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1.
目的:研究组织蛋白酶D、表皮生长因子受体在分化性甲状腺癌中的表达。方法:应用免疫组织化学方法对66例分化性甲状腺癌及37例甲状腺良性病变的组织蛋白酶D、表皮生长因子受体癌基因蛋白的表达进行研究。结果:组织蛋白酶D在分化性甲状腺癌阳性表达者53例(80.3%),阴性者13例(19.7%);伴有淋巴结转移者其阳性率高达93.5%,无淋巴结转移者其阳性率71.4%(P<0.05),组织蛋白酶D与表皮生长因子受体在分化性甲状腺癌中共同表达为53%,在甲状腺良性病变组织中仅27%(P<0.01),在伴有淋巴结转移的甲状腺癌中组织蛋白酶D、表皮生长因子受体共同表达为67.7%,无淋巴结转移者为37.1%(P<0.05)。结论:组织蛋白酶D与表皮生长因子受体的表达与肿瘤的转移关系密切  相似文献   

2.
分化性甲状腺癌组织中P—糖蛋白表达及临床意义   总被引:2,自引:0,他引:2  
吴毅  许良中 《肿瘤》1998,18(2):86-87
目的探讨P┐糖蛋白在分化性甲状腺癌组织中表达及临床意义。方法采用免疫组织化学法对66例分化性甲状腺癌,37例甲状腺良性病变组织行P┐糖蛋白测定,作相关临床因素分析。结果分化性甲状腺癌组织中P┐糖蛋白的阳性表达率为57.5%。甲状腺良性病变表达率仅21.6%。伴有淋巴结转移的甲状腺癌P┐糖蛋白表达率为80.6%,无淋巴结转移者为37.1%。P┐糖蛋白的表达与年龄、性别,病理类型无明显相关。结论分化性甲状腺癌是一种具有先天性P┐糖蛋白高表达疾病。  相似文献   

3.
目的:研究组织蛋白酶D、表皮生长因子受体在分化性甲状腺癌中的表达。方法:应用免疫组织化学方法对66例分化性甲状腺癌及37例甲状腺良性病变的组织蛋白酶以生长因子受体癌基因蛋白的表达进行研究。结果:组织蛋白酶大分化性甲状腺癌阳性表达者53例(80.3%),阴性者13例(19.7%),伴有淋巴结转移者其阳性率高达93.5%,无淋巴结转移者其阳性率71.4%(P〈0.05),组织蛋白酶D与表皮生长因子受体  相似文献   

4.
乳腺癌中p53基因蛋白的表达及其与临床病理的关系   总被引:4,自引:0,他引:4  
应用免疫组化ABC法检测了20例乳腺良性病变和82例乳腺癌p53基因蛋白的表达,并对8例乳腺癌进行了透射电镜观察。结果显示:乳腺良性病变p53蛋白表达均呈阴性,乳腺癌p53蛋白表达阳性率为45.1%(37/82)。p53表达与乳腺癌组织学分级呈正相关。透射电镜观察显示p53阳性的癌细胞超微结构分化程度低于p53阴性者,桥粒和其他细胞连接较少,线粒体、内质网较多,微绒毛短而不规则。p53表达随肿瘤体积增大而有所增加。在雌激素受体(ER)和孕激素受体(PR)阴性组中p53表达阳性率高于ER和PR阳性组。结果提示p53表达对鉴别乳腺良恶性病变具有一定作用,并可作为判断乳腺癌恶性程度和预后的指标。  相似文献   

5.
肝细胞癌肿瘤抑制基因p53过度表达及点突变的研究   总被引:4,自引:0,他引:4  
王东  史景泉 《癌症》1997,16(2):102-104,107
应用一种敏感的ARF免疫组经和PCR、银染PCR-SSCP方法检测了本地区38例肝细胞癌组织中肿瘤抑制基因p53的过度表达及点突变,结果发现16例有p53蛋白过度表达(41.2%),7例有p53基因249位密码子点突变,2例249位密码子外第7外显子点突变。9例p53基因有突变的肝癌中8例p53蛋白阳性,两者符合率为88.9%,p53基因蛋白过度表达和点突点与HCC分化和转移有关。本组HCC p5  相似文献   

