首页 | 本学科首页   官方微博 | 高级检索  
     


Hyperthyroxinemia after surgery for primary hyperparathyroidism
Authors:A. Bergenfelz  B. Abrén
Affiliation:(1) Department of Surgery, Lund University, S-22185 Lund, Sweden
Abstract:
Episodes of transient thyrotoxicosis after surgery for primary hyperparathyroidism have previously been described, and surgical trauma to the thyroid gland has been suggested as an etiologic factor. However, there are several links between the thyroid and parathyroid hormonal systems, and therefore other explanations are possible as well. In this study we investigate pre- and postoperative serum levels of thyroid hormones in 20 patients operated upon because of primary hyperparathyroidism. The mean (SD) serum levels of T4 increased from 16(2) pmol/l preoperatively to 21(6) pmol/l on the fourth postoperative day (P < 0.01), and four (20%) of the patients developed biochemical thyrotoxicosis in the immediate postoperative period. The serum levels of T4 on the fourth postoperative day correlated highly with preoperative serum levels of PTH (r = 0.75;P < 0.001). This suggests that biochemical thyrotoxicosis in the immediate postoperative period after operation for primary hyperparathyroidism is not uncommon and could be related to the disease rather than to surgical trauma.
Hyperthyroxinämie nach operation wegen hyperparathyreoidismus
Zusammenfassung Es gibt Berichte über transiente Thyrotoxikose nach Operation wegen primärem Hyperparathyreoidismus, und als ätiologischer Faktor wurde die chirurgische Läsion der Schilddrüse angegeben. Da jedoch Verbindungen zwischen dem thyroiden und dem parathyreoiden Hormonalsystem bestehen, sind auch andere Erklärungen denkbar. In der vorliegenden Studie wurden bei 20 wegen primärem Hyperparathyreoidismus operierten Patienten die prä- und postoperativen Schilddrüsenhormonspiegel untersucht. Bei 2 Patienten stieg der mittlere T4-Spiegel (±SD) von präoperativ 16 auf 21 pmol/1 am 4. Tag p.o. (p < 0,01), und bei 4 Patienten (20%) kam es gleich nach der Operation zu einer biochemischen Thyreotoxikose. Die T4-Serumspiegel am 4. postoperativen Tag korrelierten stark mit den präoperativen PTH-Serumspiegeln (r = 0,75,p < 0,001). Daraus läßt sich ableiten, daß biochemische Thyreotoxikose unmittelbar nach Operation wegen primärem Hyperparathyreoidismus nichts Ungewöhnliches ist und eher auf die Erkrankung zurückgeführt werden könnte als auf das operationsbedingte Trauma.
Keywords:Primä  rer Hyperparathyreoidismus  Thyreotoxikose  PTH  Schilddrü  senhormone
本文献已被 SpringerLink 等数据库收录!
设为首页 | 免责声明 | 关于勤云 | 加入收藏

Copyright©北京勤云科技发展有限公司  京ICP备09084417号