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1.
目的;研究健择,诺维本,顺铂三药联合治疗晚期非小细胞肺癌的临床应用价值。方法:30例Ⅲ期及Ⅳ期的非小细胞肺癌患者接受健择,诺维本及顺铂方案化疗后观察其疗效,副作用及生存期。结果:30例患者化疗3-6个周期后,Ⅲ期及Ⅳ期的有效率分别为65%和30%,总有效率为53.3%。中位生存期为12个月,Ⅲ期及Ⅳ期的1年生存率为65%和20%,总的1年生存率为50%,副作用主要为Ⅱ-Ⅳ度的骨髓抑制及Ⅰ-Ⅱ度的消化道反应。结论:健择,诺维本,顺铂联合化疗方案可有效地提高晚期非小细胞肺癌的疗效,延长生存期,改善生活质量。  相似文献   

2.
目的:评价单药健择与低剂量顺铂联合紫杉醇方案治疗高龄晚期非小细胞肺癌(NSCLC)患者的临床疗效与不良反应.方法:回顾性收集了我院1999年1月~2005年9月治疗的38例ⅢB/Ⅳ期高龄晚期非小细胞肺癌患者的临床资料,其中健择单药病人组(GEM组,n=18)及低剂量顺铂联合紫杉醇化疗病人组(PC组,n=20),对两组疗效及副作用进行分析.结果:老年晚期非小细胞肺癌GEM组治疗有效率为11.1%(2/18),PC治疗组为20%(4/20),无显著差异(P=0.66).GEM组中位生存期为5.3个月,1年生存率为16.7%;PC组中位生存期为6.1个月,1年生存率为25%,无显著差异(P=0.70).联合治疗组不良反应率较单药组高.结论:该两个方案都是治疗高龄晚期NSCLC患者的有效方案.联合化疗方案虽然在疗效上略高于健择单药化疗方案,却增加了一定的毒副反应;单药健择化疗对于高龄ⅢB/Ⅳ期NSCLC患者不失为一种好的姑息性化疗方案.该两个方案对比有待进一步扩大样本量临床随机对照研究.  相似文献   

3.
毛娟华 《肿瘤学杂志》2007,13(4):290-291
[目的]观察吉西他滨(商品名健择)联合顺铂治疗老年晚期非小细胞肺癌(NSCLC)的近期疗效、毒副反应。[方法]健择(GEM)1000mg/m2静滴30min,d1,8;顺铂30mg/m2,静滴d1~3;21d为一个周期。完成2个周期以上评价疗效。[结果]47例老年晚期NSCLC患者共行化疗189个周期,全组总有效率38.3%。(全组42例均可评价,有效率为38.3%)。主要毒副反应为胃肠反应(Ⅲ~Ⅳ度为23.4%)和血液学毒性(Ⅲ~Ⅳ度白细胞下降率为27.7%,Ⅲ~Ⅳ度血小板下降率为14.9%)。[结论]健择联合顺铂治疗老年人非小细胞肺癌,有效率高,毒副反应轻,可以耐受。  相似文献   

4.
目的 观察健择(GEM,Gemcitabine,Gemzer,吉西他滨)与顺铂(DDP,Cisplatin)联合化疗方案治疗晚期非小细胞肺癌(NSCLC)的临床疗效及毒副反应。方法 36例均为Ⅲ、Ⅳ期非小细胞肺癌患者。健择1000 mg/m~2静滴d1,d8,顺铂40 mg静滴d1~d3,21d为1个周期,治疗2~3周期。结果 总有效率为44.4%(均为部分缓解)。主要毒副反应为Ⅱ~Ⅲ度骨髓抑制及恶心呕吐。骨髓抑制主要表现为血红蛋白、白细胞及血小板的降低,但没有严重的Ⅲ~Ⅳ度损害。无明显的肝肾功能的损害。无一例因毒性反应而延期化疗者。结论 健择加顺铂联合化疗方案治疗晚期非小细胞肺癌有较好的疗效,且耐受性较好。  相似文献   

