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The cytological composition of the foetal endocrine pancreas in normal and pathological conditions
Authors:F. A. van Assche  W. Gepts
Affiliation:(1) Laboratory of Gynaecological Physiopathology, University of Leuven, Belgium;(2) Laboratory of Pathology, University of Brussels, Belgium
Abstract:Summary The islets of Langerhans of the neonatal pancreas are composed of B cells and non-B cells. The non-B cells are a heterogeneous group and the composition appears to vary according to the staining method used. Silver impregnation methods sometimes impregnate a small number of B cells. No complete identity exists between argyrophilic cells (Hellerström-Hellman modifications of the Davenport technique) and D cells. In babies from mothers with reduced carbohydrate tolerance the islets contain an increased proportion of B cells and Ag+ cells. Such an increase is not found in babies with erythroblastosis or alpha-thalassaemia. An active hypothalamohypophyseal system seems to be obligatory for complete maturation of the foetal islet tissue. In babies of diabetic mothers hyperplasia of the B cell appears only when a complete hypothalamo-hypophyseal system is present.
Die cytologische Zusammensetzung des foetalen endokrinen Pankreas unter normalen und pathologischen Bedingungen
Zusammenfassung Die Langerhans'schen Inseln des neonatalen Pankreas bestehen aus B Zellen und nicht-B Zellen. Die nicht-B Zellen bilden eine heterogene Gruppe, deren Zusammensetzung je nach der gebrauchten Färbungsmethode ändert. Silberimprägnierungsmethoden imprägnieren eine kleine Zahl B Zellen. Es besteht keine vollständige Identität zwischen argyrophilen (nach Davenport-Hellerström-Hellman) Zellen und D Zelle. Bei den Neugeborenen von Müttern mit reduzierter Kohlenhydrattoleranz enthalten die Inseln eine größere Proportion B Zellen und Ag+ Zellen. Eine solche Zunahme fehlt bei Neugeborenen mit Erythroblastose oder Alpha Thalassämie. Ein aktives hypothalamo-hypophysäres System ist notwendig um eine vollständige Reifung des foetalen-Insel-Gewebes zu erreichen. Bei Neugeborenen diabetischer Mütter kommt Hyperplasie der B Zellen nur dann vor, wenn ein vollständiges Hypothalamo-hypophysäres System anwesend ist.

La composition cytologique du pancréas endocrine foetal dans les conditions normales et pathologiques
Résumé Les îlots de Langerhans du pancréas néonatal sont composés de cellules B et de cellules non-B. Les cellules non-B forment un groupe hétérogène, dont la composition varie selon la technique de coloration. L'imprégnation argentique marque un petit nombre de cellules B. Il n'y a pas d'équivalence entre les cellules argyrophiles (modifications de Hellerström et Hellman de la technique de Davenport) et les cellules D. Il existe une augmentation du rapport cellules B et cellules argentaffines dans les îlots de Langerhans d'enfants dont la mère présente un métabolisme glucidique perturbé. Ce phénomène n'a pas pu être mis en évidence chez les enfants présentant de l'érythroblastose ou de l'alpha thalassémie. On peut admettre la nécessité d'un système hypothalamo-hypophysaire actif pour la maturation complète des îlots foétaux. On constate chez les enfants de mères diabétiques une hyperplasie des cellules B lorsqu'un système hypothalamo-hypophysaire complet est présent.
Keywords:Islet cells  B cells  argyrophilic cells  D cells  infants of diabetic mothers  anencephalics  anti-D-iso-immunization  pregnant diabetic  hypothalamo-hypo-physeal system  perinatal mortality  diabetic screening
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