首页 | 本学科首页   官方微博 | 高级检索  
相似文献
 共查询到20条相似文献,搜索用时 62 毫秒
1.
采用乳腺托架固定体位,等中心1/4野结合虚似楔形板切线照射乳腺癌。结果使1/4野照射90%剂量曲线贴近胸壁,比全野照射的90%剂量曲线要少照肺0.9cm,放射性肺炎发生率低;半影宽度小,放射性皮炎发生率低;半野衔接避免了相邻野的剂量重叠或靶区遗漏,减少正常组织的损伤。表明等中心1/4野切线照射技术,能提高乳腺癌放射治疗的效果,减少并发症的发生.采用托架辅助治疗乳腺癌显著提高了治疗体位的精确度和重复率。  相似文献   

2.
西门子加速器虚拟楔形板物理参数的剂量学验证   总被引:2,自引:2,他引:2  
目的 探讨虚拟楔形板楔形角的验证 ;楔形因子与射线能量、照射野尺寸和楔形角大小之间的关系 ;虚拟楔形野、物理楔形野和平野百分深度剂量之间的关系。方法 对西门子公司Meva tronM加速器 6MV、Primus加速器 8、18MV 3种能量X射线 ,用RFA PLUS三维水箱、RK指形电离室分别测量其 15°、30°、45°和 6 0°虚拟楔形板的楔形角和不同大小照射野的楔形因子 ;用FDM 30 0黑度计、KodakXV 2检验胶片测量 6MVX射线 30°虚拟楔形野、物理楔形野和平野的百分深度剂量 ,归一到最大剂量点并进行比较。结果  4点法测得的虚拟楔形角与设定值有良好的一致性。不论射线能量、照射野大小和楔形角大小 ,虚拟楔形板楔形因子总是约等于 1,最大偏离为 0 .0 31;对于特定能量和照射野 ,大楔形角楔形因子较小楔形角略大 ;对于特定能量和楔形角 ,大野楔形因子较小野略大 ;虚拟楔形野深度剂量曲线非常接近平野 ,两者仅有很细微的差别。结论  4点法测量虚拟楔形板楔形角可作为日常质量保证手段。虚拟楔形野较物理楔形野治疗不仅简单易行 ,更可以节省加速器出束量。虚拟楔形野与平野的深度剂量曲线的一致性简化了治疗计划或者提高了楔形野实际治疗剂量精度。  相似文献   

3.
胸廓入口食管癌放疗的困难是靶区剂量不均和避开脊髓困难。用楔形补偿两前斜野照射技术治疗8例患者。治疗计划表明,应用15°或30°楔形板,40~60°机架角,靶区上中下平面剂量均匀分布在90~100%,脊髓量≤50%。不用楔形板或用45°楔形板时,上下平面靶区剂量分布不均。使用≤30°或≥70°的机架角将分别导致省髓剂量过高和靶区外正常组织照射量增多。用Anderson体模胶片法测量结果一致,肺尖受到部分照射,肩关节位于射野外。  相似文献   

4.
乳腺癌术后放疗致放射性肺炎的临床分析   总被引:4,自引:0,他引:4  
目的 探讨乳腺癌术后放疗引起放射性肺炎的相关临床因素.方法 回顾性分析226例术后放疗的乳腺癌,观察放疗的照射野、照射剂量,使用化疗药物的时间、种类,内分泌治疗,患者的年龄和肺部基础病变与放射性肺炎发生率的关系.结果 发生放射性肺炎29例,放射性肺炎的发生率与照射野、照射剂量和使用化疗药物的时间有关(P<0.05),与化疗药物种类和肺部基础病变也有一定关系.结论 照射野和剂量的增加、放疗前化疗及肺部基础病变均会增加放射性肺炎的发生率.  相似文献   

5.
用大恒STAR 2 0 0 0三维放射治疗系统、GE双螺旋CT、国产北医BJ 6B型加速器对乳腺癌患者实施精确定位、虚拟计划设计、射野间无缝连接照射 ,可提高患者重复摆位的精度 ,定位时间短 ,射野间衔接好 ,患者皮肤反应轻 ,放射性肺炎发生率明显下降。  相似文献   

