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991.
Zusammenfassung
Entzündlich demyelinisierende Erkrankungen des Nervensystems, wie beispielsweise die multiple Sklerose oder das Guillain-Barré-Syndrom,
stellen schwer behindernde Krankheitsbilder dar, denen der Neurologe h?ufig begegnet und deren Behandlungsm?glichkeiten bis
heute unzureichend sind. Die zugrundeliegenden Pathomechanismen sind nur zum Teil gekl?rt, es mehren sich jedoch Hinweise,
da? Enzyme aus der Gruppe der Matrix-Metalloproteinasen einen wichtigen Beitrag zur Entstehung dieser Erkrankungen zu liefern
scheinen. Sowohl tierexperimentelle Ergebnisse als auch Befunde aus anderen medizinischen Bereichen deuten darauf hin, da?
die gezielte Hemmung dieser Proteasen einen vielversprechenden therapeutischen Ansatz darstellt. In der folgenden übersicht
soll die Rolle der Matrix-Metalloproteinasen bei entzündlich demyelinisierenden Erkrankungen des zentralen als auch peripheren
Nervensystems dargestellt, sowie der therapeutische Einsatz synthetischer Inhibitoren bei diesen Erkrankungen diskutiert werden.
Summary Inflammatory demyelinating diseases of the nervous system, such as multiple sclerosis or the Guillain-Barré syndrome represent severely disabling disorders, often seen by the neurologist, with still only limited means for therapeutical intervention. The underlying pathomechanisms remain in large part elu-sive, however mounting evidence suggests that enzymes of the family of matrix metalloproteinases are of relevance in the pathogenesis of these disorders. Experimental in vivo data as well as results from other medical fields emphasize that the selective inhibition of these proteases could be a promising therapeutical approach. The following review summarizes the role of matrix metalloproteinases in inflammatory demyelinating diseases of the central as well as peripheral nervous system and discusses the therapeutical application of synthetic inhibitors in these disorders.相似文献
992.
R. Kaiser 《Der Nervenarzt》1999,70(8):688-701
Zusammenfassung
Paraneoplastische neurologische Syndrome (PNS) sind seltene Erkrankungen, die in Assoziation mit einem Tumor auftreten, ohne
durch diesen oder dessen Metastasen direkt verursacht zu sein. Am h?ufigsten treten PNS in Assoziation mit kleinzelligen Bronchial-,
Mamma- und Ovarialkarzinomen auf. Den h?chsten pr?diktiven Wert im Hinblick auf einen zugrundeliegenden Tumor hat das Lambert-Eaton-Syndrom,
welches zugleich auch das h?ufigste PNS ist. Neben der Einteilung unter anatomischen Gesichtspunkten gewinnt eine solche aufgrund
spezifischer Antik?rperbefunde zunehmend an Bedeutung. Bei bestimmten neurologischen Syndromen (sensible und autonome Polyneuropathie,
Zerebellitis, limbische Enzephalitis, Opsoklonus-Myoklonus-Syndrom, Stiff-man-Syndrom, Neuromyotonie, subakute Amaurosis)
hat den Nachweis entsprechender Autoantik?rper einen h?heren pr?diktiven Wert in Hinblick auf das Vorliegen eines Tumors als
die klinische Symptomatik allein. Eine pathogenetische Relevanz der Autoantik?rper konnte bislang allerdings nur für das Lambert-Eaton-Syndrom
(Antik?rper gegen spannungsabh?ngige Kalziumkan?le, VGCC), die Neuromyotonie (Antik?rper gegen spannungsabh?ngige Kaliumkan?le,
VGKC) und die paraneoplastische Retinopathie (Antik?rper gegen Recoverin) nachgewiesen werden. In der übersicht werden die
klinische Symptome der PNS, die assoziierten Tumoren und die Bedeutung der Antik?rper für die Diagnose und Pathogenese der
PNS dargestellt.
相似文献
993.
Morphine apart of insulin and heparin is one of the most frequently subcutaneous applied medicaments. If subcutaneous injection sites are found within the framework of a forensic medical autopsy, it is of big value to be able to differentiate which substance was injected at this point. The present immunohistochemical study points, that the subcutaneous injection of morphine can be detected by the morphine-specific positive immunoreaction of the subcutaneous fatty tissue and that furthermore a widened intercellular space between the subcutaneous lipocytes points to the intravitality of the injection. 相似文献
994.
