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1.
消化道恶性肿瘤组织癌胚抗原mRNA表达情况的检测   总被引:10,自引:1,他引:9  
目的:通过分析不同病变组织表达癌胚抗原mRNA(CEA-mRNA)的差异,探讨CEA-mRNA指标诊断消化道恶性肿瘤的应用价值。方法:以35例消化道恶性肿瘤人和12例非恶性肿瘤的良性消化道病人为研究对象,收集新鲜肿瘤组织及其癌旁正常组织和非恶性肿瘤组织中以及同体静脉血液为检测标本,应用套式反转录聚合酶链反应(RT-PCR)检测组织标本CEA-mRNA、酶联免疫吸附试验(ELISA)检测血液标本癌胚怕(CEA)。结果:恶性消化道肿瘤病人肿瘤组织本29例(82.86%)表达CEA-mRNA、血液标本15例(42.865)表达CEA,两个指标表达情况的差异具有显著性(P<0.01)。癌旁正常组织和非癌病理组织也分别检测出4例和1例表达CEA-mRNA阳性结果,组织标本CEA-mRNA指标诊断恶性消化道肿瘤的特异性为91.67%,敏感性为82.86%。结论:在诊断消化道恶性肿瘤方面,CEA-mRNA是一个特异性和敏感性较好且很实用的指标,可以常规应用。  相似文献   

2.
从尸检看临床恶性肿瘤的漏诊率   总被引:1,自引:0,他引:1  
近年来,由于影像学、免疫学和生物化学的迅速发展,肿瘤诊断技术日益先进,许多肿瘤得到了及时的诊断。但是许多新的诊断技术,在理论上所能做的和实际上的应用仍然存在着很大的差距。1998年Burton等报告了最近10年654例年龄为1岁~90岁的尸检,结果共发现250例恶性肿瘤,其中111例肿瘤(44%)生前没有得到诊断,说明恶性肿瘤临床的漏诊率仍然很高。为了探讨我国恶性肿瘤的漏诊情况,我们统计了北京医院最近19年的成年726例尸检资料。1资料 所谓恶性肿瘤的漏诊是指临床上没有怀疑或诊断为恶性肿瘤,而尸…  相似文献   

3.
多原发恶性肿瘤是指一个患者同时或先后发生两个或两个以上原发性肿瘤、亦称重复癌。本文报导35例如下。临床资料本组35例中男性21例、女性14例,年龄42-79岁,55岁以上26例,第一塌与第二癌发生间隔3年以上者18例、10年以上者6例,最长达13年4个月。同时发生者5例。平均间隔时间为4年7个月。消化道多原发癌ZI例,其次为肺癌、乳癌各2例。发生在同一系统或成对器官的有16例。患第二原发癌后生存期最短的为4个月,最长的9年,中位生存时间为1.5年。讨论诊断标准:根据Warren提出的诊断标准()每个肿瘤必须是恶性肿瘤。(2)各肿瘤间必须…  相似文献   

4.
摘 要:[目的] 掌握江苏省2015年食管癌发病和死亡情况及2006至2015年变化趋势,为食管癌防控提供依据。 [方法] 搜集江苏省2006至2015年的肿瘤登记数据和相关人口数,通过SAS 9.4和Excel 2007计算粗发病率、粗死亡率、年龄标化率、0~74岁累积率、35~64岁截缩率和构成顺位等指标,采用Joinpoint 4.6计算2006至2015年间的年度变化百分比(annual percent change,APC)及95%可信区间,以综合分析食管癌疾病负担情况。[结果] 2015年江苏省食管癌粗发病率为36.40/10万,占恶性肿瘤的11.90%,位居恶性肿瘤发病第3位;粗死亡率为28.43/10万,占恶性肿瘤的13.94%,位居恶性肿瘤死亡第3位。男性人群的粗发病率、粗死亡率、中标率、世标率、累积率(0~74岁)、截缩率(35~64岁)均高于女性,农村人群的上述指标均高于城市。全省人群2006至2015年间的食管癌粗发病率和粗死亡率的APC尚无统计学意义,标化发病率和标化死亡率均呈下降趋势(APC=-3.66%和-3.62%);农村的粗发病率和粗死亡率上升趋势显著(APC=-2.67%和-2.23%),标化后发病率不变(APC=-0.92%),死亡率(APC=-1.56%)呈下降趋势,城市女性的粗发病率和粗死亡率下降幅度最大(APC=-7.03%和-5.13%),标化后下降幅度更大(APC=-11.11%和-9.72%)。[结论]2015年江苏省食管癌发病和死亡水平远高于全国平均水平,男性高于女性,农村高于城市,近十年食管癌总体粗发病率和粗死亡率基本保持不变,标化率呈下降趋势,但农村人群粗发病率和粗死亡率呈上升趋势,是食管癌防治的重点人群。  相似文献   

