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1.
目的 探讨出血性脑卒中患者凝集素样氧化型低密度脂蛋白受体-1的水平变化及临床意义。方法 选取2017年1月-2018年6月本院收治的250例脑卒中患者作为研究对象,根据其类型分为出血性脑卒中组(n=100)和缺血性脑卒中组(n=150); 比较2组患者的血清凝集素样氧化型低密度脂蛋白受体-1的水平,并依据出血量和神经功能损伤程度对出血性脑卒中患者进行分组,比较不同组别患者血清凝集素样氧化型低密度脂蛋白受体-1的表达水平; 采用 logistic回归方法分析凝集素样氧化型低密度脂蛋白受体-1水平与出血性脑卒中的相关性。结果 出血性脑卒中组sLOX-1水平(1.56±0.23 ng/mL)显著高于缺血性脑卒中组(0.48±0.11 ng/mL)(P<0.05); 不同出血量和神经功能损伤程度的患者均在7 d内sLOX-1水平逐渐升高,且第7 d达到峰值,随后逐渐下降(P<0.05); 大量出血组相同时间点sLOX-1水平高于小出血量及中出血量组(P<0.05); 重度组相同时间点sLOX-1水平高于轻度及中度组(P<0.05); Logistic 回归分析显示sLOX-1水平上升可以增加出血性脑卒中的发病风险(OR=1.943,95%CI=1.642~2.238,P=0.000)。结论 出血性脑卒中患者的血清凝集素样氧化型低密度脂蛋白受体-1水平显著增高,且与脑出血量及神经功能损伤程度有关,有望作为出血性脑卒中的生物标记物。  相似文献   

2.
目的 探讨长链非编码RNA牛磺酸上调基因1(Taurine up-regulated gene 1,TUG1)对小鼠脑神经瘤细胞(Neuro-2a,N2a)糖氧剥夺(Oxygen and glucose deprivation, OGD)后细胞凋亡的影响。方法 利用CCK-8检测OGD处理后N2a细胞的增殖能力; 用Annexin V-FITC/PI双染处理后检测细胞凋亡情况,qRT-PCR检测LncRNA TUG1的表达水平; 设计LncRNA TUG1特异性siRNA片段(si-TUG1)及阴性对照(Negative control); 脂质体转染N2a细胞24 h后将细胞分成Control,OGD,Negative control组、si-TUG1组,除Control组外其他各组进行氧糖剥夺处理24 h; CCK-8评价细胞的增殖能力,流式细胞术检测细胞凋亡,Western blot检测凋亡相关蛋白Bad,Bcl-2,Cleaved-Caspase-3及PI3K/Akt通路激活情况。结果 OGD显著抑制N2a细胞增殖,促进细胞凋亡; LncRNA TUG1表达水平随着OGD处理时间延长而逐步升高(F=134.100,P<0.01); si-TUG1显著降低OGD处理引起的细胞凋亡,并促进细胞增殖; Western blot检测发现,与OGD组比较,si-TUG1能够抑制Bad表达(t=9.409,P<0.01)、促进Bcl-2表达(t=5.067,P<0.01),抑制Cleaved Caspase-3表达(t=5.757,P<0.01),进而抑制细胞凋亡; si-TUG1能够显著上调p-Akt(t=3.850,P<0.01),p-PI3Kp65(t=4.690,P<0.01)的表达,促进通路激活。结论 LncRNA TUG1 促进氧糖剥夺所致的N2a细胞凋亡,其机制可能与抑制PI3K/Akt通路激活有关。  相似文献   

3.
目的 检测miR150-5p在重症肌无力患者血清中的表达水平并分析与炎症因子水平的相关性。方法 收集符合本研究要求的重症肌无力患者62例和体检的健康志愿者30例,实时荧光定量聚合酶链反应(qRT-PCR)检测患者血清中miR150-5p的相对表达水平; 用酶联免疫吸附试验(ELISA)检测患者血清中炎症因子的水平; 采用pearson相关性分析法分析miR-150-5p与炎症因子水平的相关性。结果 重症肌无力患者血清中miR-150-5p的相对表达水平明显高于对照组(P<0.001); 重症肌无力患者血清中IL-2和IL-17的水平低于对照组(P<0.01),IL-10的水平高于对照组(P<0.01),而IL-19、IL-20和IL-35的水平与对照组比较无明显差异(P>0.05); 重症肌无力患者血清中miR-150-5p与IL-10的水平呈正相关(r=0.891,P<0.001),与IL-17的水平呈负相关(r=-0.836,P<0.001); 经过药物治疗后重症肌无力患者血清中miR-150-5p和IL-10的水平有所降低(P<0.001),而IL-2和IL-17的水平有所升高(P<0.001)。结论 重症肌无力患者中miR-150-5p的相对表达水平增加,且与IL-10的水平呈正相关,IL-17的水平呈负相关  相似文献   

