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1.
22例半面痉挛患者乙状窦后进路面神经干梳理术治疗,均取得良好近期疗效。其中16例术后观察1 ̄4年,痊愈11例,显效3例。术中观察面神经有动脉袢压迫者12例。该手术安全可靠,适应证宽,术后不遗有面瘫,无死亡。对术后听力减退、复发及其他问题进行了讨论。  相似文献   

2.
头痛不是听神经瘤的常见症状,但近来有许多报道听神经瘤患者术后出现头痛。通过给接受过听神经瘤手术的患者发送调查问卷,对听神经瘤术后头痛送行回顾性研究。共收到279份答卷,其中男89例,女l90例,年龄25~80岁。结果表明,术后有头痛者209例(75%),其中113例术后首次出现头痛,118例术前已有头痛,但其中96例术后仍有头痛。术前头痛常位于头的前半部、额部或领部,术后头痛常位于头的后半部、枕部或颈部,并偏于术侧。头痛性质包括压迫、紧缩样痛、刺痛、烧灼痛及抽动性痛。治疗后有24%的患者头痛完全缓解,其中恢复时间在1年以内…  相似文献   

3.
报告1984~1994年间局麻下行镫骨手术治疗耳硬化症共1229耳,其中691耳行镫骨切除术,234耳行镫骨撼动术,304耳行修复术。有20耳术后出现了神经性听力下降(SNHL),其中12耳出现全聋。在对这20名病人回顾性的调查中显示6例病人的SNHL出现在术后的2天以内,8例为术后的3~10天,6例在术后2~6周。有11例伴有眩晕。8例病人行中耳探查,只有2例听力得到提高。2例在卵圆窗龛处发现颗粒组织,去除后无听力提高。4例通过弯曲铂丝缩短假体,有1例听力提高。12例病人未做中耳探查,6例经药…  相似文献   

4.
内窥镜鼻窦术后术腔清理的体会   总被引:2,自引:0,他引:2  
近年来,内窥镜具窦手术已在我国大中城市医院广泛推行,但对术后疗效目前报道不一。人们往往注重手术本身,而忽视术后术腔的清理。笔者对我科鼻内窥镜手术的83例鼻窦炎、鼻息肉患者进行术后随访,并对术后是否坚持鼻腔清理进行疗效对比。1资料和方法1.1临床资料83例(15侧)中,男38例,女45例;年龄16~67岁。双侧75例,单侧8例。鼻窦炎伴多发性鼻息肉27例,有手术史14例,手术1~34次;鼻窦炎6例,有手术史2次1例;上颌窦炎伴鼻息肉22例,有手术史12例,手术1~2次;筛、上额窦炎14例;筛窦炎或伴鼻息肉14例。1.2方法功能性鼻内窥镜术…  相似文献   

5.
耳源性脑脓肿术后并发癫痫(摘要)郝敬忠1980年~1992年间住院治疗的耳源性脑脓肿69例,随访64例(5例失访),发现了8例患者术后有不同程度的癫痫发作,全部为颞叶脓肿患者。小脑脓肿术后无癫痫发作病例。64例耳源性脑脓肿发病部位:颞叶脓肿48例,术...  相似文献   

6.
外耳道完整切除术治疗早期外耳道癌的临床研究   总被引:1,自引:0,他引:1  
目的:提高早期外耳道癌诊断和手术治疗效果,介绍外耳道完整切除的手术方法。方法:回顾性分析12例早期外耳道癌的临床表现,所有患者均采用外耳道完整切除、颞骨侧切除和腮腺浅叶切除,随访1~3年。结果:男7例,女5例;年龄28~75岁,其中T1 4例,T2 8例。8例患者术前耳部疼痛或胀痛。6例患者术前有耳流水,其中3例患者有血性分泌物。查体外耳道可见大小不等的新生物,6例患者术前活检而被诊断,另6例以外耳道新生物为主诉,行外耳道肿块切除后病理确诊。术后病理诊断:腺样囊性癌6例,鳞状细胞癌5例,耵聍腺癌1例。腮腺组织和腮腺表面淋巴中未见有肿瘤累及,外切缘足够,向内未突破鼓膜。5例鳞状细胞癌,1例耵聍腺癌和3例腺样囊性癌患者术后接受放射治疗。所有患者在随访期间无瘤存活。有6例患者术后出现术侧不完全性面瘫,House—Brackmann评分为3~4级,均在术后1~3个月内完全恢复。12例患者术前平均听阈(500,1000,2000 Hz)为38dB,术后平均听阈(500,1000,2000 Hz)为65dB,均为传导性听力下降。1例患者术后出现腮腺涎漏,经加压包扎后痊愈。结论:及时的病理活检是诊断早期外耳道癌的关键。具有安全边缘的外耳道的完整切除是提高手术效果的有效途径。  相似文献   

