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51.
Selective strategies in food webs   总被引:1,自引:0,他引:1  
Food webs are described as control systems where the controlsare chosen according to given myopic strategies. In particular,strategies describing selective feeding and selective escapeare defined. The existence of optimal myopic solutions and theiruniqueness are discussed. Computer simulations modelling ‘switching’are given for a one-predator—two-prey system.  相似文献   
52.
There is considerable uncertainty over whether and to what extent topically applied drugs can be delivered directly to anatomical sites beneath the skin, without prior entry into the systemic blood circulation. The in vivo studies reported in this work were designed to assess whether local enhanced topical delivery (LETD) can be achieved with piroxicam, a nonsteroidal antiinflammatory drug. Equivalent doses of tritium-labeled drug were administered by the i.v. or topical routes to male rats. The topical plasma profile reveals a maximum concentration (Cpmax) at 12 hr, compared to a typical, multiexponential decline in plasma concentration after i.v. dosing. All four muscles from the topically dosed shoulder exhibit two distinct peaks, the first at 4 hr and a later one at 12 hr (which coincides with the topical Cpmax). The contralateral muscles from the non-dosed shoulder, in contrast, produce only a single peak at 12 hr after topical dosing. After the i.v. administration of piroxicam, the concentration-time profiles for each muscle closely parallel that seen for the i.v. plasma. Tissue-to-plasma ratios (T/P) show that the topical nondosed and the i.v. muscles are nearly constant over the entire time course of this study, indicating a pseudo-equilibrium between the plasma and those muscles. However, the early T/P ratios for the topically dosed muscles are markedly elevated and gradually decline to a constant value only after 12 hr, indicating that a similar pseudo-equilibrium is not established in this case. Thus, these results strongly imply that the topical administration of a drug can lead to LETD for tissues subjacent to the skin. Further, based on the elevated T/P ratios, these local enhanced drug levels cannot be solely attributed to entry from the systemic blood and suggest summarily that the cutaneous microvasculature is simply not an infinite sink for removal of all topically applied drugs.  相似文献   
53.
Zusammenfassung Es wird über die Langzeitergebnisse von 216 Patienten berichtet, bei denen zwischen 1970 und 1978 wegen eines Ulcus duodeni eine selektiv proximale Vagotomie (SPV) vorgenommen wurde. Die mittlere Nachbeobachtungszeit beträgt 12,8 Jahre (8,3–15). 26 Patienten erlitten ein symptomatisches Ulkusrezidiv (12%)4–135 Monate postoperativ, die kumulative Rezidivrate beträgt 20,3 % nach 13 Jahren (Kaplan-Meier). Säuresekretionsmessungen ergaben eine mittlere Reduktion der basalen (BAO) und mittleren stimulierten Sekretionswerte (MAO) von 80,7 bzw. 74,8 % ohne Unterschiede zwischen Patienten mit und ohne Rezidiv. Das Rezidivrisiko war für Ulcus duodeni (22 von 194) und pylorische Geschwüre (4 von 22) vergleichbar, ebenso fanden sich keine Unterschiede bezüglich dem Geschlecht, einer zusätzlichen Drainage-Operation, dem Rauchverhalten, akuter oder elektiver Operation und erstem oder Rezidivgeschwür. Nach der Operation komplizierter Ulzera war das Rezidivrisiko tendentiell höher (p 0,07). 78,5% der Patienten erreichten ein (sehr) gutes funktionelles Langzeitergebnis (Visick I oder II), nur 6% mußten als Visick III eingestuft werden. Die SPV kann daher als ein ungeachtet der Patienten-Compliance wirksames und wertvolles Therapieverfahren zur Behandlung des Ulcus duodeni erachtet werden.
Results of highly selective vagotomy after 13 years
Summary This study reports the long-term results of 216 patients after highly selective vagotomy (HSV) for duodenal ulcers operated from 1970 through 1978 with a mean follow-up of 12.8 years (8.3–15). 26 patients developed symptomatic ulcer recurrences (12%) within 4 to 135 months following surgery, the cumulative recurrence rate (Kaplan-Meier) at 13 years was 20.3%. Acidity analyses showed a postoperative mean reduction of basal acid output (BAO) and maximal acid output (MAO) values of 80.7 % and 74.8 % respectively with no differences according to recurrences. The risk of recurrence was similar for duodenal (22/194) and pyloric ulcers (4/22) and no differences were found with respect to sex, additional drainage procedure, smoking habits, acute or elective operation and first or recurrent ulcers. Risk was slightly higher for complicated ulcers (p 0.07), but without reaching statistical significance. 78.5% of patients showed (very) good results (Visick I or II), only 6% were Visick III. HSV is therefore regarded as a valuable therapeutic measure for the treatment of duodenal ulcer independent of patient compliance.
  相似文献   
54.
