首页 | 本学科首页   官方微博 | 高级检索  
     


The Effect of Aortic Valve Replacement on Coronary Flow Reserve in Patients with a Normal Coronary Angiogram
Authors:Attila Nemes   Tamás Forster   Zsolt Kovács   Attila Thury   Imre Ungi  Miklós Csanády
Abstract:
Background: In patients with aortic stenosis and a normal coronary angiogram, a coronary flow reserve (CFR) is impaired. The aim of the present study was to examine the effect of aortic valve replacement (AVR) on the CFR after a long-term follow-up. Patients and Methods: 30 patients with aortic stenosis and a normal coronary angiogram were enrolled in the study. CFR measurements were made on 21 patients 123 - 137 days before and 497 - 167 days after AVR. CFR measurements were carried out according to a standard protocol, with a vasodilator stimulus dipyridamole (0.56 mg/kg for 4 min) and peak diastolic velocity measurements at 6 min. Results: Initially, the average peak gradient of aortic stenosis was 89.5 - 22.4 mm Hg. After AVR, it decreased to 26.2 - 9 mm Hg. Left ventricular mass was significantly lower after AVR: 354.9 - 107.9 g versus 223.8 - 73.6 g (p < 0.001). The average baseline diastolic velocity measured by pulsed Doppler in the left anterior descending coronary artery amounted to 62.2 - 25.5 cm/s before and 40.1 - 13.6 cm/s after AVR. The difference was statistically significant (p < 0.01). The average diastolic velocity at maximum stress equaled 117 - 42.8 cm/s pre- and 91.5 - 34 cm/s postoperatively (p < 0.005). The calculated CFR before AVR amounted to 1.96 - 0.5 and increased to 2.37 - 0.8 postoperatively. The difference was statistically significant (p < 0.05). Conclusion: Prosthetic AVR is of considerable benefit concerning the CFR in patients with a normal coronary angiogram after a long-term follow-up. Hintergrund: Bei Patienten mit Aortenklappenstenose und anatomisch normalem Koronarsystem ist die Koronarflussreserve (CFR) vermindert. Ziel dieser Studie war, die Auswirkungen von Aortenklappenersatzoperationen (AVR) auf die CFR im Langzeitverlauf zu untersuchen. Patienten und Methodik: 30 Patienten mit Aortenklappenstenose wurden in die Studie einbezogen. Die CFR wurde bei 21 Patienten 123 - 137 Tage vor und 497 - 167 Tage nach AVR mit einer standardisierten echokardiographischen Methode transösophageal bestimmt. Die Doppler-Messungen erfolgten im Normalzustand und nach maximaler Vasodilatation durch 4-min-Infusion von 0,56 mg/kg Dipyridamol. Ergebnisse: Der durchschnittliche Druckgradient über den Aortenklappen lag bei 89,5 - 22,4 mm Hg vor und 26,2 - 9 mm Hg nach AVR. Das linksventrikuläre Gewicht war nach der Operation signifikant vermindert (354,9 - 107,9 vs. 223,8 - 73,6 g; p < 0.001). Die durchschnittliche diastolische Geschwindigkeit in den Ramus-interventricularis-anterior-Arterien lag präoperativ bei 62,2 - 25,5 cm/s und postoperativ bei 40,1 - 13,6 cm/s (p < 0.01). Die durchschnittliche diastolische Geschwindigkeit bei maximaler Vasodilatation betrug 117 - 42,8 cm/s vor und 91,5 - 34 cm/s nach AVR (p < 0.05). Der kalkulierte CFR-Wert lag präoperativ bei 1,96 - 0,5 und erhöhte sich nach der Operation auf 2,37 - 0,8 (p < 0,05). Schlussfolgerung: Die Implantation von Aortenklappenprothesen hat eine positive Wirkung auf die CFR von Patienten mit anatomisch normalen Koronararterien.
Keywords:
本文献已被 SpringerLink 等数据库收录!
设为首页 | 免责声明 | 关于勤云 | 加入收藏

Copyright©北京勤云科技发展有限公司  京ICP备09084417号