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Poverty and health in West Germany
Authors:Uwe Helmert  Andreas Mielck and Steven Shea
Institution:(1) Division of Health Policy, Occupational and Social Medicine, Centre for Social Policy Research, Bremen University, Parkallee 39, D-28209 Bremen;(2) Institute for Medical Informations and System Research (Medis), Munich;(3) Division of Epidemiology, Columbia University, School of Public Health, New York;(4) Division of General Medicine, Columbia University, New York
Abstract:Summary The relationship between poverty and several health-related characteristics in West Germany was investigated. Data were derived from the National and Regional Health Surveys conducted in West Germany from 1984 to 1992. 25544 males and 25719 females with German nationality aged 25–69 years were examined. Poverty was defined as a household income of 50% less than the mean for West Germany. Multiple logistic regression analysis was used to analyze the relationship between poverty and four health variables: individual health behavior, subjective assessment of health status, cardiovascular disease risk factors, and self-reported prevalence of lifetime chronic diseases. 10.2% of males and 12.8% of females were classified as being below the poverty line. For most but not all health parameters, less favourable results were found for the segment of the population with a household income below the poverty line. The most striking poverty-related differences were observed for lack of regular sport activities, subjective health satisfaction, obesity and myocardial infarction/stroke. Significantly lower prevalence rates for study subjects below the poverty line were observed for hypercholesterolemia in females only. Allergic disorders were the only chronic diseases reported significantly less often in males and females below the poverty line. Poverty has strong effects on individual health status and the prevalence of chronic diseases. Due to the rising unemployment rates in Germany in the last years it is very likely that the strong negative consequences of poverty for health are increasing.
Zusammenfassung Es wird untersucht, welche Zusammenhänge zwischen Armut und verschiedenen gesundheitsbezogenen Merkmalen bestehen. Datenbasis sind die nationalen und regionalen Gesundheitssurveys, die in den Jahren 1984 bis 1992 in Westdeutschland durchgeführt wurden. 25544 Männer und 25719 Frauen mit deutscher Nationalität im Alter von 25 bis 69 Jahren wurden einbezogen. Armut wurde definiert als ein Haushaltseinkommen, das um 50% niedriger ist als das mittlere Einkommen in Westdeutschland. Die statistische Auswertung erfolgte mittels multipler logischer Regressionsanalyse, 10,2% der Männer und 12,8% der Frauen hatten ein Haushaltseinkommen unterhalb der Armutsgrenze. Die ausgeprägtesten armutsbezogenen Unterschiede wurden beobachtet für den Mangel an körperlicher Bewegung, die subjektive Gesundheitszufriedenheit, das starke. Übergewicht und die kardiovaskulären Krankheiten. Signifikant niedrigere Prävalenzen für Personen mit Einkommen unterhalb der Armutsgrenze ergaben sich bei den Frauen für den Risikofaktor Hypercholesterinämie. Allergien waren die einzige chronische Krankheit, die bei beiden Geschlechtern signifikant seltener in der von Armut betroffenen Bevölkerungsgruppe berichtet wurde. Vor dem Hintergrund der in den letzten Jahren stark angestiegenen Arbeitslosigkeit in Deutschland ist zu befürchten, dass die negativen Konsequenzen der Armut für die gesundheitliche Lage deutlich zugenommen haben.

Résumé Les rapports entre pauvreté et differents indices sanitaires ont été examinés. Les donnees proviennent des surveys de santé nationales et régionales, réalisées en Allemagne de l'Ouest durant les années 1984 à 1992. 25719 femmes et 25544 hommes de nationalité allemande entre 25 et 69 ans ont paticipé. Le seuil de pauvreté a été fixé à un revenu égal a 50% du revenu moyen en Allemagne de l'Ouest. On a analysé les indices sanitaires suivants: le comportement sanitaire individuell, l'auto-estimation de sa santé, les facteurs de risque cardio-vasculaires et la prévalence des maladies chroniques. L'analyse statistique a été réalisée par regression logique multiple. 12,8% des femmes et 10,2% des hommes avaient un revenu inferieur au seuil de pauvreté. Pour la majorité des indices sanitaires on a trouvé des résultats défavorables pour la groupe ayant un revenu au dessous du seuil de pauvreté. Le manque de mouvement, l'auto-estimation de sa santé, l'excés de poids et les maladies cardio-vasculaires sont les indices quid diffèrent, relatif à la pauvreté, le plus. Les femmes ayant un revenu au-dessous du seuil de pauvreté ont des pourcentages de prévalence inférieurs significatifs pour le facteur de risque hypercholestérolémie. Les allergies sont les seules maladies qui existent significativement moins souvent chez les deux sexes de la groupe des pauvres. En résumé, la pauvreté présente un désavantage pour la santé individuelle et la prévalence des maladies chroniques. Sachant que le taux de chômage s'est aggravé pendant les dernières années, il est à craindre que les effets négatifs de la pauvreté sur la situation sanitaire ont nettement augmenté.
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