5.
目的:评价单药健择与低剂量顺铂联合紫杉醇方案治疗高龄晚期非小细胞肺癌(NSCLC)患者的临床疗效与不良反应。方法:回顾性收集了我院1999年1月~2005年9月治疗的38例IIIB/IV期高龄晚期非小细胞肺癌患者的临床资料,其中健择单药病人组(GEM组,n=18)及低剂量顺铂联合紫杉醇化疗病人组(PC组,n=20),对两组疗效及副作用进行分析。结果:老年晚期非小细胞肺癌GEM组治疗有效率为11.1%(2/18),PC治疗组为20%(4/20),无显著差异(P=0.66)。GEM组中位生存期为5.3个月,1年生存率为16.7%;PC组中位生存期为6.1个月,1年生存率为25%,无显著差异(P=0.70)。联合治疗组不良反应率较单药组高。结论:该两个方案都是治疗高龄晚期NSCLC患者的有效方案。联合化疗方案虽然在疗效上略高于健择单药化疗方案,却增加了一定的毒副反应;单药健择化疗对于高龄IIIB/IV期NSCLC患者不失为一种好的姑息性化疗方案。该两个方案对比有待进一步扩大样本量临床随机对照研究。  相似文献   

6.
健择加国产草酸铂联合治疗晚期非小细胞肺癌的临床研究   总被引:6,自引:0,他引:6  
化学治疗对晚期非小细胞肺癌非常重要 ,目前已证明健择对非小细胞肺癌等的疗效较好 ,鉴于健择和国产草酸铂对晚期非小细胞肺癌疗效的肯定 ,我们应用健择加国产草酸铂联合治疗晚期非小细胞肺癌 2 6例 ,现将结果报告如下。1 材料与方法1.1 临床资料本组 2 6例均经病理学检查确诊 ,其中鳞癌 14例 ,腺癌 9例 ,腺鳞癌 3例。男性 2 0例 ,女性 6例 ;年龄 48~ 71岁 ,中位年龄 5 5岁。临床分期Ⅲb期 8例 ,Ⅳ期 18例 ,其中初治疗者 18例 ,复治者 8例。Kps评分 >5 0分 ,血常规、肝肾功能及心功能均基本正常 ,预计生存期 >2个月。1.2 给药方法健择 …  相似文献   

7.
目的探讨含顺铂的三种联合化疗方案治疗晚期非小细胞肺癌的近期疗效及不良反应。方法应用诺维本(NVB)、健择(GEM)、泰索帝(TXT)分别与顺铂(DDP)组成两药联合方案(NP、GP、TP)治疗Ⅲ~Ⅳ期非小细胞肺癌共78例,其中NP组31例,GP组22例,TP组25例,3组病例的临床资料具有可比性。结果NP、GP、TP组有效率分别为29%(9/31)、36%(8/22)和40%(10/25),3组间近期疗效无显著差异(P>0.05)。不良反应主要为骨髓抑制,其中Ⅲ~Ⅳ度白细胞减少发生率3组分别为32%(10/31)、27%(6/22)和28%(7/25),各组间比较无统计学意义(P>0.05)。结论诺维本、健择、泰索帝与顺铂分别组成两药联合方案对晚期非小细胞肺癌均有确切疗效,组间无明显差异,均可作为一线治疗方案应用。  相似文献   

8.
目的 评估吉西他宾 (健择 ,gemcitabine,GEM) ,顺铂 (DDP)和卡铂 (CBP)经不同的途径化疗治疗晚期非小细胞性肺癌 (NSCLC)的疗效 ,耐受性和毒副反应。方法  30例晚期非小细胞性肺癌患者第1d支气管动脉介入灌注健择 10 0 0mg/m2 ,卡铂 2 0 0mg/m2 。第 3d给予顺铂 30mg/m2 静脉滴注 3d ,每 2 1d~2 8d重复。结果 全组共完成 6 0个周期 ,近期有效率 73 3% ,中位生存期 9 9月 ,1年生存率 5 6 6 %。常见的毒副反应为骨髓抑制、消化道毒性和肾毒性。结论 支气管动脉介入是一种简便方法 ,直接支气管动脉内灌注健择联合铂类药物 ,再加全身静脉化疗 ,患者的耐受性良好 ,毒副反应轻 ,初步疗效较满意。  相似文献   