4.
目的 探究外周血清脂联素(APN)水平与心脏骤停患者心肺复苏(CPR)后脑损伤严重程度的相关性。方法 将96例心脏骤停后进行CPR的患者作为研究对象,根据格拉斯哥昏迷评分(GCS)将患者分为脑损伤轻度组(n=38,GCS≥12分)、中度组(n=32,9分≤GCS≤11分)和重度组(n=26,3分≤GCS≤8分),选择同期门诊体检的50例健康人群作为对照组,测定患者CPR后成功恢复自主循环2、8、12和24 h血清中APN及肿瘤坏死因子-α(TNF-α)的水平,采用Pearson相关系数分析血清中APN与GCS评分以及TNF-α的关系。结果 对照组、轻、中、重度组的血清中APN和TNF-α水平在不同时间点、不同组间以及组间×时间点交互作用均有明显差异(P均<0.05); 重度组各个时间点的APN水平最低,分别为(4.92±0.21)、(7.07±0.28)、(9.34±0.39)、(16.12±0.64)mg/L,TNF-α水平最高,分别为(43.26±2.47)、(33.46±1.25)、(21.12±1.33)、(15.85±0.92)pg/mL; 不同时间点血清中APN水平与GCS评分呈正相关(r=0.76,P=0.012; r=0.48,P=0.028; r=0.56,P=0.012; r=0.63,P=0.008),与TNF-α水平呈负相关(r=-0.73,P=0.001; r=-0.51,P=0.016; r=-0.43,P=0.036; r=-0.71,P=0.001)。结论 心脏骤停患者CPR后血清APN水平可以预测其脑损伤的严重程度,APN水平越低,患者脑损伤越严重,其预后越差。APN对临床早期防治CPR后脑损伤有重要意义。  相似文献   

5.
目的 探讨急性缺血性脑卒中(AIS)患者血清miR-103,miR-29b的表达水平变化及其临床意义。方法 收集2016年1月-2019年12月本院神经内科收治的126例AIS患者(AIS组),根据美国国立卫生研究院卒中量表(NIHSS)评分将其分为轻度组(45例)、中度组(57例)和重度组(24例),根据改良Rankin量表(mRS)评分将其分为预后良好组(78例)和预后不良组(48例),另选择56例同期于本院门诊体检健康者为对照组,检测血清miR-103,miR-29b表达水平,Spearman秩相关性分析miR-103,miR-29b表达水平与NIHSS,mRS评分的相关性,受试者工作特征曲线(ROC)分析miR-103,miR-29b表达水平对神经功能预后的预测价值。结果 AIS组血清miR-103表达水平高于对照组(P<0.05),miR-29b表达水平低于对照组(P<0.05),血清miR-103表达水平随着AIS患者神经缺损程度加重而升高(P<0.05),miR-29b表达水平则降低(P<0.05)。预后不良组血清miR-103表达水平高于预后良好组(P<0.05),miR-29b表达水平低于预后良好组(P<0.05)。Spearman秩相关性分析显示AIS患者血清miR-103表达水平与NIHSS评分、mRS评分呈正相关(r2=0.636、0.794,P<0.05),miR-29b表达水平与NIHSS评分、mRS评分呈负相关(r2=-0.664、-0.659,P<0.05)。ROC分析显示miR-103,miR-29b表达水平预测AIS患者神经功能预后的曲线下面积(AUC)为0.713、0.741,联合miR-103,miR-29b表达水平预测AIS患者神经功能预后的AUC为0.918,高于单独miR-103,miR-29b表达水平(P<0.05)。结论 AIS患者血清miR-103表达水平升高,miR-29b表达水平降低,miR-103表达上调、miR-29b表达缺失均与AIS患者神经功能缺损程度和神经功能恶化有关,可以为患者神经功能预后评估提供参考。  相似文献   