5.
铜陵有色金属公司职工总医院肿瘤科(2440O0)周蔚翔报道总结了1991年一1993年铜陵有色金属公司职工恶性肿瘤发病率及其特点。结果表明:恶性肿瘤累计发病数412例;恶性肿瘤年平均粗发病率为261.0/Ic万;以1964年中国人口调整率为:184.6/10万;世界人口调整率为224.8/10万;35岁——64岁世界人口调整率为359·5/Ic万;恶性肿瘤发病率顺位依次为肺癌(年均粗发病率67.2/10万)、食管癌(52.6/10万)、胃癌(39.8/20万)、大肠癌(34.8/10万)、肝癌(20.3/10万)、乳腺癌(7.vlo万)、胰腺癌(5.VIO万)、其它恶性肿…  相似文献   

6.
目的:研究以“周围神经感觉障碍”为首发症状肿瘤的临床特点及诊断标准。方法:总结1992-1999年收治的恶性肿瘤引起感觉障碍性神经病,按1989年国际抗癌联盟(UICC)临床病理分期标准进行诊断,通过检查脑脊液(CSF)及诱发电位(BCV)确诊临床神经疾病。结果:11例病人发现小细胞肺癌8例,肺腺癌2例,卵巢癌1例。其中10例CSF白蛋白增高,2例CSF淋巴细胞增高,IgG增高6例。结论:恶性肿瘤引起感觉障碍性神经病与小细胞肺癌密切相关,早期诊断十分困难,癌前潜伏期长,误诊率较高。  相似文献   

7.
干扰素是肿瘤免疫治疗中重要的细胞因子之一,我们采用a-Zb干扰素(a-ZbIFN)(美国先灵漠雅产品)阶梯疗法治疗不同种类的恶性肿瘤病人48例,对其临床抗肿瘤效果,毒副反应特点以及对免疫功能的影响等方面进行了系统临床观察研究,现将结果报告如下。材料与方法一、临床资料:为确切评价a-ZbIFN的临床作用,选择未接受特殊抗肿瘤治疗的48例病人做为临床观察对象,其中男性43例,女性5例,年龄45-74岁,平均年龄58岁,治疗前要求病人的肝、肾功能、心电图、血象正常。病例种类表1。均经病理证实为恶性肿瘤,并有X线摄片、B超或CT…  相似文献   

8.
关于肿瘤的发病机理,目前虽然还不太清楚,但是环境因素和遗传因素对肿瘤发生的影响已被许多研究证实。染色体的不稳定性是肿瘤发生的重要原因之一[1]。本文通过对肿瘤患者外周血淋巴细胞染色体畸变率和姐妹染色单体互换(SCE)率的研究,对染色体不稳定性和肿瘤发生的关系及肿瘤发生的遗传机理进行探讨。对象与方法一、对象:实验组:临床诊断为肿瘤30例,年龄在40-60岁之间。男18例,女12例。患者在术前取外周血,未接受放疗和化疗。对照组:正常人30例,其中男15例,女15例。年龄35-50岁。无诱变剂接触史。二、方法:①染色体畸变率…  相似文献   

