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带状疱疹后遗神经痛中医辨证探析   总被引:2,自引:1,他引:2  
带状疱疹后遗神经痛多由肝胆火盛挟湿所致,以致气滞血瘀。临床用药强调活血化瘀之中,必合理气之品;久病入络,用虫类药搜剔络邪;用温通或重镇之品以达止痛之效;并重用黄芪扶正祛邪。  相似文献   
13.
刺血疗法联合紫外线照射治疗带状疱疹   总被引:7,自引:0,他引:7  
目的:评价刺血疗法联合紫外线照射治疗带状疱疹的临床疗效和安全性.方法:将130例患者随机分为观察组(65例)、对照组(65例).观察组采用刺血疗法联合紫外线照射,先用梅花针重叩病变局部,再拔罐,取罐后采用体表分野法对皮损区及脊椎旁相应的神经根区进行紫外线照射治疗;对照组采用阿昔洛韦等西药治疗,两组疗程均为7天,观察疗效及不良反应.结果:治疗7天后观察组痊愈率和总有效率分别为76.9%和90.8%,均显著优于对照组的38.5%、66.2%(均P<0.01),观察组后遗神经痛发生率为3.1%,明显低于对照组的12.3%(P<0.05);两组疼痛、皮损、睡眠积分较治疗前明显降低(均P<0.01),且组间比较观察组各项积分下降更为显著(P<0.01,P<0.05);痊愈患者中观察组带状疱疹止痛、止疱、结痂及痊愈时间均显著低于对照组(P<0.01,P<0.05).结论:刺血疗法联合紫外线照射治疗带状疱疹起效快,并且能有效缩短病程,降低后遗神经痛的发生率,是高效安全的治疗方案.  相似文献   
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A young immunocompetent patient is presented with a very rare presentation of a common viral illness: herpes zoster of the left hemilarynx with sensorial and motoric neuropathy of three ipsilateral lower cranial nerves: IX, X and XI. The mucosal lesions were discovered during upper gastrointestinal endoscopy. PCR of erosional exsudate confirmed the clinical diagnosis. Antiviral therapy and corticosteroids possibly contributed to the prosperous evolution with complete healing.  相似文献   
15.
本文对55例带状疱疹患者的既往肝炎病史进行了调查,既往曾患有急性肝炎者14例,慢性肝炎者7例,共21例,占38%,此外并对其中34例患者的SGPTHBsAg分别进行了抽样检测,结果有4例SGPT升高,占11.8%,有5例HBsAg阳性,占14.7%。为临床判断带状疱疹与肝炎二者之间的因果关系提供了进一步探讨的依据。  相似文献   
16.
朱宁  芦桂青  程浩  韩睿 《浙江临床医学》2005,7(10):1029-1030
目的进一步了解带状疱疹的临床发病特点及相关因素.方法回顾性分析159例带状疱疹住院患者的临床资料,并将患者按年龄分成中青年和中老年两组进行比较分析. 结果带状疱疹发病时间以春秋季节为主;诱发带状疱疹的因素多为过度劳累、上呼吸道感染等因素;发病率随年龄增大而增加;与中青年患者相比,中老年患者病程长,病情重,头面部受累多,神经痛先于皮疹出现的比例高,疱疹后遗神经痛发生率高、持续时间长. 结论带状疱疹的发病多与劳累、上呼吸道感染有关,发病的特点与发病年龄密切相关,推测这可能与劳累及年龄的增长导致机体免疫能力下降有关.  相似文献   
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经络电信息诊疗法结合刺络拔罐治疗带状疱疹   总被引:1,自引:1,他引:0  
Dai J  Yin AH  Zhou Y  Yin LJ 《中国针灸》2011,31(5):416-419
目的:寻找治疗带状疱疹的最佳穴位.方法:将200例患者随机分为观察组和对照组,每组100例.观察组用经络电信息诊疗仪探测经络找出与疾病有关的"痛经口"进行电刺激和刺络放血拔罐,对照组予口服阿昔洛韦.结果:观察组探查的"病经口"多位于阿是穴、章门、带脉、期门、大包等.观察组的总有效率为100.0%(100/100),优于对照组的60.0%(60/100)(P<0.000 1),且观察组的止痛、止疱、结痂时间均明显短于对照组(均P<0.000 1).观察组没有一例发生后遗神经痛,对照组后遗神经痛的发生率为26.0%(26/100).结论:经络诊疗仪探测出"痛经口"进行电刺激和刺络放血拔罐治疗带状疱疹可及时有效缓解疼痛,并防止后遗神经痛的发生.  相似文献   
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Zusammenfassung Infektionen mit Herpes-simplex-Virus Typ I und Typ II (HSV) und Varicella/Zoster-Viren (VZV) w?hren ein Leben lang. Klinische Manifestationen werden durch den Lebenszyklus der Viren – Prim?rinfektion-Latenzphase-endogene Reaktivierung – bestimmt. Prim?rinfektionen mit HSV und VZV führen w?hrend der Schwangerschaft oft zu schwersten, auch t?dlichen Erkrankungen. Insbesondere in der ersten H?lfte der Schwangerschaft sind solche Infektionen mit