Cerebral atrophy and long-term response to levodopa in Parkinson's disease |
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Authors: | E. Schneider P.-A. Fischer P. Jacobi H. Becker M. Beyer |
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Affiliation: | (1) Departments of Neurology and Neuroradiology, University Clinic, Frankfurt a. M., Federal Republic of Germany |
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Abstract: | Summary In 92 parkinsonian patients (42 men, 50 women) aged from 37–79 years (mean 62.8) the impact of cerebral atrophy as assessed by computed tomography on the course of the clinical symptomatology under levodopa during a period of 1 to 5 years was investigated. It could be shown that patients suffering from medium to severe degrees of atrophy—independent of its special location—have a less favorable response than those with normal CT findings. The data do not allow a definite decision whether cortical artrophy or ventricular enlargement are of major importance. At any rate, the width of the third ventricle seems to have no influence on the course of the clinical symptoms. After 3 years of levodopa treatment a dissociation between cerebral atrophy and therapeutic effectiveness can be observed.
Zusammenfassung An 92 Parkinsonkranken (42 Männer, 50 Frauen) im Alter von 37–79 Jahren (mittleres Alter 62,8 J.) wurde der Einfluß computertomographisch erfaßter hirnatrophischer Veränderungen auf den Verlauf der klinisch-neurologischen Symptomatik unter L-Dopa während einer Beobachtungszeit von 1–5 Jahren untersucht. Die Ergebnisse zeigen, daß Kranke mit einer Hirnatrophie mittleren bis schweren Grades — unabhängig von der jeweiligen Lokalisation — einen geringeren Besserungsgrad aufweisen als solche mit einem normalen CT-Befund. Die Daten erlauben keine eindeutige Entscheidung darüber, ob die kortikale Atrophie oder die Ventrikelerweiterung von größerer Wichtigkeit sind. Keinen Einfluß auf den Verlauf scheint die Weite des 3. Ventrikels zu haben. Nach dem 3. Behandlungsjahr kommt es zu einer Dissoziation der Beziehungen zwischen Hirnatrophie und Behandlungseffekt. |
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Keywords: | Parkinson's disease Cerebral atrophy Computed tomography Long-Term response to levodopa |
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