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1.
Vahlensieck M 《Der Radiologe》2000,40(10):946-952
Diagnostic strategies, radiological signs on conventional techniques and MRI as well as problems in skeletal radiology are discussed. Emphasis is given on inflammatory conditions, bone metastasis and traumatology. Particularly common aspects of diagnostic radiology and nuclear medicine are considered. 相似文献
2.
Chronic inflammation of the gallbladder and the biliary tract due to infections are rare, compared to common cholelithiasis and acute biliary inflammation. This group of diseases includes, besides of chronic cholecystitis with cholelithiasis, also chronic gallbladder inflammation without stones, gallbladder hydrops and porcelain gallbladder. The most common form of chronic biliary tract infection is primary sclerosing cholangitis, while infection due to parasites like oriental cholangiohepatitis is very rare in Europe. Using imaging modalities like ultrasonography, computed tomography and magnetic resonance imaging, normally, besides of porcelain gallbladder, only indirect signs of the disease may be documented. However, when i.v. cholangiography, endoscopic-retrograde cholangiography, percutaneous transhepatic cholangiography or MR-cholangiography are performed, depiction, especially of the biliary tree, is feasible. Differentiation of benign stricture and malignant tumor stenosis is problematic unrelated to the imaging modality used. Due to the unspecific signs of the disease, diagnosis may not be made from imaging alone, but a clinical suspicion may be strengthened. 相似文献
3.
C. B. Henk S. Grampp P. Wiesbauer A. Zoubek F. Kainberger M. Breitenseher G. H. Mostbeck H. Imhof 《Der Radiologe》1998,38(6):509-522
Zusammenfassung
Das Ewing-Sarkom ist ein hochmaligner Tumor des Knochens ungekl?rter Herkunft, wobei eine enge Beziehung zu Tumoren neuralen
Ursprungs besteht (Ewing-Gruppe). Es mu? von anderen Rundzelltumoren wie Lymphom und Neuroblastom sowie vom Osteosarkom differenziert
werden. Nativradiologisch manifestiert sich das Ewing-Sarkom als vorwiegend lytische oder lytisch-sklerotische, seltener als
überwiegend sklerotische L?sion des Knochens mit einer Begrenzung nach Lodwick Grad III. Hauptsitz des Ewing-Sarkoms sind
die Diaphysen und Meta-Diaphysenüberg?nge langer R?hrenknochen der unteren Extremit?t. Die Knochenl?sion wird immer von einem
gro?en Weichteilanteil begleitet. Die MRT ist heute die unbestrittene Methode der Wahl zur Abkl?rung der Ausdehnung des Prim?rtumors,
zur Evaluierung des Erfolges der neoadjuvanten Chemotherapie und in der Nachsorge nicht prim?r chirurgisch resezierter Tumore.
Die Knochenszintigraphie hat einen hohen Stellenwert in der Detektion von Skelettmetastasen, die 201Thalliumszintigraphie ist eine neuere Methode, die sich in der Chemotherapieevaluierung als sensitiv erwiesen hat. Die Computertomographie
hat als Spiral-CT der Lunge zentrale Bedeutung im Tumorstaging und in der Tumornachsorge, nicht mehr jedoch (mit wenigen Ausnahmen)
in der Bildgebung des Prim?rtumors.
相似文献
4.
The diagnostic imaging of children with acute, non-traumatic, neurologic symptoms enables a fast and non-invasive localization and diagnosis. A spectrum of typical disorders will be described dependent on the location of neurologic symptoms (central, spinal, or peripheral nervous system). Different non-invasive imaging modalities e.g. US with colour-coded doppler, CT, MRI are utilized dependent on age of the patient and neurologic symptoms. The purpose of this article is to describe the spectrum of diagnostic imaging for each of these common disorders. 相似文献
5.
