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1.
非小细胞肺癌同步放化疗与单纯放疗的疗效比较   总被引:1,自引:1,他引:0  
马福  张洪涛  张鹏宇 《现代肿瘤医学》2006,14(10):1219-1221
目的:研究同步放、化疗对不能手术的Ⅲ期非小细胞肺癌的疗效及毒副反应。方法:76例Ⅲ期不能手术的非小细胞肺癌患者被随机分成同步放化疗组(同步组)和单纯放疗组(单放组),两组病例均给予6MV-X线,常规分割放疗,每次2Gy,每周5次,肿瘤灶总剂量为DT60Gy~70Gy,同步组在放疗同时给予足叶乙甙、顺铂化疗。结果:同步组和单放组的有效率分别是79.0%和60.5%,无显著性差异(P>0.05),两组的完全缓解率分别是31.6%和10.5%,同步组明显高于单放组(P<0.05)。同步组1年生存率明显高于单放组(P<0.05),分别为57.9%和31.6%,同步组毒副反应主要是Ⅰ,Ⅱ度骨髓抑制和消化道反应。结论:同步放、化疗对不能手术的Ⅲ期非小细胞肺癌有较好的疗效,值得进一步临床研究。  相似文献   

2.
背景与目的 探讨多西紫杉醇加顺铂联合放疗治疗晚期非小细胞肺癌的临床疗效及毒副作用.方法 81例晚期非小细胞肺癌患者,随机分成两组,A组41例,应用多西紫杉醇加顺铂同步放疗组,B组40例,单纯放疗组,两组均行原发灶剂量62 Gy-70 Gy,区域淋巴结剂量56 Gy-66 Gy.结果 客观近期有效率,中位生存期和1年、2年、3年生存率:放化组分别为65.8%,中位生存期141、月和63.1%、39.4%、28.996;而单放组为44.4%,中位生存期11个月和41.6%、27.7%、11.1%.两例近期有效率有显著性差异(P<0.05).毒副作用可耐受,无治疗相关性死亡.结论 以多西紫杉醇加顺铂联合放疗治疗晚期非小细胞肺癌有效率较高,安全性较好的综合治疗方案,值得采用.  相似文献   

3.
放疗加GP方案化疗治疗中晚期非小细胞肺癌疗效观察   总被引:2,自引:0,他引:2  
目的:观察放疗加GP方案化疗治疗中晚期非小细胞肺癌的疗效及毒副反应。方法:60例符合条件的患者随机分为两组。对照组(单放组):采用单纯放疗;观察组(放化组):采用放疗加GP方案化疗,放疗常规大野DT40Gy,后缩野到肿瘤区DT24Gy。化疗吉西他滨1200mg,ivd1、8,顺铂20mg,iv2次/周,共4周。治疗结束进行评价。结果:单放组总有效率80.00%,完全缓解率23.33%,放化组总有效率93.33%,完全缓解率53.33%。放化组完全缓解率显著高于单放组(P<0.05),总有效率两组无显著性差异(P>0.05)。毒副反应以消化道反应、骨髓抑制及放射性肺炎为主。放化组消化道反应及骨髓抑制发生率高于单放组,放射性肺炎发生率两组无差异。结论:放疗加GP方案化疗治疗中晚期非小细胞肺癌近期疗效优于单纯放疗。毒副反应有所增加,但病人可以耐受。  相似文献   

