erhielten je 9 Patienten 200 mg und 400 mg Ketoconazol täglich. Danach wurden beide Gruppen 6 Monate mit 200 mg/d weiterbehandelt. Die klinische Beurteilung sowie hämatologische, biochemische und Plasmaspiegeluntersu-chungen erfolgten mindestens monafich, mykologische Untersuchungen wurden vor Aufnahme und bei Beendigung der Therapie vorgenommen. Erne letzte klinische Unter-suchung erfolgte 1 Jahr nach Beginn der Studie. Nach 7 Monaten Behandlung wurden 23 von 30 Nägeln mit “gebessert” bis “stark gebessert” beurteilt, nach dem behandlungsfreien Intervall galt dies für 28 von 30 Nägeln. Die Plasmaspiegel waren mit 200 mg/d ausreichend und uber den Behandlungszeit-raum konstant. Dies spricht für gute orale Resorption und Abwesenheit von Enzyminduktion. Die Laborwerte zeigten im Vergleich zu den Kontrollen und den Werten vor Behandlung keine signifikanten Abweichungen, so daß myelo-, nephro- und hepatotoxische Wirkungen von 400 bzw. 200 mg/d ausgeschlossen werden können. Der Lipidhaushalt wurde nicht beeinfluat und es trat unter Therapie als Folge der Ketoconazolwirkung lediglich Lanosterin im Serum auf. Nach Beendigung der Therapie ging der Lanosteringehalt schnell zurück. Damit erweist sich Ketoconazol in den angewandten Dosen als ein gut verträgliches und zur Langzeitbehandlung von Onychomykosen geeignetes Antimykotikum. Summary: Twenty-seven males with a median age of 57 (range: 20 to 80) years took part in this study on the efficacy and safety of ketoconazole. Eighteen men suffered from onychomycosis; nine served as controls in the safety evaluation. During the first month of treatment, nine patients received 200 mg and the nine other 400 mg ketoconazole daily. Then the treatment was uniformly continued with 200 mg/d for 6 months. Clinical evaluation and haematological, biochemical and plasma level investigations were carried out at least at monthly intervals; mycological controls were performed at the start and end of therapy. A final clinical evaluation was carried out one year after the start of the study. After 7 months of treatment, moderate or definite clinical improvement was obtained in 23 out of 30 nails. After 5 more months without antimycotic treatment this was the case in 28 of 30 nails. Plasma levels obtained with 200 mg ketoconazole daily were adequate and constant during the entire treatment period. This indicates a good oral resorption as well as the absence of induction of hepatic enzymes. The laboratory values did not show significant deviations as compared with the controls or with the pretreatment values. This excludes myelo-, nephro- and hepatotoxic effects of 400 and 200 mg ketoconazole daily. The lipid metabolism was not influenced, the only difference was the occurrence of lanosterol in the serum, which is a result of the mechanism of action of ketoconazole. After the medication period the lanosterol levels subsided rapidly. In the applied doses ketoconazole is a well-tolerated and effective drug for the systemic long-term treatment of onychomycosis.  相似文献   

12.
The medically important dematiaceous fungi and their identification   总被引:5,自引:0,他引:5  
Dematiaceous fungi include a large group of organisms that are darkly pigmented (dark brown, olivaceous, or black). In most cases the pigment is melanin, and specifically, dihydroxynaphthalene melanin. The diseases produced include chromoblastomycosis, eumycotic mycetoma, and phaeohyphomycosis. Phaeohyphomycosis is a new classification for a diverse group of previously known entities grouped together on the basis of finding dematiaceous hyphal and/or yeast-like forms in tissue; tissue involvement may be superficial, cutaneous and corneal, subcutaneous, or systemic. Identification of these fungi is based mostly upon morphology. Important structures include annellides (Phaeoannellomyces, Exophiala), phialides (Phialophora, Wangiella), adelophialides (Phialemonium without collarettes, Lecythophora with collarettes), differentiation of conidiophores (Xylohypha versus Cladosporium) and conidial hilum, septation and germination (Bipolaris, Drechslera, Exserohilum). Useful laboratory tests include the 12% gelatin test (controversial), nitrate assimilation (W. dermatitidis is negative, most other species are positive), and determination of temperature maxima (especially 37 degrees C for E. jeanselmei, 40 degrees C for W. dermatitidis and B. spicifera, 42 degrees C for X. bantiana, and 45 degrees C for Dactylaria constricta var. gallopava and Scedosporium inflatum).  相似文献   