Eventhough new diagnostic methods, as CT/MRI, are widely available, the bone scintigraphy still does remain an important tool for imaging bone pathology. An increase in diagnostic accuracy is possible by using different imaging modalities: wholebody scan, threephase bone scintigraphy and SPECT. For this reason, the bone scintigraphy can be used for diagnosis of tumors/infections and therapy monitoring. Applying these methods, important informations can be gained for differential diagnosis. The bone scintigraphy is easy to perform, allows good whole-body overview by low radiation burden to the patient. 相似文献
6.
Zusammenfassung
Die Diagnose einer glenohumeralen Instabilit?t wird in den meisten F?llen schon durch die Anamnese und die klinische Symptomatik
gestellt. Aufgabe der bildgebenden Verfahren ist es, Art und Ausma? der zugrundeliegenden Pathologie exakt zu dokumentieren
und eine Entscheidungshilfe für das therapeutische Vorgehen zu liefern. Konventionelle R?ntgenaufnahmen in gut eingestellten
Projektionen stellen unver?ndert die Grundlage jeder bildgebenden Diagnostik dar, wobei jedoch typische pathologische Befunde
insbesondere am Kapsel-Band-Apparat dem radiologischen Nachweis entgehen. Mit der Nativ-CT gelingt der eindeutige Nachweis
von kn?chernen Verletzungen am Pfannenrand und am Humeruskopf. Als etabliertes Verfahren zur Beurteilung des kapsulolabralen
Komplexes gilt die CT-Arthrographie. Nachteile sind die Gelenkpunktion und der vermehrte Zeitaufwand. Als Alternative bietet
sich die Magnetresonanztomographie an. Sie liefert als nicht-invasive Untersuchung mit hohem Gewebekontrast in beliebigen
Schnittebenen in der Diagnostik des Labrums und der Gelenkkapsel eine ?hnlich hohe Treffsicherheit, kann jedoch bei Formvarianten
und fehlendem Gelenkergu? diagnostische Schwierigkeiten aufwerfen. Der Stellenwert der verschiedenen Verfahren wird diskutiert.
Eingegangen am 10. August 1996 Angenommen am 13. August 1996 相似文献
7.
Zusammenfassung
In der Akutphase nach einem Sch?del-Hirn-Trauma soll die bildgebende Diagnostik das Ausma? der intrakraniellen Sch?digung
zeigen und v.a. die L?sionen sicher erfassen, die eine umgehende kausale Therapie erfordern. Hierzu ist die Computertomographie
initial die wichtigste diagnostische Ma?nahme. Die Magnetresonanztomographie ist der Computertomographie diagnostisch überlegen.
Aufgrund des h?heren Zeitbedarfs und der schwierigeren Patientenüberwachung wird sie jedoch nicht prim?r in der Akutdiagnostik
durchgeführt. Neuere Verfahren wie FLAIR oder diffusionsgewichtete Untersuchungstechniken erweitern die diagnostische Aussagef?higkeit
der Magnetresonanztomographie beim Sch?del-Hirn-Trauma. Die digitale Subtraktionsangiographie ist nur noch indiziert bei speziellen
Fragestellungen, wie etwa einer Karotis-sinus-cavernosus-Fistel oder einer traumatischen Dissektion der hirnversorgenden
Arterien.
相似文献
8.
The diagnostic procedure in viral encephalitis is based on the synopsis of clinical signs and symptoms, serological data, CSF analysis and diagnostic imaging findings. This article summarizes the findings of those viral encephalitides most frequently encountered in Western Europe. MRI is more sensitive than CT for the detection of inflammatory brain lesions due to the higher contrast resolution. The pattern of parenchymal damage is highly specific in only some viral encephalitides (e.g., the frequently hemorrhagic lesions of structures of the limbic system in herpes simplex virus type I encephalitis; the symmetric and confluent lesions of the frontal white matter of progressive diffuse leukoencephalopathy in AIDS). In the majority of viral encephalitides MRI demonstrates the location and extension of parenchymal damage. The specific diagnosis in terms of the causative agent is based on serological studies. 相似文献
9.
