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1.

Background

Prostate cancer is the seventh most common cause of death for men in Germany with a mortality rate of 10,1 %. External beam radiotherapy is the alternative primary therapy apart from surgery for patients with locally confined prostate cancer.

Results

The oncological result is linked to the overall dose used. The use of three-dimensional (3-D) conformal radiation therapy allows dose escalation with low side effects. In particular, intensity modulated radiotherapy (IMRT) enables complex dose distributions. As the prostate is a relatively mobile organ, image-guided radiation therapy is the key for a correct dose distribution, which can be achieved with nowadays tools fast and simple.

Conclusions

The new techniques are responsible for a safe dose escalation with low side effects. Patients with intermediate and high risk prostate cancer do profit from the combination of neoadjuvant/simultaneous and adjuvant hormone therapy.  相似文献   

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Die Operation steht bei allen Schilddrüsenkarzinomen an erster Stelle. Ob eine zus?tzliche adjuvante Radiojod- und/oder externe Strahlentherapie (RT) indiziert ist, h?ngt u.a. vom histologischen Typ und vom Tumorstadium ab. W?hrend Einigkeit darüber besteht, da? anaplastische Karzinome nachbestrahlt werden sollten, ist der Einsatz einer zus?tzlichen adjuvanten Strahlentherapie beim differenzierten und beim medull?ren Karzinom umstritten. Ziel der vorliegenden Arbeit ist es, die Indikationen und Ergebnisse der Strahlentherapie bei den einzelnen Subtypen des Schilddrüsenkarzinoms darzustellen und deren Stellenwert zu illustrieren.  相似文献   

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Obwohl dank erheblicher Fortschritte bei der Entwicklung molekularer Untersuchungstechniken unser Wissen über die Biologie des Prostatakarzinoms erheblich gewachsen ist, ist es noch nicht gelungen, diese Erkenntnisse in die klinische Anwendung zu transferieren. Kein einzelner molekularer Marker erfüllt die Voraussetzungen, um als unabh?ngiger prognostischer Faktor angesprochen werden zu k?nnen. Es scheint eher so zu sein, da? die Akkumulation genetischer Alterationen, also der multiplikative Effekt und weniger die einzelne Ver?nderung selbst oder die zeitlich Abfolge der Ver?nderungen, die Tumorprogression bestimmt. Von daher ist es vielleicht verst?ndlich, da? eine relativ einfache Untersuchung, das histopathologische Grading, das auch interpretiert werden kann als die indirekte und semiquantitative Erfassung aller genetischen Ver?nderungen mit Auswirkungen auf die Tumormorphologie, z. Z. noch allen molekularen Untersuchungstechniken in der prognostischen Einsch?tzung eines individuellen Prostatakarzinoms überlegen ist. Es ist jedoch davon auszugehen, da?, zumindest bei Patienten, bei denen eine Therapieentscheidung nach Berücksichtigung der klinischen und konventionellen pathologischen Befunde problematisch ist, zukünftig zus?tzliche molekulare Untersuchungen einen hohen Stellenwert haben werden.  相似文献   

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Das Prostatakarzinom ist die zweith?ufigste Krebserkrankung bei M?nnern in Deutschland und die Ursache für 13,5% aller b?sartigen Erkrankungen. In den Vereinigten Staaten von Amerika liegt diese Rate sogar bei 30%. ?tiologisch sind nur wenige Faktoren bekannt, die das Auftreten eines Prostatakarzinoms begünstigen. Als gesichert gelten ethnische Unterschiede mit einem erh?hten Risiko für Afro-Amerikaner gegenüber Wei?en, Chinesen oder Japanern. Eine signifikante Erh?hung des Risikos für die Erkrankung an einem Prostatakarzinom wurde au?erdem bei M?nnern mit einer positiven Familienanamnese berichtet [1, 28]. Als ein weiterer Risikofaktor werden Ern?hrungsgewohnheiten angesehen, wobei fette, ballaststoffarme Ern?hrung und ein hoher Body-Mass-Index mit einem erh?hten Risiko für die Erkrankung einhergeht [13, 17].  相似文献   