4.
背景与目的同步放化疗是目前局部晚期非小细胞肺癌的标准治疗,但化疗药物的选择、剂量强度、放疗剂量及巩固化疗的作用仍没最终确定。本研究目的是比较多西他赛(Docetaxel,DTX)每周小剂量化疗与系统化疗同步适形放疗后DP方案巩固化疗对Ⅲ期非小细胞肺癌的疗效和毒副反应差异。方法44例初治的Ⅲ期非小细胞肺癌随机分为多西他赛每周小剂量化疗组(研究组)和系统化疗组(对照组)行同步放化疗。放疗采用三维适形累及野照射,常规分割,靶区总剂量66 Gy~70 Gy。放疗同时研究组给予DTX 20 mg.m~(-2).w~(-1)化疗,对照组给予DP方案(DTX 60 mg/m~2第1天 DDP 30 mg/m~2第1-3天,21天为一周期)化疗2周期。两组放疗结束后均给予DP方案化疗2-4周期。结果研究组和对照组的总有效率分别为81.8%、86.4%(x~2=0.120,P=0.942),完全缓解率均为27.3%,中位生存期分别为20个月和16个月,1、2年生存率分别为69.8%、48.1%和66.5%、40.2%,差异无统计学意义。3级以上白细胞减少和食管炎分别占患者的26.3%、14.3%和15.8%、28.6% (x~2=0.765,P=0.382;x~2=1.108,P=0.292),3级以上肺毒性少见。结论每周多西他赛同步适形放疗后多西他赛和顺铂巩固化疗治疗Ⅲ期非小细胞肺癌疗效较好,毒副反应可耐受。  相似文献   

5.
目的:比较多西他赛联合顺铂同步放疗及序贯放疗治疗局部晚期非小细胞肺癌的生存期、疗效和不良反应.方法:98例不可手术的局部晚期非小细胞肺癌患者随机分为2组.所有患者均给予三维适形放疗.序贯放化疗组:多西他赛75mg/m2,顺铂75mg/m2,分为3天,d1-3.化疗每三周重复,共2周期.化疗后三周行胸部放疗.同步放化疗组:多西他赛30mg/m2,顺铂20mg/m2,第1,8,22,29天,放疗从第1天开始.两组放疗剂量均为56-66GT,每次2CY,1周5次,共5~7周.结论:序贯放化疗组有效率56%,同步放化疗组有效率75%,P<0.05.同步组中位生存期16.75月,1,2,3年生存率分别为60.4%,33.3%,20.8%.序贯组中位生存期13.75月,1,2,3年生存率分别为52%,24%,14%.同步放化疗组放射性食道炎的发生率高于序贯组,41.6%vs 20%,P<0.05.结论:多西他赛联合顺铂同步放疗较序贯放疗治疗局部晚期非小细胞肺癌疗效高,生存期长.  相似文献   

6.
目的:观察多西他赛每周方案同步三维适形放疗治疗Ⅲ期非小细胞肺癌的疗效及并发症.方法:57例经细胞学或组织学证实的非小细胞肺癌给予多西他赛每周方案化疗同步三维适形放疗,多西他赛35mg/m2,静滴,每周1次,共4次~6次.放疗采用6Mv-X线或15Mv-X线适形累及野照射,常规分割,照射剂量60Gy~64Gy.结果:57例全部完成治疗,全组总有效率为63.2%,其中ⅢA期为66.7%,ⅢB期为57.1%.主要的毒副反应为骨髓抑制.Ⅲ度~Ⅳ度发生率为19.3%,放射性食管炎31.6%,放射性肺炎21.1%等.经过处理后缓解.结论:周剂量多西他赛同步三维适形放疗治疗Ⅲ期非小细胞肺癌,近期疗效满意,毒副反应可耐受.  相似文献   

7.
低剂量每周一次多西他赛同步放疗治疗食管癌的临床疗效   总被引:3,自引:0,他引:3  
目的探讨低剂量多西他赛每周一次同步放射治疗食管癌的临床疗效。方法86例食管癌患者随机分为放化组45例和单放组41例。两组均行前程普通放疗加后程适形放疗。前程普通放疗采用三野等中心照射,剂量DT40Gy/20次,后程适形放疗剂量DT26~30Gy/13~15次,总剂量DT66~70Gy/33~35次,6.5~7周完成。放化组在放疗同期行多西他赛化疗,20mg/次,1次/周,总量为120~140mg/6~7次;同时给一定的对症支持治疗等。治疗前及治疗后行上消化道造影、胸部CT,腹部B超等检查,以评价疗效。结果放化组总有效率(CR+PR)为86.7%,单放组总有效率为68.3%,两组差异具有统计学意义(P〈0.05);放化组骨髓抑制毒副反应较单放组增加,但经处理后均能顺利完成治疗;两组1年总生存率分别为88.9%和65.8%(P〈0.05)。结论低剂量每周一次多西他赛联合放疗能提高食管癌的近期疗效,毒副反应患者均能耐受。  相似文献   