7.
目的通过应用营养风险筛查表(nutritimal risk screeing 2002,NRS 2002)评估喉癌患者术后营养风险及其与术后并发症的关系。方法采用NRS 2002量表对2010年1月~2012年12月在中南大学湘雅医院耳鼻咽喉头颈外科行喉癌手术211例患者行术后营养风险筛查,应用卡方检验分析喉癌患者的营养风险比例和喉癌患者术后并发症发生率与营养风险的关系。 结果211例喉癌患者中88例(88/211,41.7%)有营养风险;I/II期患者中4例(4/25)有营养风险,III期患者中56例(56/146)有营养风险,IV期患者中28例(28/40)有营养风险,提示临床分期较晚者营养不良风险比例明显升高(χ2=24.12,P<0.05);211例患者中术后出现并发症者32例,其中28例有营养风险(28/88,31.2%),显著高于无营养风险者4例(4/123,3.3%),差异具有统计学意义(χ2=25.07,P<0.01);全喉切除术后患者出现并发症者18例,其中有营养风险者出现并发症者15例(15/33,45.5%),显著高于无营养风险出现并发症者(3例,3/10,30.0%),差异具有统计学意义(χ2=22.03,P<0.05)。结论喉癌术后患者中较大一部分存在营养风险且与肿瘤临床分期相关,有营养风险者术后并发症发生率高,且全喉切除术患者术后并发症发生率与营养不良风险密切相关。  相似文献   

8.
头颈部肿瘤病人术后或放疗后复发是一个棘手的难趔。报告113例颈部多发癌的手术挽救结果。所有病例为原发头颈部爆,有过颈部手术或放疗史。根据颈部触诊以及CT和动脉造影决定能否手术。本组中单纯放疗(RT)后复发者32例,多数病例放疗量大干50Gy。颈清扫术后(SG)复发81例,其中有44例SG+RT。术式有根治性颈清扫20例,改良颈清扫48例,颌下清扫10例,清扫术或不详3例。病变同侧颈部复发59例(SG土RT28例,RT31例),病变对测颈部复发54例(SG53例,RTI例)。复发肿块大于3cmsl例,小于3cm57例,5例记录不确切。肿块活动58例,…  相似文献   

9.
采用内淋巴囊切开乳突腔分流术治疗梅尼埃病11例,随访3~6年,术后眩晕控制5例,好转4例,无效2例,听力提高3例,无变化7例,下降1例,多数患者耳鸣、耳闷胀感有不同程度的改善。本组病例观察乳突的气化程度与内淋巴囊的位置及大小有相关性,内淋巴囊表面的血管分布与术后疗效有相关性。  相似文献   

10.
目的:比较鼻腔、鼻窦内翻性乳头状瘤切除三种手术方式的疗效。方法:35例中,9例行鼻侧切开术,5例行面中部掀翻术,21例行鼻内镜手术。结果:随访6~36个月,鼻侧切开术后复发2例,面中部掀翻术后复发1例,鼻内镜术后复发2例。结论:三种术式比较, 鼻内镜有视野清晰,手术范围准确,且不影响美观等优点。  相似文献   