6.
25例放射性肺炎的临床分析   总被引:8,自引:0,他引:8  
放射治疗为胸部恶性肿瘤常见有效治疗方式之一。放射性肺炎是胸部肿瘤放疗引起的严重且常见的并发症。本院5a来260例胸部肿瘤中发生放射性肺炎25例,现分析如下。1 材料与方法本组病例中,男性18例,女性7例。年龄最大78岁,最小39岁,平均62.2岁。其中肺癌15例,乳腺癌5例,食管癌5例。肺癌采用6MV、15MV-X射线2野对照,45Gy左右,缩野成角投照60Gy~70Gy,食管癌采用6MV及15MV-X射线3野成角投照,2例4野投照,总量60Gy~70Gy,乳腺癌采用6MV-X射线胸壁切线照射32Gy~36Gy后,10Mev电子线照射10Gy~18Gy。2例乳腺癌胸壁复发照射达60Gy收稿日期…  相似文献   

7.
目的探讨三黄油联合喜疗妥对乳腺癌患者放疗中急性放射性皮炎的预防作用。方法选择乳腺癌根治术后接受放疗的患者100例,随机分成观察组和对照组,每组50例。观察组在接受放疗的同时用三黄油湿敷照射野皮肤后再用喜疗妥涂抹,对照组在整个放疗期间对症处理。结果观察组放射性皮炎0度15例、Ⅰ度18例、Ⅱ度13例、Ⅲ度3例、Ⅳ度1例,总发生率92.00%;对照组0度4例、Ⅰ度9例、Ⅱ度8例、Ⅲ度21例、Ⅳ度8例,总发生率70.00%。观察组放射性皮炎总发生率高于对照组,差异有统计学意义(χ^(2)=7.862,P=0.005)。观察组1例、对照组8例Ⅳ度放射性皮炎患者,被迫暂停放疗,给予清创并应用抗生素静脉滴注,每天1次,5~7 d后愈合。结论三黄油联合喜疗妥能延缓乳腺癌患者放疗中急性放射性皮炎的发生,值得推广应用。  相似文献   

8.
在肿瘤放射治疗中 ,常用楔形板有两大类 :一类是固定楔形角型的 ,另一类就是一楔多用型 ,即 :用一固定楔型角为6 0°的楔形板作为主楔形板 ,由主楔形板的楔形野与平野按一定比例照射 ,以获得 0°~ 6 0°之间连续变化的任意楔形角度的楔形野照射。对于固定角度楔形板的楔形离轴比曲线 ,可以用三维水箱系统扫描获得 ;而对于一楔多用型楔形板 ,由于存在主楔形野与平野的按比例照射 ,因而除主楔形离轴比曲线可用三维水箱扫描获得外 ,其余任意角度的楔形离轴比曲线无法用该方法获得。据此 ,笔者采用了测量连续点的楔形透射因子 (transmi…  相似文献   

9.
用大恒STAR-2000三维放射治疗系统、GE双螺旋CT、国产北医BJ-6B型加速器对乳腺癌患者实施精确定位、虚拟计划设计、射野间无缝连接照射.可提高患者重复摆位的精度.定位时间短.射野间衔接好.患者皮肤反应轻.放射性肺炎发生率明显下降。  相似文献   

10.
目的:探讨用二维阵列探测器Sun Nu-clear Mapcheck(Model 1175)验证三维治疗计划系统ADAC Pinnacle(V7.4f)虚拟楔形野数据模型的正确性.方法:用二维阵列探测器Sun Nu-clear Mapcheck(Model 1175)分别测量西门子Primus加速器能量6、18 MV,源皮距SsD100 cm,深度5、10 cm,面积15 cm×15 cm,楔形角度15°、30°、45°和60°,楔形方向1 vw、2 vw的虚拟楔形野;在三维治疗计划系统(3D TPS)ADAC Pinnacle(V7.4f)上分别生成相同条件下的虚拟楔形野,并将其导入Mapcheck软件(V3.01.00.00)中与测量数据进行比较.结果:不论射线能量、楔形角大小和楔形方向,虚拟楔形板楔形因子总是约等于1,最大偏离为0.011 9;3D TPS ADAC Pinnacle(V7.4f)生成的虚拟楔形野楔形方向离轴比曲线profile与实际测量值有良好的一致性,最大差值为-3.8%.结论:3D TPS ADAC Pinnacle(V7.4f)生成的不同能量、不同深度、不同楔形方向的虚拟楔形野参数与实际测量值有较高的符合度,符合临床应用;二维阵列探测器Sun Nuclear Mapeheck(Model 1175)是理想的验证工具.  相似文献   

