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1.
大肠癌患者血清IAP、sIL-2R和IL-12变化   总被引:4,自引:0,他引:4  
[目的]探讨检测血清IAP、sIL鄄2R和IL鄄12含量在大肠癌的辅助诊断、预后判断中的临床意义。[方法]采用单向免疫扩散法和ELISA法分别检测30例健康正常人及32例大肠癌患者手术前、后的血清IAP、sIL鄄2R和IL鄄12水平。[结果](1)大肠癌患者手术前血清IAP、sIL鄄2R水平均明显高于对照组(P<0.001和P<0.01),晚期组血清IAP、sIL鄄2R水平明显高于早期组(P<0.02和P<0.05),IAP与sIL鄄2R水平呈显著正相关(r=0.987,P<0.001);大肠癌患者血清IL鄄12水平明显低于对照组(P<0.05)。(2)串联IAP、sIL鄄2R两指标筛检大肠癌的敏感性为78.1%,特异性为93.33%,并联两指标筛检大肠癌,其敏感性为93.75%,特异性为73.3%。(3)手术后患者血清IAP、sIL鄄2R水平均明显低于手术前(P<0.001),早期组下降有明显差异性(P<0.001),而晚期组下降不明显(P>0.1);患者术后血清IL鄄12水平明显比术前升高(P<0.02),早期组上升显著(P<0.001),晚期组上升不明显(P>0.05)。[结论](1)检测患者血清IAP、sIL鄄2R水平对大肠癌的辅助诊断、病情判断、手术治疗和预后观察均有较高的临床价值。(2)联合检测血清IAP、sIL鄄2R对筛检大肠癌患者具有较高的敏感性。(3)血清IAP、sIL鄄2R和IL鄄12可作为指导大肠癌患者免疫学治疗较客观的指标。  相似文献   

2.
胃癌病人血清IL—2R、IL—10、IL—12水平的变化   总被引:3,自引:0,他引:3  
目的 观察胃癌病人血清可溶性白介素2受体(sIL-2R)、白介素10(IL-10)、白介素12(IL-12)表达水平的变化;方法 A组(正常对照组)12例,B组(胃癌带瘤组)22例,C组(胃癌术后半年内无复发组)20例,D组(胃癌术后半年以上无复发组)21例,ELISA法检测各组血清IL-2R、IL-10、IL-12水平。结果 与A组相比,B组的IL-2R水平明显升高(P<0.005),B、C组的IL-12组的IL-12水平明显降低(P<0.005)。与B组相比,D组的IL-2R水平明显降低(P<0.005),IL-12水平明显回升(P<0.05)。IL-12水平与IL-2R、IL-10水平无明显相关性。结论 胃癌病人血清IL-2R水平长高;IL-12水平降低,根除肿瘤后IL-2R、IL-12逐渐恢复正常。  相似文献   

3.
肿瘤患者外周血NK细胞活性与sIL-2R水平的研究   总被引:7,自引:0,他引:7  
目的探讨肿瘤患者外周血NK细胞活性与血清sIL-2R的临床意义。方法应用LDH释放法及双抗体夹心酶联免疫吸附试验(ELISA)对40例正常人、114例恶性肿瘤患者进行了外周血NK细胞活性和血清sIL-2R水平检测。结果与正常对照组相比,肿瘤患者外周血NK细胞活性显著降低(P<0.01),血清sIL-2R水平明显增高(P<0.01);上述改变在伴转移患者中更明显,与不伴转移者相比,差异显著(P<0.001)。肿瘤患者外周血NK细胞活性与血清sIL-2R水平呈负相关(r=-0.473,P<0.001)。治疗有效的转移癌患者NK活性明显增强(P<0.05),sIL-2R水平显著降低(P<0.01);无效者变化不明显(P>0.05)。结论血清中异常增高的sIL-2R可能是导致肿瘤患者NK细胞活性低下的原因之一。NK细胞活性和sIL-2R可作为研究肿瘤发生、发展及转移的重要免疫学指标,监测肿瘤患者外周血中两者的变化有助于评估疗效和预后。  相似文献   

