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Zusammenfassung Diagnostik und Therapie bei Patienten mit Fernmetastasen stellen hohe Anforderungen an die medizinische und ärztliche Kompetenz. Sie erfordern in besonderem Maße eine kritische Einschätzung der eigenen Tätigkeit, weitgehende kommunikative Fähigkeiten und ein großes Einfühlungsvermögen gegenüber dem Patienten und seiner Umgebung. Dabei muss die Verbesserung der individuellen Situation des Patienten im Mittelpunkt aller Bemühungen stehen. Wenn die dargestellten Grundsätze berücksichtigt und angemessen umgesetzt werden, ist auch beim Vorliegen von Fernmetastasen eine Betreuung möglich, die zwar selten zu einer dauerhaften Heilung führt, jedoch in vielen Fällen die Überlebenszeit verlängert und die Lebensqualität nachhaltig verbessert.  相似文献   

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Werner  J.-M.  Ceccon  G.  Fink  G. R.  Galldiks  N. 《Best Practice Onkologie》2022,17(9):446-456
best practice onkologie - Der Erfolg von Immuntherapien bei extrakranialen Tumoren führte zur Entwicklung verschiedener immunvermittelter Ansätze zur Behandlung von Gliomen. So gelang vor...  相似文献   

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Dr. B. Walz  K. Caca 《Der Onkologe》2010,16(9):849-861
Due to special tumor characteristics and an increasing incidence in western countries there will be many challenges in the diagnosis and treatment of cholangiocarcinoma in the future. Recent progress in imaging and endoscopic technologies has shown promising success. The main approach of current research and ongoing clinical studies is improvement in the fields of early tumor detection, histological confirmation, assessment of resectability and adequate options in offering palliative treatment concepts to increase life expectancy. This article highlights and critically discusses the currently available means for the diagnostic evaluation und therapeutic management of cholangiocarcinoma.  相似文献   

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The continuous development of systemic chemotherapy of malignant tumors and the introduction of novel substances into the therapeutic regimen has not so far changed the therapeutic concept for cerebral metastases. Difficulties confounding the evaluation of these new substances are due to the fact that there are virtually no randomized studies which demonstrate the benefit of targeted therapies alone or in combination with other therapeutic modalities. The intention of this article is to review current data on the therapy of solid tumor brain metastases and to put them into relation to current therapeutic recommendations. Special emphasis is placed on the importance of multimodal concepts and the value of targeted therapies, as further development of therapeutic recommendations are to be expected in this field.  相似文献   

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Objectives

To present interventional oncological therapy concepts for lung and liver metastases.

Material and methods

The different treatment techniques in interventional oncology are presented and include thermal ablation techniques, such as radiofrequency ablation (RFA), microwave ablation (MWA), laser ablation (LITT), irreversible electroporation (IRE) and cryotherapy. Furthermore, vascular therapy methods are presented, such as transarterial chemoembolization (TACE), transarterial chemoperfusion (TACP), drug-eluting bead TACE (DEB-TACE), selective internal radiotherapy (SIRT), transpulmonary chemoembolization (TPCE) and chemosaturation.

Results

The interventional treatment techniques, such as RFA, MWA und LITT offer patients, especially those with nonresectable liver metastases from colorectal carcinoma, an effective therapy option if there are no more than 5 metastases ≤?3 cm in size. Further vascular treatment techniques for liver metastases are integrated in a multimodal approach. This is especially true for SIRT and TACE as a palliative therapy concept in chemotherapy-resistant intrahepatic metastases. For lung metastases the indications for thermal ablation are 3 lung metastases up to 3 cm in diameter per lobe. Here as well the patient is normally in a nonresectable situation and there is no response to systemic chemotherapy.

Discussion

Currently the multimodal approach in liver and lung metastases from colorectal carcinoma needs to be discussed also regarding interventional treatment options. These are either treatment techniques which are strictly localized to the tumor, such as thermal ablation or they are vascular treatment techniques which allow treatment of larger tumor areas or larger tumor volumes.  相似文献   

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Neuroendocrine tumors (NET) are a heterogeneous disease with distinct clinical presentation and prognosis depending on the site of origin and secretion of bioactive substances. The choice of the medical therapy for NET is based on the functionality, tumor grading and growth behaviour. Primary tumor site and tumor extent are other important parameters for decision making. Medical therapies include somatostatin analogs, interferon???, novel targeted therapies such as sunitinib and everolimus, and systemic chemotherapy. Special subtypes of NET require additional treatment, e.g. proton pump inhibitors in gastrinoma. In the absence of comparative trials there is no clear algorithm for antiproliferative treatment and available drugs are frequently used in a sequential and individualized manner. Objective tumor remissions are rarely achieved with medical therapies in neuroendocrine tumors G1/G2, but disease stabilisation may be considered a treatment success after prior tumor progression. Chemotherapy may induce partial tumor remissions in poorly differentiated NET (neuroendocrine carcinoma G3), but these are short lasting and there are no established second-line therapies.  相似文献   