9.
目的比较以铂类为基础的三药方案与不含铂类的两药方案治疗晚期非小细胞肺癌(NSCLC)的近期疗效和不良反应,为临床治疗提供指导。方法24例Ⅲ~Ⅳ期NSCLC采用PGV方案(顺铂 健择 长春瑞滨)化疗,31例Ⅲ~Ⅳ期NSCLC采用GV方案(健择 长春瑞滨)化疗。两方案均每3周重复,至少2个周期。结果两组有效率、中位缓解期相近,A、B两组中位生存期分别为11个月、10个月,1年生存率分别为41.7%、41.9%。结论铂类方案与非铂类方案治疗晚期NSCLC疗效相近(P>0.05),非铂类方案不良反应较铂类方案为轻,均可耐受。21天GV方案更安全、更经济,推荐作为治疗NSCLC的一线方案。  相似文献   

10.
目的观察健择(GEM)联合顺铂(DDP)治疗晚期非小细胞肺癌(non-small cell lung csneer,NSCLC)的疗效和毒性反应。方法50例晚期非小细胞肺癌患者应用GP联合方案化疗,健择1000ms/m^2,静滴30min,第1,8天;顺铂25mg/m^2,静滴1h,第1—3天,每21d为1周期,至少2周期。结果全组完全缓解(CR)1例,部分缓解(PR)21例,总有效率为44.0%。中位生存期为11个月,1年生存率为40.0%。Ⅲ度和Ⅳ度白细胞减少症和血小板减少症发生率分别为18.0%和16.0%。结论健择联合顺铂治疗晚期NSCLC有较好的疗效,且安全耐受性较好。  相似文献   

11.
Zusammenfassung: An der Studie zur Wirksamkeit und Anwendungssicherheit von Ketoconazol nahmen 27 Männer im Alter von 20 bis 80 (Median: 57) Jahre, davon 18 mit Onychomykosen und 9 als KontroUen bei den Laborwertbestimmungen, teil. Während des ersten Behandlungsmonats erhielten je 9 Patienten 200 mg und 400 mg Ketoconazol täglich. Danach wurden beide Gruppen 6 Monate mit 200 mg/d weiterbehandelt. Die klinische Beurteilung sowie hämatologische, biochemische und Plasmaspiegeluntersu-chungen erfolgten mindestens monafich, mykologische Untersuchungen wurden vor Aufnahme und bei Beendigung der Therapie vorgenommen. Erne letzte klinische Unter-suchung erfolgte 1 Jahr nach Beginn der Studie. Nach 7 Monaten Behandlung wurden 23 von 30 Nägeln mit “gebessert” bis “stark gebessert” beurteilt, nach dem behandlungsfreien Intervall galt dies für 28 von 30 Nägeln. Die Plasmaspiegel waren mit 200 mg/d ausreichend und uber den Behandlungszeit-raum konstant. Dies spricht für gute orale Resorption und Abwesenheit von Enzyminduktion. Die Laborwerte zeigten im Vergleich zu den Kontrollen und den Werten vor Behandlung keine signifikanten Abweichungen, so daß myelo-, nephro- und hepatotoxische Wirkungen von 400 bzw. 200 mg/d ausgeschlossen werden können. Der Lipidhaushalt wurde nicht beeinfluat und es trat unter Therapie als Folge der Ketoconazolwirkung lediglich Lanosterin im Serum auf. Nach Beendigung der Therapie ging der Lanosteringehalt schnell zurück. Damit erweist sich Ketoconazol in den angewandten Dosen als ein gut verträgliches und zur Langzeitbehandlung von Onychomykosen geeignetes Antimykotikum. Summary: Twenty-seven males with a median age of 57 (range: 20 to 80) years took part in this study on the efficacy and safety of ketoconazole. Eighteen men suffered from onychomycosis; nine served as controls in the safety evaluation. During the first month of treatment, nine patients received 200 mg and the nine other 400 mg ketoconazole daily. Then the treatment was uniformly continued with 200 mg/d for 6 months. Clinical evaluation and haematological, biochemical and plasma level investigations were carried out at least at monthly intervals; mycological controls were performed at the start and end of therapy. A final clinical evaluation was carried out one year after the start of the study. After 7 months of treatment, moderate or definite clinical improvement was obtained in 23 out of 30 nails. After 5 more months without antimycotic treatment this was the case in 28 of 30 nails. Plasma levels obtained with 200 mg ketoconazole daily were adequate and constant during the entire treatment period. This indicates a good oral resorption as well as the absence of induction of hepatic enzymes. The laboratory values did not show significant deviations as compared with the controls or with the pretreatment values. This excludes myelo-, nephro- and hepatotoxic effects of 400 and 200 mg ketoconazole daily. The lipid metabolism was not influenced, the only difference was the occurrence of lanosterol in the serum, which is a result of the mechanism of action of ketoconazole. After the medication period the lanosterol levels subsided rapidly. In the applied doses ketoconazole is a well-tolerated and effective drug for the systemic long-term treatment of onychomycosis.  相似文献   