8.
目的观察三维适形放疗(3DCRT)联合周剂量多西他赛化疗治疗局部晚期非小细胞肺癌(NSCLC)的近期疗效及耐受性。方法36例局部晚期NSCLC患者,实施3DCRT,照射剂量60Gy~72Gy。同步行多西他赛化疗,方案为每周1次多西他赛25mg/m2。36例患者共完成210个周期的化疗。结果36例患者全部完成治疗计划,CR为11.1%(4/36),PR为63.9%(23/36),有效率为75.0%(27/36),NC和PD分别为11.1%(4/36)和13.9%(5/36)。放射性肺炎和放射性食管炎发生率均为22.2%(8/36),白细胞下降发生率为63.9%(23/36)。结论三维适形放疗联合周剂量多西他赛同步治疗局部晚期非小细胞肺癌近期疗效较好,能明显提高患者的生活质量,不良反应能为大多数患者耐受。  相似文献   

9.
目的:比较后程化疗与放疗同步(后程同步化放疗)和序贯化放疗治疗Ⅲ期非小细胞肺癌的疗效及不良反应.方法:2002年2月~2006年10月间洛阳市中心医院肿瘤科86例Ⅲ期非小细胞肺癌患者随机分为两组:后程同步化放组42例与序贯化放组44例.Ⅰ)后程同步化放组:先行2个周期不含紫杉醇(T)或多西紫杉醇(D)的化疗方案.再给予2个周期的T(或D)P每周方案,与放疗同步进行,具体为紫杉醇90mg/m2或多西紫杉醇37.5mg/m2 d,1.8,顺铂25mg/m2d2~4,21天为1个周期.2)序贯化放组:先行4个周期化疗(含或不舍紫杉醇或多西紫杉醇),化疗后再给予放疗.两组放疗方法及剂量相同,均先前后对穿再行三维适形照射.结果:后程同步化放组和序贯化放组的近期有效率分别为83.3%、54.5%(P<0.05),中住生存期分别为19个月和18个月(P>0.05);后程同步化放组的急性放射性肺炎发生率为11.9%,明显低于序贯化放组的29.5%(P<0.05);后程同步化放组的血液学毒性较序贯化放组明显.但以重组人粒细胞集落刺激因子支持均能完成治疗.结论:后程化疗同步放疗可提高Ⅲ期非小细胞肺癌的近期疗效.可减少急性放射性肺炎的发生率,提高远期生存质量.  相似文献   

10.
目的:研究三维适形放疗同步多西他赛周方案化疗治疗老年局部晚期非小细胞肺癌疗效及不良反应。方法:26例Ⅲ期非小细胞肺癌患者分为两组,一组接受三维适形放疗同步多西他赛周方案化疗,另一组接受单纯放疗,两组放疗方法相同,总剂量(60—66)Gy/(30—33)次,每次2Gy,每周5次。同步放化疗组于放疗开始后给予多西他赛40mg同步化疗,每周1次,每连用3周,休息1周。结果:同步放化疗组的完全缓解率、有效率、临床获益率分别为30.8%、84.6%、100.0%,而单纯放疗组则分别为7.7%、61.5%、92.3%(P〉0.05)。同步放化疗组较单纯放疗组能够获得生存获益(P〈0.05)。两组主要的不良反应为骨髓抑制、胃肠道反应、放射性食管炎及放射性气管炎,同步放化疗组较单纯放疗组不良反应的发生率高,但经统计学分析无明显差异。结论:三维适形放疗同步多西他赛周方案化疗治疗老年局部晚期非小细胞肺癌疗效好,能够生存获益,不良反应虽增加,但能够耐受。  相似文献   

