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1.
2.
Zusammenfassung In der Onkologie gewinnen medizinisch-ökonomische Aspekte eine immer größere Bedeutung. In Anbetracht des Anstiegs der Gesundheitsausgaben und der immer teureren Interventionen müssen Wege aufgezeigt werden, wie mit den vorhandenen finanziellen Mitteln Prioritäten gesetzt werden können. Die medizinische Ökonomie, eine vergleichsweise junge Wissenschaft, beschäftigt sich unter anderem mit der ökonomischen Bewertung medizinischer Technologien mit dem Ziel der Verbesserung der gesundheitspolitischen Entscheidungsfindung. Dieser Artikel beleuchtet die Grundlagen dieser Wissenschaft, einschließlich der ökonomischen Evaluation, im Kontext der internistischen Onkologie. Zweifelsohne wird die medizinische Ökonomie in Zukunft in der ärztlichen Fort- und Weiterbildung eine ähnlich wichtige Rolle spielen wie klinische Epidemiologie und evidenzbasierte Medizin.  相似文献   
3.
Zusammenfassung. In einer experimentellen Studie wurde bei 10 Schweinen mit einem mittleren K?rpergewicht von 18,9 (15–24) kg eine intraven?se CO2- oder Argon-Embolie mit 10, 20 und 30 ml Gas durchgeführt. Das invasive Monitoring zeigte bei der Gasembolie mit Argon im Gegensatz zur Gasembolie mit CO2 einen st?rkeren Anstieg des pulmonal arteriellen Drucks (p < 0,001), einen st?rkeren Abfall des endexspiratorischen CO2 (p < 0,01), des Herzminutenvolumens (p < 0,01) und des mittleren arteriellen Drucks (p < 0,01). In der Argon-Gruppe (n = 5) starben zwei Tiere nach 20 bzw. 30 ml Bolusgabe. Ein weiteres Tier konnte nach Gabe von 30 ml Bolus erfolgreich reanimiert werden. In der CO2-Gruppe (n = 5) starb weder eines der Tiere noch war eine Reanimation erforderlich. Wenig l?sliche Gase wie Argon sollten in Situationen mit erh?htem Risiko einer Gasembolie nicht angewendet werden. ID=" Dr. T. Junghans Klinik f&uuml;r Allgemein-, Visceral-, Gef&auml;&szlig;- und Thoraxchirurgie Universit&auml;tsklinikum Medizinische Fakult&auml;t der Humboldt-Universit&auml;t Campus Charit&eacute; Mitte Schumannstra&szlig;e 20/21 D-10117 Berlin  相似文献   
4.
Zusammenfassung Das Deutsche Zentralregister für kindliche H?rst?rungen (DZH) verarbeitet bundesweit Daten von verschiedenen audiologischen Einrichtungen. Die Bew?ltigung der anfallenden Datenmengen, die nachfolgende Datenverwaltung und -analyse erfordern neben einer differenzierten und kontrollierbaren Verarbeitung ein H?chstma? an Datensicherheit. Vor allem die l?nderübergreifende Struktur eines Registers erfordert schon bei der Planung engste Zusammenarbeit mit dem zust?ndigen Landesdatenschutzbeauftragten und auch mit den Landesdatenschutzbeauftragten anderer beteiligter Bundesl?nder. Am Beispiel des DZH wird demonstriert, wie eine kooperative Zusammenarbeit pragmatisch realisiert werden kann. Besonderheiten bei der Datenerhebung, Datentransfer, Speicherung und L?schung von Daten, technische Datenschutzma?nahmen, Sicherstellung von Anonymit?t durch Codierungsstrategien, Duplikatsprüfung, Datentrennung und automatisierte Datenauswertung werden an Beispielen erl?utert. Eingegangen am 13. August 1997 Angenommen am 18. Dezember 1997  相似文献   
5.
Zusammenfassung Das Deutsche Zentralregister (DZH) für kindliche H?rst?rungen hat seit 1994 Patientendatens?tze von 1500 Kindern erfa?t und kann mittlerweile u.a. Aussagen und Ergebnisse zum Diagnosezeitpunkt persistierender kindlicher H?rst?rungen in der Bundesrepublik Deutschland vorlegen. Nach wie vor ist das mittlere Alter bei der Diagnose persistierender kindlicher H?rst?rungen sehr hoch. Das Diagnosealter korreliert stark mit dem Grad der H?rst?rung, d.h. an Taubheit grenzende und hochgradige H?rst?rungen werden deutlich früher diagnostiziert als leichte und mittlere. So werden leichte H?rst?rungen im Durchschnitt erst mit 6;2 Jahren diagnostiziert, mittlere mit 4;4 Jahren, hochgradige mit 2;5 Jahren und an Taubheit grenzende mit 1;9 Jahren. Dies entspricht den Ergebnissen bereits vorliegender regionaler deutscher Studien [1–2]. Aus anderen europ?ischen L?nderen sind zumindest regional deutlich frühere Diagnosezeitpunkte bekannt [3–5]. Bei 36% der im DZH erfa?ten Kinder liegt zwischen dem ersten Verdacht auf Vorliegen einer persistierenden kindlichen H?rst?rung und der Sicherstellung der Diagnose ein Jahr und mehr. Eingegangen am 23. Dezember 1997 Angenommen am 16. April 1998  相似文献   
6.
