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Zusammenfassung Störungen des autonomen Nervensystems sind zwar ein Bestandteil auch des idiopathischen Parkinson-Syndroms, doch spielen sie als Initialsymptome kaum eine Rolle, sondern treten erst mit zunehmender Krankheitsdauer in Erscheinung. Dann können sie einerseits das Beschwerdebild prägen, andererseits Einfluß auf die Behandelbarkeit nehmen. So beeinträchtigen beispielsweise Pollakisurie und Dranginkontinenz den Aktionsradius und damit die sozialen Aktivitäten der Kranken erheblich, stören gleichzeitig den Nachtschlaf und damit die Erholungsphase. Störungen der Magen-Darm-Motilität haben im oberen Abschnitt Verzögerungen der Resorption der Parkinson-Medikation und damit der therapeutischen Beeinflußbarkeit der Kardinalsymptome zur Folge. Die genaue Diagnostik der autonomen Störungen dient zwar auch der Erfassung der Prozeßausdehnung, vorwiegend aber der notwendigen therapeutischen Beeinflussung der daraus resultierenden Symptome. Während einige Symptome wie etwa Beeinträchtigungen der Thermoregulation, der Talgproduktion und der akinetisch verursachten Schlafstörungen gut auf die medikamentöse Therapie ansprechen, können andere wie z.B. kardiovaskuläre Störungen oder die Verlangsamung der Dickdarmmotilität eine Verschlechterung erfahren. Summary Disturbances of autonomic functions are, without a doubt, part of the symptomatology of Parkinson's disease, but do have little importance as initial symptoms. They are more prominent in the advanced stages of the disease, when they then have an impact on the kind of patients' complaints and on the effects of the therapeutic measures. For example, pollakisuria and urge incontinence are restrictive for social activities and, simultaneously, nighttime akinesia disturbs sleep and recovery. Dysfunction of gastrointestinal mobility brings about a retardation in drug transport from the stomach to the upper intestine and thereby in drug absorption with the sequel of an inadequate response of the parkinsonian symptomatology. Detailed registration - there is a large number of methods - of autonomic functions provides insight into the extent of the degenerative process, but mainly helps to find ways to improve the resulting dysfunctions. Whereas some signs like thermoregulation, sebaceous secretion and sleep disturbances caused by night-time akinesia do improve under drug treatment, others like cardiovascular dysregulation and delayed colon transit-time may even be worsened.  相似文献   

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"Minimal cerebral dysfunctions" are isolated impairments of basic mental functions, which are elements of complex functions like speech. The best described are cognitive dysfunctions such as reading and writing problems, dyscalculia, attention deficits, but also motor dysfunctions such as problems with articulation, hyperactivity or impulsivity. Personality disorders can be characterized by isolated emotional dysfunctions in relation to emotional adequacy, intensity and responsivity. For example, paranoid personality disorders can be characterized by continuous and inadequate distrust, as a disorder of emotional adequacy. Schizoid personality disorders can be characterized by low expressive emotionality, as a disorder of effect intensity, or dissocial personality disorders can be characterized by emotional non-responsivity. Minimal emotional dysfunctions cause interactional misunderstandings because of the psychology of "first impression formation". Studies have shown that in 100?ms persons build up complex and lasting emotional judgements about other persons. Therefore, minimal emotional dysfunctions result in interactional problems and adjustment disorders and in corresponding cognitive schemata.From the concept of minimal emotional dysfunctions specific psychotherapeutic interventions in respect to the patient-therapist relationship, the diagnostic process, the clarification of emotions and reality testing, and especially an understanding of personality disorders as impairment and "selection, optimization, and compensation" as a way of coping can be derived.  相似文献   

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Ohne ZusammenfassungZum Schluß möchte ich Herrn Prof. Dr. Bing für seine zuvorkommende Hilfe, sowie auch Herrn Prof. Dr. Iselin und Herrn Dozenten Dr. Knapp für die Erlaubnis an ihren Polikliniken Patienten untersuchen zu dürfen auch hier meinen besten Dank aussprechen.  相似文献   

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Zusammenfassung Die Auswertung eines Materials von 55, einer Durchschnittsbevölkerung nahekommenden Fällen reiner, nicht durch organische Affektionen komplizierter psychopathischer und psychoreaktiver Syndrome ergibt, daß der eingangs definierte, in Anlehnung an Davidoff u. Dyke auf Grund der an einem großen psychiatrischneurologischen Krankengut gewonnenen Erfahrungen aufgestellte encephalographische Bewertungsmaßstab imstande ist, pathologische und normale Befunde an den einzelnen Liquorraumabschnitten mit hinreichender Sicherheit abzugrenzen. Es bestätigt sich, daß Hirnoberfläehenbefunde mit einer Furchenbreite von 2–2,9 mm, die im Normal-Material in 40% vorkommen, noch nicht als pathologisch gewertet werden dürfen; ferner, daß an den Seitenventrikeln mäßige Formveränderungen und am 3. Ventrikel Erweiterungen mit einem Transversaldurchmesser zwischen 6 und 7,9 mm, die in 14,5 bzw. 23,6% beobachtet werden, für gewöhnlich als noch nicht sicher pathologische Grenzbefunde zu werten sind. Auf geschlechtsspezifische Unterschiede an Hirnrinde und Hirnkammern, die Bedeutung des Lebensalters und einer konstitutionell abnorm kleinen Kapazität der Liquorräume wird hingewiesen.  相似文献   