4.
恶性肿瘤患者血清sIL-2R与TNF的表达及临床意义研究   总被引:1,自引:0,他引:1  
采用ELlSA夹心法和~3H—TdR释放法分别对217例恶性肿瘤病人血清sIL—2R和TN0进行测定,结果发现,恶性肿瘤患者血清sIL—2R和TNF均明显高于正常对照(p<0.001),并与临床分期,肿瘤进展,以及病情的严重程度有关;伴有转移的患者血清sIL-2R和TNF升高幅度更为明显,与病情稳定或非转移患者相比有显著性差异(p<0.001)。所以,检测恶性肿瘤患者血清sIL-2R和TNF不但能了解癌症患者机体的免疫状态,且能在一定程度上对疾病的严重程度、肿瘤分期、进展、转移、疗效及预后等作出评估。  相似文献   

5.
目的 :了解急性白血病 (AL)患儿血清中可溶性白细胞介素 2受体 (s IL- 2 R)和肿瘤坏死因子 α(TNFα)水平及其临床意义。方法 :采用 EL ISA及 RIA测定 2 7例急性淋巴细胞白血病 (AL L )和 31例急性非淋巴细胞白血病 (ANL L )及 2 0例健康儿童的血清 s IL - 2 R和 TNFα水平。结果 :AL患儿血清 s IL - 2 R和 TNFα发病期明显高于缓解期和正常儿童 ,后二者差异无统计学意义。发病期经化疗完全缓解后降至正常水平 ,化疗完全缓解和死亡患儿的化疗前血清 s IL- 2 R和 TNFα水平差异无统计学意义。结论 :AL 患儿发病期血清 s IL- 2 R和 TNFα对其诊断、病情监测和疗效判断有重要参考意义。  相似文献   

6.
肝癌患者外周血IL—2R检测及其意义   总被引:2,自引:0,他引:2  
白细胞介素Ⅱ(IL—2)及白细胞介素Ⅱ受体(IL—2R)在人类免疫应答中起着重要作用。IL—2R包括膜表面受体(mIL—2R)及可落性受体(sIL—2R)二种类型。本文对肝癌患者外周血T细胞mIL—2R表达及血清sIL—2R含量进行研究,现将结果报道如下。  相似文献   

7.
目的 观察 5 0例鼻咽癌治疗前后血清sIL -2R和TNF -α的变化。方法 采用酶联免疫双抗体夹心法检测血清sIL -2R和TNF -α值。结果 鼻咽癌患者血清sIL -2R和TNF -α均显著高于正常对照组 ,治疗后各项指标都明显下降 ,且完全缓解组下降较部分缓解组明显。结论 血清sIL -2R和TNF -α检测对鼻咽癌的诊断及判定疗效有一定的意义。  相似文献   

8.
宫颈癌患者血清、组织硒与细胞因子相关性的研究   总被引:7,自引:0,他引:7  
目的探讨宫颈癌患者血清、组织硒与白细胞介素-2受体(SIL-2R)、肿瘤坏死因子-a(TNF-a)的相关性.方法用VI-2000型原子荧光光度计测定了150例宫颈癌患者,45例宫颈良性疾患及50例健康人血清及组织中的硒,同时对75例宫颈癌患者,45例良性疾患及健康人血清SIL-2R、TNF-a进行了检测.结果宫颈癌患者血清及组织中硒含量0.80±0.27nmol/ml,2.98±1.78nmol/g明显低于宫颈良性疾患0.90±0.14nmol/ml,3.75±1.80nmol/g及健康人1.08±0.22nmol/ml和正常组织4.32±2.08nmol/g(分别P<0.01~P<0.001),宫颈良性疾患血清与健康人比较有显著性差异(P<0.05);宫颈癌患者血清SIL-2R水平349.6±191.7U/ml,TNF-a水平389.8±243.7pg/ml明显高于宫颈良性疾患241.2±135.4U/ml,245.8±115.4pg/ml和健康人153.4±58.6U/ml,198.4±96.5pg/ml(分别P<0.05~P<0.001);直线相关分析血清硒,组织硒含量与血清SIL-2R,TNF-a呈明显负相关(分别r=-0.395,r=-0.387,r=-0.295).结论对宫颈癌患者补硒,可能降低SIL-2R含量,从而使IL-2发挥其正常生物学效应,提高机体自身抗癌能力,可能是一种合理、有效的辅助治疗手段.  相似文献   

