首页 | 本学科首页   官方微博 | 高级检索  
相似文献
 共查询到20条相似文献,搜索用时 78 毫秒
1.
胞嘧啶脱氨酶基因联合5-Fc治疗结肠癌的实验研究   总被引:13,自引:11,他引:2  
目的研究胞嘧啶脱氨酶基因(CD)联合前体药物5-氟胞嘧啶(5-Fc)对结肠癌细胞的生长抑制作用。方法应用逆转录病毒介导的方法,将逆转录病毒载体pLXSN中含有大肠杆菌CD基因的重组质粒pCD2转染到病毒包装细胞PA317后,感染人结肠癌细胞株SW1116。对转基因的细胞进行RT-PCR检测和体内外药物敏感实验。结果获得了稳定表达EC—CD基因的结肠癌细胞株SWCD2,与野生型SW1116细胞相比,SWCD2细胞对基本无毒性的原药5-Fc的敏感性增加,50%细胞生长抑制率(IC50)浓度由野生型SW1116细胞的16000μmol/L降低到SWCD2的66μmol/L。经5-Fc治疗后,SWCD2细胞的裸鼠移植瘤生长明显缩小。结论CD基因联合5-Fc对人结肠癌细胞具有实验性基因治疗作用。  相似文献   

2.
目的 :探讨大肠埃希菌胞嘧啶脱氨基酶 (CD) /5 -氟胞嘧啶 ( 5 FC)系统对胰腺癌细胞的体外生长抑制作用。方法 :将含CD基因的重组逆转录病毒载体导入胰腺癌细胞形成转化细胞系 ,对转化细胞进行体外药物敏感实验 ,包括 :1)转化细胞在前体药物 5 FC作用下的细胞生长抑制率 ;2 )MTT法检测旁观者效应。结果 :体外实验 5 FC的有效浓度 >2mmol/L时 ,就表现出杀伤作用 ,当 5 FC的有效浓度 >6mmol/L时 ,几乎未见细胞生长 ,PA3 17/CD与TD2混育比例在 90 %时 ,杀伤作用最大 ,相同药物浓度下 ,混育 96h杀伤作用明显高于 2 4h。结论 :CD/5 FC系统对胰腺癌细胞系细胞具有实验性基因治疗作用  相似文献   

3.
目的:研究癌胚抗原(CEA)启动子是否能控制大肠杆菌胞嘧啶脱氨酶(EC-CD)基因在CEA阳性结肠癌细胞中专一性表达和杀伤结肠癌细胞。方法:构建由CEA启动子驱动的含EC-CD基因的重组腺病毒载体AdCEACD与由巨细胞病毒(CMV)启动子驱动的含EC-CD基因的腺病毒载体AdCMVCD,分别感染CEA阳性的人结肠癌细胞株Lovo细胞和CEA阴性的Hela细胞,用RT-PCR法检测受染细胞中EC-CD基因的表达,并用MTT法检测感染后细胞对5-氟胞嘧啶(5-FC)的敏感性。结果:Lovo细胞在AdCMVCD与AdCEACD感染后均有EC-CDmRNA表达,且对5-FC的敏感性明显增强,Hela细胞在AdCMVCD感染后有EC-CDmRNA表达,对5-FC的敏感性增强,而在AdCEACD感染后则没有EC-CDmRNA表达,5-FC对其亦无杀伤作用。结论:CEA启动子能够控制EC-CD基因专一性地在CEA阳性的结肠癌细胞中表达,从而实现EC-CD基因的靶向性作用。  相似文献   

4.
目的:探讨组织特异性胞嘧啶脱氨酶/5氟胞嘧啶(cytisine deaminase/5fluorocytosine,CD/5FC)系统热化疗对结肠癌肝转移裸鼠模型的治疗作用。方法:将含CEA启动子调控CD基因表达的逆转录病毒载体进行扩增、纯化、包装,并收集病毒上清。45只裸鼠经门静脉注射人结肠癌LoVo细胞,成瘤后2 d腹腔注射病毒上清(0.2 ml/次,每天1次,共5 d)。随机分为对照组、常温化疗组和热化疗组,分别经腹腔注射生理盐水、室温前药5FC和43 ℃前药5FC\[均为500 mg/(kg·d)\]进行治疗。治疗21 d后处死裸鼠, 观察肝脏转移率和转移结节数, RTPCR检测CD基因在肿瘤组织的表达,光镜及电镜下观察肿瘤病理学的变化。结果:病毒滴度为5.6×106 CFU/L。CD基因在移植瘤组织中有效表达。热化疗组的肝转移率与转移结节数均低于常温化疗组\[133% vs 40.0%,(0.20±0.56)个vs(0.80±1.01)个;均P<0.05\]。光镜下见对照组肝转移瘤组织细胞生长活跃,热化疗组较化疗组肝转移瘤细胞生长受抑制更明显。电镜下见化疗组、热化疗组肝转移瘤细胞有不同程度的凋亡改变。结论:组织特异性CD/5FC系统热化疗对裸鼠结肠癌肝转移瘤有明显的抑制作用。  相似文献   