6.
应用LSAB免疫组化方法检测了117例非小细胞肺癌组织中p53、p16基因蛋白的表达。结果显示:p53、p16蛋白在肺癌中的阳性表达率分别为49.5%,45.3%;在不同组织学类型中,2种蛋白阳性表达率均无显著性差异;p53蛋白表达与肺腺癌淋巴结转移有显著相关性。p53蛋白阳性表达的淋巴转移能力强(P〈0.05);p53、p16蛋白表达与患者预后有关;p53蛋白阳性表达及p16蛋白阴性表达者预后差  相似文献   

7.
p53 蛋白过度表达与胃癌生物学行为关系的探讨   总被引:2,自引:0,他引:2  
采用ABC免疫组织化学方法,检测72例原发性胃癌p53表达变化,探讨肿瘤抑制基因p53蛋白过度表达与胃癌生物学行为的关系。结果p53阳性染色率为51.4%(37/72),其过度表达与肿瘤浸润深度、淋巴结转移及肿瘤的分化程度呈正相关(P<0.05)。p53阳性肿瘤淋巴结转移率为86.0%,p53阴性肿瘤的淋巴结转移率为60%,前者明显高于后者(P<0.05)。进一步观察显示p53过度表达与胃癌的分化程度有明显的相关性,其在高、低分化胃癌中的表达率分别为39%、78%,两者差异显著(P<0.05)。结果表明p53在胃癌发生发展中可能起着重要的作用,检测p53可作为预后判断的有效指标。  相似文献   

8.
于秀淳  刘晓平 《肿瘤》2000,20(4):279-280
目的 研究骨肉瘤组织中p53蛋白表达与PCNA的相关性。方法 应用免疫组化方法测定33例骨肉瘤中p53基因、PCNA的表达,均行手术治疗,19例获得平均1年7个月的随访,11例发生肺转移(6例死亡)3例术后复发。结果 p53阳性表达率为57.6%,预后良好组p53阳性表达率明显低于预后不良组;PCNA阳性表达率为66.7%。结论 p53蛋白阳性表达的骨肉瘤有较强的增殖能力。  相似文献   

9.
p53、p16基因蛋白在非小细胞肺癌中的表达及意义   总被引:2,自引:0,他引:2  
应用LSAB免疫组化方法检测了117例非小细胞肺癌组织中p53、p16基因蛋白的表达。结果显示:p53、p16蛋白在肺癌中的阳性表达率分别为49.6%、45.3%;在不同组织学类型中,2种蛋白阳性表达率均无显著性差异;p53蛋白表达与肺腺癌淋巴结转移有显著相关性,p53蛋白阳性表达者的淋巴结转移能力强(P<0.05);p53、p16蛋白表达与患者预后有关,p53蛋白阳性表达及p16蛋白阴性表达者预后差(P<0.05)。结果表明:p53、p16基因改变在非小细胞肺癌的发生发展中起重要作用,p53、p16蛋白异常表达可作为判断肺癌患者预后的有效指标。  相似文献   

10.
小肠癌p53蛋白表达与其临床及预后关系的研究   总被引:4,自引:0,他引:4  
为了研究p53基因突变与小肠癌发生及预后的关系,作者应用免疫组化的方法对小肠良、恶性病变标本中的p53蛋白表达进行了检测,结果表明:小肠癌p53蛋白阳性率高达75%,癌旁组织为21.1%,7例小肠腺瘤仅有1例阳性,16例正常小肠组织中无p53蛋白表达。表明p53基因突变、缺失在小肠癌的发生、发展过程中可能起了重要的作用。作者还发现p53蛋白的表达强度与小肠癌的分化程度、浸润、转移及预后明显相关。p53基因突变是肿瘤具有较强浸润性及高转移率的标志之一。有基因突变的患者预后较差。因此对p53蛋白表达阳性者尤其是强阳性者术后应进行辅助治疗,并长期随访。  相似文献   