9.
头颈癌患者T细胞亚群与白细胞介素2及其受体的动态研究   总被引:3,自引:0,他引:3  
研究对35例头颈癌患者手术前后外周血T细胞亚群、IL-2及sIL-2R表达水平进行了检测,并对其中20例患者进行动态观察。结果显示:头颈癌患者CD;及sIL-2R表达显著增高,比值及IL-2水平明显低于正常人;手术后及sIL-2R表达显菩下降,比位与IL-2水平明显回升;动态观察复发者,比值及IL-2水平再显下降,及sIL-2R表达又见回升。表明:T细胞亚群与IL-2/sIL-2R的检测能反应机体抗肿瘤免疫水平,对监视病情发展、疗效观察及预后判断具有一定的临床价值,动态观察有助于监视肿瘤的复发与转移。  相似文献   

10.
目的 :探讨肺癌患者围手术期血清PGE2 水平的变化及其对IL 2 /sIL 2R的影响。方法 :采用放射免疫检测法 ( 12 5I RIA以及ELISA试剂盒 )分别检测 43例肺癌患者手术前、后的外周静脉血清PGE2 水平和IL 2 /sIL 2R ,术中抽取肿瘤回流静脉血用于检测PGE2 水平。结果 :肺癌患者外周静脉血存在较高的PGE2 ( 78 81± 3 2 15 )pg/mL ,与肿瘤回流静脉血中的PGE2 ( 13 1 0 7± 3 6 41)pg/mL呈显著相关 ,r =-0 3 15 ,P <0 0 1,术后其PGE2 显著下降 ;手术前后其IL 2 /sIL 2R处于相对较低水平 ,IL 2与PGE2 呈相关关系 ,而与sIL 2R无明显相关。术后IL 2有所上升 ( 15 3 83± 5 3 3 9)pg/mL ,但仍低于正常对照组 ( 2 3 0 2 9± 5 3 3 9)pg/mL ,P <0 0 5。结论 :肺癌患者存在着高水平的PGE2 ,是由肺部肿瘤引起的 ,对IL 2有一定的抑制作用。  相似文献   

11.
The medically important dematiaceous fungi and their identification   总被引:5,自引:0,他引:5  
Dematiaceous fungi include a large group of organisms that are darkly pigmented (dark brown, olivaceous, or black). In most cases the pigment is melanin, and specifically, dihydroxynaphthalene melanin. The diseases produced include chromoblastomycosis, eumycotic mycetoma, and phaeohyphomycosis. Phaeohyphomycosis is a new classification for a diverse group of previously known entities grouped together on the basis of finding dematiaceous hyphal and/or yeast-like forms in tissue; tissue involvement may be superficial, cutaneous and corneal, subcutaneous, or systemic. Identification of these fungi is based mostly upon morphology. Important structures include annellides (Phaeoannellomyces, Exophiala), phialides (Phialophora, Wangiella), adelophialides (Phialemonium without collarettes, Lecythophora with collarettes), differentiation of conidiophores (Xylohypha versus Cladosporium) and conidial hilum, septation and germination (Bipolaris, Drechslera, Exserohilum). Useful laboratory tests include the 12% gelatin test (controversial), nitrate assimilation (W. dermatitidis is negative, most other species are positive), and determination of temperature maxima (especially 37 degrees C for E. jeanselmei, 40 degrees C for W. dermatitidis and B. spicifera, 42 degrees C for X. bantiana, and 45 degrees C for Dactylaria constricta var. gallopava and Scedosporium inflatum).  相似文献   

