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S.M. Krieg T. Obermüller I. Janssen C. Negwer F. Ringel Prof. Dr. B. Meyer 《Der Onkologe》2014,20(1):39-44
Background
The introduction of preoperative mapping by navigated transcranial magnetic stimulation (nTMS) and intraoperative neuromonitoring (IONM) by motor-evoked potentials (MEP) allows the localization of the motor cortex and surveillance of the integrity of the motor system during metastases resection.Objective
This article provides an overview on recent techniques for multimodal functional mapping and monitoring of the motor system for surgical resection of metastases located in eloquent motor areas of the brain.Material and methods
The current literature was reviewed with regard to data on nTMS and IONM and key publications are described. Personal cases of the authors are used for better illustration and to increase the comprehensiveness of the topic.Results
In several studies nTMS was proven to show a good correlation with intraoperative direct cortical stimulation as the gold standard. Concerning IONM by MEPs there are recent data which show that MEP changes correlate well with postoperative motor deficits.Conclusion
For nTMS as well as for IONM there are sufficient data to justify their routine use in a multimodal setup for the resection of metastases located in eloquent motor areas of the brain. 相似文献3.
Liver transplantation currently represents not only an effective but also a safe treatment for many patients with liver disease. Liver transplantation is also a crucial part of the treatment of hepatic malignancies and is the current treatment of choice in early stages of hepatocellular carcinoma (HCC) in cirrhosis. In other primary and secondary liver malignancies, liver transplantation can be a curative treatment option as well. However, these malignancies comprise a heterogeneous group of liver tumours that are considerably different in terms of tumour characteristics, treatment modalities, and prognosis. Therefore, the importance of liver transplantation in the treatment strategy varies among the different tumour entities. The current criteria for organ allocation influence and limit the use of this treatment modality in these heterogeneous settings. Supported by the advancing establishment of living donor liver transplantation, the importance of transplantation in the general oncological concept of some of these tumour entities is currently increasing again. This review gives an overview, based on the current literature, of the role of liver transplantation for treating primary non-HCC tumours and secondary malignancies of the liver. 相似文献
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As an alternative to ablative treatment or chemoembolization both selective internal radiotherapy (SIRT) and external beam stereotactical radiotherapy can be used for irresectable lesions irrespective of the location within the liver. Both treatment options are palliative and will prolong progression-free survival in a dose-dependent manner. The SIRT is a promising innovative technique with a low toxicity profile and potentially high local tumor dose administration. Several studies could demonstrate the high efficacy compared with other local treatments and compared with targeted treatment using a tyrosine kinase inhibitor. The use of stereotactical 3-D conformal radiotherapy provides the means of a risk-adapted focused dose escalation in patients with HCC and Child-Pugh stage A liver cirrhosis. The risk of radiation-induced liver disease, which had a fatal prognosis in the era of total liver irradiation, can be prevented by radiobiological predictive models on the basis of the individual dose-volume load to the sensitive liver parenchyma. 相似文献
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Paffenholz Pia Seidel Christoph Nestler Tim Pfister David Heidenreich Axel 《Der Onkologe》2021,27(1):13-20
Die Onkologie - Testikuläre Keimzelltumoren (TGCT) stellen die häufigste Neoplasie des jungen Mannes dar. Die hohen Ansprechraten auf eine cisplatinbasierte Chemotherapie führt bei... 相似文献
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Context
Medullary thyroid cancer (MTC) is a rare form of cancer with an annual incidence of only 2–5 per million inhabitants and has a very variable, often a relatively indolent course of the disease. In recent years substantial new data have been collected on novel therapy options for this neoplasm.Objective
The aim of this review is to present and evaluate the current therapeutic options for advanced MTC.Methods
Selective review of the literature, analysis of clinical trials.Results
As the natural course of disease even with known distant metastases is frequently relatively slow a watchful waiting strategy is justified in many patients. Surgery or local ablative therapy should be considered. If a significant tumor progression is observed systemic treatment options should be discussed with the patient. Based on the observation of a mutated RET protooncogene and increased neoangiogenesis in MTC, many tyrosine kinase inhibitors have been evaluated with very promising results. Vandetanib has been approved in 2012 as the first drug for the treatment of aggressive and symptomatic MTC. Data on cytotoxic chemotherapy regimens are limited; therefore, these drugs should only be used in individual therapeutic concepts.Conclusion
In order to further improve therapeutic options in this rare cancer all patients should preferentially be treated within clinical trials. 相似文献8.