6.
目的 探讨重症脑卒中患者的睡眠与觉醒障碍及其与功能预后的相关性。方法 前瞻性选取2020年7月-2021年8月本院重症脑卒中[美国国立卫生研究院卒中量表(National institutesof health stroke scale,NIHSS)评分16~42分]患者95例作为研究对象,根据3个月后功能预后情况分为预后良好组[改良Rankin量表评分(Modified rankin scale,mRS)为0~2分]和预后不良组(mRS评分为3~6分); 收集2组患者一般资料、多导睡眠图特征指标等,采用Pearson相关性分析重症脑卒中患者的睡眠与觉醒障碍及其与功能预后的相关性,并采用多元线性回归分析影响重症脑卒中患者功能预后的相关因素。结果 随访3个月后9例因各种原因失访,最终纳入86例,其中预后良好组54例,预后不良组32例; 预后良好组和预后不良组入院时匹茨堡睡眠质量指数量表(Pittsburgh sleep quality index,PSQI)评分、mRS评分、总睡眠时间、睡眠效率、夜间觉醒次数、觉醒时间、快速动眼期(Rapid eye movement,REM)潜伏期、浅睡眠期(S1+S2)和深睡眠期(S3+S4)均有明显差异(P<0.05); 相关性分析显示,重症脑卒中患者mRs评分与PSQI评分(r=0.218,P=0.044)、S3+S4(r=0.218,P<0.001)、REM潜伏期(r=0.429,P<0.001)呈正相关; 与总睡眠时间(r=-0.350,P=0.001)、睡眠效率(r=-0.317,P=0.003)、快速动眼期(r=-0.422,P<0.001)呈负相关; 多元线性回归分析显示,总睡眠时间(t=2.607,P=0.011)、快速动眼期(t=-2.195,P=0.031)、REM潜伏期(t=3.450,P=0.001)、深睡眠期(S3+S4)(t=5.341,P<0.001)为重症脑卒中患者功能预后的影响因素。结论 重症脑卒中患者总睡眠时间、快速动眼期、REM潜伏期、深睡眠期(S3+S4)与功能预后存在相关性,且为功能预后的影响因素。  相似文献   

7.
目的 调查北京协和医院慢性硬膜下血肿患者的院内病死率以及院内死亡的危险因素。方法 对2000年1月1日-2017年6月1日在北京协和医院住院治疗的慢性硬膜下血肿患者进行回顾性研究,收集患者的年龄、性别、合并症和治疗方式等资料,统计院内病死率以及对各因素进行院内病死率单因素分析,对于P<0.15的因素再采用二元logistic回归分析,评估院内死亡的危险因素。结果(1)调查共433例患者,院内死亡30例,院内病死率为6.9%; 死亡病例平均年龄(72.00±15.04)岁,男女比例为1.3:1;(2)年龄(>50岁)(P<0.05, OR=8.118,95%CI=1.548~42.574)、合并血液系统疾病(P<0.001,OR=11.387,95%CI=3.870~3.501)、合并肺部感染(P<0.001,OR=8.581,95%CI=2.859~25.757)和手术治疗(P<0.05,OR=0.354,95%CI=0.136~0.921)与慢性硬膜下血肿患者院内死亡相关。结论 年龄(>50岁)、合并血液系统疾病以及合并肺部感染为慢性硬膜下血肿患者院内死亡的危险因素; 手术治疗是保护性因素; 性别和免疫系统疾病不是慢性硬膜下血肿患者发生院内死亡的危险因素。  相似文献   

8.
目的 探讨长链非编码RNA牛磺酸上调基因1(Long non-coding RNA taurine upregulation gene 1,LncRNA TUG1)调控微小RNA(MicroRNA,miR)-137参与局灶性脑缺血大鼠神经损伤的作用机制。方法 将大鼠分为假手术组、模型组、过表达LncRNA TUG1组、敲低LncRNA TUG1组、空质粒(NC)组; Longa法评估大鼠神经功能; 大鼠脑组织称重,计算脑组织含水量; 脑组织2,3,5-三苯基氯化四氮唑(2,3,5-Triphenyltetrazolium chloride,TTC)染色观察脑梗死情况; 脑组织尼氏染色观察海马CA1区神经细胞受损情况; 比色法检测脑组织中半胱氨酰天冬氨酸特异性蛋白酶(Cysteing aspartate-spe-cific protease,Caspase)-3和Caspase-9活性; 实时定量聚合酶链反应(Real-time quantitative polymerase chain reaction,RT-qPCR)检测脑组织中LncRNA TUG1和miR-137的表达水平; 双荧光素酶法检测TUG1和miR-137靶向关系; 蛋白质免疫印迹(Western blot,WB)检测脑组织中丝裂原活化蛋白激酶激活蛋白激酶2(Mitogen-activated protein kinase activated protein kinase 2,MK2)、肿瘤坏死因子-α(Tumor necrosis factor-α,TNF-α)、白细胞介素-6(Interleukin-6,IL-6)的表达水平。结果 与假手术组比较,模型组、NC组神经功能损伤评分、脑梗死占比、Caspase-3和Caspase-9活性、LncRNA TUG1以及MK2,TNF-α,IL-6表达水平均显著升高,miR-137表达水平显著降低(P<0.05); 与模型组比较,过表达LncRNA TUG1组神经功能损伤评分、脑梗死占比、Caspase-3和Caspase-9活性、LncRNA TUG1以及MK2,TNF-α,IL-6表达水平均显著升高,miR-137表达水平显著降低(P<0.05),敲低LncRNA TUG1组神经功能损伤评分、脑梗死占比、Caspase-3和Caspase-9活性、LncRNA TUG1以及MK2,TNF-α,IL-6表达水平均显著降低,miR-137表达水平显著升高(P<0.05)。结论 LncRNA TUG1通过抑制miR-137表达来调控MK2介导的炎症反应,从而促进局灶性脑缺血大鼠神经损伤。  相似文献   