Zusammenfassung
Gesichtssch?deltraumata sind h?ufig und werden überwiegend durch Verkehrsunf?lle (VU) verursacht. Sogenannte „high velocities
injuries” (VU und Gescho?e) bedingen komplexe Frakturen, die sich den klassischen Frakturmustern nicht zuordnen lassen und
(bedingt durch die Pathogenese) sich meist auch mit anderen oft lebensbedrohlichen und daher prim?r zu versorgenden Verletzungen
pr?sentieren. Die prim?re Abkl?rung eines Patienten mit einem Gesichtssch?deltrauma beginnt mit einer systematischen klinisch-physikalischen
Untersuchung, da bereits eine Vielzahl aller Frakturen durch Inspektion und Palpation diagnostiziert werden kann. Die komplette
und detailierte Evaluierung vieler Frakturen wird jedoch durch begleitende Weichteilschwellungen erschwert, soda? meist eine
weiterführende Bildgebung in Form konventioneller R?ntgenaufnahmen bzw. eines Schichtbildverfahrens notwendig ist. Die Computertomographie
(CT) gilt heute als die Methode der Wahl, da sie sowohl Weichteilverletzungen, als auch kleinste kn?cherne Details mit hoher
Aufl?sung darstellen kann. Die komplette Charakterisierung eines Frakturtyps sowie der Nachweis aller potentiell vorliegenden
Komplikationen stellen die Basis für eine optimale Therapie dar und k?nnen erst nach einer kompletten radiologischen (bevorzugt
CT-) Abkl?rung getroffen werden.
相似文献
10.
The kidneys of patients with chronic renal failure undergoing maintenance hemodialysis may show different variances or complications. Most common are secondarily acquired renal cysts, which may be found in as many as 92% of patients after 8 years of hemodialysis. Single (in 12.5% of patients) or multiple (8.3%) cysts with bleeding are common; additionally, hematuria or ruptured cysts may be found. Bleeding into cysts is more common in patients with autosomal dominant polycystic kidney disease. Due to the decreasing urinary production development of kidney stones is very uncommon, but calcifications in or around cysts can be found in 71% of patients. Kidney tumors occur 41 times more often in patients with chronic renal failure than in patients without kidney disease. We detected tumors in 4.2% of our patients on long-term dialysis. Diagnostic differentiation of the relatively slow growing and fairly late metastasizing malignant tumors from adenomas is not possible. Nevertheless, we screen our patients every 3-4 years. Computed tomography is superior to ultrasonography for this purpose, because ultrasonography lacks the necessary sensitivity in this group of patients. 相似文献
11.
Concomitant with advances in medicine, involving the development and use of antibiotics, immunosuppressive drugs, organ/stem cell transplantation and pre-existing illnesses such as AIDS, the frequency of fungal infection has increased dramatically. These factors determine the susceptibility of the lung for an acute or chronic course of disease. Early detection, characterisation and follow-up of the pulmonary infiltrates is the major task of the radiologist. The correct timing to perform an investigation and adequate technique are an additional essential factor in this setting. Furthermore, radiological procedures support the clinicians in identifying the underlying micro-organism. The radiologist can suggest which micro-organism might cause the infiltrate. Certain findings and patterns can point to a specific causative agent, but experience, local epidemiology and clinical information are necessary for the differential diagnosis of infiltrates in long-term immunocompromised hosts. In addition, radiological techniques are useful in guiding interventions for identification of the underlying micro-organism or for therapeutical procedures. This review summarises useful radiological information of appearance and complications of fungal pneumonia. 相似文献
12.