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The cells in epithelial ovarian cancer (OC) are as radiosensitive as the cells of other pelvic epithelial tumours. But the target volume for treating OC is the whole abdomen, and its organs limit radiotherapy (RT) by a low radiotolerance. Although cure rates after operation and chemotherapy remain unsatisfactory, RT still has no importance in the primary treatment of OC, either as whole abdominal irradiation or as intraperitoneal therapy by means of phosphor-32. In controlled studies, the tolerable RT did not optimise the results of postoperative chemotherapy, and the use of higher doses caused late complications. RT is very successful in palliative situations, yet it is not often used. In the meantime, technical progress has led to new RT application techniques, even for large areas, which spare organs of low tolerance from radiation, conform the RT to the organs of interest, and consider the movement of patient and organs (known as intensity-modulated radiation therapy, or IMRT). RT could possibly regain an indication as a successful consolidation treatment.  相似文献   

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The prognosis of patients with oesophageal carcinoma is poor since the tumours are usually advanced at first diagnosis. Treatment is based on the tumour stage and the histology as well as the location of the primary. In Europe surgery is regarded as the standard of care in resectable tumours. R0 resection is required to provide long-term survival. Even after R0 resection long-term survival decreases to 30% in the case of tumour involvement in regional lymph nodes. Combined chemoradiation is an alternative for patients medically unfit to undergo surgery. Data from randomised comparison to surgery alone are missing. Multimodal treatment is generally accepted in patients with locally advanced tumours. In Germany, preoperative chemo- or chemoradiotherapy is usually preferred. The tumour response to induction treatment proved to be the most important prognostic factor for multimodal therapy. Phase III trials in locally advanced squamous cell carcinomas point out that the responders to induction therapy have a good prognosis, independent of whether definitive chemoradiation or chemoradiation with surgery is applied. Future studies should answer the question of which approach based on tumour response offers the best chance for curing these patients. In any case it should be required that patients with localized oesophageal cancer be treated in experienced centres.  相似文献   

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Prostatic carcinoma (PCa) is the most common life-threatening cancer in the Western world. In Germany about 40,609 new cases are expected per year. Mortality is 10%. The major goals of pretherapeutic imaging are determination of local intraprostatic tumor extent, presence of extracapsular extension (ECE), seminal vesicle invasion (SVI), invasion into neurovascular bundles and if so into surrounding tissues and organs. In addition, determination of presence and extent of nodal spread as well as distant metastases is required. Exact pretherapeutic staging is mandatory, because the choice of optimal tumor treatment is initiated in strict dependence on tumor stage and risk profile. Anatomic as well as functional molecular imaging of PCa has made significant progress in recent years. Transrectal ultrasonography (TRUS) is primarily used as the basic imaging test in PCa and to guide prostate biopsies. When prostate biopsies are negative but suspicion of PCa persists, MRI/MRS and C-11-/F-18-choline PET/CT may be helpful for localization of PCa, determining intraprostatic tumour extent – and if so – ECE, SVI, invasion into neurovascular bundles and to guide targeted biopsies. Lymphotrophic contrast agents are highly promising for accurate nodal staging of PCa, but are not yet available for clinical use. Thus, nodal staging with commonly available imaging modalities remains insufficiently sensitive and inadequately specific. Localization of local relapse of PCa with contrast-enhanced MRI and C-11-choline PET/CT has made significant progress and allows imaging of local recurrence of PCa in the majority of patients with a PSA >1 ng/ml.  相似文献   

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Klinische Studien sind in der urologischen Onkologie ein unentbehrliches Instrument des Erkenntnisgewinns, der Therapieoptimierung und der Qualit?tssicherung. Neue Therapien und Diagnosverfahren stehen für Patienten oft jahrelang nur im Rahmen von Studien zur Verfügung, weil nur so eine für Patienten und ?rzte zuverl?ssige Evaluierung m?glich ist. Im folgenden sollen für das Prostatakarzinom die z. Z. verfügbaren Studien der Arbeitsgemeinschaft Urologische Onkologie (AUO) und der EORTC aufgeführt werden.  相似文献   

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The advanced stages of melanoma are a challenging issue for the dermatological oncologist. Radiation therapy is an integral component of interdisciplinary disease management. Irradiation achieves reasonable tumor control in inoperable disease and improved tumor control in incompletely resected lesions. Radiotherapy of regional lymph nodes in high-risk patients reduces the risk for relapse and may also lead to improved survival. Radiotherapy alone achieves eye retention and cure in more than 80% of uveal melanoma. Radiotherapy is the most important treatment modality in palliative care.  相似文献   