9.
目的 探讨不同严重程度阿尔茨海默病(Alzheimer’s disease,AD)患者血清微小RNA(MicroRNA,miR)-128,miR-223表达水平变化与炎症反应及认知功能的相关性。方法 选择2018年6月-2020年1月本院收治的200例AD患者(AD组),根据临床痴呆评定量表(Clinical dementia rating scale,CDR)评分将AD患者分为轻度组(CDR评分1分,66例)、中度组(CDR评分2分,83例)、重度组(CDR评分3,51例)3个亚组,另选择207例体检健康志愿者为对照组; 采用简易智能精神状态检查量表(Mini-mental state examination,MMSE)评估AD患者认知功能; 检测所有受试者血清miR-128,miR-223表达水平; 检测AD患者血清白介素-6(Interleukin-6,IL-6)、白介素-1β(Interleukin-1,IL-1β)、肿瘤坏死因子-α(Tumor necrosis factor-,TNF-α)、C反应蛋白(C-reactive protein,CRP)水平; 分析血清miR-128,miR-223表达水平与TNF-α,IL-1β,IL-6,CRP水平、MMSE总分的相关性。结果 AD组血清miR-128表达水平高于对照组(P<0.05),miR-223表达水平低于对照组(P<0.05)。重度组血清miR-128表达水平、TNF-α,IL-1β,IL-6,CRP水平高于中度和轻度组(P<0.05),且中度组高于轻度组(P<0.05); 重度组血清miR-223表达水平、MMSE总分低于中度和轻度组(P<0.05),且中度组低于轻度组(P<0.05)。miR-128表达水平与TNF-α,IL-1β,IL-6,CRP呈正相关(r≥0.496,P<0.05),与MMSE总分呈负相关(r =-0.571,P<0.05); miR-223表达水平与TNF-α,IL-1β,IL-6,CRP呈负相关(r ≤-0.572,P<0.05),与MMSE总分呈正相关(r=0.531,P<0.05)。结论 AD患者血清miR-128表达水平上调,miR-223表达水平下调,两者异常变化可能诱导炎症反应,进而参与AD患者认知功能损伤过程。  相似文献   

10.
目的 探讨血清β2-微球蛋白(β2-microglobulinm,β2-MG)水平与急性缺血性脑卒中发病风险的相关性。方法 选取2001年3月-2014年12月本院收治的302例新发的急性缺血性脑卒中患者作为研究对象进行巢式病例对照研究。另选取同等数量年龄与性别相匹配的非脑卒中个体作为对照,比较血清β2-MG水平及脑卒中常见危险因素暴露与急性缺血性脑卒中发病的风险。结果 单因素分析显示,血清β2-MG水平、心脏病史、高血压病史、脑卒中家族史与急性缺血性脑卒中的发病风险显著相关[OR(95%CI)分别为6.74(3.92~11.61)、1.77(1.00~3.09)、3.43(2.00~5.89)、2.04(1.11~3.71),P均<0.05]。此外,血清β2-MG水平的升高与急性缺血性脑卒中的发病风险具有显著的剂量反应关系(χ2=48.47,P<0.05)。多因素Logistic回归分析显示,血清β2-MG水平与急性缺血性脑卒中的发生独立相关[OR(95%CI)=6.11(3.46~10.77),P<0.05]。结论 血清β2-MG水平升高与急性缺血性脑卒中的发病风险密切相关,可作为其发病的独立预测因子。  相似文献   

11.
Exogenous pyrogens, e.g., bacterial lipopolysaccharides (LPS), are thought to stimulate macrophages to release endogenous pyrogens, e.g., TNFα, IL-1 β, and IL-6, which act in the hypothalamus to produce fever. We studied the effect of different α1 and α2-adrenoceptor subtype antagonists, applied intraperitoneally, on the febrile response induced by LPS in rabbits. Evidence was obtained that prazosin, an α1 and α2B/2C-adrenoceptor antagonist; WB-4101, an α1 and α2A-adrenoceptor antagonist; CH-38083, a highly selective α2-adrenoceptor antagonist (α2: α1 > 2000); BRL-44408, an α2A-adrenoceptor antagonist; and ARC-239, an α2B/2C and also α1-adrenoceptor antagonist, blocked the increase of colonic temperature of the rabbit produced by 2 μg/kg LPS administered intravenously without being able in themselves to affect colonic temperature. In addition, prazosin, WB-4101 and CH-38083 antagonized the fall in skin temperature that occurred at the time when the colonic temperature was rising in control animals injected with LPS. All these results suggest that norepinephrine, through stimulation of both α1andα22Aandα2B/2C) adrenoceptor subtypes, is involved in producing fever in response to bacterial LPS.  相似文献   