11.
The medically important dematiaceous fungi and their identification   总被引:5,自引:0,他引:5  
Dematiaceous fungi include a large group of organisms that are darkly pigmented (dark brown, olivaceous, or black). In most cases the pigment is melanin, and specifically, dihydroxynaphthalene melanin. The diseases produced include chromoblastomycosis, eumycotic mycetoma, and phaeohyphomycosis. Phaeohyphomycosis is a new classification for a diverse group of previously known entities grouped together on the basis of finding dematiaceous hyphal and/or yeast-like forms in tissue; tissue involvement may be superficial, cutaneous and corneal, subcutaneous, or systemic. Identification of these fungi is based mostly upon morphology. Important structures include annellides (Phaeoannellomyces, Exophiala), phialides (Phialophora, Wangiella), adelophialides (Phialemonium without collarettes, Lecythophora with collarettes), differentiation of conidiophores (Xylohypha versus Cladosporium) and conidial hilum, septation and germination (Bipolaris, Drechslera, Exserohilum). Useful laboratory tests include the 12% gelatin test (controversial), nitrate assimilation (W. dermatitidis is negative, most other species are positive), and determination of temperature maxima (especially 37 degrees C for E. jeanselmei, 40 degrees C for W. dermatitidis and B. spicifera, 42 degrees C for X. bantiana, and 45 degrees C for Dactylaria constricta var. gallopava and Scedosporium inflatum).  相似文献   

12.
Zusammenfassung: An der Studie zur Wirksamkeit und Anwendungssicherheit von Ketoconazol nahmen 27 Männer im Alter von 20 bis 80 (Median: 57) Jahre, davon 18 mit Onychomykosen und 9 als KontroUen bei den Laborwertbestimmungen, teil. Während des ersten Behandlungsmonats erhielten je 9 Patienten 200 mg und 400 mg Ketoconazol täglich. Danach wurden beide Gruppen 6 Monate mit 200 mg/d weiterbehandelt. Die klinische Beurteilung sowie hämatologische, biochemische und Plasmaspiegeluntersu-chungen erfolgten mindestens monafich, mykologische Untersuchungen wurden vor Aufnahme und bei Beendigung der Therapie vorgenommen. Erne letzte klinische Unter-suchung erfolgte 1 Jahr nach Beginn der Studie. Nach 7 Monaten Behandlung wurden 23 von 30 Nägeln mit “gebessert” bis “stark gebessert” beurteilt, nach dem behandlungsfreien Intervall galt dies für 28 von 30 Nägeln. Die Plasmaspiegel waren mit 200 mg/d ausreichend und uber den Behandlungszeit-raum konstant. Dies spricht für gute orale Resorption und Abwesenheit von Enzyminduktion. Die Laborwerte zeigten im Vergleich zu den Kontrollen und den Werten vor Behandlung keine signifikanten Abweichungen, so daß myelo-, nephro- und hepatotoxische Wirkungen von 400 bzw. 200 mg/d ausgeschlossen werden können. Der Lipidhaushalt wurde nicht beeinfluat und es trat unter Therapie als Folge der Ketoconazolwirkung lediglich Lanosterin im Serum auf. Nach Beendigung der Therapie ging der Lanosteringehalt schnell zurück. Damit erweist sich Ketoconazol in den angewandten Dosen als ein gut verträgliches und zur Langzeitbehandlung von Onychomykosen geeignetes Antimykotikum. Summary: Twenty-seven males with a median age of 57 (range: 20 to 80) years took part in this study on the efficacy and safety of ketoconazole. Eighteen men suffered from onychomycosis; nine served as controls in the safety evaluation. During the first month of treatment, nine patients received 200 mg and the nine other 400 mg ketoconazole daily. Then the treatment was uniformly continued with 200 mg/d for 6 months. Clinical evaluation and haematological, biochemical and plasma level investigations were carried out at least at monthly intervals; mycological controls were performed at the start and end of therapy. A final clinical evaluation was carried out one year after the start of the study. After 7 months of treatment, moderate or definite clinical improvement was obtained in 23 out of 30 nails. After 5 more months without antimycotic treatment this was the case in 28 of 30 nails. Plasma levels obtained with 200 mg ketoconazole daily were adequate and constant during the entire treatment period. This indicates a good oral resorption as well as the absence of induction of hepatic enzymes. The laboratory values did not show significant deviations as compared with the controls or with the pretreatment values. This excludes myelo-, nephro- and hepatotoxic effects of 400 and 200 mg ketoconazole daily. The lipid metabolism was not influenced, the only difference was the occurrence of lanosterol in the serum, which is a result of the mechanism of action of ketoconazole. After the medication period the lanosterol levels subsided rapidly. In the applied doses ketoconazole is a well-tolerated and effective drug for the systemic long-term treatment of onychomycosis.  相似文献   