11.
The expression of vascular endothelial growth factor (VEGF) and VEGF‐C in early laryngeal cancer: relationship with radioresistance Angiogenesis is essential for tumour growth and invasion. Vascular endothelial growth factor (VEGF) is a prime mediator of tumour angiogenesis. VEGF‐C is a closely related protein that effects lymphatic endothelial cells and may be important in the process of lymphatic metastasis. The purpose of this study was to evaluate the expression of these cytokines in patients with T1 and T2a glottic, squamous cell carcinoma, in comparison with normal epithelial control tissue, to ascertain any association with radioresistance. Twenty‐two tumours treated by radiotherapy (13 radiosensitive, nine radioresistant) and seven normal control tissues were studied. The minimum follow‐up was 2 years after radiotherapy. Expression of VEGF and VEGF‐C was evaluated by immunohistochemistry of formalin‐fixed, paraffin‐embedded biopsy specimens. Analysis was carried out using a quantitative computer image analyser. Both VEGF and VEGF‐C were detectable in tumour and normal control specimens. There was increased expression in tumour specimens of both VEGF (P = 0.03) and VEGF‐C (P < 0.001). In addition, the expression of VEGF‐C was associated with tumours of higher histological grade (P = 0.021). There was, however, no difference in VEGF and VEGF‐C expression between radioresistant and radiosensitive tumours. The expression of VEGF and VEGF‐C is increased in early laryngeal squamous cell carcinoma (SCC). However, measuring the expression of these proteins cannot predict radioresistance in this tumour group.  相似文献   

12.
《Acta oto-laryngologica》2012,132(4):15-19
The conventional therapeutic regimen for maxillary sinus carcinoma consists of dissection of the maxilla, full-dose irradiation and extensive chemotherapy. However, the results obtained with this treatment are often poor. Even when patients recover, their quality of life is significantly reduced as a result of deformity of facial structures and swallowing and articulation dysfunctions. A retrospective analysis of 68 patients with maxillary sinus carcinoma treated with the Kitasato modality between 1975 and 1999 was conducted. All patients underwent pergingival maxillary sinus surgery combined with pre- and postoperative irradiation therapy with standardized total doses of 16 Gy; the postoperative irradiation was given in combination with regional intra-arterial infusion chemotherapy administered via the superficial temporal artery. All visible tumor lesions were removed where possible in order to preserve or facilitate cellular immunity after surgery. The cumulative 5-year survival rates were 85.7% for Stage II patients, 88.1% for Stage III, 76.6% for Stage IVA and 75.0% for Stage IVB.  相似文献   