12.
Objective: To evaluate polysomnographic (PSG) and self-reported measures of the efficacy and safety of EVT 201 in patients with primary insomnia.Patients and methods: Following clinical and PSG screening, 75 patients (mean age: 45.1 ± 11.2y; 50f, 25m) meeting DSM-IV criteria for primary insomnia entered this crossover study and were randomly assigned to double-blind treatment sequences of 1.5 mg or 2.5 mg EVT 201, or placebo using a balanced Latin square design. For each study condition study medication was administered on two consecutive nights and PSG and self-reported data were collected. Safety assessments included physical examination, clinical laboratory measures, electrocardiogram, documentation of adverse events, and the digit symbol substitution test (DSST) and self-reported sleepiness/alertness ratings to detect residual sedation. Data were collected at five US sleep laboratories. Efficacy analyses were performed for the 67 patients completing the study. Safety analyses included all 75 randomized patients.Results: On PSG measures compared to placebo, EVT 201 1.5 mg and 2.5 mg increased total sleep time (TST; 33.1, 45.0 min; both p < 0.0001), reduced wake after sleep onset (WASO; −16.7, −25.7 min; both p < 0.0001), reduced latency to persistent sleep (LPS; −17.0, −20.7 min; both p < 0.0001), and reduced the number of awakenings (−1.2, −2.6; both p < 0.0001). Significant reduction of wake time was seen with 1.5 mg during each of the first three quarters of the night (p < 0.0001–0.002), and with 2.5 mg in all four quarters (p < 0.0001–0.0005). Both doses also improved all key self-reported measures of sleep including total sleep time (rTST; 51.9, 51.1 min; both p < 0.0001), wake after sleep onset (rWASO; −29.3, −29.6 min; both p < 0.0001), sleep latency (rSL; −24.0 min, p < 0.004; −25.1 min, p < 0.0002), and number of awakenings (rNAW; −1.1, −1.2; both p < 0.0001). Sleep quality was also improved by both doses. Self-rated sleepiness in the morning did not differ from placebo for either dose; however, there was a small negative effect on the DSST for both doses. Both doses had similar effects on sleep architecture including an increase in Stage 2 sleep and REM latency and a small, but significant decrease in REM (REM −5.7, −8.3 min; p = 0.0175, p = 0.0006). No effect on other sleep architecture parameters, including SWS, was seen. EVT 201 was well tolerated. No serious or unexpected adverse events were reported.Conclusion: This first study of EVT 201 in adult patients with primary insomnia demonstrated improved measures of sleep onset and sleep maintenance, including during the third and fourth quarters of the night. Adverse events were infrequent and all were mild to moderate in severity.  相似文献   

13.
Zusammenfassung Die neurodegenerativen Erkrankungen bestehen aus einer Gruppe heterogener, progredient verlaufender Erkrankungen unterschiedlicher Ätiologie, die ein oder mehrere Systeme beeinträchtigen. Sie treten überwiegend im höheren Lebensalter auf, in dem sich zusätzlich sowohl die Art wie auch das Ausmaß des Schlafes ändern. Die neurodegenerativen Prozesse verursachen strukturelle Veränderungen der Schlaf-Wach-Generatoren im Hirnstamm, die Schlafstörungen wie Tagesschläfrigkeit, Insomnie, nächtliche bewegungs- und schlafbezogene Atmungsstörungen sowie Störungen des zirkadianen Schlaf-Wach-Rhythmus zur Folge haben können. Bei manchen neurodegenerativen Erkrankungen sind im Vorfeld der Krankheitsmanifestation auftretende Schlafstörungen bereits Krankheitsprädiktoren. Polysomnographisch finden sich Schlaffragmentierung, tonische oder phasische Beinbewegungen, Störungen der Atemmuskulatur, verminderter Tiefschlaf, Abwesenheit von REM-Schlaf oder REM-Schlaf ohne Muskelatonie, vermehrte Arousal- und Weckreaktionen, epileptiforme EEG-Aktivität oder schlafbezogene Atmungsstörungen. Sehr häufig sind REM-Schlaf-Verhaltensstörungen assoziiert mit neurodegenerativen Erkrankungen. In dieser Übersichtsarbeit werden Symptomatik, Pathophysiologie und polysomnographische Befunde von Schlafstörungen häufiger neurodegenerativer Erkrankungen vorgestellt.  相似文献   

