Intraoperative monitoring of intact PTH during surgery for primary hyperparathyroidism |
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Authors: | A. Bergenfelz A. Isaksson B. Ahrén |
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Affiliation: | (1) Department of Surgery, Lund University, Lund, Sweden;(2) Department of Clinical Chemistry, Lund University, Lund, Sweden;(3) Department of Surgery, University Hospital, S-22185 Lund, Sweden |
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Abstract: | The intraoperative differential diagnosis between adenoma and hyperplasia during surgery for primary hyperparathyroidism (pHPT) is sometimes difficult. Several methods have been proposed to aid the surgeon in deciding on the amount of parathyroid tissue to be resected. We examined the use of intraoperative monitoring of intact PTH in 47 patients operated upon for pHPT. The highly sensitive assay for intact PTH was modified to permit a total turn-around time from gland excision to obtained result of about 60 min. The correlation (r) between the results of the modified and the conventional method; which requires 24 h of incubation, was 0.98. At 15 min after removal of the parathyroid adenoma the levels of intact PTH had decreased by [mean (SD)] 85 (11)%. A decrease of 63% in intact PTH in patients with parathyroid adenoma predicted with 95% confidence the 4 patients with primary hyperplasia as not having parathyroid adenoma. We conclude that intraoperative measurement of intact PTH could be a valuable adjunct to surgical skill, especially for reoperative parathyroid surgery.
Intraoperatives monitoring der intakten PTH-sekretion bei eingriffen wegen primärem Hyperparathyreoidismus Zusammenfassung Die intraoperative Differentialdiagnose zwischen Adenom und Hyperplasie bereitet bei Eingriffen wegen primarem Hyperparathyreoidismus (pHPT) gelegentlich Schwierigkeiten. Es wurden verschiedene Methoden vorgeschlagen, nach denen der Chirurg entscheiden kann, wieviel parathyreoides Gewebe zu resezieren ist. Wir untersuchten bei 47 Patienten, die wegen pHPT operiert wurden, die Anwendung des intraoperativen Monitoring der intakten PTH-Sekretion. Der entsprechende hochsensitive PTH-Assay wurde modifiziert, damit ein komplettes Resultat von der Exzision an über 60 min zu erzielen war. Die Korrelation r zwischen den Ergebnissen nach modifizierter und konventioneller Methode (die eine 24-h-Inkubation erfordert) betrug 0,98. Die intakte PTH-Sekretion verringerte sich 15 min nach Entfernung des parathyreoiden Adenoms um 85 (11)% [Mittelwert (SD)]. Die Patienten mit parathyreoidem Adenom wiesen eine PTH-Verringerung von 63% auf; dies ließ bei den 4 Patienten mit primärer Hyperplasie zu 95% zuverlässig erkennen, daß sie kein parathyreoides Adenom hatten. Wir folgern daraus, daß die intraoperative Messung der PTH-Sekretion ein wichtiges chirurgisches Hilfsmittel (insbesondere bei Reoperationen) sein kann. This study was supported by grants from the Medical Faculty, Lund University, Lund, Sweden |
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Keywords: | Primä rer Hyperparathyreoidismus Chirurgie PTH (Parathormon) |
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