5.
目的 以人肾母细胞瘤裸鼠异种移植瘤模型 ,研究 5 氟胞嘧啶 (5 FC)作为原药对表达胞嘧啶脱氨酶 (CD)的肾母细胞瘤治疗 (以下简称CD/ 5 FC)的作用。方法  1例低分化肾母细胞瘤组织 ,移植于无胸腺BALB/c裸鼠 ,经连续传代 ,建立了人肾母细胞瘤异种移植瘤模型。以腺病毒为载体 ,分别建立CD基因 (Ad/CMV CD)和lac基因 (Ad/CMV lac)的表达载体。瘤内注射基因表达载体 ,使基因转导入肿瘤细胞。用RT PCR检测转导基因在瘤细胞内的表达。腹腔注射 5 FC ,5 0 0mg·kg-1·d-1,连续 10d ,观察移植瘤生长情况。结果 经 5 FC治疗的小鼠 ,表达lac基因的移植瘤生长情况与未转导基因的移植瘤并无两样 ;表达CD基因的移植瘤生长则受到显著抑制。根据接种肿瘤后 8周的肿瘤重量 ,5 FC治疗对CD基因转导的移植瘤生长抑制率为 6 5 %。病理检查可见瘤细胞坏死 ,细胞器出现空泡。结论 在瘤内转导CD基因的基础上施以 5 FC治疗 ,对人肾母细胞瘤裸鼠移植瘤有明显疗效。  相似文献   

6.
李清丽  王和  彭芝兰  姚远  刘珊玲 《肿瘤》2003,23(3):202-205
目的 了解自杀基因胞嘧啶脱氨酶基因 (cytosinedeaminase ,CD)及其前药 5 氟胞嘧啶 (5 fluorucytosine,5 FC)和bcl Xs基因转移联合作用对卵巢癌细胞株生长的影响。方法 以复制缺陷型腺病毒为载体将CD基因和bcl Xs基因体外转染大鼠卵巢癌细胞株NUTU 19细胞 ,加入含 5 FC的培养基。MTT法检测培养细胞吸光度值 ,计算细胞存活率。结果 单一bcl Xs基因转移及单一CD /5 FC系统作用对NUTU 19细胞的生长抑制作用均随病毒滴度的增加而增大 ;将两者联合作用于NU TU 19细胞 ,其生长抑制率比两者单独使用时的生长抑制率之和更高 ,表现为协同效应 (P <0 .0 0 0 1)。结论 CD /5 FC系统与bcl Xs基因转移联合使用对NUTU 19细胞的生长抑制具有协同作用。  相似文献   

7.
目的:探讨组织特异性胞嘧啶脱氨酶/5氟胞嘧啶(CD/5FC)系统热化疗对裸鼠结肠癌肝转移模型治疗的安全性。方法: 30只裸鼠经门静脉注射转染CD基因的人结肠癌LOVO细胞,建立结肠癌肝转移模型,随机分为对照组、热化疗组和化疗组,分别经腹腔注射生理盐水、43 ℃前药5FC和室温前药5FC\[均为500 mg/(kg·d)\]进行治疗。治疗21 d后处死裸鼠,取各组裸鼠肝脏转移瘤组织、正常肝组织及胃、肺、胰腺、小肠及大肠组织作病理检测; RTPCR检测各组织的CD基因表达。结果:常规病理检测显示对照组肝转移瘤组织细胞生长活跃,热化疗组较化疗组肝转移瘤细胞生长受抑制更明显;3组裸鼠正常肝组织及胃、肺、胰腺、小肠和大肠组织均呈正常形态,无明显病理改变。RTPCR检测显示,3组肝脏转移瘤组织CD基因表达稳定,均见154 bp条带;显示3组裸鼠正常肝组织及胃、肺、胰腺、小肠和大肠组织均无CD基因表达。结论:组织特异性CD/5FC系统热化疗明显提高了CD基因表达的靶向性,减少了热化疗引起的正常组织损伤,该治疗系统有较好的安全性。  相似文献   

