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CARDIOVASCULAR EFFECTS OF BETA-RECEPTOR BLOCKING DRUGS DURING HALOTHANE ANAESTHESIA IN MAN
Authors:Lennart Jorfeldt,Bertil Lö  fströ  m,Jan Mö  ller,ers Rosé  n
Affiliation:Department of Anaesthesiology the Section of Clinical Pharmacology of the Department of Medicine and the Department of Clinical Physiology (Head: B. Pernow), Serafimerlasarettet, Stockholm K, Sweden.
Abstract:
Fifteen patients anaesthetized with halothane were given a beta-adrenergic receptor blocking substance intravenously, either propranolol or l-alprenolol.
The drugs usually induced an insignificant drop in blood pressure, a slight bradycardia, and a small reduction in cardiac output in patients not subjected to concomitant surgery. In one patient, the reaction was more pronounced. The immediate administration of atropine seemed to restore the circulatory state.
Nine patients were subjected to surgery during the administration of the beta-blocking agents. Pronounced hypotension resulted in seven of them. This effect was observed both after propranolol and l-alprenolol. Again, atropine reversed the hypotension.
These observations suggest that the administration of beta-adrenergic receptor blocking agents during anaesthesia should be limited by very strict indications, and be used under carefully controlled conditions.

ZUSAMMENFASSUNG


15 mit Halothan narkotisierte Patienten erhielten i.v. einen Beta-Rezep-torenblocker, und zwar entweder Propanolol oder 1-Alprenolol.
Diese Mittel fiihrten in der Regel zu einem nicht-signifikanten Blutdruck-abfall, zu einer geringgradigen Bradykardie und einer leichten Verminderung des Herzminutenvolumens bei Patienten, die nicht gleichzeitig operiert wurden. Bei einem Patienten war die Reaktion dramatischer. Die sofortige Gabe von Atropin schien den Kreislaufzustand wieder zu normalisieren.
Neun Patienten erhielten Betablocker wahrend einer Operation. Bei sieben von ihnen kam es zu ausgepragten Blutdruckabfall. Diese Wirkung wurde sowohl nach Propranolol als auch nach 1-Alprenolol beobachtet.
Diese Beobachtungen geben Grund zur Empfehlung, Betarezeptoren-blocker wahrend der Narkose nur bei strengster Indikation zu verabreichen und sie nur unter sorgfaltig kontrollierten Bedingungen anzuwenden.
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