13.
14.
Dr.  W. Dittmar  N. Jovi 《Mycoses》1987,30(7):326-342
Summary: Short-term experiments on excised skin (human, pig) gave the following results: 1. In the tissue activity test with direct inoculation (D-TAT) commercial preparations of the non-azole antimycotics ciclopiroxolamine, tolnaftate and naftifine, produced higher inhibitory activity against Trichophyton mentagrophytes (standard strain) in various levels of the horny layer than were produced by the azole antimycotics econazole, miconazole, clotrimazole, oxiconazole and bifonazole. Fast drying solutions of antimycotics invariably gave higher inhibitory activities than creams. In the ultrafiltration tissue activity test (UFT- TAT) against Candida albicans (2 strains), antimycotic agents ranked in order of effectiveness as follows: ciclopiroxolamine – most of the azole antimycotics – bifonazole and naftifine. 2. In tests of fungicidal activity against T. mentagrophytes (2 strains) and Microsporum gypseum (1 strain) the first step was to inoculate the skin surface. After the horny layer had been penetrated by fungal mycelia, antimycotic agents of documented fungicidal potency, chiefly in the form of creams, were applied to the skin surface and left to act for up to 18 hours. The horny layer and epidermis were then scraped off and the concentration of viable fungi was determined. Ciclopiroxolamine cream and lotion produced by far the greatest diminution in viable fungi; creams containing oxiconazole and naftifine were moderately effective and those containing tioconazole and bifonazole produced a relatively small decrease in viable fungi. To avoid erroneous results it is important to homogenize and dilute the skin scrapings; if this is not done certain antimycotics will give misleadingly high fungal killing rates. At this early stage the scatter of results is still wide and minor differences in efficacy cannot as yet be detected with certainty. 3. From the results of various comparative tests it is evident that pig skin can be used as a substitute for human skin in the tests listed under 1. and 2. above. This discovery may make a valuable contribution towards limiting the need for experiments on living animals and trials on human beings. Zusammenfassung: In Kurzzeitversuchen an exzidierter Haut (Mensch, Schwein) wurde gefunden: 1. Im Gewebeaktivitätstest mit direkter Inokulation (D-GAT) wurde mit Handelspräparaten der Nichtazol-Antimykotika Ciclopiroxolamin, Tolnaftat und Naftifin in verschiedenen Hornschichtniveaus eine höhere Hemmaktivität gegenüber Trichophyton mentagrophytes (Standard-Stamm) erzielt als mit solchen der Azol-Antimykotika Econazol, Miconazol, Clotrimazol, Oxiconazol und Bifonazol. Rasch trocknende Lösungen von Antimykotika ergaben durchweg höhere Hemmaktivitäten als Cremes. Im Ultrafiltrations-Gewebeaktivitätstest (UFT-GAT) gegenüber Candida albicans (2 Stämme) ergab sich nach erzielter Wirksamkeit die Rangfolge Ciclopiroxolamine – Mehrzahl der Azolantimykotika – Bifonazol und Naftifin. 2. In Fungizidie-Testen gegenüber T. mentagrophytes (2 Stämme) und Microsporum gypseum (1 Stamm) wurde zunächst die Hautoberfläche inokuliert. Nach Durchdringung der Hornschicht mit Pilzmyzelien wirkten auf die Hautoberfläche bis zu 18 Stunden lang überwiegend Cremes von als fungizid publizierten Antimykotika ein. Während sich in abgeschabter Hornschicht und Epidermis der so bearbeiteten Hautoberflächen mit Ciclopiroxolamin-Creme und -Lotion die weitaus höchste Verminderung lebensfähiger Keime ergab, bewirkten Cremes mit Oxiconazol und Naftifin eine mittlere und solche mit Tioconazol und Bifonazol eine relativ niedrige Keimeliminierung. Zur Vermeidung von fehlerhaften Ergebuissen mußten Homogenisierung und Verdünnung der Hautschabsel erfolgen, anderenfalls bei mehreren Antimykotika eine zu hohe Keimabtötung vorgetäuscht worden wäre. Wegen der vorerst noch hohen Streuung der Ergebnisse können kleinere Wirksamkeitsunterschiede noch nicht sicher erfaßt werden. 3. Nach dem Ergebnis verschiedener Vergleichstests kann in den Testen zu 1. und 2. Schweinehaut als Ersatz für Haut vom Menschen dienen und dürfte damit wesentlich zur Einschränkung von Versuchen am lebenden Tier und von Prüfungen am Menschen beitragen.  相似文献   

