Prediction of long-term outcome of tibial osteotomy in medial gonarthrosis |
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Authors: | B. Tjörnstrand M.D. K. Svensson K. G. Thorngren |
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Affiliation: | (1) Department of Orthopaedics, University Hospital, Lund, Sweden;(2) Department of Statistics, University Hospital, Lund, Sweden;(3) Department of Orthopaedics, Kärnsjukhuset, S-54101 Skövde, Sweden |
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Abstract: | Summary To predict the long-term outcome after tibial osteotomy for medial gonarthrosis, multivariate statistical techniques were used and prognostic equations were defined. A comparison between different evaluation systems was also performed. Clinical and radiographic data from 81 patients followed up for more than 7 years were used. Twenty-eight preoperative variables were analysed in relation to the outcome at 7 years with the multivariate procedures discriminant analysis and cluster analysis. Among the variables, knee flexion and walking capacity were found to be the most dominant factors. Excluding the undercorrected osteotomies, preoperative walking capacity was now the dominating variable for prediction. Seven years postoperatively only small differences were found between the evaluation criteria of pain relief, London Hospital score, and HSS score. The discriminant functions for the highest ranked evaluation criteria are given in the text, as are dendrograms showing the patterns of interdependence between the evaluation criteria. Thus it was possible to transform clinical entities into factors suitable for determination and calculation of postoperative evaluation. The most commonly used evaluation systems had very similar discriminant functions showing good agreement.
Zusammenfassung Für die Vorhersage des Langzeitergebnisses einer proximalen Tibiaosteotomie bei medialer Gonarthrose wurden multivariante statistische Techniken benutzt and prognostische Zusammenhänge definiert. Außerdem wurde ein Vergleich zwischen verschiedenen Beurteilungssystemen vorgenommen. Klinische and röntgenologische Daten von 81 Patienten, die über mehr als 7 Jahre verfolgt wurden, sind dieser Untersuchung zugrunde gelegt wurden. 28 präoperative Variable wurden im Vergleich mit dem Ergebnis nach 7 Jahren mit der Diskriminanzanalyse untersucht. Unter den verschiede nen Variablen waren die Kniebeugung and die Gehstrecke die am meisten dominierenden Faktoren. Unter Ausschluß der unterkorrigierten Osteotomien war die präoperative Gehstrecke die wichtigste Variable für eine Vorhersage. 7 Jahre postoperativ wurden nur geringe Unterschiede gefunden zwischen den Beurteilungskriterien Schmerzlinderung, London Hospital Skala and HSS-Bewertungsskala. Die Diskriminanzfunktion fur die am höchsten bewerteten Beurteilungskriterien sind im Text erläutert, ebenso die Dendogramme, die das Muster der Wechselbeziehungen zwischen den Beurteilungskriterien zeigen. Dementsprechend war es möglich, klinische Begriffe in kalkulierbare Faktoren für die postoperative Beurteilung zu üiberführen. |
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