12.
Zusammenfassung: An der Studie zur Wirksamkeit und Anwendungssicherheit von Ketoconazol nahmen 27 Männer im Alter von 20 bis 80 (Median: 57) Jahre, davon 18 mit Onychomykosen und 9 als KontroUen bei den Laborwertbestimmungen, teil. Während des ersten Behandlungsmonats erhielten je 9 Patienten 200 mg und 400 mg Ketoconazol täglich. Danach wurden beide Gruppen 6 Monate mit 200 mg/d weiterbehandelt. Die klinische Beurteilung sowie hämatologische, biochemische und Plasmaspiegeluntersu-chungen erfolgten mindestens monafich, mykologische Untersuchungen wurden vor Aufnahme und bei Beendigung der Therapie vorgenommen. Erne letzte klinische Unter-suchung erfolgte 1 Jahr nach Beginn der Studie. Nach 7 Monaten Behandlung wurden 23 von 30 Nägeln mit “gebessert” bis “stark gebessert” beurteilt, nach dem behandlungsfreien Intervall galt dies für 28 von 30 Nägeln. Die Plasmaspiegel waren mit 200 mg/d ausreichend und uber den Behandlungszeit-raum konstant. Dies spricht für gute orale Resorption und Abwesenheit von Enzyminduktion. Die Laborwerte zeigten im Vergleich zu den Kontrollen und den Werten vor Behandlung keine signifikanten Abweichungen, so daß myelo-, nephro- und hepatotoxische Wirkungen von 400 bzw. 200 mg/d ausgeschlossen werden können. Der Lipidhaushalt wurde nicht beeinfluat und es trat unter Therapie als Folge der Ketoconazolwirkung lediglich Lanosterin im Serum auf. Nach Beendigung der Therapie ging der Lanosteringehalt schnell zurück. Damit erweist sich Ketoconazol in den angewandten Dosen als ein gut verträgliches und zur Langzeitbehandlung von Onychomykosen geeignetes Antimykotikum. Summary: Twenty-seven males with a median age of 57 (range: 20 to 80) years took part in this study on the efficacy and safety of ketoconazole. Eighteen men suffered from onychomycosis; nine served as controls in the safety evaluation. During the first month of treatment, nine patients received 200 mg and the nine other 400 mg ketoconazole daily. Then the treatment was uniformly continued with 200 mg/d for 6 months. Clinical evaluation and haematological, biochemical and plasma level investigations were carried out at least at monthly intervals; mycological controls were performed at the start and end of therapy. A final clinical evaluation was carried out one year after the start of the study. After 7 months of treatment, moderate or definite clinical improvement was obtained in 23 out of 30 nails. After 5 more months without antimycotic treatment this was the case in 28 of 30 nails. Plasma levels obtained with 200 mg ketoconazole daily were adequate and constant during the entire treatment period. This indicates a good oral resorption as well as the absence of induction of hepatic enzymes. The laboratory values did not show significant deviations as compared with the controls or with the pretreatment values. This excludes myelo-, nephro- and hepatotoxic effects of 400 and 200 mg ketoconazole daily. The lipid metabolism was not influenced, the only difference was the occurrence of lanosterol in the serum, which is a result of the mechanism of action of ketoconazole. After the medication period the lanosterol levels subsided rapidly. In the applied doses ketoconazole is a well-tolerated and effective drug for the systemic long-term treatment of onychomycosis.  相似文献   

13.
Prof.Fazu Qiu,member of the Chinese Communist Party,surgery professor of Tongji Hospital,departed in Tongji Hospital,Wuhan,China,at fourteen to nine a.m,June 14,2008,after a disease.He turns 94 this year.He was the senior academician of the Academia Sinica,the illustrious medical scientist of China,and the Honorary Director of Tongji Medical College,as well as Huazhong University of Science & Technology.  相似文献   