Summary An attempt was made to reduce the risk of infection following liver transplantation by means of selective bowel decontamination with tobramycin, polymyxin E and amphotericin B, as well as short-term systemic antibiotics with cephotaxim and tobramycin. After 53 consecutive orthotopec hepatic transplants performed in 51 patients between 1985 and 1987, a total of eight pneumonias occurred as the clinically most significant infection. Two pneumonias were caused by cytomegalovirus, one by Pneumocystis carinii, one by Candida and the remaining four by various bacteria. In 6 patients, bacteria were cultured from the blood, but only in one case was an indwelling catheter identified as the source of the septicemia. Taking all samples together, Streptococcus faecalis was the bacterium most frequently cultured, which was not covered by the prophylactic antimicrobial regime applied. Pseudomonas, however, and gram-negative bacteria were demonstrated much less frequently. Vaginal and oral Candida infections, as well as oral and genital herpes simplex infections, responded well to topical therapy with fungicide and aciclovir, respectively. Three patients developed cytomegalovirus (CMV) hepatitis. All five CMV infections were successfully treated with ganciclovir and hyperimmunoglobulin, as well as reduction of prophylactic immunosuppression. Out of 15 patients transplanted for posthepatitic cirrhosis, 7 developed a recurrence of the infection (5 hepatitis B virus) 2 hepatitis C virus) in the graft. Two died of the cirrhosis, three are still alive with cirrhosis but sufficient graft function, and one patient is suffering from chronic active hepatitis. One patient grafted for acute hepatic failure was able to clear the delta virus within 1 year post-transplant. During the perioperative phase, however, we never lost a single patient to infectious complications. Therefore, bowel decontamination and antibiotic prophylaxis, including Streptococcus faecalis, are recommended.
Unsere Erfahrungen mit der Infektionsprophylaxe und -therapie nach 53 Lebertransplantationen
Zusammenfassung Durch selektive Darmdekontamination mit Tobramycin, Polymyxin E and Amphotericin B über 8 Tage and kurzzeitige Antibiotikatherapie mit Cefotaxim und Tobramycin wurde versucht, die hohe Infektionsrate nach Lebertransplantation zu reduzieren. Nach 53 konsekutiven orthotopen Leberverpflanzungen bei 51 Patienten zwischen 1985 and 1987 traten als klinisch bedeutsamste Infekte 8 Pneumonien auf. Bei 4 Patienten waren these bakterieller Natur, 2 durch Cytomegalovirus verursacht, 1 durch Pneumocystis carnii and 1 durch Candida. 6 Patienten hatten eine Septikämie, wobei nur in 1 Fall ein Venenkatheter als Ausgangspunkt identifiziert werden konnte. Alle Proben zusammengenommen wurde am häufigsten Streptokokkus faecalis kultiviert, ein Keim, der durch das angewendete antimikrobielle Regime nicht erfaßt wird. Pseudomonaden hingegen und gramnegative Stäbchen wurden in einem wesentlich geringeren Prozentsatz nachgewiesen. Vaginale and orale Candidainfektionen erlangten ebenso wie orale and genitale Herpes simplex-Infektionen kaum Krankheitswert und wurden jeweils topisch mit einem Antimykotikum bzw. Acyclovir behandelt. Neben den 2 CMV-Pneumonien wurden auch 3 durch CMV verursachte Hepatitiden beobachtet. Alle CMV-Infekte konnten mit Gancyclovir und Hyperimmunglobulin bei gleichzeitiger Reduktion der Basisimmunosuppression beherrscht werden. Von 15 Patienten, die wegen posthepatitischer Zirrhose transplantiert wurden waren, entwickelten 7 eine Reinfektion des Transplantates (5 HBV, 2 HCV), wovon 2 an der Zirrhose verstarben, 3 mit einer Zirrhose and noch ausreichender Transplantatfunktion leben, wie auch der Patient, der eine chronisch aktive Hepatitis entwickelt hatte. Eine im akuten Leberversagen transplantierte Patientin hat das Deltavirus innerhalb eines Jahres eliminiert. In der perioperativen Phase wurde jedoch kein einziger Patient an einer infektiösen Komplikation verloren, so da auch bei fehlender Kontrollgruppe die Darmdekontamination sowie die antibiotische Kurzzeitprophylaxe empfohlen werden können.
  相似文献   
55.
目的 研究钙离子进入ECV30 4内皮细胞株的途径和血管紧张素Ⅱ (AⅡ )对钙内流的影响。方法 用膜片钳的细胞贴附式和全细胞方式记录ECV30 4内皮细胞的通道活动。结果  (1 )在记录单通道电流时电极液含 1 2 0mmol·L- 1 CaCl2 ,细胞浴液不含K+ 、Na+ 时 ,Ca2 + 经非选择性阳离子通道 (CAN)内流的电导为γ0 =(1 2 90± 2 1 1 ) pS(n =4)。1× 1 0 - 7mol·L- 1 AⅡ可显著增强通道电流幅度和延长通道开放时 ,其电导增大为γ1 =(2 2 1 8± 2 2 9)pS(n =4)。全细胞记录得到的结果与单通道的一致。 (2 )用全细胞方式记录到ECV30 4内皮细胞的电压依赖性钙通道电流 ,记录到该峰值电流为 (2 9 32± 3 56)pA(n =4) ,2 0 μmol·L- 1 nifedepine能抑制这个峰值电流 ,被抑制后的电流峰值为 (6 0 0± 3 94)pA(n =4)。 2 μmol·L- 1 BayK8644能显著激活通道活动。结论 Ca2 + 经CAN进入ECV30 4细胞 ,AⅡ可显著增强CAN的钙流  相似文献   
56.
