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91.
Zusammenfassung Die noch immer wachsende Zahl von geriatrischen Langzeitpatienten einerseits und die oft schwierige Situation der Angehörigen dieser Patienten anderseits fordert neue Betreuungskonzepte. Wir haben die Möglichkeit getestet, Angehörige von geriatrischen Patienten auf der Station mitarbeiten zu lassen.Von 323 nach dem Stichprobenverfahren gewählten Langzeitpatienten der Basler Spitäler hatten nur 4 (1 %) keine Angehörigen. Von 86% dieser Patienten konnten 343 Angehörige interviewt werden, und 147 (43%) äusserten sich positiv gegenüber der Idee der Mitarbeit. Die Pflegebereitschaft begünstigende Faktoren waren: weibliches Geschlecht, mittlerer sozioökonomischer Status, guter Gesundheitszustand, mittelmässig anspruchsvolle Berufstätigkeit, gute Kontakte zum Patienten vor der Einweisung.Direkte Mitarbeit auf einer Pilotstation sagten in einer weiteren Erhebung 29 von 196 Angehörigen zu, aus technischen Gründen konnten aber nur fünf ihrer Patienten auf die Pilotstation verlegt werden. Die praktische Erfahrung zeigt, dass Mitarbeit von Angehörigen grundsätzlich möglich ist, im Optimum vielleicht jeder achte Patient einen geeigneten Angehörigen hat und dass sich für die Durchführung vor allem kleinere Pflegeheime eignen würden.
Care of elderly patients by their relatives
Summary New concepts are needed for the still increasing number of geriatric patients who require long term institutional care and for the often difficult situation of caregiving relatives. We investigated the possibility to integrate relatives of institutionalized patients in the nursing care.323 geriatric patients were randomly selected and the relatives contacted. Only four (1 %) had no relatives or friends. Of 86% of the patients it was possible to interview 343 relatives or close friends. Of those 147 (43%) were favorably disposed towards a cooperation in the care with the ward staff. Persons willing to cooperate were characterized by female sex, middle class status, good health, not too demanding jobs, and close contacts prior to institutionalisation of their next of kin.In a second part 29 of 196 relatives were willing to take part in a pilot project. Unfortunately, for technical reasons only five patients could be hospitalized on the experimental ward in the given time. The practical experience demonstrated that relatives can cooperate on a part time basis with the nursing staff in the care of institutionalized geriatric patients. It is estimated that probably 12% of the geriatric patients in institutions have relatives willing and capable to take part in the nursing or other activities on the ward. Smaller nursing facilities appear more suitable than large geriatric clinics for this type of cooperation.

Soins des patients gériatriques par leur parent
Résumé Le nombre toujours croissant de patients chroniques gériatriques, d'une part, et la situation souvent difficile de leur entourage, d'autre part, nécessitent l'élaboration de concepts nouveaux de prise en charge. C'est ainsi que nous avons testé la possibilité de faire travailler des parents de patients gériatriques dans les unités de soins.Parmi 323 patients chroniques tirés au hasard dans les hôpitaux bâlois, seuls 4 (1 %) n'avaient pas de parenté. Nous avons pu, pour 86% de ces patients, interviewer 343 de leurs parents; 147 d'entre eux (43%) se sont exprimés positivement vis-à-vis de l'idée d'une collaboration. Les facteurs favorisants d'un accord à cet égard étaíent le sexe féminin, un statut socio-économique moyen, un bon état de santé, une activité professionnelle moyennement exigeante et de bons contacts avec le patient concerné avant son admission à l'hôpital.Dans une enquête ultérieure, 29 personnes sur un total de 196 acceptèrent d'envisager un travail pratique mais, pour des raisons techniques, seuls cinq purent s'occuper du patient de leur parenté hébergé dans une unité de soins-pilote. L'expérience pratique montre que, en soi, la collaboration de parents est possible, que, au mieux, un patient sur huit a un parent qui présente les conditions adéquates et que c'est surtout dans des homes (établissements médico-sociaux) de petite dimension qu'un tel système pourrait être mis en uvre.
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92.