8.
目的:探讨联合应用前药5-氟胞嘧啶(5-iluorocytosine,5-FC)和胃泌素拮抗剂CI-988对转组织特异性胞嘧啶脱氨基酶(cytosinedeaminase,CD)基因的大肠癌SW480细胞生长的影响。方法:将转CD基因大肠癌SW480细胞接种至4块24孔细胞培养板中,依次分为实验组1、2、3及对照组,分别以含有前药5-FC、胃泌素拮抗剂CI-988、5-FC联合CI-988及正常培养液进行培养。每天胰酶消化法计数各组4孔,共6d,绘制细胞生长曲线并计算生长抑制率。按上述分组方法另接种培养4组细胞,于培养72h行M1Tr法检测490nm处吸光度A值,计算细胞杀伤率。结果:应用5-FC联合CI-988处理的转CD基因大肠癌SW480细胞在6d后生长抑制率达97%;于培养72h时,实验组1、3细胞杀伤率较对照组有显著性差异(P〈0.01);实验组2与对照组无显著性差异(P〉0.05);实验组3较实验组1、2有显著性差异(P〈0.01)。结论:CD/5-FC系统和胃泌素拮抗剂CI-988对转基因大肠癌SW480细胞具有杀伤或抑制作用,联合应用胃泌素拮抗剂可以提高CD/5-FC自杀基因系统对大肠癌细胞的杀伤效应。  相似文献   

9.
目的:探讨联合应用前药5-氟胞嘧啶(5-iluorocytosine,5-FC)和胃泌素拮抗剂CI-988对转组织特异性胞嘧啶脱氨基酶(cytosinedeaminase,CD)基因的大肠癌SW480细胞生长的影响。方法:将转CD基因大肠癌SW480细胞接种至4块24孔细胞培养板中,依次分为实验组1、2、3及对照组,分别以含有前药5-FC、胃泌素拮抗剂CI-988、5-FC联合CI-988及正常培养液进行培养。每天胰酶消化法计数各组4孔,共6d,绘制细胞生长曲线并计算生长抑制率。按上述分组方法另接种培养4组细胞,于培养72h行M1Tr法检测490nm处吸光度A值,计算细胞杀伤率。结果:应用5-FC联合CI-988处理的转CD基因大肠癌SW480细胞在6d后生长抑制率达97%;于培养72h时,实验组1、3细胞杀伤率较对照组有显著性差异(P〈0.01);实验组2与对照组无显著性差异(P〉0.05);实验组3较实验组1、2有显著性差异(P〈0.01)。结论:CD/5-FC系统和胃泌素拮抗剂CI-988对转基因大肠癌SW480细胞具有杀伤或抑制作用,联合应用胃泌素拮抗剂可以提高CD/5-FC自杀基因系统对大肠癌细胞的杀伤效应。  相似文献   

10.
目的:探讨组织特异性胞嘧啶脱氨酶/5-氟胞嘧啶(cytisine deaminase/5-fluorocytosine,CD/5-FC)系统热化疗对结肠癌肝转移裸鼠模型的治疗作用.方法:将含CEA启动子调控CD基因表达的逆转录病毒载体进行扩增、纯化、包装,并收集病毒上清.45只裸鼠经门静脉注射人结肠癌LoVo细胞,成瘤后2 d腹腔注射病毒上清(0.2 ml/次,每天1次,共5 d).随机分为对照组、常温化疗组和热化疗组,分别经腹腔注射生理盐水、室温前药5-FC和43℃前药5-FC[均为500 mg/(kg·d)]进行治疗.治疗21 d后处死裸鼠,观察肝脏转移率和转移结节数,RT-PCR检测CD基因在肿瘤组织的表达,光镜及电镜下观察肿瘤病理学的变化.结果:病毒滴度为5.6×106CFU/L.CD基因在移植瘤组织中有效表达.热化疗组的肝转移率与转移结节数均低于常温化疗组[13.3%vs 40.0%,(0.20±0.56)个vs(0.80±1.01)个;均P<0.05].光镜下见对照组肝转移瘤组织细胞生长活跃,热化疗组较化疗组肝转移瘤细胞生长受抑制更明显.电镜下见化疗组、热化疗组肝转移瘤细胞有不同程度的凋亡改变.结论:组织特异性CD/5-FC系统热化疗对裸鼠结肠癌肝转移瘤有明显的抑制作用.  相似文献   

