(1) Pathologisches Institut der Universität Heidelberg, Bundesrepublik Deutschland
Abstract:
Zusammenfassung Die malignen Lymphome des Hodens machen ca. 3–8% sämtlicher Hodentumoren aus. Der häufigste Vertreter dieser Gruppe ist das Reticulosarkom, dessen feingewebliche standortspezifische Merkmale hervorgehoben werden. Das Prädilektionsalter der malignen Lymphome liegt im Gegensatz zu den Keimzellgeschwülsten jenseits des 60. Lebensjahres. Nur in Ausnahmefällen kommen sie bei Kindern vor. Der rechte Hoden ist häufiger betroffen als der linke. Mehr als 50% aller bilateralen Hodentumoren sind maligne Lymphome. Diagnostisch richtungsweisend ist die Syntropie eines Hodentumors mit Tumorinfiltraten der Haut oder des oberen Respirationstraktes. Die Mehrzahl der malignen Lymphome wird erst sekundär-metastatisch während der Generalisation klinisch manifest. Dennoch ist ein Hodentumor oft die klinisch primäre und einzige Manifestation des malignen Lymphoms. Die Diagnose eines primären malignen Lymphoms des Hodens sollte nur retrospektiv gestellt werden, wenn nach langjähriger Überlebenszeit keine weiteren Tumormanifestationen nachweisbar sind. Die Prognose der malignen Lymphome ist schlecht.
Malignant lymphoma of the testisWith special attention to reticulum cell sarcoma
Summary Malignant lymphoma of the testis is rare, accounting for only about 3–8% of all testicular neoplasms. The most common type of these tumors is the reticulum cell sarcoma. Its histopathological features are described. Malignant lymphoma tends to occur after the age of 60, as opposed to germ cell tumors: occurrence in children is rarely reported. The right testicle is more frequently affected than the left. Over 50% of all bilateral testicular tumors are malignant lymphoma. Association of a testicular neoplasm with a lesion of the skin or upper respiratory tract is a sign that aids in the diagnosis of malignant lymphoma. In most cases, malignant lymphoma of the testis are metastases of a generalized disease. On frequent occasions, however, the malignant lymphoma is clinically localized in the testis without evidence of generalized involvement. Even these patients usually follow a rapid downhill course. It is likely that clinically primary testicular lymphoma represents precocious development of an already disseminated but subclinical disease. The diagnosis of primary malignant lymphoma of the testis ist valid only in retrospect in long-term survivors without evidence of recurrence. Prognosis of malignant lymphoma is poor.
Herrn Prof. Dr. med. W. Doerr zum 60. Geburtstag gewidmet.