12.
The medically important dematiaceous fungi and their identification   总被引:5,自引:0,他引:5  
Dematiaceous fungi include a large group of organisms that are darkly pigmented (dark brown, olivaceous, or black). In most cases the pigment is melanin, and specifically, dihydroxynaphthalene melanin. The diseases produced include chromoblastomycosis, eumycotic mycetoma, and phaeohyphomycosis. Phaeohyphomycosis is a new classification for a diverse group of previously known entities grouped together on the basis of finding dematiaceous hyphal and/or yeast-like forms in tissue; tissue involvement may be superficial, cutaneous and corneal, subcutaneous, or systemic. Identification of these fungi is based mostly upon morphology. Important structures include annellides (Phaeoannellomyces, Exophiala), phialides (Phialophora, Wangiella), adelophialides (Phialemonium without collarettes, Lecythophora with collarettes), differentiation of conidiophores (Xylohypha versus Cladosporium) and conidial hilum, septation and germination (Bipolaris, Drechslera, Exserohilum). Useful laboratory tests include the 12% gelatin test (controversial), nitrate assimilation (W. dermatitidis is negative, most other species are positive), and determination of temperature maxima (especially 37 degrees C for E. jeanselmei, 40 degrees C for W. dermatitidis and B. spicifera, 42 degrees C for X. bantiana, and 45 degrees C for Dactylaria constricta var. gallopava and Scedosporium inflatum).  相似文献   