11.
The medically important dematiaceous fungi and their identification   总被引:5,自引:0,他引:5  
Dematiaceous fungi include a large group of organisms that are darkly pigmented (dark brown, olivaceous, or black). In most cases the pigment is melanin, and specifically, dihydroxynaphthalene melanin. The diseases produced include chromoblastomycosis, eumycotic mycetoma, and phaeohyphomycosis. Phaeohyphomycosis is a new classification for a diverse group of previously known entities grouped together on the basis of finding dematiaceous hyphal and/or yeast-like forms in tissue; tissue involvement may be superficial, cutaneous and corneal, subcutaneous, or systemic. Identification of these fungi is based mostly upon morphology. Important structures include annellides (Phaeoannellomyces, Exophiala), phialides (Phialophora, Wangiella), adelophialides (Phialemonium without collarettes, Lecythophora with collarettes), differentiation of conidiophores (Xylohypha versus Cladosporium) and conidial hilum, septation and germination (Bipolaris, Drechslera, Exserohilum). Useful laboratory tests include the 12% gelatin test (controversial), nitrate assimilation (W. dermatitidis is negative, most other species are positive), and determination of temperature maxima (especially 37 degrees C for E. jeanselmei, 40 degrees C for W. dermatitidis and B. spicifera, 42 degrees C for X. bantiana, and 45 degrees C for Dactylaria constricta var. gallopava and Scedosporium inflatum).  相似文献   

12.
Zusammenfassung: An der Studie zur Wirksamkeit und Anwendungssicherheit von Ketoconazol nahmen 27 Männer im Alter von 20 bis 80 (Median: 57) Jahre, davon 18 mit Onychomykosen und 9 als KontroUen bei den Laborwertbestimmungen, teil. Während des ersten Behandlungsmonats erhielten je 9 Patienten 200 mg und 400 mg Ketoconazol täglich. Danach wurden beide Gruppen 6 Monate mit 200 mg/d weiterbehandelt. Die klinische Beurteilung sowie hämatologische, biochemische und Plasmaspiegeluntersu-chungen erfolgten mindestens monafich, mykologische Untersuchungen wurden vor Aufnahme und bei Beendigung der Therapie vorgenommen. Erne letzte klinische Unter-suchung erfolgte 1 Jahr nach Beginn der Studie. Nach 7 Monaten Behandlung wurden 23 von 30 Nägeln mit “gebessert” bis “stark gebessert” beurteilt, nach dem behandlungsfreien Intervall galt dies für 28 von 30 Nägeln. Die Plasmaspiegel waren mit 200 mg/d ausreichend und uber den Behandlungszeit-raum konstant. Dies spricht für gute orale Resorption und Abwesenheit von Enzyminduktion. Die Laborwerte zeigten im Vergleich zu den Kontrollen und den Werten vor Behandlung keine signifikanten Abweichungen, so daß myelo-, nephro- und hepatotoxische Wirkungen von 400 bzw. 200 mg/d ausgeschlossen werden können. Der Lipidhaushalt wurde nicht beeinfluat und es trat unter Therapie als Folge der Ketoconazolwirkung lediglich Lanosterin im Serum auf. Nach Beendigung der Therapie ging der Lanosteringehalt schnell zurück. Damit erweist sich Ketoconazol in den angewandten Dosen als ein gut verträgliches und zur Langzeitbehandlung von Onychomykosen geeignetes Antimykotikum. Summary: Twenty-seven males with a median age of 57 (range: 20 to 80) years took part in this study on the efficacy and safety of ketoconazole. Eighteen men suffered from onychomycosis; nine served as controls in the safety evaluation. During the first month of treatment, nine patients received 200 mg and the nine other 400 mg ketoconazole daily. Then the treatment was uniformly continued with 200 mg/d for 6 months. Clinical evaluation and haematological, biochemical and plasma level investigations were carried out at least at monthly intervals; mycological controls were performed at the start and end of therapy. A final clinical evaluation was carried out one year after the start of the study. After 7 months of treatment, moderate or definite clinical improvement was obtained in 23 out of 30 nails. After 5 more months without antimycotic treatment this was the case in 28 of 30 nails. Plasma levels obtained with 200 mg ketoconazole daily were adequate and constant during the entire treatment period. This indicates a good oral resorption as well as the absence of induction of hepatic enzymes. The laboratory values did not show significant deviations as compared with the controls or with the pretreatment values. This excludes myelo-, nephro- and hepatotoxic effects of 400 and 200 mg ketoconazole daily. The lipid metabolism was not influenced, the only difference was the occurrence of lanosterol in the serum, which is a result of the mechanism of action of ketoconazole. After the medication period the lanosterol levels subsided rapidly. In the applied doses ketoconazole is a well-tolerated and effective drug for the systemic long-term treatment of onychomycosis.  相似文献   