13.
Zusammenfassung Im Bemühen, eine Hörprothese zu entwickeln, die ein Sprachverständnis erlaubt, erscheint es zumindest fürs erste am zweckmäßigsten, durch künstliche elektrische Reizung des Hörnerven die natürlichen Verhältnissen so gut als möglich zu imitieren. Der normale Hörnerv enthält etwa 30000 Nervenfasern, die sich qualitativ gleich, quantitativ jedoch unterschiedlich verhalten, wobei über die Eigenschaften der von den ÄHZ kommenden Spiralfasern im Augenblick sichere Aussagen nicht möglich sind (siehe 2.3). Die quantitativen Unterschiede zwischen den einzelnen Hörnervenfasern beziehen sich auf deren Frequenzabstimmung, Frequenzselektivität, Schwellen, Intensitätsfunktionen und — wichtig insbesondere für das Vorhaben einer künstlichen elektrischen Reizung — in Zeitunterschieden in den Aktivitätsmustern, die durch Laufzeitunterschiede auf der Basilarmembran bedingt sind (2.3). Diese Zeitunterschiede in der Aktivität einzelner Fasern liegen im Bereich mehrerer ms (2.3.6; 2.3.7). Die durch Schallreize im normalen Hörnerven ausgelösten Aktionspotentiale haben überdies einen probabilistischen Charakter, d. h. ihr Auftreten ist keineswegs streng determiniert. Es versteht sich von selbst, daß man bei künstlicher, elektrischer Reizung nicht alle verbliebenen Nervenfasern selektiv reizen kann. Somit wird eine Reizelektrode immer eine Gruppe von Nervenfasern erregen müssen. Bei jeder denkbaren elektrischen Reizung wären alle Fasern im Reizbereich einer Elektrode synchron und streng deterministisch aktiviert, was einen außerordentlich ernstzunehmenden Unterschied zu natürlichen Verhältnissen darstellt (3.2).Um die Zahl der zum Sprachverständnis mindestens notwendigen Reizkanäle abzuschätzen, wird man, in Ermangelung anderer experimenteller Daten, von psychoakustischen Untersuchungen an Normalhörenden auszugehen haben. Diese haben gezeigt, daß das Gehör neben einer außerordentlichen Fähigkeit verschiedene Tonhöhen zu unterscheiden, andererseits die Fähigkeit besitzt, bestimmte Frequenzgebiete zu sogenannten Frequenzgruppen zu integrieren. Die in eine solche Frequenzgruppe fallende Schallenergie wird zu einem einheitlichen Höreindruck verarbeitet. Es scheint also sinnvoll, die für einen Prothesenbau notwendige Zusammenfassung von Gruppen von Fasern des Hörnerven in verschiedene Reizkanäle entsprechend diesen Frequenzgruppen vorzunehmen (3.1). Demnach müßte der Sprachbereich in 15 Reizkanäle aufgeteilt werden, was wiederum, wenn man in der Cochlea reizen will, 1,2 mm Abstand von Kanal zu Kanal erlauben würde. Dabei müßte der Reizerfolg sauber auf die einzelnen Kanäle beschränkt bleiben, d.h. eine optimale Kanaltrennung erreicht werden. In Anbetracht der groben Abweichungen der neuronalen Aktivität vom normalen Verhalten, die bei künstlicher, elektrischer Reizung unvermeidlich sind, ist freilich unsicher, ob die angegebene Zahl ausreichen würde. Andererseits ist es in Anbetracht der zu erwartenden Stromverteilung im Sprachbereich kaum vorstellbar, mehr als die angegebene Zahl von Kanälen realisieren zu können.Was die Kodierung der Schallparameter innerhalb eines Elektrodenkanals betrifft, wird vorgeschlagen, die Frequenzkodierung nach dem Ortsprinzip optimal auszunutzen, und im Hinblick auf die Periodizitätsanalyse und die Lautheitskodierung sich soweit als möglich den natürlichen Verhältnissen anzunähern (3.3). Dabei wären Laufzeitunterschiede zwischen den Kanälen und der probabilistische Charakter der neuronalen Entladungen soweit als möglich einzuführen, um die Dominanz eines periodicity pitch zu vermeiden.Eine für Sprachverständnis ausreichende Prothese ist auch nur denkbar, wenn eine Prothese die zur Sprachübertragung notwendige Übertragungskapazität besitzt. Ergebnisse der Kanal-Vocoder-Technik zeigen, daß Sprache noch mit 1500 bit/s befriedigend übertragen werden kann. Eine Abschätzung der möglichen Leistungsfähigkeit einer 15-kanaligen Prothese (3.4), basierend auf der Zahl der möglichen unterscheidbaren Unterschiedsstufen der Hörempfindung, ergibt, daß diese Übertragungskapazität knapp erreicht werden könnte. Allerdings ist damit noch nicht gesagt, daß das Zentralnervensystem die angebotene Information auch im Sinne einer Phonemanalyse auswertet und damit für ein Sprachverständnis maximal ausschöpft. Nur für diesen Fall wäre ein Sprachverständnis zu erwarten.Als Reizort erscheint in erster Linie die Cochlea (5.1) geeignet. Für den Fall einer Degeneration der primären afferenten Fasern des Hörnerven ist aufgrund physiologischer Überlegungen auch der Nucleus cochlearis ventralis (5.5) interessant, allerdings würde so nur der ventrale Anteil der Hörbahn stimuliert. Doch besitzen auch andere Reizorte spezifische Vorteile (5.2–5.4).Theoretische Überlegungen (6.1) und experimentelle Messungen an implantierten Elektrodensätzen (6.3) zeigen, daß die Forderung der Kanaltrennung nur schwer zu erreichen sein wird. Deswegen wird der dynamische Bereich (im Hinblick auf Veränderung des Reizstromes) eines nach den obigen Kriterien konstruierten Reizkanals auf maximal 3 dB zu beschränken sein, so daß Erregungsausbreitung auf weitere Bereiche der Cochlea durch Ansteuerung von mehreren Reizkanälen zu imitieren wäre.Die Chancen, eine Prothese zu verwirklichen, die befriedigendes Sprachverständnis auf der Basis einer quasinatürlichen Reizung des Hörnerven erlaubt, wird von uns in Anbetracht der geschilderten mannigfaltigen Schwierigkeiten als sehr niedrig angesehen. In Anbetracht des großen Nutzens, der andererseits eventuell resultieren könnte, halten wir die Erforschung des Problems jedoch für angebracht.Es wird von uns vorgeschlagen, auch zu untersuchen, ob sich für eine prothetische Versorgung vorverarbeitete Sprache besser eignet (7.). Für Prothesen, die ein Sprachverständnis nicht anstreben, halten wir eine Implantation in die Cochlea für überflüssig. Hier erscheint uns die Implantation von Reizelektroden am runden Fenster (Douek et al., 1977; Fourcin et al., 1978; s. a. 1. und 7.) wegen des geringeren Risikos der überlegenere Weg.Die zitierten eigenen Arbeiten der Autoren wurden mit Unterstützung der DFG durchgeführt (DFG-K1 219).  相似文献   