13.
14.
Dr.  W. Dittmar  N. Jovi 《Mycoses》1987,30(7):326-342
Summary: Short-term experiments on excised skin (human, pig) gave the following results: 1. In the tissue activity test with direct inoculation (D-TAT) commercial preparations of the non-azole antimycotics ciclopiroxolamine, tolnaftate and naftifine, produced higher inhibitory activity against Trichophyton mentagrophytes (standard strain) in various levels of the horny layer than were produced by the azole antimycotics econazole, miconazole, clotrimazole, oxiconazole and bifonazole. Fast drying solutions of antimycotics invariably gave higher inhibitory activities than creams. In the ultrafiltration tissue activity test (UFT- TAT) against Candida albicans (2 strains), antimycotic agents ranked in order of effectiveness as follows: ciclopiroxolamine – most of the azole antimycotics – bifonazole and naftifine. 2. In tests of fungicidal activity against T. mentagrophytes (2 strains) and Microsporum gypseum (1 strain) the first step was to inoculate the skin surface. After the horny layer had been penetrated by fungal mycelia, antimycotic agents of documented fungicidal potency, chiefly in the form of creams, were applied to the skin surface and left to act for up to 18 hours. The horny layer and epidermis were then scraped off and the concentration of viable fungi was determined. Ciclopiroxolamine cream and lotion produced by far the greatest diminution in viable fungi; creams containing oxiconazole and naftifine were moderately effective and those containing tioconazole and bifonazole produced a relatively small decrease in viable fungi. To avoid erroneous results it is important to homogenize and dilute the skin scrapings; if this is not done certain antimycotics will give misleadingly high fungal killing rates. At this early stage the scatter of results is still wide and minor differences in efficacy cannot as yet be detected with certainty. 3. From the results of various comparative tests it is evident that pig skin can be used as a substitute for human skin in the tests listed under 1. and 2. above. This discovery may make a valuable contribution towards limiting the need for experiments on living animals and trials on human beings. Zusammenfassung: In Kurzzeitversuchen an exzidierter Haut (Mensch, Schwein) wurde gefunden: 1. Im Gewebeaktivitätstest mit direkter Inokulation (D-GAT) wurde mit Handelspräparaten der Nichtazol-Antimykotika Ciclopiroxolamin, Tolnaftat und Naftifin in verschiedenen Hornschichtniveaus eine höhere Hemmaktivität gegenüber Trichophyton mentagrophytes (Standard-Stamm) erzielt als mit solchen der Azol-Antimykotika Econazol, Miconazol, Clotrimazol, Oxiconazol und Bifonazol. Rasch trocknende Lösungen von Antimykotika ergaben durchweg höhere Hemmaktivitäten als Cremes. Im Ultrafiltrations-Gewebeaktivitätstest (UFT-GAT) gegenüber Candida albicans (2 Stämme) ergab sich nach erzielter Wirksamkeit die Rangfolge Ciclopiroxolamine – Mehrzahl der Azolantimykotika – Bifonazol und Naftifin. 2. In Fungizidie-Testen gegenüber T. mentagrophytes (2 Stämme) und Microsporum gypseum (1 Stamm) wurde zunächst die Hautoberfläche inokuliert. Nach Durchdringung der Hornschicht mit Pilzmyzelien wirkten auf die Hautoberfläche bis zu 18 Stunden lang überwiegend Cremes von als fungizid publizierten Antimykotika ein. Während sich in abgeschabter Hornschicht und Epidermis der so bearbeiteten Hautoberflächen mit Ciclopiroxolamin-Creme und -Lotion die weitaus höchste Verminderung lebensfähiger Keime ergab, bewirkten Cremes mit Oxiconazol und Naftifin eine mittlere und solche mit Tioconazol und Bifonazol eine relativ niedrige Keimeliminierung. Zur Vermeidung von fehlerhaften Ergebuissen mußten Homogenisierung und Verdünnung der Hautschabsel erfolgen, anderenfalls bei mehreren Antimykotika eine zu hohe Keimabtötung vorgetäuscht worden wäre. Wegen der vorerst noch hohen Streuung der Ergebnisse können kleinere Wirksamkeitsunterschiede noch nicht sicher erfaßt werden. 3. Nach dem Ergebnis verschiedener Vergleichstests kann in den Testen zu 1. und 2. Schweinehaut als Ersatz für Haut vom Menschen dienen und dürfte damit wesentlich zur Einschränkung von Versuchen am lebenden Tier und von Prüfungen am Menschen beitragen.  相似文献   

15.
Mycotic keratitis in Paraguay   总被引:7,自引:0,他引:7  
Patients with corneal ulcer, residing mainly in rural areas of Paraguay, were controlled for mycotic eye infections. In 26 cases out of 45 (58%) presence of filamentous fungi was observed (Fusarium sp. (11), Aspergillus sp. (5), Cladosporium sp. (3), Alternaria sp. (2), Acremonium sp. (1), Curvularia sp. (1), culture negative (3)). In 17 cases also pathogenic bacteria were present. Most of the patients were farmers and belonged to the low income class. These data indicate that mycotic keratitis may be a frequent cause for eye infections in developing countries.  相似文献   