Zusammenfassung Die Rekonstruktion des RVOT wird bei der FT durch die Anatomie bestimmt, sie zwingt zu Infundibulektomie, transanulärem Patch oder Conduit. Seit 1970 wurden 259 Patienten einer FT-Korrektur unterzogen. In den letzten 3 Jahren sank die Frühletalität von 16 auf 5% durch Verminderung transanulärer Patches von 75 auf 35%, wobei ein PRV/LV<0,7 in 82 und ein PRVOT-PA <30 mm Hg in 87% erreicht wurde. Das Management verminderte den negativen Einfluß der Pulmonalklappeninsuffizienz, eines hohen PRV/LV und PRVOT-PA auf die Funktion des RV, Verlauf und Letalität obwohl das Alter als Median von 6,9 auf 3,7 Jahre gesenkt wurde.  相似文献   
93.
Summary In 14 closed-chest dogs, the significance of right ventricular filling for left ventricular enddiastolic pressure-volume relationship was investigated under acute hypoxia by means of single plane cineventriculography and simultaneous intraventricular pressure recording.Both after 5 min asphyxia (respirator switched off) (n=5) and after 3 min hypoxia (ventilation with pure N2) (n=9), there was a significant leftward shift (p<0.005) of the left ventricular enddiastolic pressure-volume curve as compared to the control curves under normoxia. To simulate the elevated filling of the right ventricle under acute hypoxia, rapid intraventricular infusion was applier under normoxic conditions to raise right ventricular enddiastolic pressure to the same values as that measured under hypoxia. The extent of the ensuing leftward shift of the left ventricular enddiastolic pressurevolume curve was on average 60% of the shift under hypoxia in both sets of experiments. Neither the slope of the relationship between volume stiffness and enddiastolic pressure, nor the relationship between tangent elastic modulus and left ventricular wall stress, was affected by hypoxia or asphyxia.Thus, the shift of the left ventricular enddiastolic pressure-volume curve in the early stage of hypoxia is predominantly due to the influence of increased right ventricular filling. Since the increased volume of the atria under acute hypoxia limits left ventricular distensibility additionally, the changes in left ventricular enddiastolic pressure-volume relationships, observed in the early stage of hypoxia are mainly, or even entircly, the result of interaction of the various heart compartments, and not a reflection of alterations in myocardial tissue elasticity.Preliminary results were presented at the symposium on Cardiac adaptation to hemodynamic overload, training and stress in Tübingen (1983)Supported by the Deutsche Forschungsgemeinschaft  相似文献   
94.
Zusammenfassung Am Bergmannsheil Bochum mussten 32 Patienten mit einer muskulär kompensierten chronischen vorderen Kreuzbandinsuffizienz wegen eines Meniscusschadens operiert werden. Insgesamt 37 Meniscusverletzungen verteilten sich auf 20 Korbhenkelrisse, 15 Verletzungen im Bereich des Hinterhomes, je eine Vorderhorn- und eine Transversalruptur. Die 32 Patienten konnten 1–6 Jahre nach erfolgter Meniscuschirurgie nachuntersucht werden. In 12 Fällen fand sich ein gutes Ergebnis. 8 Patienten mit Meniscektomie wiesen ein befriedigendes und 12 ein schlechtes Resultat auf. Die schlechten Ergebnisse fanden sich ausschliesslich bei Läsionen des Meniscushinterhornes und hilateralen Meniscusläsionen (10).  相似文献   
95.
Summary Conventional treatment of pyogenic knee joint infections leads to unsatisfactory results. Through early synovectomy, before cartilage damage and osteoarthritis appear, the infected focus can be excised. Functional after-treatment avoids cartilage atrophy, wound adhesions, and muscle weakness. The excellent results after 26 knee joipt infections confirm this.
Zusammenfassung Die konservative Behandlung eitriger Kniegelenkinfekte führt oft zu unbefriedigenden Ergebnissen. Bevor der Gelenkknorpel destruiert ist, kann der Infektherd, die Synovialis exzidiert werden. Die sofortige funktionelle Nachbehandlung vermeidet Knorpelatrophie, Wundadhäsionen und Muskelinsuffizienzen. Die ausgezeichneten Ergebnisse nach 26 synovektomierten Kniegelenkinfekten lassen dieses Therapieverfahren empfehlen.