R.M. Hammerstingl W.V. Schwarz E. Schmitt D. Faust C. Dietrich S. Zeuzem T.J. Vogl 《Der Radiologe》2001,41(10):852-867
For the diagnosis of liver cirrhosis ultrasound, computed tomography, magnetic resonance imaging, and angiography are recommended as imaging modalities. Ultrasound of the liver is used as a screening imaging tool in cases of patients suspicious for diffuse liver disease and is helpful in the term of follow-up examinations. Computed tomography is mainly performed to clarify the presence of liver disease detected by ultrasound. In this context, accurate examination of the vascular structures of the liver as well as extrahepatic situation, is of the essence. Diagnosis of diffuse liver disease and characterization of morphologic changes is improved using contrast-enhanced MR imaging with liver specific contrast media. Combined magnetic resonance imaging can provide comprehensive evaluation of cirrhosis. An improved detection rate and characterization of regenerating nodules can be achieved compared to imaging modalities such as ultrasound and computed tomography. MR imaging can be performed in a one-stop-technique using unenhanced and liver-specific-contrast-enhanced sequence protocols to evaluate the liver parenchyma itself, MR cholangiography to verify the bile duct system, and MR angiography to specify the vascular situation. This technique is the optimal protocol for diagnostic imaging in patients suffering from liver cirrhosis and the method of choice to reach the final diagnosis. 相似文献
13.
Zusammenfassung
Die diagnostischen Entscheidungsb?ume in der P?diatrischen Radiologie unterscheiden sich oft erheblich von denen der Erwachsenenradiologie.
Die Ursache hierfür besteht im unterschiedlichen Erkrankungsspektrum, in den unterschiedlichen therapeutischen Konsequenzen,
die aus einem erhobenen Befund gezogen werden und auch im unterschiedlichen Stellenwert der bildgebenden Verfahren. Abgesehen
vom schweren Abdominaltrauma, das prim?r mittels Computertomographie (CT) untersucht werden mu?, beginnt jede Nieren- und
Harnwegsuntersuchung mit einer Ultraschall(US)-untersuchung Die Entscheidung, ob ein normaler oder ein pathologischer Befund
der Bildgebung vorliegt, ist fast immer mittels US zu treffen. Die Aussagekraft und damit der diagnostische Stellenwert des
US unterscheiden sich infolge der M?glichkeit, h?herfrequente Schallsysteme mit exzellenter Aufl?sung zu verwenden, erheblich
von der Situation im Erwachsenenalter. Erst in Kenntnis des sonographischen Befundes wird der Ablauf der weiteren Bildgebung
(Szintigraphie, R?ntgen, Magnetresonanztomographie (MRT) und sehr selten CT) festgelegt. Nachfolgend sollen, ausgehend von
den wichtigsten klinischen Symptomen, die diagnostischen Flu?schemata für drei h?ufige Standardsituationen in der Kinderradiologie
dargestellt werden: Pr?natal erkannte Harnwegspathologie, Harntransportst?rung und Harnwegsinfektion.
相似文献
14.
From pathological point of view the chronic renal infections include two types, interstitial chronic pyelonephritis and granulomatous pyelonephritis, namely xanthogranulomatous, malacoplakia and renal tuberculosis. Indications for imaging modalities are more common compared to the acute types and allow to depict both factors causing obstruction and infection such as stones ant the renal and extrarenal extension of the disease. In this article the authors review the findings and the role of plain film and urography, computed tomography and ultrasonography. 相似文献
15.
S.-O. Rodiek 《Der Radiologe》2001,41(11):976-986
A targeted successful treatment of spinal infectious diseases requires clinical and laboratory data that are completed by the contribution of imaging procedures. Neuroimaging only provides essential informations on the correct topography, localisation, acuity and differential diagnosis of spinal infectious lesions. MRI with its sensitivity concerning soft tissue lesions is a useful tool in detecting infectious alterations of spinal bone marrow, intervertebral disks, leptomeninges and the spinal cord itself. Crucial imaging patterns of typical spinal infections are displayed and illustrated by clinical case studies. We present pyogenic, granulomatous and postoperative variants of spondylodicitis, spinal epidural abscess, spinal meningitis and spinal cord infections. The importance of intravenous contrastmedia application is pointed out. 相似文献
16.