黄园  张志荣 《药学学报》2004,39(5):374-379
目的制备N-(2-羟丙基)甲基丙烯酰胺(HPMA)聚合物-米托蒽醌(DHAQ)接合物以提高DHAQ在实体瘤中的分布。方法采用DHAQ与四肽间隔基连接,再与HPMA进行自由基沉淀聚合反应的方法,合成目标接合物;考察了接合物在不同介质中的稳定性及荷瘤小鼠体内的分布情况。结果合成的接合物经UV,HPLC和FPLC鉴定为目标化合物。其总DHAQ含量为132.4 mg·g-1接合物,游离DHAQ含量为3.5 mg·mg-1接合物。摩尔质量19 000 g·mol-1,分子量分布1.4。在不同pH磷酸盐缓冲液及血浆中较稳定,在肿瘤中的释药明显加快。与原药相比,接合物在荷瘤小鼠体内的分布明显不同。肿瘤中AUC为游离药物3倍;血液循环时间延长;在心脏中的分布明显减少。表明接合物具有一定的肿瘤趋向性,并能降低原药对心脏的毒性。结论将具有仲氨基的DHAQ连接于HPMA聚合物,能提高DHAQ在肿瘤中的分布,为实体瘤靶向高分子给药系统的研究提供新的思路。  相似文献   
57.
目的:探讨超选择持续动脉插管化疗治疗妇科恶性肿瘤的疗效。方法:采用超选择持续动脉灌注化疗药,治疗妇科恶性肿瘤13例,插管26例次,其中宫颈癌7例,卵巢癌3例,子宫内膜癌3例。根据不同化疗方案,加用静脉给药和(或)腹腔给药。结果:部分缓解12例,部分改善1例,近期有效率达92.3%。结论:超选择持续动脉灌注化疗,对妇科恶性肿瘤近期疗效极好,对耐药及复发病人效果也较好。  相似文献   
58.
目的观察改良经皮穿刺胸腔置管引流术及高聚金葡素联合凝血酶对血性恶性胸腔积液的治疗效果。方法采用改良经皮穿刺胸腔置管引流术引流胸腔积液,胸腔内注射高聚金葡素及凝血酶。结果8例血性恶性胸腔积液患者,17例完全缓解,33例部分缓解,8例无效,有效率86.2%。结论经皮穿刺胸腔置管引流术具有操作简便,安全快速,患者痛苦小,经济费用少,避免反复穿刺等特点,高聚金葡素联合凝血酶治疗恶性血性胸水疗效肯定,值得推广。  相似文献   
59.
目的观察切挂选择缝合术提高急性期高位复杂性肛瘘疗效、减少术后并发症的效果.方法对23例患者给予中西医结合术式"切开、挂线、选择缝合术"治疗.结果 23例一次性治愈22例,1例切口感染后经二次手术引流而愈;平均疗程(23.61±1.71)d.结论切挂选择缝合术治疗高位复杂性肛瘘急性期疗效好、痛苦小、疗程短,且并发症和后遗症少.  相似文献   
60.
目的观察选择性激光小梁成形术(selectlasertrabecularplasty,SLT)治疗各类型开角型青光眼(openangleglaucoma,OAG)降低眼内压的临床疗效和临床反应。方法对27例(52眼)多种类型开角型青光眼进行SLT治疗。所用设备为CoherentSelecta7000倍频Q-开关NdYAG双频激光仪。80个非重叠激光斑打击在颞侧180°范围小梁网,能量0.4~1.0mJ,激光斑400μm。术后观察眼内压和前房反应,时间为1d,1,6mo,1a。全部患者定期检查视力、裂隙灯、眼底镜、房角镜、视野(Octopus视野仪)、海德堡共焦激光断层扫描仪,(HRT-ⅡONH)和眼前节生物超声(UBM)检查。结果患者术前眼压平均(26.87±2.6)mmHg,不同时期的眼压大部分改善,术后1a为(20.21±3.4)mmHg,下降幅度为(6.66±2.8)mmHg,相当于下降24.78%,有3眼为高眼压症,没有明显降压效果出现。2眼为发育性青光眼,术后5d内降眼压效果明显,但10d左右眼压回升到接近术前水平转为手术治疗。部分病例仍需配合局部降眼压药。视力、C/D比、房角镜无明显改变。1a视野检查,9眼有改善。结论SLT治疗多种类型开角型青光眼安全有效,没有明显副作用和并发症,是治疗开角型青光眼的有效方法之一。  相似文献   
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