9.
目的:了解本地区恶性肿瘤发病情况。方法:搜集小榄市人民医院1994年4月至2001年1月的恶性肿瘤患者临床病理资料和相邻的南头广济医院1998年至2001年3月的恶性肿瘤患者临床病理资料,进行统计分析。结果:814例恶性肿瘤,患者年龄4个月-94岁,年龄高峰:男60岁-70岁,女50岁-60岁;20岁-60岁占58.1%。男性55.16%,女性44.84%;男女之比为1.22:1。癌与肉瘤之比为8:1。按发病部位居前10位者依次为结直肠、食管、肺、女性乳腺、胃、白血病、肝、鼻咽、子宫及皮肤和其附件。结论:本组中消化系统恶性肿瘤居首位,与国内报导一致。  相似文献   

10.
子宫颈癌是常见的妇科恶性肿瘤,从分子水平研究其病因学起来越受到关注。原癌基因c-fos编码一种核磷蛋白,能与c-jnn原癌基因产物结合形成复合物,调节基因转录。本实验对40例宫颈癌中C-fos蛋白的表达与肿瘤组织分化程度、临床分期及预后进行了研究,并与正常宫颈(2例)、慢性宫颈炎(2例)进行对照。结果表明:C-fos在宫颈癌中阳性表达率为70%(28/40),在正常宫颈与慢性宫颈炎中不表达(0/4)。c-fos与肿瘤组织分化程度、临床分期无关,与预后有关。提示c-fos蛋白有可能成为判断宫颈癌预后的指标之一。  相似文献   

11.
The medically important dematiaceous fungi and their identification   总被引:5,自引:0,他引:5  
Dematiaceous fungi include a large group of organisms that are darkly pigmented (dark brown, olivaceous, or black). In most cases the pigment is melanin, and specifically, dihydroxynaphthalene melanin. The diseases produced include chromoblastomycosis, eumycotic mycetoma, and phaeohyphomycosis. Phaeohyphomycosis is a new classification for a diverse group of previously known entities grouped together on the basis of finding dematiaceous hyphal and/or yeast-like forms in tissue; tissue involvement may be superficial, cutaneous and corneal, subcutaneous, or systemic. Identification of these fungi is based mostly upon morphology. Important structures include annellides (Phaeoannellomyces, Exophiala), phialides (Phialophora, Wangiella), adelophialides (Phialemonium without collarettes, Lecythophora with collarettes), differentiation of conidiophores (Xylohypha versus Cladosporium) and conidial hilum, septation and germination (Bipolaris, Drechslera, Exserohilum). Useful laboratory tests include the 12% gelatin test (controversial), nitrate assimilation (W. dermatitidis is negative, most other species are positive), and determination of temperature maxima (especially 37 degrees C for E. jeanselmei, 40 degrees C for W. dermatitidis and B. spicifera, 42 degrees C for X. bantiana, and 45 degrees C for Dactylaria constricta var. gallopava and Scedosporium inflatum).  相似文献   