11.
The medically important dematiaceous fungi and their identification   总被引:5,自引:0,他引:5  
Dematiaceous fungi include a large group of organisms that are darkly pigmented (dark brown, olivaceous, or black). In most cases the pigment is melanin, and specifically, dihydroxynaphthalene melanin. The diseases produced include chromoblastomycosis, eumycotic mycetoma, and phaeohyphomycosis. Phaeohyphomycosis is a new classification for a diverse group of previously known entities grouped together on the basis of finding dematiaceous hyphal and/or yeast-like forms in tissue; tissue involvement may be superficial, cutaneous and corneal, subcutaneous, or systemic. Identification of these fungi is based mostly upon morphology. Important structures include annellides (Phaeoannellomyces, Exophiala), phialides (Phialophora, Wangiella), adelophialides (Phialemonium without collarettes, Lecythophora with collarettes), differentiation of conidiophores (Xylohypha versus Cladosporium) and conidial hilum, septation and germination (Bipolaris, Drechslera, Exserohilum). Useful laboratory tests include the 12% gelatin test (controversial), nitrate assimilation (W. dermatitidis is negative, most other species are positive), and determination of temperature maxima (especially 37 degrees C for E. jeanselmei, 40 degrees C for W. dermatitidis and B. spicifera, 42 degrees C for X. bantiana, and 45 degrees C for Dactylaria constricta var. gallopava and Scedosporium inflatum).  相似文献   

12.
Zusammenfassung: An der Studie zur Wirksamkeit und Anwendungssicherheit von Ketoconazol nahmen 27 Männer im Alter von 20 bis 80 (Median: 57) Jahre, davon 18 mit Onychomykosen und 9 als KontroUen bei den Laborwertbestimmungen, teil. Während des ersten Behandlungsmonats erhielten je 9 Patienten 200 mg und 400 mg Ketoconazol täglich. Danach wurden beide Gruppen 6 Monate mit 200 mg/d weiterbehandelt. Die klinische Beurteilung sowie hämatologische, biochemische und Plasmaspiegeluntersu-chungen erfolgten mindestens monafich, mykologische Untersuchungen wurden vor Aufnahme und bei Beendigung der Therapie vorgenommen. Erne letzte klinische Unter-suchung erfolgte 1 Jahr nach Beginn der Studie. Nach 7 Monaten Behandlung wurden 23 von 30 Nägeln mit “gebessert” bis “stark gebessert” beurteilt, nach dem behandlungsfreien Intervall galt dies für 28 von 30 Nägeln. Die Plasmaspiegel waren mit 200 mg/d ausreichend und uber den Behandlungszeit-raum konstant. Dies spricht für gute orale Resorption und Abwesenheit von Enzyminduktion. Die Laborwerte zeigten im Vergleich zu den Kontrollen und den Werten vor Behandlung keine signifikanten Abweichungen, so daß myelo-, nephro- und hepatotoxische Wirkungen von 400 bzw. 200 mg/d ausgeschlossen werden können. Der Lipidhaushalt wurde nicht beeinfluat und es trat unter Therapie als Folge der Ketoconazolwirkung lediglich Lanosterin im Serum auf. Nach Beendigung der Therapie ging der Lanosteringehalt schnell zurück. Damit erweist sich Ketoconazol in den angewandten Dosen als ein gut verträgliches und zur Langzeitbehandlung von Onychomykosen geeignetes Antimykotikum. Summary: Twenty-seven males with a median age of 57 (range: 20 to 80) years took part in this study on the efficacy and safety of ketoconazole. Eighteen men suffered from onychomycosis; nine served as controls in the safety evaluation. During the first month of treatment, nine patients received 200 mg and the nine other 400 mg ketoconazole daily. Then the treatment was uniformly continued with 200 mg/d for 6 months. Clinical evaluation and haematological, biochemical and plasma level investigations were carried out at least at monthly intervals; mycological controls were performed at the start and end of therapy. A final clinical evaluation was carried out one year after the start of the study. After 7 months of treatment, moderate or definite clinical improvement was obtained in 23 out of 30 nails. After 5 more months without antimycotic treatment this was the case in 28 of 30 nails. Plasma levels obtained with 200 mg ketoconazole daily were adequate and constant during the entire treatment period. This indicates a good oral resorption as well as the absence of induction of hepatic enzymes. The laboratory values did not show significant deviations as compared with the controls or with the pretreatment values. This excludes myelo-, nephro- and hepatotoxic effects of 400 and 200 mg ketoconazole daily. The lipid metabolism was not influenced, the only difference was the occurrence of lanosterol in the serum, which is a result of the mechanism of action of ketoconazole. After the medication period the lanosterol levels subsided rapidly. In the applied doses ketoconazole is a well-tolerated and effective drug for the systemic long-term treatment of onychomycosis.  相似文献   