14.
Zusammenfassung Rechtshänder zeichnen ein Gesichtsprofil zu 80% nach links. Die neurophysiologischen Grundlagen, insbesondere die Dominanz der rechten Hemisphäre für höhere Sehleistungen, werden in diesem Zusammenhang diskutiert. Kunst- und kulturgeschichtlich läßt sich die Profilpräferenz nach links an Gemälden, Zeichnungen, Münzporträts, Gemmen, Kameen und Vasenporträts bis in die griechische Frühzeit verfolgen. In allen Kulturkreisen des Mittelmeerraumes vor der griechischen Zeit, d.h. vor 600 v. Chr., zeigt sich eine vorwiegende Profilrichtung nach rechts zu 60% bei Assyrern, Ägyptern, Sumerern. Das läßt sich bis in die Felsbilder der Steinzeit zurückverfolgen, obgleich der Prozentsatz der Rechtshändigkeit sich wahrscheinlich seit der Steinzeit kaum verändert hat. Die Änderung der Profilsicht fällt in die frühgriechische Zeit, hier dreht sich auch der Schriftverlauf und das Buchstabenprofil von links nach rechts, verbunden mit einer raschen intellektuellen Entwicklung, die für unsere Kultur bis heute gültig geblieben ist.Die an 50000 Objekten geprüften Befunde werden hypothetisch als Neuerwerb einer Rechtsdominanz des Großhirns für höhere Sehleistungen gedeutet, die zu einer Präferenz des linken Gesichtsfeldes führen kann.Herrn Prof. Dr. P. Röttgen in Dankbarkeit gewidmet  相似文献   

15.
Limited options are available for clozapine-resistant schizophrenia and intolerable side effects of clozapine. We conducted a systematic review of randomized-controlled trials (RCTs) to determine the efficacy and safety of aripiprazole augmentation of clozapine for schizophrenia. Electronic databases searched included PubMed, Scopus, Cochrane Central Register of Controlled Trials, Cumulative Index to Nursing and Allied Health Literature (CINAHL), and Web of Science. This review synthesized the data of four short-term (8–24 weeks), placebo-controlled trials (N = 347). The overall relative risk (RR, 95% confidence interval) of discontinuation rates was not significantly different between groups (RR = 1.41, 95% CI = 0.78 to 2.56). The pooled standardized mean differences (SMDs, 95% CIs) (Z-test; number of study; I2-index) suggested trends of aripiprazole augmentation benefits on overall psychotic [−0.40 (−0.87 to 0.07) (n = 3; Z = 1.68, p = 0.09; I2 = 68%)], positive [−1.05 (−2.39 to 0.29) (n = 3; Z = 1.54, p = 0.12; I2 = 94%)], and negative [−0.36 (−0.77 to 0.05) (n = 3; Z = 1.74, p = 0.08; I2 = 54%)] symptoms. Despite of no benefit on three cardiometabolic indices (i.e., fasting plasma glucose, triglyceride, and high-density lipoprotein), aripiprazole augmentation was superior for weight change with a mean difference (95% CI) of −1.36 kg (−2.35 to −0.36) (n = 3; Z = 2.67, p = 0.008; I2 = 39%) and LDL-cholesterol with a mean difference of −11.06 mg/dL (−18.25 to −3.87) (n = 3; Z = 3.02, p = 0.003; I2 = 31%). Aripiprazole augmentation was not correlated with headache and insomnia but significantly associated with agitation/akathesia (RR = 7.59, 95% CI = 1.43 to 40.18) (n = 3; Z = 2.38, p = 0.02; I2 = 0%) and anxiety (RR = 2.70, 95% CI = 1.02 to 7.15) (n = 1; Z = 2.00, p = 0.05). The limited short-term data suggested that aripiprazole augmentation of clozapine can minimize the cardiometabolic risk, causes agitation/akathesia, and may be effective in attenuating psychotic symptoms.  相似文献   

16.
According to the teachings of Jacques Lacan, we are able to join three clinical structures – hysteria, obsessional neurosis and paranoia – with three terms of sublimation – art, religion and science. Similarly, we are able to unite them with three psychical operations – repression, displacement and foreclosure – and with three states of the void – organisation, shunning and unbelief. As a result, we study why and how art, which is similar to hysteria, can organize the void which has previously been repressed; why and how religion, which is similar to obsessional neurosis, avoids it and displaces it; and finally why and how science, which is similar to paranoia, disbelieves in the void that has been previously barred. While studying the definitions of Freudian sublimation, we try to clarify the relationship between these three clinical structures and the Lacanian formula of sublimation: the elevation of an object to the dignity of the Thing. Our interest is to demonstrate that the Lacanian perspective assigns a clinic of sublimation whose interest lies in a treatment of the void of the Thing.  相似文献   

17.
    