Die Onkologie - Während das klassische Hodgkin Lymphom (HL) mit risikoadaptierter Erstlinientherapie in den meisten Fällen heilbar ist, stellt v.?a. die Therapie von Patient*innen... 相似文献
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best practice onkologie - Die Therapie des Mammakarzinoms hat sich in den letzten Jahren rasant weiterentwickelt und zunehmend individualisiert. Im vorliegenden Artikel wird ein Überblick... 相似文献
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Die prognostische Bedeutung okkulter
Lymphknotenmetastasen papillärer Mikrokarzinome (1 cm) der
Schilddrüse wird kontrovers diskutiert. In der vorliegenden
retrospektiven Untersuchung wurden zur Klärung dieser Frage 3
Patientenkollektive miteinander verglichen. In Gruppe A (n=235)
bestand bei klinisch unauffälligen Lymphknoten der zytologische
Verdacht auf ein Schilddrüsenkarzinom, weswegen eine
Schilddrüsenresektion bzw. Thyreoidektomie jeweils mit
prophylaktischer systematischer Lymphadenektomie (sLA) erfolgte.
Patienten der Gruppe B (n=24) hatten ein Schilddrüsenkarzinom 1
cm und palpable zervikale Lymphknoten. Diese wurden analog zu
Gruppe-A-Patienten operiert. Bei Patienten der Gruppe C (n=155)
ergab die histologische Aufarbeitung nach Schilddrüsenresektion
bzw. Thyreoidektomie bei präoperativ putativer benigner
Schilddrüsenerkrankung ein inzidentelles papilläres
Mikrokarzinom. Eine sLA war nicht durchgeführt worden.
Ebensowenig wurden diese Patienten nachoperiert. Die Inzidenz
von Lymphknotenmetastasen in Gruppe A betrug 66%. Hinsichtlich
der Rezidivhäufigkeit bestand kein signifikanter Unterschied
zwischen Gruppe A (0,43%) und C (0,65%), wohingegen bei
Patienten der Gruppe B (21%) signifikant häufiger Rezidive
auftraten. Nach Ansicht der Autoren sind inapparente
Lymphknotenmetastasen papillärer Mikrokarzinome im Gegensatz zu
palpablen Metastasen ohne prognostische Signifikanz.
Dementsprechend ist eine prophylaktische Lymphknotendissektion
bei derartigen Tumoren nicht indiziert. Eine sLA soll daher
Patienten mit klinischem Verdacht auf Lymphknotenmetastasen
vorbehalten bleiben. 相似文献
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Follicular lymphomas are the second most frequent lymphoma entity following diffuse large cell B-cell lymphoma. The clinical course is slowly progressive so that they belong to the group of indolent lymphomas. For the few patients where the disease is diagnosed in localized stages I or II radiotherapy is indicated. In advanced stages III and IV a watch and wait strategy is indicated when there is a lack of clinical symptoms. If treatment is indicated immunochemotherapy followed by a 2-year rituximab maintenance comprises the standard of care. 相似文献
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Die testikulären Keimzelltumoren des
Hodens haben derzeit eine Inzidenz von ca. 7,6 Neuerkrankungen
pro 100.000 Männer pro Jahr in Deutschland; die Mortalität liegt
zurzeit bei unter 1 pro 100.000 und Jahr. Im internationalen
Vergleich weist Deutschland eine hohe Inzidenz auf. Im Vergleich
mit anderen Krebserkrankungen liegt der Hodentumor an 11. Stelle
der Häufigkeitsstatistik. Bei den Männern unter 45 Jahren ist
Hodenkrebs dagegen die häufigste maligne Erkrankung. Durch
analytisch-epidemiologische Studien konnten die folgenden
klinischen Merkmale als signifikante Risikofaktoren gesichert
werden: Maldeszensus testis, Hodenkrebs-Familienanamnese und
kontralateraler Hodentumor. Eine für diese Übersicht erarbeitete
Metaanalyse aus 21 Fallkontrollstudien zeigt, dass der
Maldeszensus ein um den Faktor 4,8 erhöhtes relatives
Hodentumorrisiko signalisiert. Die klinischen Parameter
Infertilität, Hodenatrophie sowie Zwillingsstatus sind ebenfalls
durch kontrollierte Studien gut gesicherte
Risikofaktoren.