einer Gefahr für den F?ten verbunden: als Folge einer f?talen Infektion kommt es zu einer erh?hten Rate von Spontanaborten, Totgeburten und von f?talen Mi?bildungen; das „f?tale Varizellensyndrom” stellt dabei eine gut definierte Entit?t dar. In der Peripartalphase stellen sowohl Varizellen aber auch ein Herpes genitalis (auch Rezidive) im Geburtskanal potentielle Infektionsquellen dar, welche zu lebensbedrohlichen Erkrankungen des Neugeborenen führen k?nnen. In dieser Arbeit werden die unterschiedlichen Phasen des Lebenszyklus von HSV/VZV dargestellt und die Besonderheiten dieser Infektionkrankheiten in der Schwangerschaft aufgezeigt. Besonders hervorgehoben wird Epidemiologie und klinisches Bild der Erkrankungen des F?ten und Neugeborenen, und schlie?lich werden deren Prophylaxe und Therapie besprochen. Eingegangen am 15. Dezember 1998 Angenommen am 3. Februar 1999  相似文献   
19.
《Vaccine》2017,35(52):7231-7239
BackgroundZoster vaccine is a single dose live, attenuated vaccine (ZVL) indicated for individuals ≥50 years-old for the prevention of herpes zoster (HZ). Safety data from clinical trials and post-licensure studies provided reassurance that ZVL is generally safe and well tolerated. The objective of this review was to provide worldwide post-marketing safety information following 10 years of use and >34 million doses distributed.MethodsAll post-marketing adverse experience (AE) reports received worldwide between 02-May-2006 and 01-May-2016 from healthcare professionals following vaccination with ZVL and submitted to the MSD AE global safety database, were analyzed.ResultsA total of 23,556 AE reports, 93% non-serious, were reported. Local injection site reactions (ISRs), with a median time-to-onset of 2 days, were the most frequently reported AEs followed by HZ. The majority of HZ reports were reported within 2 weeks of vaccination and considered, based on time-to-onset, pathogenesis of HZ, and data from clinical trials, to be caused by wild-type varicella-zoster virus (VZV). HZ confirmed by PCR analysis to be VZV Oka/Merck vaccine-strain was identified in an immunocompetent individual 8 months postvaccination and in 4 immunocompromised individuals. Disseminated HZ was reported very rarely (<1%) with 38% occurring in immunocompromised individuals. All reports of disseminated HZ confirmed by PCR as VZV Oka/Merck vaccine-strain were in individuals with immunosuppressive conditions and/or therapy at the time of vaccination.ConclusionsThe safety profile of ZVL, following 10 years of post-marketing use, was favorable and consistent with that observed in clinical trials and post-licensure studies.  相似文献   
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