Selective necrosis of spinal cord gray matter. A complication of dissecting aneurysm of the aorta |
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Authors: | John J. Kepes |
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Affiliation: | (1) Department of Pathology and Oncology, University of Kansas Medical Center, Rainbow Boulevard at 39th Street, Kansas City 3, Kansan, USA |
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Abstract: | Summary A 56 year old man with known hypertension developed a dissecting aneurysm of the aorta accompanied by transient paralysis of the lower extremities. The aneurysm was operated (fenestration procedure) but the next day the dissection extended further distally and the patient became oliguric and completely paraplegic. Sensation of the legs remained relatively intact. He died 14 days after surgery, from rupture of the aorta. Autopsy revealed a dissecting aneurysm extending from the left subclavian artery to the bifurcation of the aorta, with dissection around the intercostal and lumbar arteries. The spinal cord showed selective necrosis of the gray matter with preservation of the white matter in the lower thoracic and upper lumbar segments. The review of the literature suggests that a whole spectrum exists from no cord lesions at all (despite severance of intercostal and lumbar arteries) to massive necrosis of the cord, in extreme cases even with associated necrosis of the vertebral bodies. Selective necrosis such as in the case presented is most likely the result of a borderline collateral circulation sufficient to meet the needs of the white matter but unable to cope with the greater oxygen need of the gray matter.
Zusammenfassung Bei einem 56 jährigen Hochdruck-Patienten entwickelte sich ein Aneurysma dissecans der Aorta, begleitet von vorübergehender Lähmung der unteren Extremitäten. Das Aneurysma wurde operiert (Fenestration), am nächsten Tage aber dehnte sich die Dissektion weiter nach distal aus: der Patient wurde oligurisch und komplett gelähmt. Die Sensibilität der Beine blieb relativ intakt. 14 Tage nach dem chirurgischen Eingriff verstarb er an Aortenruptur. Die Autopsie ergab ein von der linken A. subclavia bis zur Bifurkation der Aorta ausgedehntes dissezierendes Aneurysma mit Dissektion um die intercostalen und lumbalen Arterien. Das Rückenmark zeigte eine selektive Nekrose der grauen Substanz in den unteren Brust- und oberen Lumbalsegmenten mit Verschonung der weißen Substanz. Die Literaturübersicht ergibt, daß ein breites Spektrum von Läsionen von völliger Verschonung (trotz Schädigung der intercostalen und lumbalen Arterien) bis zur massiven Rückenmarksnekrose, in den extremen Fällen auch verbunden mit Nekrose der Wirbelkörper, möglich ist. Eine selektive Nekrose wie in dem mitgeteilten Fall ist vermutlich das Ergebnis eines insuffizienten Grenzzonenkollateralkreislaufes, der zur Ernährung der weißen Substanz ausreicht, aber den größeren Sauerstoffbedarf der grauen Substanz nicht decken kann.
With 3 Figures in the Text |
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