13.
14.
Dr.  W. Dittmar  N. Jovi 《Mycoses》1987,30(7):326-342
Summary: Short-term experiments on excised skin (human, pig) gave the following results: 1. In the tissue activity test with direct inoculation (D-TAT) commercial preparations of the non-azole antimycotics ciclopiroxolamine, tolnaftate and naftifine, produced higher inhibitory activity against Trichophyton mentagrophytes (standard strain) in various levels of the horny layer than were produced by the azole antimycotics econazole, miconazole, clotrimazole, oxiconazole and bifonazole. Fast drying solutions of antimycotics invariably gave higher inhibitory activities than creams. In the ultrafiltration tissue activity test (UFT- TAT) against Candida albicans (2 strains), antimycotic agents ranked in order of effectiveness as follows: ciclopiroxolamine – most of the azole antimycotics – bifonazole and naftifine. 2. In tests of fungicidal activity against T. mentagrophytes (2 strains) and Microsporum gypseum (1 strain) the first step was to inoculate the skin surface. After the horny layer had been penetrated by fungal mycelia, antimycotic agents of documented fungicidal potency, chiefly in the form of creams, were applied to the skin surface and left to act for up to 18 hours. The horny layer and epidermis were then scraped off and the concentration of viable fungi was determined. Ciclopiroxolamine cream and lotion produced by far the greatest diminution in viable fungi; creams containing oxiconazole and naftifine were moderately effective and those containing tioconazole and bifonazole produced a relatively small decrease in viable fungi. To avoid erroneous results it is important to homogenize and dilute the skin scrapings; if this is not done certain antimycotics will give misleadingly high fungal killing rates. At this early stage the scatter of results is still wide and minor differences in efficacy cannot as yet be detected with certainty. 3. From the results of various comparative tests it is evident that pig skin can be used as a substitute for human skin in the tests listed under 1. and 2. above. This discovery may make a valuable contribution towards limiting the need for experiments on living animals and trials on human beings. Zusammenfassung: In Kurzzeitversuchen an exzidierter Haut (Mensch, Schwein) wurde gefunden: 1. Im Gewebeaktivitätstest mit direkter Inokulation (D-GAT) wurde mit Handelspräparaten der Nichtazol-Antimykotika Ciclopiroxolamin, Tolnaftat und Naftifin in verschiedenen Hornschichtniveaus eine höhere Hemmaktivität gegenüber Trichophyton mentagrophytes (Standard-Stamm) erzielt als mit solchen der Azol-Antimykotika Econazol, Miconazol, Clotrimazol, Oxiconazol und Bifonazol. Rasch trocknende Lösungen von Antimykotika ergaben durchweg höhere Hemmaktivitäten als Cremes. Im Ultrafiltrations-Gewebeaktivitätstest (UFT-GAT) gegenüber Candida albicans (2 Stämme) ergab sich nach erzielter Wirksamkeit die Rangfolge Ciclopiroxolamine – Mehrzahl der Azolantimykotika – Bifonazol und Naftifin. 2. In Fungizidie-Testen gegenüber T. mentagrophytes (2 Stämme) und Microsporum gypseum (1 Stamm) wurde zunächst die Hautoberfläche inokuliert. Nach Durchdringung der Hornschicht mit Pilzmyzelien wirkten auf die Hautoberfläche bis zu 18 Stunden lang überwiegend Cremes von als fungizid publizierten Antimykotika ein. Während sich in abgeschabter Hornschicht und Epidermis der so bearbeiteten Hautoberflächen mit Ciclopiroxolamin-Creme und -Lotion die weitaus höchste Verminderung lebensfähiger Keime ergab, bewirkten Cremes mit Oxiconazol und Naftifin eine mittlere und solche mit Tioconazol und Bifonazol eine relativ niedrige Keimeliminierung. Zur Vermeidung von fehlerhaften Ergebuissen mußten Homogenisierung und Verdünnung der Hautschabsel erfolgen, anderenfalls bei mehreren Antimykotika eine zu hohe Keimabtötung vorgetäuscht worden wäre. Wegen der vorerst noch hohen Streuung der Ergebnisse können kleinere Wirksamkeitsunterschiede noch nicht sicher erfaßt werden. 3. Nach dem Ergebnis verschiedener Vergleichstests kann in den Testen zu 1. und 2. Schweinehaut als Ersatz für Haut vom Menschen dienen und dürfte damit wesentlich zur Einschränkung von Versuchen am lebenden Tier und von Prüfungen am Menschen beitragen.  相似文献   

15.
Mycotic keratitis in Paraguay   总被引:7,自引:0,他引:7  
Patients with corneal ulcer, residing mainly in rural areas of Paraguay, were controlled for mycotic eye infections. In 26 cases out of 45 (58%) presence of filamentous fungi was observed (Fusarium sp. (11), Aspergillus sp. (5), Cladosporium sp. (3), Alternaria sp. (2), Acremonium sp. (1), Curvularia sp. (1), culture negative (3)). In 17 cases also pathogenic bacteria were present. Most of the patients were farmers and belonged to the low income class. These data indicate that mycotic keratitis may be a frequent cause for eye infections in developing countries.  相似文献   

16.
Mycotic immunodiagnosis was performed in 186 hospitalized patients with different respiratory diseases, mostly considered as tuberculosis and others with a doubtful diagnosis. Crude histoplasmin, coccidioidin, paracoccidioidin, blastomycin, candidin, aspergillin, and sporotrichin, as well as purified polysaccharide-protein complexes (PPC) of Histoplasma capsulatum, Coccidioides immitis, and Paracoccidioides brasiliensis were used as antigens. Immune tests used included skin test (ST), gel immunodiffusion (ID), counterimmunoelectrophoresis (CIE), complement fixation (CF), and ELISA. A possible association with candidosis was observed in 17% of patients with tuberculosis and diabetes; one presumptive paracoccidioidomycosis, one confirmed aspergillosis, and six cases of active histoplasmosis were determined. Candidin ST showed 29% of positive reactions with an increased frequency in patients between 31 and 55 years of age. CF test showed the highest positivity percentages with crude antigens, specially for Candida antigen (26.3%) and histoplasmin (18.2%). Cross reactions were evident with crude antigens but decreased when PPC's were used in ELISA.  相似文献   