14.
15.
Dr.  W. Dittmar  N. Jovi 《Mycoses》1987,30(7):326-342
Summary: Short-term experiments on excised skin (human, pig) gave the following results: 1. In the tissue activity test with direct inoculation (D-TAT) commercial preparations of the non-azole antimycotics ciclopiroxolamine, tolnaftate and naftifine, produced higher inhibitory activity against Trichophyton mentagrophytes (standard strain) in various levels of the horny layer than were produced by the azole antimycotics econazole, miconazole, clotrimazole, oxiconazole and bifonazole. Fast drying solutions of antimycotics invariably gave higher inhibitory activities than creams. In the ultrafiltration tissue activity test (UFT- TAT) against Candida albicans (2 strains), antimycotic agents ranked in order of effectiveness as follows: ciclopiroxolamine – most of the azole antimycotics – bifonazole and naftifine. 2. In tests of fungicidal activity against T. mentagrophytes (2 strains) and Microsporum gypseum (1 strain) the first step was to inoculate the skin surface. After the horny layer had been penetrated by fungal mycelia, antimycotic agents of documented fungicidal potency, chiefly in the form of creams, were applied to the skin surface and left to act for up to 18 hours. The horny layer and epidermis were then scraped off and the concentration of viable fungi was determined. Ciclopiroxolamine cream and lotion produced by far the greatest diminution in viable fungi; creams containing oxiconazole and naftifine were moderately effective and those containing tioconazole and bifonazole produced a relatively small decrease in viable fungi. To avoid erroneous results it is important to homogenize and dilute the skin scrapings; if this is not done certain antimycotics will give misleadingly high fungal killing rates. At this early stage the scatter of results is still wide and minor differences in efficacy cannot as yet be detected with certainty. 3. From the results of various comparative tests it is evident that pig skin can be used as a substitute for human skin in the tests listed under 1. and 2. above. This discovery may make a valuable contribution towards limiting the need for experiments on living animals and trials on human beings. Zusammenfassung: In Kurzzeitversuchen an exzidierter Haut (Mensch, Schwein) wurde gefunden: 1. Im Gewebeaktivitätstest mit direkter Inokulation (D-GAT) wurde mit Handelspräparaten der Nichtazol-Antimykotika Ciclopiroxolamin, Tolnaftat und Naftifin in verschiedenen Hornschichtniveaus eine höhere Hemmaktivität gegenüber Trichophyton mentagrophytes (Standard-Stamm) erzielt als mit solchen der Azol-Antimykotika Econazol, Miconazol, Clotrimazol, Oxiconazol und Bifonazol. Rasch trocknende Lösungen von Antimykotika ergaben durchweg höhere Hemmaktivitäten als Cremes. Im Ultrafiltrations-Gewebeaktivitätstest (UFT-GAT) gegenüber Candida albicans (2 Stämme) ergab sich nach erzielter Wirksamkeit die Rangfolge Ciclopiroxolamine – Mehrzahl der Azolantimykotika – Bifonazol und Naftifin. 2. In Fungizidie-Testen gegenüber T. mentagrophytes (2 Stämme) und Microsporum gypseum (1 Stamm) wurde zunächst die Hautoberfläche inokuliert. Nach Durchdringung der Hornschicht mit Pilzmyzelien wirkten auf die Hautoberfläche bis zu 18 Stunden lang überwiegend Cremes von als fungizid publizierten Antimykotika ein. Während sich in abgeschabter Hornschicht und Epidermis der so bearbeiteten Hautoberflächen mit Ciclopiroxolamin-Creme und -Lotion die weitaus höchste Verminderung lebensfähiger Keime ergab, bewirkten Cremes mit Oxiconazol und Naftifin eine mittlere und solche mit Tioconazol und Bifonazol eine relativ niedrige Keimeliminierung. Zur Vermeidung von fehlerhaften Ergebuissen mußten Homogenisierung und Verdünnung der Hautschabsel erfolgen, anderenfalls bei mehreren Antimykotika eine zu hohe Keimabtötung vorgetäuscht worden wäre. Wegen der vorerst noch hohen Streuung der Ergebnisse können kleinere Wirksamkeitsunterschiede noch nicht sicher erfaßt werden. 3. Nach dem Ergebnis verschiedener Vergleichstests kann in den Testen zu 1. und 2. Schweinehaut als Ersatz für Haut vom Menschen dienen und dürfte damit wesentlich zur Einschränkung von Versuchen am lebenden Tier und von Prüfungen am Menschen beitragen.  相似文献   

16.
S.K. Jand  M.P. Gupta 《Mycoses》1989,32(2):104-105
During the routine examination of dogs for cutaneous lesions, 205 dogs were screened for fungi other than dermatophytes. Twenty-two dogs (10.8%) revealed the presence of non-dermatophytic fungi suspicious for representing the etiologic agents of the skin lesions. The fungi isolated were Alternaria sp. (2.9%), Penicillium sp. (2.4%), Aspergillus fumigatus (2.0%), Mucor sp. (1.5%), Cladosporium sp. (1.5%) and Fusarium sp. (0.5%). No dermatophyte was isolated in association with these fungi. The incidence of these infections was found to be greater in warm and humid climate.  相似文献   