13.
14.
Dr.  W. Dittmar  N. Jovi 《Mycoses》1987,30(7):326-342
Summary: Short-term experiments on excised skin (human, pig) gave the following results: 1. In the tissue activity test with direct inoculation (D-TAT) commercial preparations of the non-azole antimycotics ciclopiroxolamine, tolnaftate and naftifine, produced higher inhibitory activity against Trichophyton mentagrophytes (standard strain) in various levels of the horny layer than were produced by the azole antimycotics econazole, miconazole, clotrimazole, oxiconazole and bifonazole. Fast drying solutions of antimycotics invariably gave higher inhibitory activities than creams. In the ultrafiltration tissue activity test (UFT- TAT) against Candida albicans (2 strains), antimycotic agents ranked in order of effectiveness as follows: ciclopiroxolamine – most of the azole antimycotics – bifonazole and naftifine. 2. In tests of fungicidal activity against T. mentagrophytes (2 strains) and Microsporum gypseum (1 strain) the first step was to inoculate the skin surface. After the horny layer had been penetrated by fungal mycelia, antimycotic agents of documented fungicidal potency, chiefly in the form of creams, were applied to the skin surface and left to act for up to 18 hours. The horny layer and epidermis were then scraped off and the concentration of viable fungi was determined. Ciclopiroxolamine cream and lotion produced by far the greatest diminution in viable fungi; creams containing oxiconazole and naftifine were moderately effective and those containing tioconazole and bifonazole produced a relatively small decrease in viable fungi. To avoid erroneous results it is important to homogenize and dilute the skin scrapings; if this is not done certain antimycotics will give misleadingly high fungal killing rates. At this early stage the scatter of results is still wide and minor differences in efficacy cannot as yet be detected with certainty. 3. From the results of various comparative tests it is evident that pig skin can be used as a substitute for human skin in the tests listed under 1. and 2. above. This discovery may make a valuable contribution towards limiting the need for experiments on living animals and trials on human beings. Zusammenfassung: In Kurzzeitversuchen an exzidierter Haut (Mensch, Schwein) wurde gefunden: 1. Im Gewebeaktivitätstest mit direkter Inokulation (D-GAT) wurde mit Handelspräparaten der Nichtazol-Antimykotika Ciclopiroxolamin, Tolnaftat und Naftifin in verschiedenen Hornschichtniveaus eine höhere Hemmaktivität gegenüber Trichophyton mentagrophytes (Standard-Stamm) erzielt als mit solchen der Azol-Antimykotika Econazol, Miconazol, Clotrimazol, Oxiconazol und Bifonazol. Rasch trocknende Lösungen von Antimykotika ergaben durchweg höhere Hemmaktivitäten als Cremes. Im Ultrafiltrations-Gewebeaktivitätstest (UFT-GAT) gegenüber Candida albicans (2 Stämme) ergab sich nach erzielter Wirksamkeit die Rangfolge Ciclopiroxolamine – Mehrzahl der Azolantimykotika – Bifonazol und Naftifin. 2. In Fungizidie-Testen gegenüber T. mentagrophytes (2 Stämme) und Microsporum gypseum (1 Stamm) wurde zunächst die Hautoberfläche inokuliert. Nach Durchdringung der Hornschicht mit Pilzmyzelien wirkten auf die Hautoberfläche bis zu 18 Stunden lang überwiegend Cremes von als fungizid publizierten Antimykotika ein. Während sich in abgeschabter Hornschicht und Epidermis der so bearbeiteten Hautoberflächen mit Ciclopiroxolamin-Creme und -Lotion die weitaus höchste Verminderung lebensfähiger Keime ergab, bewirkten Cremes mit Oxiconazol und Naftifin eine mittlere und solche mit Tioconazol und Bifonazol eine relativ niedrige Keimeliminierung. Zur Vermeidung von fehlerhaften Ergebuissen mußten Homogenisierung und Verdünnung der Hautschabsel erfolgen, anderenfalls bei mehreren Antimykotika eine zu hohe Keimabtötung vorgetäuscht worden wäre. Wegen der vorerst noch hohen Streuung der Ergebnisse können kleinere Wirksamkeitsunterschiede noch nicht sicher erfaßt werden. 3. Nach dem Ergebnis verschiedener Vergleichstests kann in den Testen zu 1. und 2. Schweinehaut als Ersatz für Haut vom Menschen dienen und dürfte damit wesentlich zur Einschränkung von Versuchen am lebenden Tier und von Prüfungen am Menschen beitragen.  相似文献   

