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Die chirurgische Behandlung des Magenfrühcarcinoms
Authors:Th. Junginger  W. Wahl  H. Pichlmaier
Affiliation:(1) Klinik and Poliklinik für Allgemein, Abdominalchirurgie der Johannes Gutenberg-Universität Mainz, Langenbeckstraße 1, D-6500 Mainz;(2) Chirurgische Universitatsklinik Koln-Lindenthal, Joseph- Stelzmann-Straße 9, D-5000 Köln
Abstract:Zusammenfassung An der Chirurgischen Klinik Köln-Lindenthal wurden zwischen 1968 and 1983 94 Patienten, an der Klinik and Poliklinik für Allgemein- and Abdominalchirurgie Mainz zwischen 1972 and 1986 74 Patienten wegen eines Magenfrühcarcinoms operiert. Überlebensraten und Rezidivverhalten wurden abhängig von der operativen Therapie untersucht. In beiden Kollektiven war die Prognose des Mucosacarcinoms unabhängig von der durchgeführten Therapie günstig. Beim Submucosacarcinom war nach radikalchirurgischem Vorgehen die Häufigkeit von Rezidiven geringer und die Überlebensraten signifikant günstiger als nach alleiniger 2/3-Resektion. Die Ergebnisse sprechen für die Notwendigkeit eines radikalchirurgischen Vorgehens mit Dissektion der N2-Lymphknoten zumindest beim Submucosacarcinom des Magens.
Surgical treatment of early gastric carcinoma
Summary At the department of surgery at the university hospital in Cologne 94 patients suffering from early gastric cancer of the stomach were operated in the years between 1968 and 1983. From 1972 till 1987 the department of surgery at the university hospital Mainz has had 74 patients. Survival rates and times without recurrence were calculated dependent on the surgical treatment carried out. In both collectives the prognosis for the patients with mucosal carcinoma was good no matter which operation was carried out. In the case of submucosal infiltration the frequency of recurrence was smaller and the survival rates significantly higher in those patients who subjected to a cancer operation than in those on whom only a resection of two third of the stomach was performed. The results indicate a radical approach in the treatment of early gastric cancer. At least in the case of submucosal carcinoma a dissection of the N2 lymph nodes is advisable.
Keywords:Early gastric carcinoma treatment
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