13.
14.
Dr.  W. Dittmar  N. Jovi 《Mycoses》1987,30(7):326-342
Summary: Short-term experiments on excised skin (human, pig) gave the following results: 1. In the tissue activity test with direct inoculation (D-TAT) commercial preparations of the non-azole antimycotics ciclopiroxolamine, tolnaftate and naftifine, produced higher inhibitory activity against Trichophyton mentagrophytes (standard strain) in various levels of the horny layer than were produced by the azole antimycotics econazole, miconazole, clotrimazole, oxiconazole and bifonazole. Fast drying solutions of antimycotics invariably gave higher inhibitory activities than creams. In the ultrafiltration tissue activity test (UFT- TAT) against Candida albicans (2 strains), antimycotic agents ranked in order of effectiveness as follows: ciclopiroxolamine – most of the azole antimycotics – bifonazole and naftifine. 2. In tests of fungicidal activity against T. mentagrophytes (2 strains) and Microsporum gypseum (1 strain) the first step was to inoculate the skin surface. After the horny layer had been penetrated by fungal mycelia, antimycotic agents of documented fungicidal potency, chiefly in the form of creams, were applied to the skin surface and left to act for up to 18 hours. The horny layer and epidermis were then scraped off and the concentration of viable fungi was determined. Ciclopiroxolamine cream and lotion produced by far the greatest diminution in viable fungi; creams containing oxiconazole and naftifine were moderately effective and those containing tioconazole and bifonazole produced a relatively small decrease in viable fungi. To avoid erroneous results it is important to homogenize and dilute the skin scrapings; if this is not done certain antimycotics will give misleadingly high fungal killing rates. At this early stage the scatter of results is still wide and minor differences in efficacy cannot as yet be detected with certainty. 3. From the results of various comparative tests it is evident that pig skin can be used as a substitute for human skin in the tests listed under 1. and 2. above. This discovery may make a valuable contribution towards limiting the need for experiments on living animals and trials on human beings. Zusammenfassung: In Kurzzeitversuchen an exzidierter Haut (Mensch, Schwein) wurde gefunden: 1. Im Gewebeaktivitätstest mit direkter Inokulation (D-GAT) wurde mit Handelspräparaten der Nichtazol-Antimykotika Ciclopiroxolamin, Tolnaftat und Naftifin in verschiedenen Hornschichtniveaus eine höhere Hemmaktivität gegenüber Trichophyton mentagrophytes (Standard-Stamm) erzielt als mit solchen der Azol-Antimykotika Econazol, Miconazol, Clotrimazol, Oxiconazol und Bifonazol. Rasch trocknende Lösungen von Antimykotika ergaben durchweg höhere Hemmaktivitäten als Cremes. Im Ultrafiltrations-Gewebeaktivitätstest (UFT-GAT) gegenüber Candida albicans (2 Stämme) ergab sich nach erzielter Wirksamkeit die Rangfolge Ciclopiroxolamine – Mehrzahl der Azolantimykotika – Bifonazol und Naftifin. 2. In Fungizidie-Testen gegenüber T. mentagrophytes (2 Stämme) und Microsporum gypseum (1 Stamm) wurde zunächst die Hautoberfläche inokuliert. Nach Durchdringung der Hornschicht mit Pilzmyzelien wirkten auf die Hautoberfläche bis zu 18 Stunden lang überwiegend Cremes von als fungizid publizierten Antimykotika ein. Während sich in abgeschabter Hornschicht und Epidermis der so bearbeiteten Hautoberflächen mit Ciclopiroxolamin-Creme und -Lotion die weitaus höchste Verminderung lebensfähiger Keime ergab, bewirkten Cremes mit Oxiconazol und Naftifin eine mittlere und solche mit Tioconazol und Bifonazol eine relativ niedrige Keimeliminierung. Zur Vermeidung von fehlerhaften Ergebuissen mußten Homogenisierung und Verdünnung der Hautschabsel erfolgen, anderenfalls bei mehreren Antimykotika eine zu hohe Keimabtötung vorgetäuscht worden wäre. Wegen der vorerst noch hohen Streuung der Ergebnisse können kleinere Wirksamkeitsunterschiede noch nicht sicher erfaßt werden. 3. Nach dem Ergebnis verschiedener Vergleichstests kann in den Testen zu 1. und 2. Schweinehaut als Ersatz für Haut vom Menschen dienen und dürfte damit wesentlich zur Einschränkung von Versuchen am lebenden Tier und von Prüfungen am Menschen beitragen.  相似文献   