12.
Zusammenfassung: An der Studie zur Wirksamkeit und Anwendungssicherheit von Ketoconazol nahmen 27 Männer im Alter von 20 bis 80 (Median: 57) Jahre, davon 18 mit Onychomykosen und 9 als KontroUen bei den Laborwertbestimmungen, teil. Während des ersten Behandlungsmonats erhielten je 9 Patienten 200 mg und 400 mg Ketoconazol täglich. Danach wurden beide Gruppen 6 Monate mit 200 mg/d weiterbehandelt. Die klinische Beurteilung sowie hämatologische, biochemische und Plasmaspiegeluntersu-chungen erfolgten mindestens monafich, mykologische Untersuchungen wurden vor Aufnahme und bei Beendigung der Therapie vorgenommen. Erne letzte klinische Unter-suchung erfolgte 1 Jahr nach Beginn der Studie. Nach 7 Monaten Behandlung wurden 23 von 30 Nägeln mit “gebessert” bis “stark gebessert” beurteilt, nach dem behandlungsfreien Intervall galt dies für 28 von 30 Nägeln. Die Plasmaspiegel waren mit 200 mg/d ausreichend und uber den Behandlungszeit-raum konstant. Dies spricht für gute orale Resorption und Abwesenheit von Enzyminduktion. Die Laborwerte zeigten im Vergleich zu den Kontrollen und den Werten vor Behandlung keine signifikanten Abweichungen, so daß myelo-, nephro- und hepatotoxische Wirkungen von 400 bzw. 200 mg/d ausgeschlossen werden können. Der Lipidhaushalt wurde nicht beeinfluat und es trat unter Therapie als Folge der Ketoconazolwirkung lediglich Lanosterin im Serum auf. Nach Beendigung der Therapie ging der Lanosteringehalt schnell zurück. Damit erweist sich Ketoconazol in den angewandten Dosen als ein gut verträgliches und zur Langzeitbehandlung von Onychomykosen geeignetes Antimykotikum. Summary: Twenty-seven males with a median age of 57 (range: 20 to 80) years took part in this study on the efficacy and safety of ketoconazole. Eighteen men suffered from onychomycosis; nine served as controls in the safety evaluation. During the first month of treatment, nine patients received 200 mg and the nine other 400 mg ketoconazole daily. Then the treatment was uniformly continued with 200 mg/d for 6 months. Clinical evaluation and haematological, biochemical and plasma level investigations were carried out at least at monthly intervals; mycological controls were performed at the start and end of therapy. A final clinical evaluation was carried out one year after the start of the study. After 7 months of treatment, moderate or definite clinical improvement was obtained in 23 out of 30 nails. After 5 more months without antimycotic treatment this was the case in 28 of 30 nails. Plasma levels obtained with 200 mg ketoconazole daily were adequate and constant during the entire treatment period. This indicates a good oral resorption as well as the absence of induction of hepatic enzymes. The laboratory values did not show significant deviations as compared with the controls or with the pretreatment values. This excludes myelo-, nephro- and hepatotoxic effects of 400 and 200 mg ketoconazole daily. The lipid metabolism was not influenced, the only difference was the occurrence of lanosterol in the serum, which is a result of the mechanism of action of ketoconazole. After the medication period the lanosterol levels subsided rapidly. In the applied doses ketoconazole is a well-tolerated and effective drug for the systemic long-term treatment of onychomycosis.  相似文献   