15.
Résumé: Lefficacité optimale des fluoropyrimidines nécessite des concentrations élevées en 5-10 méthylènetétrahydrofolate (CH2FH4), contrôlées par la méthylènetétrahydrofolate réductase (MTHFR) qui convertit irréversiblement le CH2FH4 en 5-méthyltétrahydrofolate (CH3FH4). Les polymorphismes 677CT et 1298AC du gène MTHFR sont associés à une baisse dactivité de lenzyme. Les tumeurs «MTHFR mutées» devraient donc être plus sensibles aux fluoropyrimidines que les tumeurs «MTHFR sauvages». Les études expérimentales et cliniques publiées à ce jour tendent à montrer une plus grande sensibilité au 5-FU (associé ou non à lacide folinique) dans les tumeurs MTHFR mutées par rapport aux tumeurs sauvages. Ces résultats montrent la nécessité de poursuivre ces recherches afin de confirmer limpact de ces polymorphismes sur lefficacité des fluoropyrimidines.  相似文献   

16.
Mycotic immunodiagnosis was performed in 186 hospitalized patients with different respiratory diseases, mostly considered as tuberculosis and others with a doubtful diagnosis. Crude histoplasmin, coccidioidin, paracoccidioidin, blastomycin, candidin, aspergillin, and sporotrichin, as well as purified polysaccharide-protein complexes (PPC) of Histoplasma capsulatum, Coccidioides immitis, and Paracoccidioides brasiliensis were used as antigens. Immune tests used included skin test (ST), gel immunodiffusion (ID), counterimmunoelectrophoresis (CIE), complement fixation (CF), and ELISA. A possible association with candidosis was observed in 17% of patients with tuberculosis and diabetes; one presumptive paracoccidioidomycosis, one confirmed aspergillosis, and six cases of active histoplasmosis were determined. Candidin ST showed 29% of positive reactions with an increased frequency in patients between 31 and 55 years of age. CF test showed the highest positivity percentages with crude antigens, specially for Candida antigen (26.3%) and histoplasmin (18.2%). Cross reactions were evident with crude antigens but decreased when PPC's were used in ELISA.  相似文献   

17.
Summary. A total of 54 patients with culturally proven tropical dermatomycoses, comprising 23 with various types of dermatophytoses, one with foot infection due to Trichosporon beigelii and one with foot infection due to Geotrichum candidum , two with candidoses of the groin and 27 with pityriasis versicolor, were included in a clinical trial of efficacy of 1% isoconazole cream (TravogenR, Schering, Berlin, Germany). Five patients were not evaluable. A clinical and mycological cure was achieved in 29 cases in 3–4 weeks. In 15 (31%) of the remaining patients treatment was required for 5–6 weeks, while another three patients required treatment for 8 weeks. In two patients the disease proved to be resistant to treatment with the drug.
Zusammenfassung. Insgesamt 54 Patienten mit kulturell gesicherter Dermatomykose, (23 unterschiedliche Dermatophytosen, eine Trichosporon beigelii - und eine Geotrichum candidum -Fußinfektion, 2 Candidosen der Leistengegend und 27 Pityriasis versicolor) wurden in einer klinischen Wirksamkeits-studie mit 1% iger Isoconazol-Creme (TravogenR, Schering, Berlin, Deutschland) behandelt. Fünf Patienten waren nicht auswertbar. Eine klinische und mykologische Heilung wurde bei 47 von 49 Patienten (96%) erreicht. Bei 29 patienten (59%) wurde die Heilung bereits nach 3–4 Wochen Behandlung erreicht. Weitere 15 Patienten (31%) benötigten 5–6 Wochen und drei Patienten 8 Wochen Behandlungsdauer. Zwei Mykosesituationen erwiesen sich als therapieresistent.  相似文献   