In der Pathogenese der
Keimzelltumoren sind die Östrogenüberschuss-Theorie und die
frühkindliche Ernährungshypothese Gegenstand der aktuellen
epidemiologischen Forschung. Diese Theorien postulieren, dass
ein relatives Übergewicht der Östrogene bei der embryonalen
Gonadenentwicklung zu einer Präformierung der späteren
Tumorzellen führt und dass durch eine hochkalorische
frühkindliche Ernährung die endgültige maligne Prägung dieser in
utero entstandenen Vorläuferzellen erfolgt. Durch
analytisch-epidemiologische Studien wird versucht, für diese
Theorie Beweisstücke zu erbringen. Dabei werden klinische
Hinweis-Zeichen (sog. "Surrogat- Parameter"), die mit erhöhtem
pränatalen Östrogeneinfluss sowie hochkalorischer frühkindliche
Ernährung korrelieren, in Fallkontrollstudien analysiert. Die
wichtigsten Parameter sind z.B. Alter der Mutter,
Erstgeborenenstatus,Geburtsgewicht, Geschwisterverhältnis und
die endgültige Körpergröße. In der vorliegenden Arbeit wird eine
Übersicht über den aktuellen Sachstand dieser laufenden
Forschungen gegeben. Die Ergebnisse sind viel versprechend, aber
noch inkonsistent. 相似文献
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Die operative Behandlung von Knochenmetastasen extraskelett?rer Prim?rtumoren weist eine stetig zunehmende Frequenz im interdisziplin?ren
onkologischen Behandlungskonzept auf. Die Ursache dafür ist in der suffizienten Therapie der Prim?rtumoren, des tumorspezifisch
orientierten Nachsorgesystems mit der Erkennung von Frühmetastasen und in der Tatsache zu sehen, dass Knochenmetastasen der
verschiedenen Prim?rtumoren eine extrem unterschiedliche Prognose aufweisen. Diese Erfahrungen pl?dieren für ein rechtzeitiges
risikoadaptiertes operatives Vorgehen bei der Behandlung von Knochenmetastasen und wenden sich gegen die ausschlie?liche Stabilisierung
der pathologischen Fraktur. Die vorliegende Arbeit zeigt die Grunds?tze der risikoadaptierten, operativen Knochenmetastasentherapie
auf und demonstriert die verschiedenen Techniken unter Berücksichtigung des Prim?rtumors und der daraus resultierenden Prognose. 相似文献
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Changes in oncology are nowadays often based on opinion. They are supported by the Zeitgeist and, in part, incorporate business terminology. In Germany, the outcomes of medical care for cancer patients are good and are comparable to international standards. There is no evidence that this comparable quality conceals a fulminant potential that is compensated for by centers of excellence. However, this situation does not release us from the duty to more securely formulate routine processes of cancer care and to benchmark the results. Each physician is committed to report each cancer patient’s diagnosis and administered treatment to a regional clinical cancer registry. Treatments that conform to guidelines demonstrate the doctor’s capability. Thus, the function of cancer registries is to allow regional medical care to become transparent, assessable, and comparable. Medical experts, with their special knowledge and experience, can be readily identified, and patients can be appropriately directed for treatment in qualified institutions. Opportunistic or“by-chance” treatment should be a thing of the past. The networking of medical doctors and medical institutions, facilitated by modern technologies, is a true innovation in modern medicine. A learning healthcare system will become a reality when medical experience is used in concert with critical thinking, with contributions made to the numerous unsolved questions of the scientific oncology community. Perhaps the cancer process itself is the basis for internationally comparable results. 相似文献
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