11.
The medically important dematiaceous fungi and their identification   总被引:5,自引:0,他引:5  
Dematiaceous fungi include a large group of organisms that are darkly pigmented (dark brown, olivaceous, or black). In most cases the pigment is melanin, and specifically, dihydroxynaphthalene melanin. The diseases produced include chromoblastomycosis, eumycotic mycetoma, and phaeohyphomycosis. Phaeohyphomycosis is a new classification for a diverse group of previously known entities grouped together on the basis of finding dematiaceous hyphal and/or yeast-like forms in tissue; tissue involvement may be superficial, cutaneous and corneal, subcutaneous, or systemic. Identification of these fungi is based mostly upon morphology. Important structures include annellides (Phaeoannellomyces, Exophiala), phialides (Phialophora, Wangiella), adelophialides (Phialemonium without collarettes, Lecythophora with collarettes), differentiation of conidiophores (Xylohypha versus Cladosporium) and conidial hilum, septation and germination (Bipolaris, Drechslera, Exserohilum). Useful laboratory tests include the 12% gelatin test (controversial), nitrate assimilation (W. dermatitidis is negative, most other species are positive), and determination of temperature maxima (especially 37 degrees C for E. jeanselmei, 40 degrees C for W. dermatitidis and B. spicifera, 42 degrees C for X. bantiana, and 45 degrees C for Dactylaria constricta var. gallopava and Scedosporium inflatum).  相似文献   

12.
Zusammenfassung: An der Studie zur Wirksamkeit und Anwendungssicherheit von Ketoconazol nahmen 27 Männer im Alter von 20 bis 80 (Median: 57) Jahre, davon 18 mit Onychomykosen und 9 als KontroUen bei den Laborwertbestimmungen, teil. Während des ersten Behandlungsmonats erhielten je 9 Patienten 200 mg und 400 mg Ketoconazol täglich. Danach wurden beide Gruppen 6 Monate mit 200 mg/d weiterbehandelt. Die klinische Beurteilung sowie hämatologische, biochemische und Plasmaspiegeluntersu-chungen erfolgten mindestens monafich, mykologische Untersuchungen wurden vor Aufnahme und bei Beendigung der Therapie vorgenommen. Erne letzte klinische Unter-suchung erfolgte 1 Jahr nach Beginn der Studie. Nach 7 Monaten Behandlung wurden 23 von 30 Nägeln mit “gebessert” bis “stark gebessert” beurteilt, nach dem behandlungsfreien Intervall galt dies für 28 von 30 Nägeln. Die Plasmaspiegel waren mit 200 mg/d ausreichend und uber den Behandlungszeit-raum konstant. Dies spricht für gute orale Resorption und Abwesenheit von Enzyminduktion. Die Laborwerte zeigten im Vergleich zu den Kontrollen und den Werten vor Behandlung keine signifikanten Abweichungen, so daß myelo-, nephro- und hepatotoxische Wirkungen von 400 bzw. 200 mg/d ausgeschlossen werden können. Der Lipidhaushalt wurde nicht beeinfluat und es trat unter Therapie als Folge der Ketoconazolwirkung lediglich Lanosterin im Serum auf. Nach Beendigung der Therapie ging der Lanosteringehalt schnell zurück. Damit erweist sich Ketoconazol in den angewandten Dosen als ein gut verträgliches und zur Langzeitbehandlung von Onychomykosen geeignetes Antimykotikum. Summary: Twenty-seven males with a median age of 57 (range: 20 to 80) years took part in this study on the efficacy and safety of ketoconazole. Eighteen men suffered from onychomycosis; nine served as controls in the safety evaluation. During the first month of treatment, nine patients received 200 mg and the nine other 400 mg ketoconazole daily. Then the treatment was uniformly continued with 200 mg/d for 6 months. Clinical evaluation and haematological, biochemical and plasma level investigations were carried out at least at monthly intervals; mycological controls were performed at the start and end of therapy. A final clinical evaluation was carried out one year after the start of the study. After 7 months of treatment, moderate or definite clinical improvement was obtained in 23 out of 30 nails. After 5 more months without antimycotic treatment this was the case in 28 of 30 nails. Plasma levels obtained with 200 mg ketoconazole daily were adequate and constant during the entire treatment period. This indicates a good oral resorption as well as the absence of induction of hepatic enzymes. The laboratory values did not show significant deviations as compared with the controls or with the pretreatment values. This excludes myelo-, nephro- and hepatotoxic effects of 400 and 200 mg ketoconazole daily. The lipid metabolism was not influenced, the only difference was the occurrence of lanosterol in the serum, which is a result of the mechanism of action of ketoconazole. After the medication period the lanosterol levels subsided rapidly. In the applied doses ketoconazole is a well-tolerated and effective drug for the systemic long-term treatment of onychomycosis.  相似文献   