17.
R.D. Khulbe 《Mycoses》1989,32(2):84-86
Infection ability tests of four species of the Saprolegniales viz., Brevilegnia subclavata Couch, Geolegnia inflata Coker & Braxton, Protoachlya oryzae Khulbe and Scoliolegnia centrica Khulbe were made by artificial inoculation experiments. Except Geolegnia inflata, all the three species parasitized the test fishes (Carassius auratus L., Puntius conchonius Ham., P. ticto Ham. and Nemacheilus rupicola). Two chemicals, namely boric acid and potassium permanganate were effective at 0.1 to 0.15 M concentrations against parasitic watermolds.  相似文献   

18.
整合肿瘤学是应用循证为基础的身心锻炼、自然产物或传统方法联合标准肿瘤治疗的肿瘤康复学,通过肿瘤患者的自我管理以期提高患者的健康水平、生活质量和临床预后。肿瘤的整合治疗包括体能锻炼、体重控制、冥想和催眠、瑜伽、针灸和推拿、气功、心理教育干预、营养、光遗传学治疗和音乐治疗。以群体和网络为基础的压力干预前景良好。微生物治疗将成为肿瘤整合治疗的重要组成,而选择自己喜欢的方法照顾自己的自我管理将是肿瘤整合治疗的终极目标。  相似文献   

19.
Summary. A total of 54 patients with culturally proven tropical dermatomycoses, comprising 23 with various types of dermatophytoses, one with foot infection due to Trichosporon beigelii and one with foot infection due to Geotrichum candidum , two with candidoses of the groin and 27 with pityriasis versicolor, were included in a clinical trial of efficacy of 1% isoconazole cream (TravogenR, Schering, Berlin, Germany). Five patients were not evaluable. A clinical and mycological cure was achieved in 29 cases in 3–4 weeks. In 15 (31%) of the remaining patients treatment was required for 5–6 weeks, while another three patients required treatment for 8 weeks. In two patients the disease proved to be resistant to treatment with the drug.
Zusammenfassung. Insgesamt 54 Patienten mit kulturell gesicherter Dermatomykose, (23 unterschiedliche Dermatophytosen, eine Trichosporon beigelii - und eine Geotrichum candidum -Fußinfektion, 2 Candidosen der Leistengegend und 27 Pityriasis versicolor) wurden in einer klinischen Wirksamkeits-studie mit 1% iger Isoconazol-Creme (TravogenR, Schering, Berlin, Deutschland) behandelt. Fünf Patienten waren nicht auswertbar. Eine klinische und mykologische Heilung wurde bei 47 von 49 Patienten (96%) erreicht. Bei 29 patienten (59%) wurde die Heilung bereits nach 3–4 Wochen Behandlung erreicht. Weitere 15 Patienten (31%) benötigten 5–6 Wochen und drei Patienten 8 Wochen Behandlungsdauer. Zwei Mykosesituationen erwiesen sich als therapieresistent.  相似文献   

20.
M. Seibold 《Mycoses》1996,39(S2):44-46
Zusammenfassung. Im Hinblick auf die Reproduzierbarkeit können zwischen dem Etest® und der NCCLS-Methode keine gravierenden Unterschiede festgestellt werden. Bei der Frage der klinischen Korrelation existieren bisher nur Einzelbeobachtungen. Die Korrelation der Teste untereinander ist als Erreger- und Testsubstanz-abhängig bekannt. Die einfachert Handhabbarkeit prädisponiert den Etest® für die Routine. Bevor der Etest® für die Empfindlichkeitsprüing von Hefen uneingeschränkt empfohlen werden kann, sind weitere Evaluierangen erforderlich. Auch für das NCCLS-Verfahren steht eine Validierung noch aus. Andere Verfahren werden sich an diesen beiden Testsystemen messen müssen.
Summary. The Etest® and the NCCLS method are not much differing in respect to their reproducibility. Only single observations exist on the clinical correlation of both tests. The correlation between both tests are known as being dependent on the yeast species and antifungals used. Due to the easy and simple handling the Etest® is attractive for routine laboratories. The Etest® has to be more evaluated before it can be generally recommended. The NCCLS method also is not validated until now. Different test methods should be compared thoroughly with the above mentioned standard.  相似文献   

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