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A. Böhme 《Der Onkologe》1998,4(9):820-826
Für Patienten mit Leuk?mie stellen Infektionen eine der Hauptursachen für Morbidit?t und Mortalit?t dar. Der bedeutendste Risikofaktor ist dabei die durch Chemotherapie bedingte Neutropenie. Im Folgenden sollen Ma?nahmen in Prophylaxe, Therapie und Diagnostik von Infektionen bei Patienten mit Leuk?mien dargestellt werden, wobei das wesentlich intensivere Vorgehen bei allogen transplantierten Patienten nicht berücksichtigt ist.  相似文献   

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Zusammenfassung. Der bedeutende Anstieg in der Inzidenz von Pilzinfektionen bei onkologischen Patienten hat zu einer großen Zahl von Prophylaxe- und Therapiestudien an dieser Patientengruppe geführt. Triazole, insbesondere Fluconazol, haben sich in der Prävention von Pilzinfektionen bereits bewährt. Bei neutropenischen Patienten indessen ist ihr therapeutischer Wert weniger klar. Amphotericin B ist das Mittel der Wahl für die meisten lebensbedrohlichen Infektionen. Bei diesem Antimykotikum konzentrieren sich die Anstrengungen auf die Verminderung der Neben-wirkungen durch Kochsalzbeladung sowie auf die Applikation in Fettemulsionen oder in Liposomen-bindung. Der Einsatz von Amphotericin B zur Niedrig-Dosis-Prophylaxe oder über Inhalation muß noch besser validiert werden.
Summary. The observation of a considerable incidence of fungal infections in oncology patients has promoted a large number of studies both on prophylaxis and treatment in this patient group. Trials using triazoles, especially fluconazole, have shown effect in preventing fungal infections. In neutropenic patients, their role in therapy still remains less clear. Amphotericin B is the drug of choice for most life-threatening infections. With this drug, efforts concentrate upon the amelioration of side effects by sodium loading, administration in lipid emulsions or liposomes. The use of AMB as low-dose systemic prophylaxis or by inhalation needs further study.  相似文献   

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The lymphatic drainage of the vulva and the distal third of the vagina is directed to the groin lymph nodes, whereas the drainage in the proximal two-thirds of the vagina is to the pelvic lymph nodes. Because of the significant rate of complications, indications for treating the groin lymph nodes must be strict. In tumors exceeding an infiltration depth of 1 mm and more, a significant rate of metastases should be suspected. If the indication is there, a complete inguinofemoral groin lymph node dissection must be performed (for sentinel node biopsy, see the separate chapter). In strictly laterally located T1 tumors and tumor-free ipsilateral nodes, a contralateral lymphonodectomy is not necessary. In cases with advanced groin metastases, surgery or radiation therapy is indicated. If grossly enlarged metastatic lymph nodes are found, a combined debulking therapy followed by radiation should be considered. In cases with an increased risk of recurrence, additional radiation therapy is mandatory; alternatively, radiochemotherapy can be given.  相似文献   

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Gastrointestinal stromal tumors (GIST) are mesenchymal tumors arising form the interstitial cells of Cajal and are characterized by the expression of CD117 (c-kit). The CD117 expression is caused by an activating mutation of the tyrosine kinase receptor resulting in a loss of apoptosis and uncontrolled proliferation of the tumor. Some GIST are negative for CD117 and these tumors show a mutation in the platelet-derived growth factor receptor alpha (PDGFRA). Identification of the CD117 and PDGFRA mutations is obligatory to diagnose GIST. Clinical behavior depends on tumor size, tumor origin and frequency of mitoses. Currently, surgery represents the standard treatment for patients with localized resectable disease and an R0 resection is the goal. Depending on the risk of recurrence a therapy with imatinib will be started. The gold standard in adjuvant treatment is 400 mg imatinib for 3 years. In locally advanced inoperable or metastatic GIST and depending on the mutation imatinib is also the current standard treatment.  相似文献   

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best practice onkologie - Die heterogene Gruppe der Kopf-Hals-Tumoren zählt zu den häufigsten malignen Erkrankungen weltweit, wobei ein großer Teil von den Schleimhäuten der...  相似文献   