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Zusammenfassung Die postoperative Strahlentherapie des Endometriumkarzinoms erfolgt risikoadaptiert. Auf der Basis chirurgisch ermittelter Tumorausdehnung und histophatologischer Kriterien erfolgt die Identifikation von Tumoren mit erhöhtem lokoregionärem Rezidivrisiko. Für die postoperative Strahlentherapie stehen die intravaginale Brachytherapie und/oder die externe Hochvoltbestrahlung als adjuvante Therapiemaßnahmen zur Verfügung. Die primäre, alleinige Strahlentherapie wird heute nur bei inoperablen Tumoren oder bei erhöhten pulmonalen und/oder kardialen Risiken durchgeführt, da durch die Operation und adjuvante Bestrahlung günstigere Heilungsraten zu erzielen sind. Mit der modernen dreidimensionalen Bestrahlungsplanung (mittels CT/MRT) wird eine präzise Erfassung des Zielvolumens bei gleichzeitig subtiler Schonung der Risikostrukturen gewährleistet.  相似文献   

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Die postoperative Strahlentherapie des Mammakarzinoms verfolgt zwei Ziele. In den frühen Stadien I/II soll durch eine Brust erhaltende, wenig aggressive Chirurgie mit nachfolgender Strahlentherapie eine der radikalen Mastektomie vergleichbare lokale Tumorkontroll- und überlebensrate erzielt werden. Hingegen führt in fortgeschrittenen Tumorstadien die intensivierte lokoregion?re Therapie aus modifiziert radikaler Mastektomie plus adjuvanter Strahlentherapie zu einer Verbesserung der lokoregion?ren Tumorkontrolle und des Gesamtüberlebens. 40% der Patientinnen mit Befall axill?rer Lymphknoten, die mit postoperativer Strahlentherapie behandelt wurden, überlebten 15 Jahre ohne adjuvante Chemotherapie rezidivfrei und k?nnen als geheilt gelten [15]. Multimodale Therapiekonzepte integrierten seit den 70er Jahren die Systemtherapie unabh?ngig von der Strahlentherapie. Die modernen Studien erlauben die Schlussfolgerung, dass die Chemotherapie und die Strahlentherapie unabh?ngige pr?diktive Faktoren darstellen, die nicht für sich allein, sondern in Kooperation zu einer signifikanten Verbesserung der lokoregion?ren Tumorkontrolle und des Gesamtüberlebens beitragen. Von Hellmann wurde die Spektrumhypothese gepr?gt: Im Frühstadium ist das Mammakarzinom - in Abh?ngigkeit von der individuellen Tumorbiologie - eine lokoregion?re oder bereits disseminierte Erkrankung. Solange a priori keine zuverl?ssige Pr?diktion aus tumorbiologischen Parametern m?glich ist, ist eine Kombination aus lokalen und systemischen Therapiema?nahmen zur Erzielung einer Tumorheilung notwendig [25, 27].  相似文献   

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The benefit of adjuvant radiotherapy after breast-conserving therapy is well established. A significant reduction of the local recurrence rate according to the results of the Early Breast Cancer Trialists’ Collaborative Group has been sufficiently demonstrated. The overall survival rate is increased by about 5% after 15 years (p=0.005). Radiotherapy reduces the local recurrence rate by about a factor of 3. Four prevented local recurrences prevent one death. Almost all breast cancer patients need radiotherapy after breast-conserving surgery. In most cases the therapy is well tolerated. One of the most common acute side effects however is skin erythema and mild to moderate edema of the irradiated breast. Deformation of the breast as a late side effect induced by radiotherapy rarely occurs since the advent of modern radiation techniques. The same is valid for potentially life-threatening late effects of radiotherapy like secondary cancers or heart damage. The last-mentioned can be avoided with modern techniques. One objective of this article is to analyze current studies and identify subgroups of patients who do not benefit from radiotherapy.  相似文献   

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Radiotherapy plays an important role in the multidisciplinary therapy of malignant cutaneous melanoma. Radiotherapy can provide long-term local control for patients with inoperable tumors or microscopic/macroscopic residual disease after surgical resection. In addition postoperative radiotherapy of regional lymph nodes reduces the risk of lymphatic recurrence. In palliative care radiotherapy decreases the symptoms caused by metastases and thus improves the quality of life of patients.  相似文献   

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best practice onkologie - Die Therapie des metastasierten Prostatakarzinoms hat in den letzten Jahren große Fortschritte gemacht, und neue Substanzen vermögen das Überleben der...  相似文献   

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