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96.
The role of tumour suppressor genes in the development of human cancers has been studied extensively. In viral carcinogenesis, the inactivation of suppressor proteins such as retinoblastoma (pRb) and p53, and cellular oncogenes overexpression, such as c-myc, has been the subject of a number of investigations. In uterine-cervix carcinomas, where high-risk human papillomavirus (HPV) plays an important role, pRb and p53 are inactivated by E7 and E6 viral oncoproteins, respectively. However, little is known about the in situ expression of some of these proteins in pre-malignant and malignant cervical tissues. On the other hand, it has also been demonstrated that c-myc is involved in cervical carcinogenesis, and that pRb participates in the control of c-myc gene expression. By using immunostaining techniques, we investigated pRb immunodetection pattern in normal tissues, squamous intraepithelial lesions (SILs) and invasive carcinomas from the uterine cervix. Our data show low pRb detection in both normal cervical tissue and invasive lesions, but a higher expression in SILs. C-Myc protein was observed in most of the cellular nuclei of the invasive lesions, while in SILs was low. These findings indicate a heterogeneous pRb immunostaining during the different stages of cervical carcinogenesis, and suggest that this staining pattern could be a common feature implicated in the pathogenesis of uterine-cervix carcinoma.  相似文献   
97.
Zusammenfassung Seit ihrer Einführung 1971 finden Nickel-Titan-Legierungen in großem Umfang Anwendung in der Kieferorthopädie. Heute existiert ein breites Angebot weiterentwickelter Legierungen, deren besondere Eigenschaften beschrieben werden. Orthodontische NiTi-Drähte gehören zu den Formgedächtnislegierungen. Neben dem Memory-Effekt zeichnen sie sich durch besondere Elastizitätseigenschaften aus, die durch niedriges Elastizitätsmodul, sehr hohes Deflektionsvermögen und Pseudoelastizität gekennzeichnet sind. Diese Merkmale basieren auf der Tatsache, daß diese Legierungen in Abhängigkeit von Temperatur und mechanischer Spannung in zwei Kristallstrukturen vorliegen: Martensit und Austenit. Der Übergang zwischen diesen Phasen, die martensitische Transformation, ist verantwortlich für den Memoryeffekt, bei dem ein Einweg- und ein Zweiwegeffekt unterschieden werden kann. Die für kieferorthopädische Anwendungen besonders günstig erscheinende Eigenschaft der Pseudoelastizität (Superelastizität) beruht auf der Erzeugung spannungsinduzierten Martensits. Die verfügbaren Drähte können in die Kategorien aufgehärteter Martensit und pseudoelastische Legierung eingeordnet werden. NiTi-Legierungen besitzen eine gute Biokompatibilität, die sie auch als Implantatmaterial geeignet erscheinen läßt.
Summary Since their introduction in 1971 nickel-titanium wires have been widely used in orthodontics. Today, there is a multitude of new NiTi-alloys, whose properties are described. Beside the memory effect, these alloys have particular elastic properties, which can be characterized by a low modulus of elasticity, excellent springback, and pseudoelasticity (superelasticity). These properties are a consequence of the fact that depending on temperature and mechanical stress NiTi-alloys have two crystalline structures: martensite and austenite. The transition between these two phases, called martensitic transformation, is responsible for the memory effect, where a one way and a two way effect can be distinguished. For orthodontic applications pseudoelasticity is regarded as a highly favourable property. Pseudoelastic behavior is caused by stress induced martensite. Analysing the elastic properties of the available wires two categories can be distinguished: work hardended martensite and pseudoelastic alloy. The biocompatibility of NiTi is sufficient, it can be used as an implant material.


Diese Arbeit wurde gefördert durch die Deutsche Forschungsgemeinschaft (Dr 196/1).  相似文献   
98.