15.
Mycotic immunodiagnosis was performed in 186 hospitalized patients with different respiratory diseases, mostly considered as tuberculosis and others with a doubtful diagnosis. Crude histoplasmin, coccidioidin, paracoccidioidin, blastomycin, candidin, aspergillin, and sporotrichin, as well as purified polysaccharide-protein complexes (PPC) of Histoplasma capsulatum, Coccidioides immitis, and Paracoccidioides brasiliensis were used as antigens. Immune tests used included skin test (ST), gel immunodiffusion (ID), counterimmunoelectrophoresis (CIE), complement fixation (CF), and ELISA. A possible association with candidosis was observed in 17% of patients with tuberculosis and diabetes; one presumptive paracoccidioidomycosis, one confirmed aspergillosis, and six cases of active histoplasmosis were determined. Candidin ST showed 29% of positive reactions with an increased frequency in patients between 31 and 55 years of age. CF test showed the highest positivity percentages with crude antigens, specially for Candida antigen (26.3%) and histoplasmin (18.2%). Cross reactions were evident with crude antigens but decreased when PPC's were used in ELISA.  相似文献   

16.
Summary. A total of 54 patients with culturally proven tropical dermatomycoses, comprising 23 with various types of dermatophytoses, one with foot infection due to Trichosporon beigelii and one with foot infection due to Geotrichum candidum , two with candidoses of the groin and 27 with pityriasis versicolor, were included in a clinical trial of efficacy of 1% isoconazole cream (TravogenR, Schering, Berlin, Germany). Five patients were not evaluable. A clinical and mycological cure was achieved in 29 cases in 3–4 weeks. In 15 (31%) of the remaining patients treatment was required for 5–6 weeks, while another three patients required treatment for 8 weeks. In two patients the disease proved to be resistant to treatment with the drug.
Zusammenfassung. Insgesamt 54 Patienten mit kulturell gesicherter Dermatomykose, (23 unterschiedliche Dermatophytosen, eine Trichosporon beigelii - und eine Geotrichum candidum -Fußinfektion, 2 Candidosen der Leistengegend und 27 Pityriasis versicolor) wurden in einer klinischen Wirksamkeits-studie mit 1% iger Isoconazol-Creme (TravogenR, Schering, Berlin, Deutschland) behandelt. Fünf Patienten waren nicht auswertbar. Eine klinische und mykologische Heilung wurde bei 47 von 49 Patienten (96%) erreicht. Bei 29 patienten (59%) wurde die Heilung bereits nach 3–4 Wochen Behandlung erreicht. Weitere 15 Patienten (31%) benötigten 5–6 Wochen und drei Patienten 8 Wochen Behandlungsdauer. Zwei Mykosesituationen erwiesen sich als therapieresistent.  相似文献   