16.
Mycotic immunodiagnosis was performed in 186 hospitalized patients with different respiratory diseases, mostly considered as tuberculosis and others with a doubtful diagnosis. Crude histoplasmin, coccidioidin, paracoccidioidin, blastomycin, candidin, aspergillin, and sporotrichin, as well as purified polysaccharide-protein complexes (PPC) of Histoplasma capsulatum, Coccidioides immitis, and Paracoccidioides brasiliensis were used as antigens. Immune tests used included skin test (ST), gel immunodiffusion (ID), counterimmunoelectrophoresis (CIE), complement fixation (CF), and ELISA. A possible association with candidosis was observed in 17% of patients with tuberculosis and diabetes; one presumptive paracoccidioidomycosis, one confirmed aspergillosis, and six cases of active histoplasmosis were determined. Candidin ST showed 29% of positive reactions with an increased frequency in patients between 31 and 55 years of age. CF test showed the highest positivity percentages with crude antigens, specially for Candida antigen (26.3%) and histoplasmin (18.2%). Cross reactions were evident with crude antigens but decreased when PPC's were used in ELISA.  相似文献   

17.
R.D. Khulbe 《Mycoses》1989,32(2):84-86
Infection ability tests of four species of the Saprolegniales viz., Brevilegnia subclavata Couch, Geolegnia inflata Coker & Braxton, Protoachlya oryzae Khulbe and Scoliolegnia centrica Khulbe were made by artificial inoculation experiments. Except Geolegnia inflata, all the three species parasitized the test fishes (Carassius auratus L., Puntius conchonius Ham., P. ticto Ham. and Nemacheilus rupicola). Two chemicals, namely boric acid and potassium permanganate were effective at 0.1 to 0.15 M concentrations against parasitic watermolds.  相似文献   

18.
整合肿瘤学是应用循证为基础的身心锻炼、自然产物或传统方法联合标准肿瘤治疗的肿瘤康复学,通过肿瘤患者的自我管理以期提高患者的健康水平、生活质量和临床预后。肿瘤的整合治疗包括体能锻炼、体重控制、冥想和催眠、瑜伽、针灸和推拿、气功、心理教育干预、营养、光遗传学治疗和音乐治疗。以群体和网络为基础的压力干预前景良好。微生物治疗将成为肿瘤整合治疗的重要组成,而选择自己喜欢的方法照顾自己的自我管理将是肿瘤整合治疗的终极目标。  相似文献   

19.
Summary. A total of 54 patients with culturally proven tropical dermatomycoses, comprising 23 with various types of dermatophytoses, one with foot infection due to Trichosporon beigelii and one with foot infection due to Geotrichum candidum , two with candidoses of the groin and 27 with pityriasis versicolor, were included in a clinical trial of efficacy of 1% isoconazole cream (TravogenR, Schering, Berlin, Germany). Five patients were not evaluable. A clinical and mycological cure was achieved in 29 cases in 3–4 weeks. In 15 (31%) of the remaining patients treatment was required for 5–6 weeks, while another three patients required treatment for 8 weeks. In two patients the disease proved to be resistant to treatment with the drug.
Zusammenfassung. Insgesamt 54 Patienten mit kulturell gesicherter Dermatomykose, (23 unterschiedliche Dermatophytosen, eine Trichosporon beigelii - und eine Geotrichum candidum -Fußinfektion, 2 Candidosen der Leistengegend und 27 Pityriasis versicolor) wurden in einer klinischen Wirksamkeits-studie mit 1% iger Isoconazol-Creme (TravogenR, Schering, Berlin, Deutschland) behandelt. Fünf Patienten waren nicht auswertbar. Eine klinische und mykologische Heilung wurde bei 47 von 49 Patienten (96%) erreicht. Bei 29 patienten (59%) wurde die Heilung bereits nach 3–4 Wochen Behandlung erreicht. Weitere 15 Patienten (31%) benötigten 5–6 Wochen und drei Patienten 8 Wochen Behandlungsdauer. Zwei Mykosesituationen erwiesen sich als therapieresistent.  相似文献   

20.
M. Seibold 《Mycoses》1996,39(S2):44-46
Zusammenfassung. Im Hinblick auf die Reproduzierbarkeit können zwischen dem Etest® und der NCCLS-Methode keine gravierenden Unterschiede festgestellt werden. Bei der Frage der klinischen Korrelation existieren bisher nur Einzelbeobachtungen. Die Korrelation der Teste untereinander ist als Erreger- und Testsubstanz-abhängig bekannt. Die einfachert Handhabbarkeit prädisponiert den Etest® für die Routine. Bevor der Etest® für die Empfindlichkeitsprüing von Hefen uneingeschränkt empfohlen werden kann, sind weitere Evaluierangen erforderlich. Auch für das NCCLS-Verfahren steht eine Validierung noch aus. Andere Verfahren werden sich an diesen beiden Testsystemen messen müssen.
Summary. The Etest® and the NCCLS method are not much differing in respect to their reproducibility. Only single observations exist on the clinical correlation of both tests. The correlation between both tests are known as being dependent on the yeast species and antifungals used. Due to the easy and simple handling the Etest® is attractive for routine laboratories. The Etest® has to be more evaluated before it can be generally recommended. The NCCLS method also is not validated until now. Different test methods should be compared thoroughly with the above mentioned standard.  相似文献   

设为首页 | 免责声明 | 关于勤云 | 加入收藏

Copyright©北京勤云科技发展有限公司  京ICP备09084417号