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Chondromalacia patellae
Authors:O.-P. Vuorinen  T. Paakkala  T. Tunturi  M. Härkönen  K. Salo  T. Tervo
Affiliation:(1) Department of Clinical Sciences, University of Tampere, Tampere, Finland;(2) Tampere University Central Hospital, Tampere, Finland;(3) Central Hospital of Middle-Finland, Jyväskylä, Finland;(4) Pirttikatu 7 E 20, SF33560 Tampere 56, Finland
Abstract:Summary The series consisted of 26 patients operated on in 1972–1978 for chondromalacia patellae. The patients were followed up an average of 4.6 years after the operation. The operation involved one knee in 21 patients, both knees in 5. The primary operation was carried out for lesions of the articular cartilage of the patella alone in 18 cases (in 6 of these a second operation was necessary) and for a biomechanical disturbance of the patellofemoral joint in 13 cases. Degenerative changes of the patellar cartilage were observed at anatomo-pathological examination in 29 of 31 knees. On average, the patients' symptoms were alleviated after the operation, but comparison of different types of operation showed a statistically significant improvement only after operations that modified the biomechanics. The results confirm the view that symptoms originating in the patellofemoral joint often are due to biomechanical disturbances of this joint and the extensor system of the knee, and that the removal of injured cartilage alone is not sufficient.
Zusammenfassung Das Material umfaßte 26 Patienten, die unter der Diagnose ldquorChondromalacia Patellaerdquo in den Jahren 1972–1978 operiert wurden. Die Patienten wurden postoperativ durchschnittlich nach 4,6 Jahren kontrolliert. 21 Patienten wurden an einem und fünf Patienten an beiden Knien operiert. Das Ziel der Primäroperation war bei 18 Fällen nur die Veränderung des Gelenkknorpels, wobei man von denen sechs Fälle reoperieren mußte. Dazu war noch die Ursache der Primäroperation bei 13 Fällen die gestörte Biomechanik des Patellofemoralgelenkes. Die pathologisch-anatomische Untersuchung zeigte bei 27 der 31 Fälle degenerative Gelenkknorpelveränderungen. Die Symptome der Patienten milderten sich durchschnittlich nach der Operation. Wenn man aber verschiedene Operationstypen miteinander vergleicht, war die Verbesserung statistisch bedeutend nur nach Operationen, die auf die Biomechanik gezielt waren. Die Ergebnisse verstärken die Auffassung, daß die Beschwerden des Patellofemoralgelenkes häufig auf die gestörte Biomechanik dieses Gelenkes und des Extensorenapparates zurückzuführen sind und die alleinige Beseitigung des Beschädigten Knorpels keine ausreichende Maßnahme ist.
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