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HP Kapfhammer 《Der Nervenarzt》2012,83(9):1128-1141
Somatoform disorders and functional body syndromes define a major, diagnostically heterogeneous group of patients with medically unexplained physical symptoms. Psychopharmacological approaches can be derived from the conceptualization of somatoform symptoms and syndromes within a biopsychosocial model. The survey presented focuses on randomized, double-blind and placebo-controlled studies. Antidepressants show a statistically and clinically relevant impact on many somatoform symptoms. In special reference to pain symptoms serotonergic and noradrenergic antidepressants seem to mediate a more favorable effect than selective serotonin reuptake inhibitors. For some functional body syndromes, e.g. irritable bowel syndrome and fibromyalgia, a major analgesic effect of antidepressants can be underlined as well. The empirical data for fibromyalgia, however, seem to be more convincing than for irritable bowel syndrome. Pregabalin holds an empirically well established position in the treatment of fibromyalgia. As yet there is no convincing psychopharmacological strategy for chronic fatigue syndrome. Probably due to the inherent relationships to anxiety, obsessive-compulsive and depressive disorders, both hypochondria and body dysmorphic disorder can be positively treated by serotonergic antidepressants as well.  相似文献   

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Early signs of developing bipolar disorder are frequently already present in adolescence or early adulthood. Despite this the disorder is often diagnosed late leading to a delay in adequate treatment. Benefiting from the experience of the early recognition of psychosis, we aimed to strengthen synergies by founding a German-speaking network of scientists in the fields of bipolar disorders and early recognition of mental disorders ("Network for Early Recognition and Intervention in Bipolar Disorders", short: NERIBID) in order to develop joint scientific and clinical standards and design and conduct collaborative study projects. Initial key aspects of establishing the network included a review of the research to date and the (further) development of instruments for early recognition. Preliminary results of these initiatives are presented in this article. In the long term it has to be clarified whether early detection of at-risk states for the development of bipolar disorders is possible and, if so, which early intervention strategies are most appropriate? If it is possible to reliably identify individuals at true risk for bipolar disorder, the next question to be answered is how early detection initiatives that presently are mostly realized within research projects could be established pragmatically within clinical settings in the health care system.  相似文献   

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Zusammenfassung Nach Darlegung und Abgrenzung kindlicher Entwicklungsstörungen und der sie bedingenden, insbesondere sozialbiologischen Ursachen (I. Teil) wird die von uns entwickelte Psychodiagnostik unter besonderer Berücksichtigung sozial bedingter Entwicklungs-Fehlleitungen ausführlich dargestellt (II. Teil). Ein aus dem entwicklungsdiagnostischen Bereich erarbeitetes biologisches Entwicklungsprofil und daraus sich ableitendes Diagnostik-Schema hat sich bei 486 Einzeluntersuchungen an 161 Kleinkindern bewährt; es wird mitgeteilt zur Anregung, es hinsichtlich seiner Brauchbarkeit in Diagnostik und Therapie kindlicher Entwicklungsabläufe zu überprüfen (III. Teil).  相似文献   

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Zusammenfassung Für die hier geschilderten 14 Kranken, von denen 3 mit dem Hinterkopf aufgeschlagen, die übrigen an der linken Kopfseite und fast immer schwer getroffen worden sind, erscheint die Annahme berechtigt, daß die bei ihnen hierdurch bedingten, meist, aber nicht immer doppelseitigen Geschmackstörungen durch Schädigung der Hirnrinde hervorgerufen worden sind, die in nahen Beziehungen stehen zu den vonSpatz zuerst beschriebenen Rindenprellungsherden an den Polen und der vorderen Basis des Schläfenlappens.  相似文献   

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This article describes the comorbidity of the eating disorder (Bulimia) and the consequences for the therapeutic process. Comorbidity requires adjustable strategies. Which therapeutic strategies are useful and at which point in time must be decided from case to case. The serenity of the comorbidity does not allow a clear prognosis at the beginning of the therapy. Engaging in this hard to predict process demands greater flexibility and more patience from the patient and the therapist throughout the therapy. Clear progress has a motivating effect and makes it easier to cope with backward steps.  相似文献   

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