13.
Dr.  W. Dittmar  N. Jovi 《Mycoses》1987,30(7):326-342
Summary: Short-term experiments on excised skin (human, pig) gave the following results: 1. In the tissue activity test with direct inoculation (D-TAT) commercial preparations of the non-azole antimycotics ciclopiroxolamine, tolnaftate and naftifine, produced higher inhibitory activity against Trichophyton mentagrophytes (standard strain) in various levels of the horny layer than were produced by the azole antimycotics econazole, miconazole, clotrimazole, oxiconazole and bifonazole. Fast drying solutions of antimycotics invariably gave higher inhibitory activities than creams. In the ultrafiltration tissue activity test (UFT- TAT) against Candida albicans (2 strains), antimycotic agents ranked in order of effectiveness as follows: ciclopiroxolamine – most of the azole antimycotics – bifonazole and naftifine. 2. In tests of fungicidal activity against T. mentagrophytes (2 strains) and Microsporum gypseum (1 strain) the first step was to inoculate the skin surface. After the horny layer had been penetrated by fungal mycelia, antimycotic agents of documented fungicidal potency, chiefly in the form of creams, were applied to the skin surface and left to act for up to 18 hours. The horny layer and epidermis were then scraped off and the concentration of viable fungi was determined. Ciclopiroxolamine cream and lotion produced by far the greatest diminution in viable fungi; creams containing oxiconazole and naftifine were moderately effective and those containing tioconazole and bifonazole produced a relatively small decrease in viable fungi. To avoid erroneous results it is important to homogenize and dilute the skin scrapings; if this is not done certain antimycotics will give misleadingly high fungal killing rates. At this early stage the scatter of results is still wide and minor differences in efficacy cannot as yet be detected with certainty. 3. From the results of various comparative tests it is evident that pig skin can be used as a substitute for human skin in the tests listed under 1. and 2. above. This discovery may make a valuable contribution towards limiting the need for experiments on living animals and trials on human beings. Zusammenfassung: In Kurzzeitversuchen an exzidierter Haut (Mensch, Schwein) wurde gefunden: 1. Im Gewebeaktivitätstest mit direkter Inokulation (D-GAT) wurde mit Handelspräparaten der Nichtazol-Antimykotika Ciclopiroxolamin, Tolnaftat und Naftifin in verschiedenen Hornschichtniveaus eine höhere Hemmaktivität gegenüber Trichophyton mentagrophytes (Standard-Stamm) erzielt als mit solchen der Azol-Antimykotika Econazol, Miconazol, Clotrimazol, Oxiconazol und Bifonazol. Rasch trocknende Lösungen von Antimykotika ergaben durchweg höhere Hemmaktivitäten als Cremes. Im Ultrafiltrations-Gewebeaktivitätstest (UFT-GAT) gegenüber Candida albicans (2 Stämme) ergab sich nach erzielter Wirksamkeit die Rangfolge Ciclopiroxolamine – Mehrzahl der Azolantimykotika – Bifonazol und Naftifin. 2. In Fungizidie-Testen gegenüber T. mentagrophytes (2 Stämme) und Microsporum gypseum (1 Stamm) wurde zunächst die Hautoberfläche inokuliert. Nach Durchdringung der Hornschicht mit Pilzmyzelien wirkten auf die Hautoberfläche bis zu 18 Stunden lang überwiegend Cremes von als fungizid publizierten Antimykotika ein. Während sich in abgeschabter Hornschicht und Epidermis der so bearbeiteten Hautoberflächen mit Ciclopiroxolamin-Creme und -Lotion die weitaus höchste Verminderung lebensfähiger Keime ergab, bewirkten Cremes mit Oxiconazol und Naftifin eine mittlere und solche mit Tioconazol und Bifonazol eine relativ niedrige Keimeliminierung. Zur Vermeidung von fehlerhaften Ergebuissen mußten Homogenisierung und Verdünnung der Hautschabsel erfolgen, anderenfalls bei mehreren Antimykotika eine zu hohe Keimabtötung vorgetäuscht worden wäre. Wegen der vorerst noch hohen Streuung der Ergebnisse können kleinere Wirksamkeitsunterschiede noch nicht sicher erfaßt werden. 3. Nach dem Ergebnis verschiedener Vergleichstests kann in den Testen zu 1. und 2. Schweinehaut als Ersatz für Haut vom Menschen dienen und dürfte damit wesentlich zur Einschränkung von Versuchen am lebenden Tier und von Prüfungen am Menschen beitragen.  相似文献   