18.
P. Saltel  V. Bonadona 《Oncologie》2005,7(3):195-202
Résumé: La possibilité depuis 1994, de connaître la probabilité individuelle de développer certains cancers a permis de proposer de nouvelles modalités de prévention, de traitements et contribué au développement actuel de loncogénétique. Une meilleure connaissance des répercussions psychologiques tant pour les patients que pour les apparentés est désormais possible et limplication des psycho-oncologues dans ce cadre de la réalisation des tests prédictifs, recommandée. La mission de «messager» qui incombe au «cas-index» doit faire lobjet dune attention particulière. La complexité de linformation et la dimension paradoxale que peut avoir parfois la communication à propos des choix, rend difficile lévaluation de la qualité du consentement. La situation particulièrement délicate dune aide à la décision à légard de la chirurgie prophylactique, exige une collaboration étroite des généticiens et des psycho-oncologues.Les soins de support en oncologie  相似文献   

19.

This review comprehensively evaluates the influence of gene-gene, gene-environment and multiple interactions on the risk of colorectal cancer (CRC). Methods of studying these interactions and their limitations have been discussed herein. There is a need to develop biomarkers of exposure and of risk that are sensitive, specific, present in the pathway of the disease, and that have been clinically tested for routine use. The influence of inherited variation (polymorphism) in several genes has been discussed in this review; however, due to study limitations and confounders, it is difficult to conclude which ones are associated with the highest risk (either individually or in combination with environmental factors) to CRC. The majority of the sporadic cancer is believed to be due to modification of mutation risk by other genetic and/or environmental factors. Micronutrient deficiency may explain the association between low consumption of fruit/vegetables and CRC in human studies. Mitochondrial modulation by dietary factors influences the balance between cell renewal and death critical in colon mucosal homeostasis. Both genetic and epigenetic interactions are intricately dependent on each other, and collectively influence the process of colorectal tumorigenesis. The genetic and environmental interactions present a good prospect and a challenge for prevention strategies for CRC because they support the view that this highly prevalent cancer is preventable.  相似文献   

20.
Zusammenfassung Prostatakrebs ist hierzulande seit einigen Jahren die häufigste Krebserkrankung bei Männern. Da über die Ätiologie wenig gesichertes Wissen vorliegt und daher kaum Möglichkeiten zur primären Prävention bestehen, konzentrieren sich die Anstrengungen auf die Suche nach wirksamen Verfahren zur sekundären Prävention. Hierbei gilt die Verwendung des PSA-Tests zur Früherkennung des Prostatakarzinoms als derzeit aussichtsreichstes Verfahren. Bevor ein neues Früherkennungsverfahren zur breiten Anwendung empfohlen oder in das gesetzliche Früherkennungsprogramm aufgenommen wird, muss jedoch seine Wirksamkeit in hierfür geeigneten wissenschaftlichen Untersuchungen nachgewiesen werden. Bis jetzt gibt es bereits eine ganze Reihe epidemiologischer Studien zur Effektivität des PSA-Screenings, doch konnte ein Wirksamkeitsnachweis bisher nicht erbracht werden. Zwei große randomisierte Studien in Europa und den USA lassen für die Jahre 2005–08 erste Ergebnisse erwarten. Da epidemiologische Arbeiten belegen, dass durch PSA-Screening eine nicht unerhebliche Überdiagnostik und Übertherapie eintritt, d. h. Schaden angerichtet werden kann, ist das Ergebnis der genannten randomisierten Studien vor weitergehenden Entscheidungen unbedingt abzuwarten. Bis dahin sollte von der Anwendung des PSA-Tests zur Prostatakrebsfrüherkennung unmissverständlich abgeraten werden. Da für den Test bereits ausgiebig Werbung betrieben wurde, kommt einer gründlichen ärztlichen Aufklärung von an dem Test interessierten Personen eine Schlüsselrolle zu.  相似文献   

设为首页 | 免责声明 | 关于勤云 | 加入收藏

Copyright©北京勤云科技发展有限公司  京ICP备09084417号