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Chemoradiation of Unresectable Pancreatic Carcinoma: Impact of Pretreatment Hemoglobin Level on Patterns of Failure
Authors:Alessio G. Morganti   Franca Forni   Gabriella Macchia   Vincenzo Valentini   Daniela Smaniotto   Lucio Trodella   Mario Balducci  Numa Cellini
Affiliation:(1) Department of Radiation Oncology, Peking University 3rd Hospital, Beijing, 100083, PR China;(2) Department of Ultrasound, Peking University 3rd Hospital, Beijing, 100083, PR China;(3) Department of Surgery, Peking University 3rd Hospital, Beijing, 100083, PR China
Abstract:Aim: To evaluate, in patients with locally advanced pancreatic carcinoma undergoing concomitant chemoradiation, the impact of pretreatment hemoglobin (Hb) concentration on the outcome in terms of clinical response, local control, metastasis-free survival, disease-free survival, and overall survival. Patients and Methods: 30 patients undergoing concomitant chemoradiation (5-fluorouracil [5-FU], 1,000 mg/m2/day, continuous i. v. infusion days 1-4 of radiotherapy) and external beam radiotherapy (50.4-59.4 Gy) were divided into two groups based on pretreatment median Hb value (11.5 g/dl). The potential prognostic factors examined besides Hb concentration were: tumor site (head vs body-tail), sex (female vs male), cN (cN0 vs nC1), dose of external beam radiotherapy (50.4 Gy vs 59.4 Gy), presence of jaundice at diagnosis (yes vs no), weight loss at diagnosis (S 5 kg vs < 5 kg), epigastric-lumbar pain at diagnosis (yes vs no), maximum tumor diameter (< 40 mm vs S 40 mm). Results: Pretreatment Hb ranged between 9.6 and 15.0 g/dl. No statistically significant differences were observed as for clinical response and local control between patients with an Hb h 11.5 g/dl and those with an Hb > 11.5 g/dl. Metastasis-free survival was 5.1 months in patients with an Hb h 11.5 g/dl and 10.7 months in patients with an Hb > 11.5 g/dl (p = 0,010). Median actuarial disease-free survival was 5.1 and 10.2 months in patients with an Hb h 11.5 and > 11.5 g/dl, respectively (p = 0.026). Median actuarial overall survival was 7.5 and 10.3 months in patients with an Hb h 11.5 and > 11.5 g/dl; respectively (p = 0.039). On multivariate analysis, Hb concentration at diagnosis was the only factor prognostically correlated with metastasis-free survival (p = 0.026), disease-free survival (p = 0.032), and overall survival (p = 0.048). Conclusion: In a group of patients with locally advanced pancreatic carcinoma treated with chemoradiation, a significant correlation was observed between pretreatment Hb levels and metastasis-free survival, disease-free survival, and overall survival. Ziel: Ermittlung des Einflusses der Hämoglobinkonzentration vor Beginn einer Radiochemotherapie bei Patienten mit lokal fortgeschrittenem Pankreaskarzinom auf den Therapieerfolg anhand von klinischem Ansprechen, lokaler Kontrolle, metastasenfreiem Überleben, krankheitsfreiem Überleben und Gesamtüberleben. Patienten und Methoden: 30 Patienten, die Radiochemotherapie (5-FU, 1000 mg/m2/d, i. v. Dauerinfusion an den Tagen 1-4 der Strahlentherapie) und externe Strahlentherapie (50,4-59,4 Gy) erhielten, wurden, abhängig vom medianen Hämoglobinwert (11,5) in zwei Gruppen eingeteilt. Als weitere potentielle prognostische Faktoren wurden, neben der Hämoglobinkonzentration (Hb), Tumorlokalisation (Kopf/Korpus), Geschlecht (weiblich/männlich), Lymphknotenstatus (cN0/cN1), Dosierung der externen Strahlentherapie (50,4 Gy/59,4 Gy), Ikterus bei Diagnosestellung (ja/nein), Gewichtsverlust bei Diagnosestellung (S 5 kg/< 5 kg), epigastrisch-lumbaler Schmerz bei Diagnosestellung (ja/nein), maximaler Tumordurchmesser (< 40 mm/S 40 mm) geprüft. Ergebnisse: Die Hämoglobinkonzentration vor Therapiebeginn lag zwischen 9,6 and 15,0 g/dl. Es zeigten sich keine statistisch signifikanten Unterschiede hinsichtlich klinischem Ansprechen und lokaler Kontrolle zwischen Patienten mit Hb h 11,5 mit Hb > 11,5. Das metastasenfreie Überleben betrug 5,1 Monate bei Patienten mit Hb h 11,5 und 10,7 Monate bei Patienten mit Hb > 11,5 (p = 0,010). Das mediane krankheitsfreie Überleben betrug 5,1 und 10,2 Monate bei Patienten mit Hb h 11,5 bzw. Hb > 11,5 (p = 0,029: Das mediane Gesamtüberleben war 7,5 Monate und 10,3 Monate bei Patienten mit Hb h 11,5 bzw. > 11,5 (p = 0,039). Bei der multivariaten Analyse erwies sich die Hämoglobinkonzentration zum Diagnosezeitpunkt als der einzige prognostische Faktor, der mit dem metastasenfreien Überleben (p = 0,026), dem krankheitsfreien Überleben (p = 0,032) und dem Gesamtüberleben (p = 0,048) korrelierte. Schlussfolgerungen: In einer Patientengruppe, die wegen lokal fortgeschrittener Pankreaskarzinome Radiochemotherapie erhielt, wurde eine signifikante Korrelation zwischen dem Hämoglobinspiegel vor Therapiebeginn und metastasenfreiem Überleben, krankheitsfreiem Überleben und Gesamtüberleben beobachtet.
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