14.
15.
Résumé: Lefficacité optimale des fluoropyrimidines nécessite des concentrations élevées en 5-10 méthylènetétrahydrofolate (CH2FH4), contrôlées par la méthylènetétrahydrofolate réductase (MTHFR) qui convertit irréversiblement le CH2FH4 en 5-méthyltétrahydrofolate (CH3FH4). Les polymorphismes 677CT et 1298AC du gène MTHFR sont associés à une baisse dactivité de lenzyme. Les tumeurs «MTHFR mutées» devraient donc être plus sensibles aux fluoropyrimidines que les tumeurs «MTHFR sauvages». Les études expérimentales et cliniques publiées à ce jour tendent à montrer une plus grande sensibilité au 5-FU (associé ou non à lacide folinique) dans les tumeurs MTHFR mutées par rapport aux tumeurs sauvages. Ces résultats montrent la nécessité de poursuivre ces recherches afin de confirmer limpact de ces polymorphismes sur lefficacité des fluoropyrimidines.  相似文献   

16.
Mycotic immunodiagnosis was performed in 186 hospitalized patients with different respiratory diseases, mostly considered as tuberculosis and others with a doubtful diagnosis. Crude histoplasmin, coccidioidin, paracoccidioidin, blastomycin, candidin, aspergillin, and sporotrichin, as well as purified polysaccharide-protein complexes (PPC) of Histoplasma capsulatum, Coccidioides immitis, and Paracoccidioides brasiliensis were used as antigens. Immune tests used included skin test (ST), gel immunodiffusion (ID), counterimmunoelectrophoresis (CIE), complement fixation (CF), and ELISA. A possible association with candidosis was observed in 17% of patients with tuberculosis and diabetes; one presumptive paracoccidioidomycosis, one confirmed aspergillosis, and six cases of active histoplasmosis were determined. Candidin ST showed 29% of positive reactions with an increased frequency in patients between 31 and 55 years of age. CF test showed the highest positivity percentages with crude antigens, specially for Candida antigen (26.3%) and histoplasmin (18.2%). Cross reactions were evident with crude antigens but decreased when PPC's were used in ELISA.  相似文献   

17.
Summary. A total of 54 patients with culturally proven tropical dermatomycoses, comprising 23 with various types of dermatophytoses, one with foot infection due to Trichosporon beigelii and one with foot infection due to Geotrichum candidum , two with candidoses of the groin and 27 with pityriasis versicolor, were included in a clinical trial of efficacy of 1% isoconazole cream (TravogenR, Schering, Berlin, Germany). Five patients were not evaluable. A clinical and mycological cure was achieved in 29 cases in 3–4 weeks. In 15 (31%) of the remaining patients treatment was required for 5–6 weeks, while another three patients required treatment for 8 weeks. In two patients the disease proved to be resistant to treatment with the drug.
Zusammenfassung. Insgesamt 54 Patienten mit kulturell gesicherter Dermatomykose, (23 unterschiedliche Dermatophytosen, eine Trichosporon beigelii - und eine Geotrichum candidum -Fußinfektion, 2 Candidosen der Leistengegend und 27 Pityriasis versicolor) wurden in einer klinischen Wirksamkeits-studie mit 1% iger Isoconazol-Creme (TravogenR, Schering, Berlin, Deutschland) behandelt. Fünf Patienten waren nicht auswertbar. Eine klinische und mykologische Heilung wurde bei 47 von 49 Patienten (96%) erreicht. Bei 29 patienten (59%) wurde die Heilung bereits nach 3–4 Wochen Behandlung erreicht. Weitere 15 Patienten (31%) benötigten 5–6 Wochen und drei Patienten 8 Wochen Behandlungsdauer. Zwei Mykosesituationen erwiesen sich als therapieresistent.  相似文献   