Neuronal nicotinic acetylcholine receptors (nAChRs) are involved in a variety of physiological processes, including cognition and development. Dysfunctions in nAChRs have been linked to Alzheimer’s disease (AD), a human neurological disorder that is the leading cause of dementia. AD is characterized by an increasing loss of cognitive function, nAChRs, cholinergic neurons, and choline acetyltransferase activity. A major hallmark of AD is the presence of extracellular neuritic plaques composed of the β-amyloid (Aβ1–42) peptide; however, the link between Aβ1–42 and the loss of cognitive function has not been established. Many groups have shown direct interactions between Aβ1–42 and nAChR function, however, with differing results. For example, in rat hippocampal CA1 interneurons in slices, we found that Aβ1–42 inhibits nAChR channels directly, and non-α7 receptors were more sensitive to block than α7 receptors. However, some groups have found that α7 subtypes were potently blocked by Aβ1–42, whereas other groups reported that Aβ1–42 can activate nAChRs (i.e., both α7 and non-α7 subtypes). To further investigate the link between nAChR function and Aβ1–42, we expressed various subtypes of nAChRs in Xenopus oocytes (e.g., α4β2, α2β2, α4α5β2, and α7) and found that Aβ1–42 blocked these various non-α7 nAChRs, without any effect on α7 nAChRs. Furthermore, none of these channels was activated by Aβ1–42. The relative block by Aβ1–42 was dependent on the subunit makeup and apparent stoichiometry of these receptors. These data further support our previous findings that Aβ1–42 directly and preferentially inhibits non-α7 nAChRs.  相似文献   

18.
Background and purpose  Cerebral microdialysis is an invasive monitoring tool allowing analysis of various substances derived from the extracellular space in brain tissue such as glutamate, glycerol, lactate, and pyruvate. In order to assess the potential effects of hemicraniectomy, hypothermia and conservative therapy on these substances, we used neurochemical monitoring with microdialysis in large human stroke patients. Methods  This is an open, prospective observational study in 24 patients with large MCA infarction undergoing either hypothermia (33°C), hemicraniectomy, or maximum conservative therapy. Microdialysis probe placement was aimed at the peri-infarct tissue within 24 h after stroke onset. Glutamate, glycerol, pyruvate, and lactate were analyzed every 60 min. Measurements of two consecutive days were pooled for statistical analysis. Results  Average glutamate concentrations in patients treated with hemicraniectomy (5.3 ± 0.5 μmol/l, P < 0.0001; n = 6) and hypothermia (14.5 ± 3.6 μmol/l, P < 0.0001; n = 14) were significantly lower than in conservatively treated patients (68.3 ± 5.2 μmol/l; n = 4). Glycerol concentration was significantly lower in patients treated by hypothermia (111 ± 17 μmol/l; P < 0.0001) and hemicraniectomy (138 ± 8 μmol/l; P < 0.0001) as compared to conservatively treated patients with 612 ± 27 μmol/l. The lactate–pyruvate ratio was significantly lower both in the hypothermia (16.2 ± 3.3) and hemicraniectomy groups (31.3 ± 1.5) than in the conservative treatment group (56 ± 2.9). Conclusion  Microdialysis allows bed-side monitoring of neuroprotective effects of stroke rescue therapies such as hypothermia and hemicraniectomy. Rescue of peri-infarct tissue and/or prevention of secondary ischemic injury could be associated with a lower mortality in invasively treated patients.  相似文献   

