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Tick-borne encephalitis in the Saarland and the Rhineland-Palatinate
Authors:Dr. med. J. Treib  Prof. Dr. med. A. Haass  D. Mueller-Rheiland  R. Woessner  Dr. rer. nat. G. Holzer  Prof. Dr. med. K. Schimrigk  Prof. Dr. med. N. Mueller-Lantzsch  Dr. med. H. Ehrfeld
Affiliation:(1) Dept. of Neurology, University of the Saarland, Oscar Orth Str., D-66421 Homburg;(2) Dept. of Virology, University of the Saarland, Germany;(3) Prof. Seelig and Partners Laboratory, D-76038 Karlsruhe, Germany
Abstract:Summary The Saarland and the Rhineland-Palatinate are not considered endemic regions for tick-borne encephalitis (TBE), and patients in this region have not been routinely advised to undergo vaccination or serologic testing for TBE. In 1994, a significantly increased incidence of TBE cases was noted in the neighbouring state of Baden-Württemberg. In the same year, the first TBE acquired in the Saarland was diagnosed. To investigate the infection risk for TBE in the Saarland and Rhineland-Palatinate, the records of 2,123 serologic tests for TBE collected since 1989 were systematically examined. In addition, 904 frozen sera of patients displaying inflammatory changes in the cerebrospinal fluid (CSF) were analyzed. IgG and IgM antibodies against TBE virus were found in 15 patients, four of which were verified clinically and serologically as TBE. One of these four cases was certainly and another was probably acquired in the Saarland. Three other patients displayed serologic signs of a TBE virus contact. The results of this study suggest that the occurrence of single cases in the Saarland has to be considered, but the risk is very small.
Zeckenencephalitis im Saarland und in Rheinland-Pfalz
Zusammenfassung Das Saarland und Rheinland-Pfalz gelten nicht als Frühsommer-Meningoenzephalitis (FSME)-Endemiegebiete. Daher wurde in dieser Region nicht zu einer Impfung gegen FSME geraten und es wurde auch nur selten serologisch auf diese Krankheit untersucht. 1994 wurde in Baden-Württemberg eine deutliche Zunahme der Erkrankungsfälle registriert. Ferner wurde in diesem Jahr die erste im Saarland erworbene FSME dokumentiert. Zur Klärung der Frage, wie hoch das Infektionsrisiko für TBE im Saarland und Rheinland-Pfalz ist, wurden seit 1989 durchgeführte 2123 serologische FSME-Untersuchungen aufgearbeitet und 904 tiefgefrorene Seren von Patienten mit entzündlichen Liquorveränderungen serologisch nachuntersucht. Bei insgesamt 15 Patienten fanden wir IgG- und IgM-Antikörper gegen den Erreger der FSME. 4 Fälle wurden klinisch und serologisch als FSME gesichert, wobei eine Erkrankung sicher und eine weitere wahrscheinlich im Saarland erworben wurden. Bei drei weiteren Patienten fanden wir serologische Hinweise auf einen FSME-Virus Kontakt. Die Untersuchungsergebnisse legen den Verdacht nahe, daß im Saarland mit vereinzelten Erkrankungsfällen gerechnet werden muß. Das Infektionsrisiko ist jedoch sehr gering.
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