14.
《Acta oto-laryngologica》2012,132(6):607-612
We studied click-evoked potentials in the anterior horn of the spinal cord in 17 cats. A concentric needle electrode was inserted into the anterior horn of the spinal cord at levels C3-C6. Potentials evoked with 105 dB SPL clicks were recorded with a peak latency of 4.89-5.10 ms only at the C3 level. These responses were observed 45-60 dB SPL above the auditory brainstem response (ABR) threshold, and no potentials were evoked by stimulation of the contralateral ear. Average was performed 100 times with changes in stimulation frequency of 1-20 Hz. The amplitude of the potentials decreased with increasing stimulus frequency, but there were no changes in ABRs. The responses disappeared after destruction of the medial vestibulospinal tract at the obex level, but ABRs were still recorded. The spinal nucleus of the accessory nerves was located in the anterior horn of the spinal cord at levels C1-C6, and the sternocleidomastoid muscle motoneurons were found at levels C1-C3. The click-evoked potentials recorded in this study reflect responses of the spinal nucleus of accessory nerves through the vestibulospinal tract to click stimulation. The responses have the same characteristics as vestibular-evoked myogenic potentials that can be recorded using surface electrodes over the sternocleidomastoid muscles of humans.  相似文献   

15.
《Acta oto-laryngologica》2012,132(5):531-536
In recent years a considerable effort has been made to establish the use of different surgical techniques for the treatment of obstructive sleep apnea syndrome (OSAS). Nevertheless, treatment of hypopharyngeal obstruction due to tongue base hypertrophy remains in many ways an unsolved problem. The aim of this study was to evaluate the safety and efficacy of tongue base reduction with temperature-controlled radiofrequency volumetric tissue reduction in the treatment of OSAS. Twenty patients with OSAS and tongue base hypertrophy were treated with radiofrequency tissue ablation. An intensified treatment protocol was used, delivering 2,800 J per treatment session under local anesthesia. Two nights of polysomnography testing were performed before and after treatment. Daytime sleepiness, snoring and postoperative morbidity were assessed using questionnaires. Mean respiratory disturbance index (RDI) was reduced from 32.1 to 24.9/h after a mean of 3.4 treatment sessions. Six patients (33%) were cured after the procedure (reduction in RDI of &#83 50% and a postoperative RDI of <15/h) and ten (55%) showed an improvement of >20% in their RDI. Daytime sleepiness and snoring improved significantly. Peri- and postoperative morbidity was low; one severe complication occurred (tongue base abscess). We were able to achieve similar cure and responder rates to those reported in a recently published pilot study but with a reduced number of treatment sessions. We believe that this technique may improve patient acceptance and have beneficial cost implications.  相似文献   