17.
P. Saltel  V. Bonadona 《Oncologie》2005,7(3):195-202
Résumé: La possibilité depuis 1994, de connaître la probabilité individuelle de développer certains cancers a permis de proposer de nouvelles modalités de prévention, de traitements et contribué au développement actuel de loncogénétique. Une meilleure connaissance des répercussions psychologiques tant pour les patients que pour les apparentés est désormais possible et limplication des psycho-oncologues dans ce cadre de la réalisation des tests prédictifs, recommandée. La mission de «messager» qui incombe au «cas-index» doit faire lobjet dune attention particulière. La complexité de linformation et la dimension paradoxale que peut avoir parfois la communication à propos des choix, rend difficile lévaluation de la qualité du consentement. La situation particulièrement délicate dune aide à la décision à légard de la chirurgie prophylactique, exige une collaboration étroite des généticiens et des psycho-oncologues.Les soins de support en oncologie  相似文献   

18.

This review comprehensively evaluates the influence of gene-gene, gene-environment and multiple interactions on the risk of colorectal cancer (CRC). Methods of studying these interactions and their limitations have been discussed herein. There is a need to develop biomarkers of exposure and of risk that are sensitive, specific, present in the pathway of the disease, and that have been clinically tested for routine use. The influence of inherited variation (polymorphism) in several genes has been discussed in this review; however, due to study limitations and confounders, it is difficult to conclude which ones are associated with the highest risk (either individually or in combination with environmental factors) to CRC. The majority of the sporadic cancer is believed to be due to modification of mutation risk by other genetic and/or environmental factors. Micronutrient deficiency may explain the association between low consumption of fruit/vegetables and CRC in human studies. Mitochondrial modulation by dietary factors influences the balance between cell renewal and death critical in colon mucosal homeostasis. Both genetic and epigenetic interactions are intricately dependent on each other, and collectively influence the process of colorectal tumorigenesis. The genetic and environmental interactions present a good prospect and a challenge for prevention strategies for CRC because they support the view that this highly prevalent cancer is preventable.  相似文献   

19.
A Polak 《Mycoses》1990,33(7-8):353-358
A mouse model of localized candidosis in air-filled subcutaneous cysts imitating thrush has been developed. We have now tested various antifungal combinations in this animal model. Flucytosine (5-FC) + amphotericin B (Amph B) showed the highest efficacy, a clear additive or even synergistic effect was seen. The combination of 5-FC + imidazole or triazole derivative was less efficacious, an additive effect was rare. The combination of 5-FC + Amph B was also tested against Candida albicans strains showing various degrees of 5-FC-resistance. A significant reduction in 5-FC-resistant mutants was seen after the treatment with the combination.  相似文献   

20.
P. Arnaud 《Oncologie》2005,7(2):120-123
Résumé: Les biosimilaires vont bientôt voir leur apparition en Europe. Comment un laboratoire peut-il aborder le développement de son dossier dAMM? Quelles sont les bases légales et les recommandations officielles? Comment la similarité et/ou le caractère générique peuvent-ils être démontrés? Les règles sont-elles identiques à celles des produits chimiques conventionnels pour lesquels, notamment en cancérologie, il existe des médicaments génériques? Comment faire pour que la sécurité et lefficacité des médicaments biosimilaires soient assurées pour les patients?  相似文献   

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