18.
P. Saltel  V. Bonadona 《Oncologie》2005,7(3):195-202
Résumé: La possibilité depuis 1994, de connaître la probabilité individuelle de développer certains cancers a permis de proposer de nouvelles modalités de prévention, de traitements et contribué au développement actuel de loncogénétique. Une meilleure connaissance des répercussions psychologiques tant pour les patients que pour les apparentés est désormais possible et limplication des psycho-oncologues dans ce cadre de la réalisation des tests prédictifs, recommandée. La mission de «messager» qui incombe au «cas-index» doit faire lobjet dune attention particulière. La complexité de linformation et la dimension paradoxale que peut avoir parfois la communication à propos des choix, rend difficile lévaluation de la qualité du consentement. La situation particulièrement délicate dune aide à la décision à légard de la chirurgie prophylactique, exige une collaboration étroite des généticiens et des psycho-oncologues.Les soins de support en oncologie  相似文献   

19.

This review comprehensively evaluates the influence of gene-gene, gene-environment and multiple interactions on the risk of colorectal cancer (CRC). Methods of studying these interactions and their limitations have been discussed herein. There is a need to develop biomarkers of exposure and of risk that are sensitive, specific, present in the pathway of the disease, and that have been clinically tested for routine use. The influence of inherited variation (polymorphism) in several genes has been discussed in this review; however, due to study limitations and confounders, it is difficult to conclude which ones are associated with the highest risk (either individually or in combination with environmental factors) to CRC. The majority of the sporadic cancer is believed to be due to modification of mutation risk by other genetic and/or environmental factors. Micronutrient deficiency may explain the association between low consumption of fruit/vegetables and CRC in human studies. Mitochondrial modulation by dietary factors influences the balance between cell renewal and death critical in colon mucosal homeostasis. Both genetic and epigenetic interactions are intricately dependent on each other, and collectively influence the process of colorectal tumorigenesis. The genetic and environmental interactions present a good prospect and a challenge for prevention strategies for CRC because they support the view that this highly prevalent cancer is preventable.  相似文献   

20.
Zusammenfassung Prostatakrebs ist hierzulande seit einigen Jahren die häufigste Krebserkrankung bei Männern. Da über die Ätiologie wenig gesichertes Wissen vorliegt und daher kaum Möglichkeiten zur primären Prävention bestehen, konzentrieren sich die Anstrengungen auf die Suche nach wirksamen Verfahren zur sekundären Prävention. Hierbei gilt die Verwendung des PSA-Tests zur Früherkennung des Prostatakarzinoms als derzeit aussichtsreichstes Verfahren. Bevor ein neues Früherkennungsverfahren zur breiten Anwendung empfohlen oder in das gesetzliche Früherkennungsprogramm aufgenommen wird, muss jedoch seine Wirksamkeit in hierfür geeigneten wissenschaftlichen Untersuchungen nachgewiesen werden. Bis jetzt gibt es bereits eine ganze Reihe epidemiologischer Studien zur Effektivität des PSA-Screenings, doch konnte ein Wirksamkeitsnachweis bisher nicht erbracht werden. Zwei große randomisierte Studien in Europa und den USA lassen für die Jahre 2005–08 erste Ergebnisse erwarten. Da epidemiologische Arbeiten belegen, dass durch PSA-Screening eine nicht unerhebliche Überdiagnostik und Übertherapie eintritt, d. h. Schaden angerichtet werden kann, ist das Ergebnis der genannten randomisierten Studien vor weitergehenden Entscheidungen unbedingt abzuwarten. Bis dahin sollte von der Anwendung des PSA-Tests zur Prostatakrebsfrüherkennung unmissverständlich abgeraten werden. Da für den Test bereits ausgiebig Werbung betrieben wurde, kommt einer gründlichen ärztlichen Aufklärung von an dem Test interessierten Personen eine Schlüsselrolle zu.  相似文献   

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