13.
Dr.  W. Dittmar  N. Jovi 《Mycoses》1987,30(7):326-342
Summary: Short-term experiments on excised skin (human, pig) gave the following results: 1. In the tissue activity test with direct inoculation (D-TAT) commercial preparations of the non-azole antimycotics ciclopiroxolamine, tolnaftate and naftifine, produced higher inhibitory activity against Trichophyton mentagrophytes (standard strain) in various levels of the horny layer than were produced by the azole antimycotics econazole, miconazole, clotrimazole, oxiconazole and bifonazole. Fast drying solutions of antimycotics invariably gave higher inhibitory activities than creams. In the ultrafiltration tissue activity test (UFT- TAT) against Candida albicans (2 strains), antimycotic agents ranked in order of effectiveness as follows: ciclopiroxolamine – most of the azole antimycotics – bifonazole and naftifine. 2. In tests of fungicidal activity against T. mentagrophytes (2 strains) and Microsporum gypseum (1 strain) the first step was to inoculate the skin surface. After the horny layer had been penetrated by fungal mycelia, antimycotic agents of documented fungicidal potency, chiefly in the form of creams, were applied to the skin surface and left to act for up to 18 hours. The horny layer and epidermis were then scraped off and the concentration of viable fungi was determined. Ciclopiroxolamine cream and lotion produced by far the greatest diminution in viable fungi; creams containing oxiconazole and naftifine were moderately effective and those containing tioconazole and bifonazole produced a relatively small decrease in viable fungi. To avoid erroneous results it is important to homogenize and dilute the skin scrapings; if this is not done certain antimycotics will give misleadingly high fungal killing rates. At this early stage the scatter of results is still wide and minor differences in efficacy cannot as yet be detected with certainty. 3. From the results of various comparative tests it is evident that pig skin can be used as a substitute for human skin in the tests listed under 1. and 2. above. This discovery may make a valuable contribution towards limiting the need for experiments on living animals and trials on human beings. Zusammenfassung: In Kurzzeitversuchen an exzidierter Haut (Mensch, Schwein) wurde gefunden: 1. Im Gewebeaktivitätstest mit direkter Inokulation (D-GAT) wurde mit Handelspräparaten der Nichtazol-Antimykotika Ciclopiroxolamin, Tolnaftat und Naftifin in verschiedenen Hornschichtniveaus eine höhere Hemmaktivität gegenüber Trichophyton mentagrophytes (Standard-Stamm) erzielt als mit solchen der Azol-Antimykotika Econazol, Miconazol, Clotrimazol, Oxiconazol und Bifonazol. Rasch trocknende Lösungen von Antimykotika ergaben durchweg höhere Hemmaktivitäten als Cremes. Im Ultrafiltrations-Gewebeaktivitätstest (UFT-GAT) gegenüber Candida albicans (2 Stämme) ergab sich nach erzielter Wirksamkeit die Rangfolge Ciclopiroxolamine – Mehrzahl der Azolantimykotika – Bifonazol und Naftifin. 2. In Fungizidie-Testen gegenüber T. mentagrophytes (2 Stämme) und Microsporum gypseum (1 Stamm) wurde zunächst die Hautoberfläche inokuliert. Nach Durchdringung der Hornschicht mit Pilzmyzelien wirkten auf die Hautoberfläche bis zu 18 Stunden lang überwiegend Cremes von als fungizid publizierten Antimykotika ein. Während sich in abgeschabter Hornschicht und Epidermis der so bearbeiteten Hautoberflächen mit Ciclopiroxolamin-Creme und -Lotion die weitaus höchste Verminderung lebensfähiger Keime ergab, bewirkten Cremes mit Oxiconazol und Naftifin eine mittlere und solche mit Tioconazol und Bifonazol eine relativ niedrige Keimeliminierung. Zur Vermeidung von fehlerhaften Ergebuissen mußten Homogenisierung und Verdünnung der Hautschabsel erfolgen, anderenfalls bei mehreren Antimykotika eine zu hohe Keimabtötung vorgetäuscht worden wäre. Wegen der vorerst noch hohen Streuung der Ergebnisse können kleinere Wirksamkeitsunterschiede noch nicht sicher erfaßt werden. 3. Nach dem Ergebnis verschiedener Vergleichstests kann in den Testen zu 1. und 2. Schweinehaut als Ersatz für Haut vom Menschen dienen und dürfte damit wesentlich zur Einschränkung von Versuchen am lebenden Tier und von Prüfungen am Menschen beitragen.  相似文献   

14.
Mycotic immunodiagnosis was performed in 186 hospitalized patients with different respiratory diseases, mostly considered as tuberculosis and others with a doubtful diagnosis. Crude histoplasmin, coccidioidin, paracoccidioidin, blastomycin, candidin, aspergillin, and sporotrichin, as well as purified polysaccharide-protein complexes (PPC) of Histoplasma capsulatum, Coccidioides immitis, and Paracoccidioides brasiliensis were used as antigens. Immune tests used included skin test (ST), gel immunodiffusion (ID), counterimmunoelectrophoresis (CIE), complement fixation (CF), and ELISA. A possible association with candidosis was observed in 17% of patients with tuberculosis and diabetes; one presumptive paracoccidioidomycosis, one confirmed aspergillosis, and six cases of active histoplasmosis were determined. Candidin ST showed 29% of positive reactions with an increased frequency in patients between 31 and 55 years of age. CF test showed the highest positivity percentages with crude antigens, specially for Candida antigen (26.3%) and histoplasmin (18.2%). Cross reactions were evident with crude antigens but decreased when PPC's were used in ELISA.  相似文献   