Standardization of light transmittance aggregometry for monitoring antiplatelet therapy: an adjustment for platelet count is not necessary 总被引:1,自引:0,他引:1
B. LINNEMANN J. SCHWONBERG H. MANI S. PROCHNOW E. LINDHOFF-LAST 《Journal of thrombosis and haemostasis》2008,6(4):677-683
Summary. Background: Light transmittance aggregometry (LTA) is considered to be the ‘gold standard’ of platelet function testing. As LTA has been poorly standardized, we analyzed the results of LTA in healthy subjects and patients with antiplatelet therapy using different concentrations of agonists and performing tests in non‐adjusted and platelet count‐adjusted platelet‐rich plasma (PRP). Methods: LTA was performed in 20 healthy subjects and in patients treated with aspirin (n = 30) or clopidogrel (n = 30) monotherapy, as well as in patients on combination therapy (n = 20), using arachidonic acid (ARA 0.25 and 0.5 mg mL−1) and adenosine diphosphate (ADP 2 and 5 μm ) as agonists and performing platelet function tests in non‐adjusted and platelet count (250 nL−1 ± 10%)‐adjusted PRP. Results: The overall platelet aggregation response is decreased after adjusting the PRP for platelet count compared with measurements in unadjusted PRP. The variability of aggregation results is high in adjusted PRP in the subgroup of healthy subjects, ranging from 9.2–95.3% (5th–95th percentile) relative to 77.6–95.5% in non‐adjusted PRP when determining maximum aggregation to ARA 0.5 mg mL−1. Late aggregation using ADP 2 μm ranges from 3.8–89.9% in adjusted PRP compared with 42.9–92.5% in non‐adjusted PRP. Maximum aggregation using ARA 0.5 mg mL−1 in non‐adjusted PRP differentiates between aspirin‐treated patients and healthy controls well, whereas late aggregation using ADP 2 μm in non‐adjusted PRP offers the best discrimination between clopidogrel‐treated patients and healthy controls. Conclusion: Adjustment of PRP for platelet count does not provide any advantage and therefore the time‐consuming process of platelet count adjustment is not necessary. 相似文献
995.
目的 为晚期非小细胞肺癌探索疗效高 ,毒性低的治疗方案。方法 3 7例晚期肺癌均经细胞学或病理学确定诊断 ,IFO 1.5 g/m2 ,静滴d1~ 5,美司那 40 0mg/次 ,分别在IFO静滴前及静滴后 4及 8小时各静滴一次 ,NVB2 5mg/m2 ,静推d1,8。每 2 1天为一周期 ,连用二周期以上评定疗效及毒性反应。结果 疗效CR3例 ( 8.1% ) ,PR2 2例 ( 5 9.5 % ) ,NC9例 ( 2 4.3 % ) ,PD3例 ( 8.1% ) ,CR PR2 5例 ( 67.6% )。毒性反应骨髓抑制以WBC下降为最明显 10 0 % ,胃肠反应 (恶心、呕吐、便秘 )较轻。结论 IFO与NVB是治疗晚期非小细胞肺癌疗效高 ,毒性较低的治疗方案。 相似文献
996.
Zum Thema
Die zunehmenden Kenntnisse über die zellul?ren und molekularen Mechanismen der Immunabwehr haben sehr viel auch zum Verst?ndnis
der Pathogenese des Asthma bronchiale beigetragen. Bei Asthma bronchiale ist das Immunsystem aktiviert, T-Zellen werden durch
Allergene oder andere Antigene chronisch stimuliert. Die aktivierten T-Zellen sind wichtige Quellen für Zytokine, deren Expression
genau reguliert wird. Zytokine regulieren ein ganzes Netz von Immunzellen, ihre Produktion, Funktion und Lokalisation innerhalb
des Organismus. Dieser Artikel gibt einen aktuellen überblick zur Rolle von Zytokinen bei der Regulation der asthmatischen
Immunantwort. 相似文献
997.
998.
C. Epplen 《Der Internist》1999,40(5):469-475
Zum Thema
W?hrend in der kaukasischen Bev?lkerung die Pr?valenz des Diabetes mellitus Typ I 1:300 betr?gt, liegt diese bei Geschwistern
bei 6% und bei monozygoten Zwillingen bei 30–50%. ?hnlich verh?lt es sich bei der rheumatoiden Arthritis: Die Pr?valenz in
der Bev?lkerung ist 1%, bei Geschwistern und dizygoten Zwillingen 5%, bei monozygoten Zwillingen 10–30%.
Diese wenigen Zahlenbeispiele weisen auf genetische Faktoren hin, die ?tiologisch jedenfalls mitbestimmend für die sp?tere
Entwicklung der entsprechenden Krankheitsbilder sind.
über die genetischen Komponenten einiger Krankheitsbilder, bei denen Autoimmunph?nomene eine wichtige Rolle spielen, wird
hier ein überblick gegeben: Diabetes mellitus Typ I, rheumatoide Arthritis, Multiple Sklerose, M. Basedow und Hashimoto Thyreoiditis.
Eine Beziehung zwischen Ver?nderungen im Genom einerseits und einer bestimmten Krankheit andererseits herzustellen, ist komplex
und besonders schwierig dann, wenn diese multifaktoriell bedingt sind. 相似文献
999.
A 79-year-old man died of fatal haemorrhage into the soft tissue of the true pelvis 2 days after transrectal ultrasound-guided prostatic biopsy. Autopsy revealed a perforation of the left prostatic lobe with ruptures of the periprostatic vessels. A similar case of transrectal prostatic biopsy-associated complication has not been described previously. The judicial enquiries were discontinued. 相似文献
1000.
The diagnostic procedure is determined by the severity of the diverticulitis. In complicated cases of diverticulitis, it is necessary to detect those patients with obstructive ileus, perforation, and peritonitis who require instant emergency surgery. In all other cases, diagnostic procedures serve as a tool to determine the best therapeutic options. The CT scan of the abdomen seems to have the highest reliability for determining therapy. Other investigations such as barium enema and coloscopy are not indicated in emergency cases or cannot exactly describe the stage of the diverticular disease. Many surgeons still prefer an enema with water-soluble contrast medium in emergency cases to visualize a perforation. CT scans have the same ability to answer this question, but they are more expensive and are not available everywhere at any given time. 相似文献