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S. Öhl 《Der Onkologe》1998,4(1):30-35
An?mien sind die h?ufigsten h?matologischen Probleme, die wir bei alten Menschen sehen. Ihre Inzidenz nimmt mit jeder Altersdekade zu. Aufgrund der H?ufigkeit gewinnt man den Eindruck, da? es sich um einen physiologischen Vorgang handeln k?nnte. Man sollte sich jedoch vor Augen führen, da? es sich bei sog. „Alten” um eine heterogene Gruppe von Menschen mit ganz verschiedenen Vorgeschichten und Krankheiten handelt und Personen ab dem 60. oder 65. Lebensjahr einschlie?t mit einer Spanne von fast 3 Dekaden abgedeckt wird. Nach der vorliegenden Literatur wird von alten Menschen oder im Krankheitsfalls von geriatrischen Patienten in der Regel ab dem 65. Lebensjahr gesprochen. In unseren Breiten fallen immer mehr Personen in diese Altersgruppe, d. h. nach neueren Sch?tzungen kann man davon ausgehen, da? zwischen dem Jahre 2020 und 2030 ?rzte etwa 75% ihrer T?tigkeit dieser Altersgruppen widmen werden, so da? auch klar wird, welchem Stellenwert die geriatrische H?matologie/Onkologie gewinnen wird [17]. Ein besseres Verst?ndnis der h?matologischen Erkrankung des ?lteren Menschen soll uns helfen, frühzeitig korrekte Diagnosen zu stellen und versuchen herauszustellen, ob die Ver?nderungen prim?rer oder sekund?rer Natur sind und ob eine konsequente, rigorose Therapie in jedem Fall n?tig ist [19].  相似文献   

19.
Neuroendocrine tumours (NET) are slowly developing benign or malignant lesions. Multiple manifestations and coincident non-neuroendocrine carcinomas of the GI tract are common. Symptoms arise from lymph node metastases, compromised vascularisation, desmoplastic reaction and hormonal activity. A surgical approach and repetitive procedures are justified due to the specific biological features of this tumour, either for cure or for reasonable palliation. NET of the appendix smaller 2 cm are usually cured by simple appendectomy. Life-threatening effects due to “carcinoid crisis” during surgery should be prevented by prophylaxis using somatostatin or one of its derivatives.  相似文献   

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F. Keller  W. Waller  M. Augst 《Mycoses》1981,24(1):5-16
Zusammenfassung: Die Behandlung von Mykosen innerer Organe ist durch die Unsicherheit der klinischen Diagnose, durch die Probleme der Labordiagnostik und durch eine immer noch unbefriedigende Therapiesituation belastet. Der Einsatz verfügbarer Antimykotika zur Behandlung von Organ- und Systemmykosen erfordert ein sorgfältiges Abwägen zwischen Krankheitsbild, diagnostischen Daten und therapeutischem Risiko. Zur Therapie sollte ein Antimykotikum eingesetzt werden, das möglichst geringe Nebenerscheinungen zeigt, sich gegenüber Resistenzentwicklungen neutral verhält, gut verträglich und einfach in der Handhabung ist. Dies gilt in besonderem Maße für die Langzeitbehandlung. Im vorliegenden Fall konnte eine schwere Augenmykose mit Miconazol i. v. - dem ersten parenteral verfügbaren Antimykotikum aus der Reihe der Imidazolderivate - erfolgreich therapiert werden. Die Behandlungsdauer betrug 92 Tage. Nebenwirkungen traten selbst unter der gesamten Dosis von 62,0 g Miconazol i. v. nicht auf. Summary: The treatment of mycoses of internal organs is handicapped by the uncertainty of the clinical diagnosis, the problems of laboratory diagnostics and a therapeutical situation, which is still unsatisfactory. The use of available antimycotics for the treatment of organic and systemic mycoses requires judicious weighing up of the clinical picture, diagnostic data and therapeutic risk. For therapeutic purposes an antimycotic should be used, which is low in side-effect liability, neutral as regards the development of resistance, well tolerated and easy to handle. This applies in particular to long-term treatment. In the case under review a severe mycosis of the eye was successfully treated with intravenous miconazole - the first antifungal agent of the group of imidazole derivatives for parenteral administration. The duration of treatment was 92 days. Side-effects did not occur, even a with total dosage of 62,0 g of miconazole i. v. Zusammenfassung: Der klinische Verlauf der antibiotikaresistenten Bronchopneumonie spricht retrospektiv für eine Pilzpneumonie bei einem Patienten, der geradezu klassische Voraussetzungen für eine Infektion mit opportunistischen Keimen bot (allg. Kachexie in der postoperativen Phase, Zustand nach massiver Blutung, Langzeitinfusionen, Blasenkatheterisierung, Diabetes mellitus, Alkoholismus und Therapie mit Breitbandantibiotika). Im Rahmen der Fungämie muß es zu einer septischen Metastasierung ins Auge gekommen sein.  相似文献   

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