19.
Zusammenfassung Zur Erfassung der prämorbiden Persönlichkeit von psychisch Kranken mit endogenen Psychosen untersuchten wir die charakterologische Eigenschaftsliste von v. Zerssen formal und inhaltlich an einer Stichprobe von 126 schizophrenen und 31 affektpsychotischen Patienten. Die Datenerhebung erfolgte durch retrospektive Fremdbeurteilung unserer Patienten durch jeweils einen nahen Angehörigen (meist durch ein Elternteil, Geschwister oder den Ehepartner). Ziel der Studie war die psychometrische Konstruktion klinisch relevanter Skalen, welche uns gestatten, Angaben zur prämorbiden Persönlichkeit von psychisch Kranken auf der Fremdbeurteilungsebene zu objektivieren, weiterhin die Abklärung der Frage nach der Validität dieses Instrumentes durch Erforschung der Zusammenhänge zwischen den Testergebnissen und klinisch-psychiatrischen Expertenurteilen zur prämorbiden Persönlichkeit in Form einer Diagnose. Schließlich suchten wir nach Zusammenhängen zwischen prämorbider Persönlichkeit und der jetzigen Erkrankung, um zu sehen, ob bestimmte prämorbide Wesenszüge für bestimmte Krankheitsbilder spezifisch sind oder nicht.Über Faktorenanalysen mit anschließender Varimax-Rotation gelangten wir zu fünf klinisch-psychologisch gut interpretierbaren Faktoren, aus denen wir 5 Skalen ableiteten, die zur Beschreibung prämorbider Wesenszüge bei Patienten mit endogenen Psychosen sinnvoll erscheinen. Die einzelnen Skalen repräsentieren die folgenden klinischen Konzepte: Cyclothymie (1), Sthenie (2), Anankasmus (3), Hostilität (4), Schizothymie (5).Die formale Überprüfung der faktoriell begründeten Skalen nach den Kriterien der Testtheorie (Trennschärfe, Rehabilität, Verteilungsform, Interkorrelationen) zeigte, daß die fünf Skalen relativ unabhängige Dimensionen der prämorbiden Persönlichkeit mit hinreichender Genauigkeit erfassen.Zur Ermittlung der empirischen Validität unserer Skalen wurden Gruppenvergleiche zwischen drei Gruppen mit unterschiedlicher prämorbider Persönlichkeit einerseits sowie zwischen den beiden Diagnosegruppen Schizophrenie und Affektpsychose andererseits durchgeführt (Varianzanalyse und t-Tests). Darüber hinaus versuchten wir, differentielle Gesichtspunkte innerhalb der Diagnosegruppe Schizophrenie für vier eindeutig abgrenzbare Untergruppen herauszuarbeiten. Als Validitätskriterien dienten uns klinisch-psychiatrische Urteile von Experten über die prämorbide Persönlichkeit und über die derzeitige Diagnose.Beim Vergleich unserer Testergebnisse mit den Diagnosen von Experten zur prämorbiden Persönlichkeit differenzierten drei der fünf Skalen in der erwarteten Richtung zwischen prämorbid Gesunden und prämorbid schizoiden Persönlichkeiten. Weiterhin unterschieden sich in zwei Skalen die prämorbid Gesunden von denen mit anderen psychischen Auffälligkeiten. Zwischen den Schizoiden und solchen mit anderen Persönlichkeitsstörungen fanden wir keine bedeutsamen Unterschiede.Wir fanden anhand unserer Skalen keine eindeutigen Zusammenhänge zwischen bestimmten prämorbiden Wesenszügen und der Art der Erkrankung. Immerhin liegen einige Verdachtsmomente dafür vor, daß die Patienten der Diagnosegruppe Schizophrenie schon in ihrer prämorbiden Persönlichkeit unterschiedliche Charakterzüge aufweisen, diesbezüglich also keine Einheit darstellen. Die Hypothese, daß bei den schizophrenen Patienten je nach prämorbider Persönlichkeit unterschiedliche Krankheitsbilder (Unterformen) resultieren, konnte mit unserem Material nicht entkräftet werden.Im ganzen erwies sich die Eigenschaftsliste als brauchbares Instrument, um zu einer differenzierteren Beschreibung prämorbider Persönlichkeitsmerkmale zu kommen, das globalen Urteilen in Form einer einzigen Diagnose überlegen ist. Erste Anhaltspunkte für die praktische Relevanz unserer Skalen liegen vor.  相似文献   

20.
Alcohol addiction may increase the risk of obesity due to shared genetic components. The Copine V (CPNE5) gene is involved in Ca2+ binding and may play an important role in the development of the central nervous system. This study tested the genetic associations of 77 single-nucleotide polymorphisms (SNPs) within the CPNE5 gene with alcohol dependence (AD) and obesity using a Caucasian sample – The Study of Addiction – Genetics and Environment (SAGE) sample (1066 AD cases and 1278 non-AD controls, 422 obese cases and 1395 non-obese controls). The Marshfield sample (1442 obese cases and 2122 non-obese controls) was used for replication of obesity. Multiple logistic regression analysis was performed using the PLINK software. In the SAGE sample, we identified 10 SNPs associated with AD and 17 SNPs associated with obesity (p < 0.05). Interestingly, 6 SNPs (rs9986517, rs9470387, rs3213534, rs10456444, rs3752482, and rs9470386) were associated with both AD (OR = 0.77, 0.77, 0.83, 0.84, 0.79 and 1.14, respectively; p = 9.72 × 10−5, 1.1 × 10−4, 4.09 × 10−3, 5.26 × 10−3, 1.59 × 10−2, and 3.81 × 10−2, respectively) and obesity (OR = 0.77, 0.77, 0.78, 0.77, 0.68 and 1.18, respectively; p = 2.74 × 10−3, 2.69 × 10−3, 2.45 × 10−3, 1.01 × 10−3, 5.18 × 10−3 and 3.85 × 10−2, respectively). In the Marshfield sample, rs3752480 was associated with obesity (p = 0.0379). In addition, four SNPs (rs9986517, rs10456444, rs7763347 and rs4714010) showed associations with obesity in the meta-analysis using both samples (p = 0.00493, 0.0274, 0.00346, and 0.0141, respectively). These findings provide the first evidence of common genetic variants in the CPNE5 gene influencing both the AD and obesity; and will serve as a resource for replication in other populations.  相似文献   

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