Zusammenfassung Der dentale und skelettale Einfluß der Vorschubdoppelplatte konnte im Vergleich zu anderen funktionskieferorthopädischen Geräten gezeigt werden. Dabei ergaben sich folgende Besonderheiten: 1. Die Vorschubdoppelplatte übt einen skelettalen Einfluß auf den Oberkiefer aus. Dieser ist vergleichbar mit der Wirkung, die funktionskieferorthopädische Geräte in Kombination mit extraoralen Kräften zeigen (SNA-Winkel). 2. Der Einfluß auf den Unterkiefer (SNB-Winkel) entsprach in der Größenordnung dem elastisch offenen Aktivator nach Klammt und dem Teuscher-Aktivator. 3. Die Reduzierung des ANB-Winkels war bei der Vorschubdoppelplatte, verglichen mit den anderen Geräten, am größten. 4. Die Beeinflussung der Neigung der Spinaebene zur Nasion-Sella-Linie war nahezu Null. 5. Die Neigung der Unterkieferschneidezähne zur Gonion-Menton-Ebene wurde praktisch nicht beeinflußt. 6. Im Oberkiefer fand eine Retrusion der Schneidezähne statt. 7. Die Veränderung des Winkels UK zu NB im Vergleich zu UK zu GoMe zeigt, daß tatsächlich eine Vorverlagerung des Unterkiefers stattgefunden hat. Die besondere Wirkung der Vorschubdoppelplatte gegenüber anderen funktionskieferorthopädischen Geräten erklärt sich aus folgenden Aspekten: a) Durch die langen Stege ist auch bei einer größeren Mundöffnung eine sagittale Beeinflussung des Unterkiefers vorhanden [29]. b) Die Reibung zwischen den Stegen und der schiefen Ebene des Unterkiefers ist außerordentlich gering und nicht zu vergleichen mit der Reibung zwischen den Zähnen und dem Kunststoff bei sonstigen funktionskieferorthopädischen Geräten [28]. c) Patienten, die mit der Vorschubdoppelplatte im Munde sprechen, nehmen eine Position des Unterkiefers ein, die weiter sagittal liegt, als es der Konstruktionsbiß vorgibt [30].
Summary The bite-jumping-appliance BJA is a special functional appliance which affects the upper jaw comparably to activator-headgear combinations (SNA angle). Concerning its influence on the lower jaw (SNB angle) the BJA can be compared with the Teuscher-activator and the Klammt-activator. The change in the inclination of the upper jaw (ANS-PNS to Nasion-Sella) proved to be negligible because the vector of the force passed through the center of resistance of the upper jaw. The extend of the dental influence was the largest with the activator, the smallest with the Fränkel II appliance. The inclination of the lower incisors ( to Gonion-Menton) was hardly affected. The upper incisors were retruded however not be the same extend as with the Teuscher-activator which even has torque springs (to avoid the retrusion). The treatment of all the patients ended in all cases excepting those that were treated with an activator in a nearly ideal IIW angle. Our findings encourage us to say that the BJA is an appliance with a far better working mechanism than the working mechanism of other functional appliances.
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99.
27 patients with pancreatic and 8 with duodenal injuries were studied, 66% of whom had associated abdominal injuries. Peritoneal lavage was performed in 10 cases, and ultrasonography in 15. Laparotomy was considered to be indicated on the basis of the results in 9 cases of peritoneal lavage and in 12 cases of ultrasound examination, but in only 1 case and 2 cases, respectively, did the findings constitute the only reason for performing a laparotomy. Pancreatic and duodenal injuries were directly confirmed by ultrasonography and computer tomography only in a minority of cases. The morbiditiy of pancreatic and duodenal injuries was 66% and 25%, respectively, and lethality, 19% and 25%. Despite modern imaging techniques, clinical examination is of paramount importance for the decision as to whether operative therapy is indicated; delay leads to increased morbidity and lethality.  相似文献   
100.
Injuries to the distal part of the foot, or even the toes, can still provide reconstructive problems. It is not always wise to amputate the damaged, distal part of the foot. Some surgeons have stated that reconstruction of the distal foot is not necessary, but it is our opinion that it has a similar priority to reconstruction of the hand. While large defects are mostly reconstructed by free flaps, minor defects should also be considered for reconstruction. As in a previous paper, Small toe muscles for defect coverage [12], we are presenting a new way to reconstruct damaged tissue distal to the tarsometatarsal region.Correspondence to: G. Wechselberger  相似文献   
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