17.
Zusammenfassung
Bronchiektasen entstehen im Rahmen unterschiedlicher Erkrankungen durch inflammatorische Sch?digung der Bronchialwand. Sie
werden im wesentlichen mittels bildgebender Verfahren diagnostiziert, die auch erforderlich sind, um Ausma?, Lokalisation,
m?gliche Ursachen und Begleitver?nderungen darzustellen. Die Thoraxübersichtsaufnahme erlaubt nur in wenigen F?llen eine eindeutige
Diagnose und reicht in der Regel zur Therapieplanung nicht aus. In der Verlaufskontrolle von Komplikationen besitzt sie dagegen
einen hohen Stellenwert. Die Bronchographie galt über Jahrzehnte als Verfahren der Wahl in der Bronchiektasendiagnostik, wurde
aber wegen ihrer Invasivit?t in den letzten Jahren durch die Computertomographie weitgehend ersetzt. Diese kann neben der
bronchialen Dilatation auch assoziierte Ver?nderungen des Lungenparenchyms darstellen. Die computertomographische Diagnose
von Bronchiektasen beruht auf dem Nachweis einer fehlenden Verjüngung des Bronchus sowie seiner Dilatation im Vergleich mit
der begleitenden Pulmonalarterie. Auch der Nachweis von Bronchien in der Lungenperipherie gilt als wichtiges Kriterium. Die
Untersuchung sollte mit hochaufl?senden Schichten in Inspiration erfolgen; dickere Schichten sowie Exspirationsaufnahmen k?nnen
unter bestimmten Umst?nden nützlich sein.
Eingegangen am 20. Februar 1996 Angenommen am 5. M?rz 1996 相似文献
18.
Chronic infectious diseases may run over many months and years, accompanied by only mild clinical signs and often without organ-specific symptoms. People with any kind of immuno deficiency are more frequently affected by chronic infections. History, physical examination, laboratory tests, microbiological tests and imaging methods may lead to an exact diagnosis. The most important differential diagnosis are autoimmune diseases, amyloidosis and malignant lymphoma. 相似文献
19.
Baur A 《Der Radiologe》2000,40(8):716-722
Background. In multiple myeloma 5 different infiltration patterns can be differentiated: 1. normal appearance of bone marrow, 2. focal involvement, 3. homogeneous diffuse infiltration, 4. combined diffuse and focal infiltration, 5. “salt- and pepper” pattern with inhomogeneous bone marrow with interposition of fat islands. Methods. For the fast and total acquisition of all patterns a combination of a T1-weighted spin echo sequence and a fat suppression technique is superior. The focal involvement is clearly demonstrated as areas of high signal intensity on e. g. STIR images. Diffuse involvement can be quantified objectively by calculation of the percentage of signal intensity increase after contrast material injection. MRI is superior to X-ray in focal and diffuse involvement. With ultrafast sequences a “screening” of the whole red bone marrow as for myeloma infiltration is possible. Prognosis. In prognosis studies diffuse infiltration is inferior to focal involvement. Patients without bone marrow infiltration have a significantly longer survival than patients with bone marrow infiltration in MRI at the time of diagnosis. However, even patients in stage one of disease (Durie and Salmon) and negative X-ray films can show bone marrow infiltration in MRI. Those patients often show an early disease progression. Good response to therapy in focal involvement are: reduction of signal intensity on T2- weighted spin echo images, lack or rim- like enhancement after contrast material injection or even a normalisation of bone marrow signal. In case of diffuse involvement a partly patchy reconversion to fatty marrow can be seen. 相似文献
20.
The central nervous system is frequently affected during the course of sarcoidosis. Many of these lesions remain without clinical correlates. Unenhanced and contrast enhanced CT and MRI play an important role during the diagnostic work-up of patients with sarcoidosis and suspected or proved CNS involvement. This article summarizes the most frequent manifestations of neurosarcoidosis and provides illustrative examples of MRI findings. 相似文献