15.
16.
Summary. A total of 54 patients with culturally proven tropical dermatomycoses, comprising 23 with various types of dermatophytoses, one with foot infection due to Trichosporon beigelii and one with foot infection due to Geotrichum candidum , two with candidoses of the groin and 27 with pityriasis versicolor, were included in a clinical trial of efficacy of 1% isoconazole cream (TravogenR, Schering, Berlin, Germany). Five patients were not evaluable. A clinical and mycological cure was achieved in 29 cases in 3–4 weeks. In 15 (31%) of the remaining patients treatment was required for 5–6 weeks, while another three patients required treatment for 8 weeks. In two patients the disease proved to be resistant to treatment with the drug.
Zusammenfassung. Insgesamt 54 Patienten mit kulturell gesicherter Dermatomykose, (23 unterschiedliche Dermatophytosen, eine Trichosporon beigelii - und eine Geotrichum candidum -Fußinfektion, 2 Candidosen der Leistengegend und 27 Pityriasis versicolor) wurden in einer klinischen Wirksamkeits-studie mit 1% iger Isoconazol-Creme (TravogenR, Schering, Berlin, Deutschland) behandelt. Fünf Patienten waren nicht auswertbar. Eine klinische und mykologische Heilung wurde bei 47 von 49 Patienten (96%) erreicht. Bei 29 patienten (59%) wurde die Heilung bereits nach 3–4 Wochen Behandlung erreicht. Weitere 15 Patienten (31%) benötigten 5–6 Wochen und drei Patienten 8 Wochen Behandlungsdauer. Zwei Mykosesituationen erwiesen sich als therapieresistent.  相似文献   

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18.
Ilya Shmulevich 《癌症》2014,(8):369-370
The recent effort by The Cancer Genome Atlas (TCGA) Network has revealed that gastric cancer, which is a leading cause of cancerrelated deaths worldwide with a 5-year survival rate less than 25%, is a much more heterogeneous disease than previously thought. And yet, conventional treatment approaches and clinical trials have assumed it is a single disease. Although it is well known that under the microscope, gastric cancer cells appear quite different, the current classification scheme recognizes two main categories of gastric cancer: diffuse and intestinal.  相似文献   

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20.
To improve prognosis in recurrent glioblastoma we developed a treatment protocol based on a combination of drugs not traditionally thought of as cytotoxic chemotherapy agents but that have a robust history of being well-tolerated and are already marketed and used for other non-cancer indications. Focus was on adding drugs which met these criteria: a) were pharmacologically well characterized, b) had low likelihood of adding to patient side effect burden, c) had evidence for interfering with a recognized, well-characterized growth promoting element of glioblastoma, and d) were coordinated, as an ensemble had reasonable likelihood of concerted activity against key biological features of glioblastoma growth. We found nine drugs meeting these criteria and propose adding them to continuous low dose temozolomide, a currently accepted treatment for relapsed glioblastoma, in patients with recurrent disease after primary treatment with the Stupp Protocol. The nine adjuvant drug regimen, Coordinated Undermining of Survival Paths, CUSP9, then are aprepitant, artesunate, auranofin, captopril, copper gluconate, disulfiram, ketoconazole, nelfinavir, sertraline, to be added to continuous low dose temozolomide. We discuss each drug in turn and the specific rationale for use- how each drug is expected to retard glioblastoma growth and undermine glioblastoma''s compensatory mechanisms engaged during temozolomide treatment. The risks of pharmacological interactions and why we believe this drug mix will increase both quality of life and overall survival are reviewed.  相似文献   

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