15.
Résumé: Lefficacité optimale des fluoropyrimidines nécessite des concentrations élevées en 5-10 méthylènetétrahydrofolate (CH2FH4), contrôlées par la méthylènetétrahydrofolate réductase (MTHFR) qui convertit irréversiblement le CH2FH4 en 5-méthyltétrahydrofolate (CH3FH4). Les polymorphismes 677CT et 1298AC du gène MTHFR sont associés à une baisse dactivité de lenzyme. Les tumeurs «MTHFR mutées» devraient donc être plus sensibles aux fluoropyrimidines que les tumeurs «MTHFR sauvages». Les études expérimentales et cliniques publiées à ce jour tendent à montrer une plus grande sensibilité au 5-FU (associé ou non à lacide folinique) dans les tumeurs MTHFR mutées par rapport aux tumeurs sauvages. Ces résultats montrent la nécessité de poursuivre ces recherches afin de confirmer limpact de ces polymorphismes sur lefficacité des fluoropyrimidines.  相似文献   

16.
Mycotic immunodiagnosis was performed in 186 hospitalized patients with different respiratory diseases, mostly considered as tuberculosis and others with a doubtful diagnosis. Crude histoplasmin, coccidioidin, paracoccidioidin, blastomycin, candidin, aspergillin, and sporotrichin, as well as purified polysaccharide-protein complexes (PPC) of Histoplasma capsulatum, Coccidioides immitis, and Paracoccidioides brasiliensis were used as antigens. Immune tests used included skin test (ST), gel immunodiffusion (ID), counterimmunoelectrophoresis (CIE), complement fixation (CF), and ELISA. A possible association with candidosis was observed in 17% of patients with tuberculosis and diabetes; one presumptive paracoccidioidomycosis, one confirmed aspergillosis, and six cases of active histoplasmosis were determined. Candidin ST showed 29% of positive reactions with an increased frequency in patients between 31 and 55 years of age. CF test showed the highest positivity percentages with crude antigens, specially for Candida antigen (26.3%) and histoplasmin (18.2%). Cross reactions were evident with crude antigens but decreased when PPC's were used in ELISA.  相似文献   

17.
Summary. A total of 54 patients with culturally proven tropical dermatomycoses, comprising 23 with various types of dermatophytoses, one with foot infection due to Trichosporon beigelii and one with foot infection due to Geotrichum candidum , two with candidoses of the groin and 27 with pityriasis versicolor, were included in a clinical trial of efficacy of 1% isoconazole cream (TravogenR, Schering, Berlin, Germany). Five patients were not evaluable. A clinical and mycological cure was achieved in 29 cases in 3–4 weeks. In 15 (31%) of the remaining patients treatment was required for 5–6 weeks, while another three patients required treatment for 8 weeks. In two patients the disease proved to be resistant to treatment with the drug.
Zusammenfassung. Insgesamt 54 Patienten mit kulturell gesicherter Dermatomykose, (23 unterschiedliche Dermatophytosen, eine Trichosporon beigelii - und eine Geotrichum candidum -Fußinfektion, 2 Candidosen der Leistengegend und 27 Pityriasis versicolor) wurden in einer klinischen Wirksamkeits-studie mit 1% iger Isoconazol-Creme (TravogenR, Schering, Berlin, Deutschland) behandelt. Fünf Patienten waren nicht auswertbar. Eine klinische und mykologische Heilung wurde bei 47 von 49 Patienten (96%) erreicht. Bei 29 patienten (59%) wurde die Heilung bereits nach 3–4 Wochen Behandlung erreicht. Weitere 15 Patienten (31%) benötigten 5–6 Wochen und drei Patienten 8 Wochen Behandlungsdauer. Zwei Mykosesituationen erwiesen sich als therapieresistent.  相似文献   