The increasing frequency and complexity of medical radiation exposures to humans inevitably result in higher risks of harmful unintended or accidental radiation exposures. To ensure a high level of protection and its continuous improvement, the Directive 2013/59/Euratom thus requires to systematically record and analyze both events and near-miss events as well as, in the case of their significance, to disseminate information regarding lessons learned from these events promptly and nationwide to improve radiation protection in medicine. These requirements have been transposed into German legislation by the new radiation protection law and radiation protection ordinance that entered into force simultaneously on December 31th, 2018. The reporting and information system as provided by these regulations as well as the tasks, duties and powers of the parties involved are presented in the first part of this review article. In the second part, the established application-specified criteria for the significance – and thus the notification requirement - of (near-miss) events are itemized and explicated.  相似文献   
7.
8.
The influence of aortic valve replacement on the incidence of ventricular arrhythmias was studied by 24-hour Holter electrocardiographic monitoring in 45 patients immediately before and 14 ± 7 months after operation. Ventricular arrhythmias were graded according to the Lown criteria. Preoperative left ventricular (LV) ejection fraction (EF) was determined by angiography and postoperative LVEF by gated blood pool scintigraphy. Repetitive ventricular arrhythmias (Lown grade 4A/B) were associated with a reduced LVEF (< 55%) before and after operation. In 24 patients with preoperative normal LVEF (>- 55%) (group A), mean LVEF remained unchanged after operation (72% vs 71 %). Pre- and postoperative ventricular premature complex (VPC) frequency (45 ± 99 vs 39 ± 94 VPC/24 hours and grade (1.3 vs 1.4) were not significantly different. However, in 17 patients with preoperative impaired LVEF (< 55%) (group B, LVEF preoperatively 40 ± 8%) and marked postoperative improvement (> 10%) (LVEF postoperatively 64 ± 7%), mean VPC frequency decreased from 536 to 69 VPCs/24 hours and mean VPC grade was reduced from 3.8 to 1.5. Complex VPCs were found preoperatively in all 17 patients of group B, but in only 5 patients after operation. Four patients had a reduced LVEF preoperatively and it did not improve postoperatively (group C). Postoperative Holter monitoring detected ventricular tachycardia in all 4 patients.This study indicates that repetitive VPCs are infrequent in patients with normal LVEF before and late after aortic valve replacement. In patients with impaired LVEF and complex VPCs preoperatively, the postoperative improvement of LV function is usually accompanied by a reduction of frequent and complex VPCs.  相似文献   
9.
The effects of atrial fibrillation (AF) on coronary circulation before and after alpha-receptor blockade were studied in 14 anesthetized, open-chest dogs. AF was induced by electrical stimulation of the left atrial appendage; identical rhythmic heart rates were adjusted by left atrial pacing. During atrial pacing, coronary vascular resistance (CVR) was 0.97 +/- 0.10 mm Hg X min X 100 g/ml (resistance units [RU]), coronary blood flow (CBF) 125 +/- 14 ml/min X 100 g, and oxygen saturation 30 +/- 2%; plasma epinephrine was 193 +/- 42 pg/ml and norepinephrine 584 +/- 111 pg/ml. During AF, CVR was higher (1.16 +/- 0.11 RU, p less than 0.0005), whereas CBF (92 +/- 9 ml/min X 100 g, p less than 0.001) and coronary sinus oxygen saturation (24 +/- 2%, p less than 0.0025) were lower than during atrial pacing. When AF was induced, epinephrine increased to 333 +/- 98 pg/ml (p less than 0.05) and norepinephrine to 1,005 +/- 214 pg/ml (p less than 0.005). The large increase in plasma catecholamines suggested an activation of the sympathoadrenal system during AF. In addition, the alpha-receptor blocker phenoxybenzamine (10 mg/kg, intravenously) abolished the differences in CVR, CBF and oxygen saturation between AF and atrial pacing. The data suggest that the decrease in CBF and increase in CVR during experimentally induced AF are caused by coronary vasoconstriction, mediated by sympathetic activation of alpha receptors in the coronary vascular bed.  相似文献   
10.
Diagnosis of dissecting aortic aneurysm with suprasternal echocardiography   总被引:2,自引:0,他引:2  
A 33 year old woman with Marfan's syndrome and aortic root dissection was studied with precordial and suprasternal echocardiography. The precordial approach revealed some typical features of aortic root dissection. With suprasternal echocardiography it was possible to visualize the characteristic diagnostic feature of this disease: within the aortic lumen an m-shaped pattern--the aortic intimal flap--moving downward to the posterior aortic wall during systole. The diagnosis was confirmed with aortic cineangiography and intraoperative findings. Thus, suprasternal echocardiography can be a useful method of detecting aortic root dissection, especially in patients with aortic arch dissection alone.  相似文献   
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