17.
Résumé: Lefficacité optimale des fluoropyrimidines nécessite des concentrations élevées en 5-10 méthylènetétrahydrofolate (CH2FH4), contrôlées par la méthylènetétrahydrofolate réductase (MTHFR) qui convertit irréversiblement le CH2FH4 en 5-méthyltétrahydrofolate (CH3FH4). Les polymorphismes 677CT et 1298AC du gène MTHFR sont associés à une baisse dactivité de lenzyme. Les tumeurs «MTHFR mutées» devraient donc être plus sensibles aux fluoropyrimidines que les tumeurs «MTHFR sauvages». Les études expérimentales et cliniques publiées à ce jour tendent à montrer une plus grande sensibilité au 5-FU (associé ou non à lacide folinique) dans les tumeurs MTHFR mutées par rapport aux tumeurs sauvages. Ces résultats montrent la nécessité de poursuivre ces recherches afin de confirmer limpact de ces polymorphismes sur lefficacité des fluoropyrimidines.  相似文献   

18.
Mycotic immunodiagnosis was performed in 186 hospitalized patients with different respiratory diseases, mostly considered as tuberculosis and others with a doubtful diagnosis. Crude histoplasmin, coccidioidin, paracoccidioidin, blastomycin, candidin, aspergillin, and sporotrichin, as well as purified polysaccharide-protein complexes (PPC) of Histoplasma capsulatum, Coccidioides immitis, and Paracoccidioides brasiliensis were used as antigens. Immune tests used included skin test (ST), gel immunodiffusion (ID), counterimmunoelectrophoresis (CIE), complement fixation (CF), and ELISA. A possible association with candidosis was observed in 17% of patients with tuberculosis and diabetes; one presumptive paracoccidioidomycosis, one confirmed aspergillosis, and six cases of active histoplasmosis were determined. Candidin ST showed 29% of positive reactions with an increased frequency in patients between 31 and 55 years of age. CF test showed the highest positivity percentages with crude antigens, specially for Candida antigen (26.3%) and histoplasmin (18.2%). Cross reactions were evident with crude antigens but decreased when PPC's were used in ELISA.  相似文献   

19.
Summary. A total of 54 patients with culturally proven tropical dermatomycoses, comprising 23 with various types of dermatophytoses, one with foot infection due to Trichosporon beigelii and one with foot infection due to Geotrichum candidum , two with candidoses of the groin and 27 with pityriasis versicolor, were included in a clinical trial of efficacy of 1% isoconazole cream (TravogenR, Schering, Berlin, Germany). Five patients were not evaluable. A clinical and mycological cure was achieved in 29 cases in 3–4 weeks. In 15 (31%) of the remaining patients treatment was required for 5–6 weeks, while another three patients required treatment for 8 weeks. In two patients the disease proved to be resistant to treatment with the drug.
Zusammenfassung. Insgesamt 54 Patienten mit kulturell gesicherter Dermatomykose, (23 unterschiedliche Dermatophytosen, eine Trichosporon beigelii - und eine Geotrichum candidum -Fußinfektion, 2 Candidosen der Leistengegend und 27 Pityriasis versicolor) wurden in einer klinischen Wirksamkeits-studie mit 1% iger Isoconazol-Creme (TravogenR, Schering, Berlin, Deutschland) behandelt. Fünf Patienten waren nicht auswertbar. Eine klinische und mykologische Heilung wurde bei 47 von 49 Patienten (96%) erreicht. Bei 29 patienten (59%) wurde die Heilung bereits nach 3–4 Wochen Behandlung erreicht. Weitere 15 Patienten (31%) benötigten 5–6 Wochen und drei Patienten 8 Wochen Behandlungsdauer. Zwei Mykosesituationen erwiesen sich als therapieresistent.  相似文献   

20.
P. Saltel  V. Bonadona 《Oncologie》2005,7(3):195-202
Résumé: La possibilité depuis 1994, de connaître la probabilité individuelle de développer certains cancers a permis de proposer de nouvelles modalités de prévention, de traitements et contribué au développement actuel de loncogénétique. Une meilleure connaissance des répercussions psychologiques tant pour les patients que pour les apparentés est désormais possible et limplication des psycho-oncologues dans ce cadre de la réalisation des tests prédictifs, recommandée. La mission de «messager» qui incombe au «cas-index» doit faire lobjet dune attention particulière. La complexité de linformation et la dimension paradoxale que peut avoir parfois la communication à propos des choix, rend difficile lévaluation de la qualité du consentement. La situation particulièrement délicate dune aide à la décision à légard de la chirurgie prophylactique, exige une collaboration étroite des généticiens et des psycho-oncologues.Les soins de support en oncologie  相似文献   

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