18.
P. Saltel  V. Bonadona 《Oncologie》2005,7(3):195-202
Résumé: La possibilité depuis 1994, de connaître la probabilité individuelle de développer certains cancers a permis de proposer de nouvelles modalités de prévention, de traitements et contribué au développement actuel de loncogénétique. Une meilleure connaissance des répercussions psychologiques tant pour les patients que pour les apparentés est désormais possible et limplication des psycho-oncologues dans ce cadre de la réalisation des tests prédictifs, recommandée. La mission de «messager» qui incombe au «cas-index» doit faire lobjet dune attention particulière. La complexité de linformation et la dimension paradoxale que peut avoir parfois la communication à propos des choix, rend difficile lévaluation de la qualité du consentement. La situation particulièrement délicate dune aide à la décision à légard de la chirurgie prophylactique, exige une collaboration étroite des généticiens et des psycho-oncologues.Les soins de support en oncologie  相似文献   

19.

This review comprehensively evaluates the influence of gene-gene, gene-environment and multiple interactions on the risk of colorectal cancer (CRC). Methods of studying these interactions and their limitations have been discussed herein. There is a need to develop biomarkers of exposure and of risk that are sensitive, specific, present in the pathway of the disease, and that have been clinically tested for routine use. The influence of inherited variation (polymorphism) in several genes has been discussed in this review; however, due to study limitations and confounders, it is difficult to conclude which ones are associated with the highest risk (either individually or in combination with environmental factors) to CRC. The majority of the sporadic cancer is believed to be due to modification of mutation risk by other genetic and/or environmental factors. Micronutrient deficiency may explain the association between low consumption of fruit/vegetables and CRC in human studies. Mitochondrial modulation by dietary factors influences the balance between cell renewal and death critical in colon mucosal homeostasis. Both genetic and epigenetic interactions are intricately dependent on each other, and collectively influence the process of colorectal tumorigenesis. The genetic and environmental interactions present a good prospect and a challenge for prevention strategies for CRC because they support the view that this highly prevalent cancer is preventable.  相似文献   

20.
Zusammenfassung Prostatakrebs ist hierzulande seit einigen Jahren die häufigste Krebserkrankung bei Männern. Da über die Ätiologie wenig gesichertes Wissen vorliegt und daher kaum Möglichkeiten zur primären Prävention bestehen, konzentrieren sich die Anstrengungen auf die Suche nach wirksamen Verfahren zur sekundären Prävention. Hierbei gilt die Verwendung des PSA-Tests zur Früherkennung des Prostatakarzinoms als derzeit aussichtsreichstes Verfahren. Bevor ein neues Früherkennungsverfahren zur breiten Anwendung empfohlen oder in das gesetzliche Früherkennungsprogramm aufgenommen wird, muss jedoch seine Wirksamkeit in hierfür geeigneten wissenschaftlichen Untersuchungen nachgewiesen werden. Bis jetzt gibt es bereits eine ganze Reihe epidemiologischer Studien zur Effektivität des PSA-Screenings, doch konnte ein Wirksamkeitsnachweis bisher nicht erbracht werden. Zwei große randomisierte Studien in Europa und den USA lassen für die Jahre 2005–08 erste Ergebnisse erwarten. Da epidemiologische Arbeiten belegen, dass durch PSA-Screening eine nicht unerhebliche Überdiagnostik und Übertherapie eintritt, d. h. Schaden angerichtet werden kann, ist das Ergebnis der genannten randomisierten Studien vor weitergehenden Entscheidungen unbedingt abzuwarten. Bis dahin sollte von der Anwendung des PSA-Tests zur Prostatakrebsfrüherkennung unmissverständlich abgeraten werden. Da für den Test bereits ausgiebig Werbung betrieben wurde, kommt einer gründlichen ärztlichen Aufklärung von an dem Test interessierten Personen eine Schlüsselrolle zu.  相似文献   

设为首页 | 免责声明 | 关于勤云 | 加入收藏

Copyright©北京勤云科技发展有限公司  京ICP备09084417号