16.
17.
《Acta oto-laryngologica》2012,132(4):41-45
We reviewed surgical options for laryngeal preservation (limited surgery) in laryngeal and hypopharyngeal cancers and the consequences of the options. Of 44 patients with laryngeal cancer, 11 (25%) received limited surgery and 33 (75%) received total laryngectomy. The survival rates were 91% for the limited surgery group and 73% for the total (radical) surgery group. Of 31 patients with hypopharyngeal cancer, 7 (23%) received limited surgery and 24 (77%) received total laryngopharyngectomy. The survival rates were 53% for the limited surgery group and 40% for the total (radical) surgery group. The survival rates associated with limited surgery were thus better than those for total (radical) surgery for cancers of both the larynx and hypopharynx. This was attributed to the limited surgery group comprising well-selected patients with confined lesions. Organ preservation surgery should be technically simple, reliable in terms of its functional impact and, above all, should not jeopardize the patient's survival. Supracricoid subtotal laryngectomy with cricohyoidoepiglottopexy or cricohyoido-pexy has great potential for laryngeal preservation and will become the major limited surgery modality for treating cancer of the larynx. Limited surgery, however, needs to be performed with great care and is indicated only for very well-selected patients with cancer of the hypopharynx.  相似文献   

18.
Obstructive sleep apnea syndrome (OSAS) is characterized by snoring and apnea during sleep leading to decreased oxygen saturation and disturbed sleep, excessive daytime sleepiness and neuropsychological disturbances. This study investigates cognitive neuropsychological abilities in a group of 53 OSAS patients before and after treatment with uvulopalatopharyngoplasty. General intellectual ability, verbal learning and memory as well as executive functioning were measured at baseline and 6 months postoperatively. After surgery there were significant improvements in verbal learning and memory (mean change - 39, SD 57.3, p <0.001), recall (mean change - 24.3, SD 39.3, p <0.001) and executive functioning (as assessed by percentage of errors on the Wisconsin Card Sorting Test; mean change-9.1, SD 15.7, p <0.001). These improvements were in accordance with improvements in the degree of sleep apnea, the oxygen desaturation index (mean change -9.7, SD 15.9, p <0.001) and arterial minimum oxygen saturation (mean change 4.5%, SD 10.2%, p <0.01). Surgical treatment seems to improve verbal learning, memory and recall and executive functions in parallel with better oxygenation in OSAS.  相似文献   

19.
Although hundreds of thousands of patients seek medical help annually for disorders of taste and smell, relatively few medical practitioners quantitatively test their patients' chemosensory function, taking their complaints at face value. This is clearly not the approach paid to patients complaining of visual, hearing, or balance problems. Accurate chemosensory testing is essential to establish the nature, degree, and veracity of a patient's complaint, as well as to aid in counseling and in monitoring the effectiveness of treatment strategies and decisions. In many cases, patients perseverate on chemosensory loss that objective assessment demonstrates has resolved. In other cases, patients are malingering. Olfactory testing is critical for not only establishing the validity and degree of the chemosensory dysfunction, but for helping patients place their dysfunction into perspective relative to the function of their peer group. It is well established, for example, that olfactory dysfunction is the rule, rather than the exception, in members of the older population. Moreover, it is now apparent that such dysfunction can be an early sign of neurodegenerative diseases such as Alzheimer's and Parkinson's. Importantly, older anosmics are three times more likely to die over the course of an ensuring five-year period than their normosmic peers, a situation that may be averted in some cases by appropriate nutritional and safety counseling. This review provides the clinician, as well as the academic and industrial researcher, with an overview of the available means for accurately assessing smell and taste function, including up-to-date information and normative data for advances in this field.  相似文献   

20.
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