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Biomechanical analysis of hip function after Chiari pelvic osteotomy
Authors:K. Koržinek  O. Muftić
Affiliation:(1) Department of Orthopedic Surgery, Medical School, University of Zagreb, Jugoslavia;(2) School of Mechanical Engineering and Naval Architecture, University of Zagreb, Jugoslavia;(3) Klinika za ortopediju, Salata 6, YU-41000 Zagreb, Yugoslavia
Abstract:Summary The reasons are discussed for differences in functional results of the pelvic osteotomy after Chiari, regardless of the fact that the CE and AC angles were equal in all patients. When lateralization and distal displacement of the greater trochanter were performed in addition to the pelvic osteotomy, the functional results proved to be better. Biomechanical analysis of the relationship between gluteal force and body weight revealed that these relations change; in all examined cases where lateralization and distal displacement of the greater trochanter were performed, the relationship proved postoperatively to be considerably more favorable. In the same group of patients, the relationship between the force of reaction and body weight was also changed after surgery. Therefore, lateralization and distal displacement of the greater trochanter are important factors for the undisturbed functioning of a hip; in all examined patients the functional results were better when lateralization and distal displacement of the greater trochanter were performed.
Zusammenfassung In der Arbeit werden die Gründe erörtert, aus welchen es nach der durchgeführten Beckenosteotomic nach Chiari bei gleichen CE- und AC-Winkelwerten bei einigen Patienten zu besseren und bei anderen zu schlechteren Funktionsergebnissen kommt. Das Funktionsergebnis war bei jenen Patienten besser, bei denen neben der Beckenosteotomie auch die Lateralisation und die Distalisation des großen Trochanters durchgeführt wurden. Aufgrund der biomechanischen Analyse der relativen Verhältnisse des Gesäßmuskels zum Körpergewicht hat man festgestellt, daß sich diese ändern und daß sie nach der Operation in allen geprüften Fällen, wo Lateralisation und Distalisation durchgeführt wurden, wesentlich günstiger sind. Die Verhältnisse der Reaktionskräfte in Bezug aufs Körpergewicht ändern sich nach der Operation bei der gleichen Patientengruppe genauso. Es ist offensichtlich, daß Lateralisation und Distalisation des großen Trochanters einen wichtigen Faktor für eine regelrechte Funktion des Gelenkes darstellen, daß er bei allen unseren geprüften Fällen ein besseres Funktionsergebnis bewirkt hat im Vergleich zu Patienten, bei denen die Lateralisation und Distalisation des großsen Trochanters nicht durchgeführt wurden.
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